Gå til innhold

Tørr på ferie, tisser i senga hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutt nettopp fylt sju år. Hadde en runde med minirin i fjor vår da han var seks, i samråd med barnelege. Da fungerte det ikke, og vi avsluttet etter en måneds tid. Vi har latt det ligge hele vinteren, men ville prøve en ny runde nå i sommer. Hele året har han hatt kanskje en tørr natt hver måned, men vi har ikke hatt noen tiltak. 

Tiltak vi har satt inn nå: 

ingen drikke etter kl 20 

medisin tas kl 21 før leggetid

opp på do før vi legger oss ca 24

Vi var på ferie en uke rett etter vi satte inn tiltakene, og han var da tørr hver natt. Første natten hjemme var også tørr. Han vil ha bleie på, fordi han ikke tør å stole på at han ikke tisser seg ut. Nå har han våknet med våt bleie tre netter på rad, til tross for tiltak. Han er skuffet og lei seg, og tror selv at jeg har glemt å ta han opp på do. Han plasserer skylden hos meg, og har tydeligvis et behov for å skylde på noen. 

Noen tips? Ikke si at vi ikke skal stresse, for det gjør vi ikke. Det er han som ønsker å bli tørr, og vi forholder oss veldig rolige til hele situasjonen. 

Anonymkode: 90a67...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva skjer på ferie som ikke skjer hjemme? Eller omvendt? 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i forrige taler. Gå grundig gjennom hva forskjellene var.

Mulig aktivitetsnivå gjennom dagen? Varmere klima, slik at han var dehydrert? Annen temperatur på soverom? 

Det kan være så enkelt som flere inntrykk, som igjen, også hos mange voksne, føler til bedre og tyngre søvn. 

Anonymkode: d440e...f19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

hva skjer på ferie som ikke skjer hjemme? Eller omvendt? 

Jeg har tenkt mye på akkurat dette. Vi var på ferie en uke i en by, innenlands. Kun familien som ellers bor sammen, vi møtte ingen andre. Høyere aktivitetsnivå, ja, mye gåing og opplevelser, men samme temperatur. Ingen dehydrering, han drikker helt normalt. Vi sov på familierom på ferie. Hjemme har han eget rom. Han sovnet til normal tid og våknet til normal tid. Han sover tungt, og ble da ikke vekket av noen av oss andre - og han husker ikke å bli tatt opp på do ved midnatt. 

Det samme skjedde forrige gang vi var på ferie, helt tilbake i 2019. Da trodde jeg at han skulle bli tørr den sommeren, men da var han tilbake til våte bleier da vi kom hjem. Da var han så liten at jeg ikke tenkte mer over det, bare at han ikke var klar enda. Det er jo tre år siden nå. 

AnonymBruker
Skrevet
Tånnje skrev (49 minutter siden):

Vi prøvde «alt» vi oxo uten å lykkes. Gutten her var over 8 år før vi kom over sengevætingsalarm.  Innen 2 uker var han tørr om natten :) https://helsestasjonsbutikken.no/sengevaeting-alarm-rodger.html?gclid=EAIaIQobChMIueKD6KCg-QIVrBoGAB2rqwD1EAAYASAAEgJEvfD_BwE

Jeg har tenkt på alarm, men ikke gått til det skrittet enda. Han sover innmari tungt, og jeg sover innmari lett + at jeg sliter med å sovne igjen når jeg har våknet om natten. Men nå når han er blitt såpass stor må jeg nok vurdere det, ja. Tusen takk for link 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være en ide å tvinge han til å sove uten bleie? Det blir jo mye styr med klesvask etc, men bleien er jo komfortabel. Han våkner ikke når han tisser, og kanskje bleien bidrar til akkurat det? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Samme greia i natt. Han var ute og lekte hele dagen, full fart. Spiste kvelds 1930, drakk et lite glass vann. Tisset før leggetid. Sovnet 2130. Jeg tok han opp på do ved midnatt, da tisset han litt. I morges våknet han 0730 i våt seng. 

Jeg skjønner ingenting 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn på 10 år som sliter med sengevæting når han sover hjemme,( sover tungt når han er hjemme)  ikke når han har ferie eller til venner. Kun i hjemmet. har tisser seg ut 6 av 7 dager i uken hjemme, vi var innom sykehus for 2 år siden og sjekket blære og alt det andre. Der var han helt normalt,  urinproduksjon var som 10 åringer skal ha. Vi fikk resept på bleier og kladder, vi testet ut dry nights og Libero natt-bukse, de tisset han igjennom, jeg og min mann byttet på å prøve på at han skal tisse like får vi legger oss. vi bruker en tisseflaske, tar av han trusen og legger tisseflasken mellom bena på han og klemmer på magen, da kommer det urin. Han sover som en stein, tar på tapebleie som tar mye urin. Som regel våkner han med bleie våt. Jeg og min mann tisset også i senge frem til vi var 13 - 14 år. Regner med at vår sønn blir tørr når han kommer i pubertet.

Anonymkode: 7bc59...bea

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å finne frem bleia igjen. I morges våkna han søkkvåt igjen. På en måte er det å gi opp etter bare et par dager, men samtidig ser jeg ikke vitsen når han uansett ikke våkner av at han tisser. Han våkner til vanlig tid om morgenen, og blir jo lei seg av at alt er vått. 

Verken jeg, far eller søsken har vært sengevætere, så her har ingenting gått i arv… Vi har også vært innom sykehus, og alt er i orden. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...