Gå til innhold

Noen som er gode på tenner? Hva feiler tanna mi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lenge hatt vondt akkurat der pila viser fordi det virker som om tannkjøttet er borte nedover der. Nå har det blitt svart prikk der og hvis jeg prøver å skrape den vekk gjør det sinnsykt vondt så det klarer jeg ikke. Gjør vond tom jeg bare pusser med tannbørsten der også. Vet det er dårlig bilde, men noen som har hatt slikt før og nr 1 vet hva det er og nr 2 hva kan man gjøre med det? Hva ble gjort hos det hvis du var hos tannlegen med det? 

Nevnte det for tannlegen sist gang jeg var der og han sa ingenting og nevnte det ikke en gang før jeg tok det opp og da bare sa han at jeg skulle prøve å pusse der forsiktig.. IMG_20220730_061925.jpg.b125bb139720c4bfbfade00c4cb97de5.jpg

Anonymkode: 725b3...7de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hull…

Anonymkode: c6427...117

Gjest Celina holmkold
Skrevet

Enig^. Det er nok hull i den

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Hvis ikke tannlegen vil hjelpe deg med det når du forteller at det er vondt så må du bytte tannlege. Få en annen vurdering før det blir verre. 

AnonymBruker
Skrevet
Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Hvis ikke tannlegen vil hjelpe deg med det når du forteller at det er vondt så må du bytte tannlege. Få en annen vurdering før det blir verre. 

Celina holmkold skrev (1 time siden):

Enig^. Det er nok hull i den

Hm, ble litt overasket nå jeg trodde det bare var tannstein.. Men hvordan ser dere at det er hull og ikke tannstein? 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ingen av oss kan vel se at det er hull med et så dårlig bilde. 

Du sier det er vondt, og da skal da tannlegen fortelle deg HVA det er og hva du bør gjøre med det. Aldri hørt om tannstein som gjør vondt, men jeg er ikke tannlege heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm, ble litt overasket nå jeg trodde det bare var tannstein.. Men hvordan ser dere at det er hull og ikke tannstein? 

Tannstein er gult/brunt og gjør ikke vondt. Hull er sort og gjør vondt 🤷🏻‍♀️ Man kan skrape fort tannstein med neglene

Anonymkode: c6427...117

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge siden er det du var hos tannlegen da?

På bildet ser det ut som hull. Men det kan også være at tannkjøttet har trukket seg såpass langt ned at det gjør vondt. Hvis tannkjøttet har trukket seg langt ned på tannhelsen gjør det ofte vondt.

Min erfaring (jobber på tannlegekontor), er at hvis det ikke er karies, så er det ikke alltid tannlegen legger en fylling der før pasienten er tydelig på at det er veldig smertefullt og ev. kommer tilbake/ringer tilbake med samme problem, for ofte vil pasienten selv se det an, eller mener det går fint fordi det bare er i enkelte situasjoner det er vondt.

Men man kan legge en fylling på tannhalser slik at de dekker over, slik at det blir mindre smertefullt. 

Hvis tannlegen utelukket karies da?

Hvis du føler tannlegen ikke tok deg seriøst burde du bytte.

Anonymkode: 79b4d...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lenge siden er det du var hos tannlegen da?

På bildet ser det ut som hull. Men det kan også være at tannkjøttet har trukket seg såpass langt ned at det gjør vondt. Hvis tannkjøttet har trukket seg langt ned på tannhelsen gjør det ofte vondt.

Min erfaring (jobber på tannlegekontor), er at hvis det ikke er karies, så er det ikke alltid tannlegen legger en fylling der før pasienten er tydelig på at det er veldig smertefullt og ev. kommer tilbake/ringer tilbake med samme problem, for ofte vil pasienten selv se det an, eller mener det går fint fordi det bare er i enkelte situasjoner det er vondt.

Men man kan legge en fylling på tannhalser slik at de dekker over, slik at det blir mindre smertefullt. 

Hvis tannlegen utelukket karies da?

Hvis du føler tannlegen ikke tok deg seriøst burde du bytte.

Anonymkode: 79b4d...edf

Takk, ja tannlegen nevnte noe om at det kanskje var fordi jeg hadde pusset for hardt at tannkjøttet hadde gått tilbake sånn, men det var før det kom en svart prikk der. 

Skal bestille ny time hos en annen. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er smertefullt hadde nå jeg antatt hull jeg da 🤷‍♀️
Ta en sjekk hos en annen tannlege. 

Anonymkode: 98921...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...