Gå til innhold

Er dette psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd mye rart. En gang ble jeg presset til å eksponere meg i gruppeterapi. Jeg fikk altfor mye oppmerksomhet, og ble veldig stressa. Rommet ble veldig rart og jeg ble sittende. Plutselig var timen over og alle skulle gå. Jeg satt ved siden av den ene behandleren som lente set mot meg og sa noe, men jeg hørte ingenting. Så bare munnen bevege på seg og hodet hans var kjempestort. 

Alle de andre pasientene gikk en etter en, og noen bøyde seg mot meg og sa noe men jeg hørte ingenting. Munnen deres beveget på seg og hodene deres kom helt oppi ansiktet mitt. 

Var dette psykose? 

En annen gang ble jeg presset til å prate om et traume, og jeg begynte å prate usammenhengende og hadde ikke kontroll på hva jeg sa. 

Anonymkode: 98e74...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har opplevd mye rart. En gang ble jeg presset til å eksponere meg i gruppeterapi. Jeg fikk altfor mye oppmerksomhet, og ble veldig stressa. Rommet ble veldig rart og jeg ble sittende. Plutselig var timen over og alle skulle gå. Jeg satt ved siden av den ene behandleren som lente set mot meg og sa noe, men jeg hørte ingenting. Så bare munnen bevege på seg og hodet hans var kjempestort. 

Alle de andre pasientene gikk en etter en, og noen bøyde seg mot meg og sa noe men jeg hørte ingenting. Munnen deres beveget på seg og hodene deres kom helt oppi ansiktet mitt. 

Var dette psykose? 

En annen gang ble jeg presset til å prate om et traume, og jeg begynte å prate usammenhengende og hadde ikke kontroll på hva jeg sa. 

Med mindre du gikk sånn over en stund var det nok ikke en psykose, men heller en for form for emosjonellt sjokk.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er jo ikke symptomer på psykose i det hele tatt

Anonymkode: d51cb...0ec

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Verden kan virke veldig surrealistisk ved angst.

Anonymkode: 1a99f...365

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir lett overveldet, og det ble kanskje for mye for meg med all oppmerksomheten? 

Føltes som det var i en film. 

Skrevet

Høres mer ut som en slags dissosiasjon, som også kan oppleves som skremmende. Jeg tror ikke du var i en psykose.

AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (Akkurat nå):

Høres mer ut som en slags dissosiasjon, som også kan oppleves som skremmende. Jeg tror ikke du var i en psykose.

Hva er dissosiasjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sånn når jeg får blackout når angsten er høy. Mye angst i kroppen og den setter inn mestreingsstrategier/kobler it for å takle det vonde

Anonymkode: 3d499...9e9

AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (31 minutter siden):

Du kan lese mer om det her: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-dissosiasjon-og-dissosiative-lidelser

Det er vanlig å oppleve dersom man har vært utsatt for traumer.

Så om jeg prater usammenhengende og ikke har kontroll på hva jeg sier når jeg blir konfrontert med vonde hendelser, så dissosierer man? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om jeg prater usammenhengende og ikke har kontroll på hva jeg sier når jeg blir konfrontert med vonde hendelser, så dissosierer man? 

Det kan være det. Jeg vet ikke hva som feiler deg, og egentlig burde du heller spørre behandleren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...