Gå til innhold

Dere som har kjøpt tomt og satt opp hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi innser at vi aldri finner drømmehuset så nå er vi i en veldig tidlig startfase med å se etter tomt og få tegnet et hus. Huset er jo forsåvidt tegnet ferdig men vi ønsker å gjøre noen endringer med planløsningen som vi ikke er helt sikre på enda..

Hva gjorde dere først?

Fant dere tomt først? Visste dere hva slags hus som skulle bygges? Tok det lang tid å finne tomt?

Og til dere som knapt har holdt i en hammer (litt overdrevet..); gjorde dere noe selv? F.eks satte inn vinduer og dører? Vi er ikke så veldig praktisk anlagt..Altså, vi klarer å skru og sette sammen møbler 😅 Henger opp lamper selv. Sparkling, flislegging og tapetsering klarer vi. Vi hørte at det var vanlig at folk setter inn vinduer og dører selv og da ble vi litt nervøse 😅

Noe andre råd og tips til prosessen? Noe dere angrer på? 

Takk for du tar deg tid til å dele 🙏

Anonymkode: 0c8eb...869

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

så spennende med husbygging!

først av alt må dere finne tomta. Det hjelper ikke å finne huset først dersom huset ikke passer på den tomta dere finner. 
vi gjorde alt selv utenom graving og oppsett av råbygg, men nå er mannen min byggelder og tømrer..😊

jeg tror ikke det er så vanlig å sette inn vinduer og dører selv, dersom du ikke er veldig erfaren med tømring.  De fleste legger gulv og maler/tapeteserer selv😊

lykke til med byggingen😊

Anonymkode: 60a45...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tomt først, så hus. Tomten vår er skrå, og det legger føringer for hvilket hus vi kan ha.

Vi tapeteserte, malte og la gulv selv, og satte opp kjøkken og baderomsinnredning. Fikk hjelp til å sette opp veranda. Har i ettertid bygd frittstående utebod selv.

Anonymkode: b68ac...856

AnonymBruker
Skrevet

Vi fant drømmetomta lenge før vi egentlig hadde tenkt å bygge. Kom over en hyttetomt med strandlinje (ferskvann) som var til salgs for en slikk og ingenting. Er sju år siden. Vi skulle bygge når ungene ble ferdige på ungdomsskolen, altså ti år fram i tid. Tomta var så fin og ikke minst billig at vi bare kjøpte den. I verste fall tenkte vi bare å ha en hytte der. 

Men tomten var regulert til bolig også, det største problemet var at det bare var stein overalt under bakken, veien inn til huset måtte gjøres om betraktelig for at vi fikk lov til å starte husbygging. 

Bare graving og vei kostet oss to mill. 

Jeg tegnet huset vårt selv, brukte en utbygger til å tegne teknisk og de satte også opp huset. Selvsagt ble det mye trøbbel underveis, ikke minst sprekk i budsjettet så det holdt. Utbygger bygde ikke bra nok heller, så det ble to rettsaker hvor vi vant den siste. Et helvete på jord! 

Det vi har lært, er at skal vi bygge ett hus til, skal vi leie inn en proff som sjekker alt som blir gjort hver eneste uke! For oss hadde det vært lurt å bruke en million på dette. 

Men, nå har vi bodd her i to år, huset har blitt bra og vi STORTRIVES!! Alt er glemt og huset som kostet oss ganske nøyaktig 10 millioner fra tomt til nøkkel, har nå en verditakst på det dobbelte :) 

Her skal jeg bo så lenge jeg kan og helst dø i huset når den tid kommer ❤️ 

Det viktigste er å ikke stole på noen underveis i byggeprosessen ;) 

Anonymkode: 8efb1...a31

• Liker 2
Skrevet

Vi holder på å bygge nå og fant tomta først. Vi var igjennom tre drømmetomter før vi landet på den vi nå valgte. Og den hadde vi ikke kommet over om ikke vi hadde vært åpne med utbygger om at vi er åpne for forslag.

Å begynne med huset er bakvendt. Hva om tomta er skrå? Trekantet? Hvor kommer sola inn? Hvor ser en naboer minst? Hvor bør parkeringen plasseres og da inngangen? Får en plass til hovedinngang og grovinngang? Hva skal være hovedetasje? Direkte utgang mot hage? En eller to etasjer? Eller tre?

Vi var igjennom tre utbyggere før vi valgte og alle sa det samme. Begynt med tomta - så tegner/velger dere huset.

Når det gjelder egeninnsats så kommer det veldig ann på hva dere er komfortable med og faktisk kan. Vi har ti tommeltotter og våger ikke engang tanken på å gjøre noe på huset som påvirker levetid, vindtette, fuktsperrer, drenering osv osv. Så vi var tydelige på at alt skulle være nøkkelferdig. Etterhvert i planleggingen når ting har vært mer delt opp i mindre oppgaver så har vi funnet ting vi kan og vil gjøre selv. Og dette er utbygger komfortabel med. For vår del så skal jeg ta meg av alt som går på nettverk og smarthus/strømstyring. Og det sparer vi noe penger på, men det er fordi jeg er trygg på den delen. Å sette i vinduer selv hadde jeg aldri begitt meg ut på. Men det er oss.

Ellers er det en veldig spennende prosess. Vi er nå der at siste plantegning er hos arkitekt/teknisk for å se at alt innfrir kravene. Spadetak tas forhåpentligvis i starten på august. :)

En viktig erfaring her så langt er å gå over alt med lupe. Ikke stol på at det dere var enige om for tre uker siden stemmer fortsatt. Dobbeltsjekk alt. Fortløpende. Og det handler ikke om dårlig/lite pålitelig utbygger men mer om at det er kun dere som klarer å ha tråden i hva dere ønsker. Utbygger sitt mål er å bygge huset i henhold til tekniske krav og fortløpende må det gjøres justeringer som da påvirker andre ting de ikke nødvendigvis vet/husker er viktig for dere.

Når dere går igjennom ting så tenk hvordan det vil se ut når det er ferdig og hva dere vil ha hvor. Hvor kommer dere inn etter jobb? Elbillader i kort avstand til der dere parkerer. Tørrskodd fra bil til dør. Plass til å henge opp klær? Vi bor på Vestlandet så tørkeskap har vi laget plass til. Har dere hund? Vi har laget til en grovvask ved grovinngangen så vi kan spyle hunden før vi går inn. Hvor skal matvarene når dere har handlet? Hvor kommer gjestene inn? Er det plass til å henge opp yttertøy der? Har dere mye gjester? Ser naboen inn på terrassen? Hva med å snu på uteplassen så naboen har minst mulig innsyn? Eller høyere gjerde/levegg. Hvor skal ungene legge skittentøy? Og så videre og så videre.

En kollega av meg hadde bestemt seg for å ha alt på ett plan. Nå er huset ferdigbygget og de angrer da de fikk lite uteområde pga tomtestørrelse og utforming, og de bruker mye strøm på oppvarming. En annen bekjent gjorde det samme, men tenkte ikke igjennom hvor kjøkken/matbod var plassert i forhold til parkering. De må nå i praksis gå med alle matvarene rundt hele huset igjennom flere ganger før de kommer til matboden og kjøkkenet. Et stort irritasjonsmoment for de får jeg høre.

Og her føler jeg vi gjorde lurt i å bestemme kjøkken og bad tidlig. Alt er ikke avgjort men i stor grad er både pris og plassering avgjort. Da blir det enklere å tegne rundt disse i stede for at man skal prøve å få inn et stort kjøkken på liten plass 

Et annet tips er å se på plantegninger. Ikke for å kopiere direkte men for å se og få ideer til hvordan ting kan løses hos dere. Ikke minst for å få et forhold til hvor store ulike rom kanskje bør være. Ta og tur på butikker med utstilt kjøkken og bad for inspirasjon.

Budsjett er og viktig. Vi er allerede nå en halv million over første prisanslag. Og vi vet det kommer mer sprekker. Men vi har tatt høyde for det og bevisst ikke makset lånekapasitet eller sparekonto. Bare kjøkkenet alene kom på 250k mer enn opprinnelig planlagt. Største årsaken der er mer lagringsplass, flere hvitevarer og dyrere platetopp da den er større og har integrert ventilator. Noe vi fant ut passet best inn der vi ville ha det.

Håper dette hjalp noe. Lykke til videre i prosessen :)

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal hå for utbygger så styr langt unna Hedalm Anebyhus. Vi og mange andre har måttet gjennom forliksrådet og rettssaker fordi de nekter å rydde opp i feilene de har gjort (eller ikke utført arbeide).

Anonymkode: c144a...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter på byggetillatelsen som kommer ila de neste fire ukene, og så er vi i gang. Valgte tomt først, for det er mange regler i reguleringsplan som styrer hva man får lov til å bygge på den konkrete eiendommen, og så kommer tomtas beskaffenhet i tillegg. Er det fjellgrunn er det kanskje for dyrt med kjeller, mens det er ulogisk å støpe plate i fallende terreng.

På grunn av økte materialkostnader har boligen blitt 400.000 dyrere siden november, og vi har ikke startet å bygge enda. 

Anonymkode: 64d7d...bd9

Skrevet

Et tips til dersom dere er på budsjett. Tenk igjennom hva dere MÅ ha på plass må og hva dere kan ta senere.

Trenger det strøm eller vann/avløp så koster det lite å legge opp ekstra til det nå. For eks boblebad på badet. Kanskje dere vil vente litt med å kjøpe selve boblebadet. Da kan dere uansett legge opp strøm og vann/avløp nå. Badestamp ute? Legg klart til det nå men kjøp badestampen senere.

Mens vannbåren varme eller fliser på bad bør/må tas nå.

:)

• Liker 1
Skrevet

Finn en rutinert arkitekt som er kjent i området, og som har tegnet hus dere liker. Det trenger ikke bli så mye dyrere enn ferdighus hvis han tegner akkurat det huset dere trenger. Arkitekter har ganske like satser så ikke prøv å finne den «billigste» arkitekten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Takk for mange flotte tips! 

Ser at mange synes det er bakvendt å velge hus før tomt..Men vi har jo også kriterier til tomta. Vi ønsker f.eks ikke skråtomt. Og det er veldig få tomter til salgs i området. Skremmende lite så for øyeblikket føles det som om det kommer til å ta veldig lang tid. Og da er det vanskelig å ikke begynne å fantasere om selve huset 😝 

Dumt spørsmål men er det virkelig kun via finn.no at man finner tomter til salgs?

For øyeblikket er vi veldig opphengt i planløsningen på selve huset. Og vi har ikke valgt hus enda men det er 2 husmodeller vi har sett oss ut (slik de fremstår på nettsiden) men vi ønsker å gjøre endringer på planløsningen. Ser mange gode tips til hva man bør tenke på her 🙏 

Tusen takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei!

Takk for mange flotte tips! 

Ser at mange synes det er bakvendt å velge hus før tomt..Men vi har jo også kriterier til tomta. Vi ønsker f.eks ikke skråtomt. Og det er veldig få tomter til salgs i området. Skremmende lite så for øyeblikket føles det som om det kommer til å ta veldig lang tid. Og da er det vanskelig å ikke begynne å fantasere om selve huset 😝 

Dumt spørsmål men er det virkelig kun via finn.no at man finner tomter til salgs?

For øyeblikket er vi veldig opphengt i planløsningen på selve huset. Og vi har ikke valgt hus enda men det er 2 husmodeller vi har sett oss ut (slik de fremstår på nettsiden) men vi ønsker å gjøre endringer på planløsningen. Ser mange gode tips til hva man bør tenke på her 🙏 

Tusen takk!

Jeg har full forståelse for at dere er ivrige og vil starte med plantegningene. Det gjorde vi og. Men alle sa vi gjorde det i feil rekkefølge, og etterhvert som vi såg på ulike tomter og fikk erfaring med å tegne så innså også vi det samme.

For som nevnt tidligere. Hvordan kan dere lage en plantegning når dere ikke vet hvordan tomta er? Oppi det er jo og reguleringsplaner som kan diktere mye dere ikke har tenkt på som flat tak vs saltak, krav til utnyttelse, maks høyde etc etc. Det er mange ukjente faktorer her.

Hva bruker dere til å tegne? Vi startet med floorplanner.com med en gang og har tegnet opp mye rart der bare for å eksperimentere og få erfaring.

Når det gjelder tomter så hadde vi flere strategier. For det første sa vi til venner og familie at vi var på jakt etter tomt. To alternativer dukket opp der (ble ikke noe av). Ene alternativet fant vi på Finn. Et annet var å kjøre rundt og se seg rundt fysisk eller studere kart. Vi fant to alternativ på den måten. Når vi da visste hvor tomta vi likte var så sjekket vi seeiendom.no og kommunens reguleringsplan for å sjekke om det var regulert til bolig og kontaktinfo til grunneier. Men tomta vi landet på kom fra utbygger. Vi fortalte hva vi ønsket til tre ulike utbyggere og sa vi var åpne for forslag. Og fikk det vi nå mener er rett timt for oss.

Så sett i gang og tegn. For all del. Men bruk det som en øvelse for å tenke igjennom hva som er viktig for dere og hva dere liker.

Og så et viktig tips utbyggeren vår kom med. En god plantegning handler ikke bare om store rom og stort hus. Areal er dyrt. En god plantegning handler om smart utnyttelse av plassen dere har tilgjengelig. Ikke fall for fristelsen med å utvide for å få plass. Våre første hus havnet rundt 400 kvadrat. Helt hinsides hva vi hadde råd til. Det vi landet på nå er på 200 kvadrat med fire soverom, to carporter og to bad. Og kjellerstue.

Så øv dere på smarte løsninger. Ikke se dere blindt på flytting av vegger :)

• Liker 3
Skrevet

Når vi bygde hus så var vi så heldige at vi fekk lov til å kjøpe ei av dei kommunale tomtene som låg ute til salgs då vi skulle bygge. Det er stor rift om gode tomter i kommunen vår, så vi var heldig som fikk kjøpe ei av dei som vi hadde lyst på. Det første vi gjorde var å grovtegne skisse sjølv, ut i frå korleis tomta vår er. Det er viktig å ta hensyn til solforhold, utsikt, utforming, plassering på tomt osv. Deretter tok vi kontakt med ulike huslevrandørar, og ba om prisoverslag. Så valde vi levrandør ut i frå en totalvurdering på pris, magefølelse, referanser og samarbeid.
Vi er superfornøgd! 
Vi har fått profesjonelle til å ta overflatene i alle godt synlige rom som stue, kjøkken, trapp og gang, samt våtrom. Så la vi golv og plata med walls to paint på soverom, boder, kjellerstue og garderoberom. 
Det er masse arbeid med husbygging, men veldig godt å bli ferdig og fornøgd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 8.41):

Vi innser at vi aldri finner drømmehuset så nå er vi i en veldig tidlig startfase med å se etter tomt og få tegnet et hus. Huset er jo forsåvidt tegnet ferdig men vi ønsker å gjøre noen endringer med planløsningen som vi ikke er helt sikre på enda..

Hva gjorde dere først?

Fant dere tomt først? Visste dere hva slags hus som skulle bygges? Tok det lang tid å finne tomt?

Og til dere som knapt har holdt i en hammer (litt overdrevet..); gjorde dere noe selv? F.eks satte inn vinduer og dører? Vi er ikke så veldig praktisk anlagt..Altså, vi klarer å skru og sette sammen møbler 😅 Henger opp lamper selv. Sparkling, flislegging og tapetsering klarer vi. Vi hørte at det var vanlig at folk setter inn vinduer og dører selv og da ble vi litt nervøse 😅

Noe andre råd og tips til prosessen? Noe dere angrer på? 

Takk for du tar deg tid til å dele 🙏

Min far driver større firma, og sier ofte at egeninnsats ikke er noe å spare stort på om du ikke er handy. 

Vi fant tomten først. Stod mellom en flat og en litt brattere tomt, landet på den flate for å ikke bygge kjeller. Vi gjorde litt selv.

- La gulvene.

- Himlingene.

- Sparklet/ malte.

- Våtromsplater og membran/ flisene på vaskerom/ teknisk rom.

- Veranda/ utestue.

-Isolerte (det syntes tømrer var veldig greit å slippe).

- Monterte kjøkken.

- Bygde garasjen selv. (På kvadratmeteren så stor som du har lov til. Mannens palass).

Badene tok vi profesjonelle på, med tanke på papirene. Du kan gjøre litt selv, men...

AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen for mange tips!

Vi kjørte faktisk litt rundt i nærområdene hvor vi bor bare for å se om vi fant noen fine områder. Men hva hjelper vel det når det knapt er en eneste tomt til salgs 😂 

Vi kommer jo oss ikke videre uten tomt, det sier seg selv...

Hvor lang tid brukte dere på å finne tomt? Noen tips til andre fremgangsmåter enn å sjekke finn.no hver dag? 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk igjen for mange tips!

Vi kjørte faktisk litt rundt i nærområdene hvor vi bor bare for å se om vi fant noen fine områder. Men hva hjelper vel det når det knapt er en eneste tomt til salgs 😂 

Vi kommer jo oss ikke videre uten tomt, det sier seg selv...

Hvor lang tid brukte dere på å finne tomt? Noen tips til andre fremgangsmåter enn å sjekke finn.no hver dag? 😆

Jeg tipset om det tidligere. Undersøk selv, finn noen tomter dere liker og kontakt grunneier. Sjekk med kommunen først om det er regulert til boliger. Det må ikke stå «Til salgs» på de :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (45 minutter siden):

Jeg tipset om det tidligere. Undersøk selv, finn noen tomter dere liker og kontakt grunneier. Sjekk med kommunen først om det er regulert til boliger. Det må ikke stå «Til salgs» på de :)

Se der, det hadde du allerede skrevet 🙈 

🙏

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tomt. Fikk arkitekt til å tegne hus. Ville ha rom, uteplasser og vinduer best mulig plassert i forhold til solforhold og naboer. Ville også ha en egen utstikker med soverom. Greit å kunne lukke dør inn til gangen der soverommene er. Betalte bare arkitekten 5000 for tegningene, men det er 20 år siden.

Anonymkode: b440b...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på leit i 3 år etter tomt her vi bor. Elendig marked, og de få som kommer er vanvittig dyre iforhold til normalen / sammenlignbare tomter her.

Anonymkode: f5f44...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Se der, det hadde du allerede skrevet 🙈 

🙏

Og! Hør med familie, venner og se på prosjekter som utbyggere holder på med. Plutselig har de noen tomter på lur og :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bygget hus to ganger. Første gang fant jeg huset jeg ville bygge først, så fant jeg passende tomt. Neste gang fant jeg tomt først, så tegnet jeg huset sammen med arkitekt. Ingen av måtene er mer riktig enn den andre.

Anonymkode: 0a7db...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...