Gå til innhold

Positive konsekvenser av at barnet ikke går i barnehage og SFO

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å slå et slag for barn som ikke går i barnehage og SFO.

For eksempel så kjenner jeg ei dame som er født i 1996. Hun gikk aldri i barnehage og SFO. I tida før skolestart lekte hun bestandig med jevnaldrende venninner utendørs i nabolaget sitt, og ellers var hun mye sammen med slekta si. Dessuten hadde hun mange kreative hobbyer som hun drev med på egenhånd, både innendørs og utendørs. Hun ble raskt populær blant de andre i nabolaget sitt og gikk overens med veldig mange. Da hun gikk på grunnskolen fortsatte hun å være sammen med de samme venninnene som før, men hun klarte også å få seg nye venner på skolen. På fritida var hun aktiv med mange egne hobbyer og der fikk hun til veldig mye bra. På videregående var det ganske likt som på grunnskolen. Etter videregående tok hun en bachelor innenfor et yrke hun hadde stor interesse for, kjøpte sin første bolig da hun var 20 år, fikk seg kjæreste og deretter fikk hun fast stilling i en relevant jobb. Hun er fortsatt gode venner med de venninne hun hadde før skolestart, og hun er populær og sosialt attraktiv. Foreldrene hennes har vært selvstendig næringsdrivende i mange år, og de klarte å tilpasse seg alt i oppveksten hennes. 

Så til dere som mener at barnehage og SFO er livsnødvendig for å få venner og et godt liv, så bør dere tenke nytt. Det er viktig å ta egne avgjørelser og at man tør å gjøre ting utafor A4-malen. Man er ikke avhengig av barnehage og SFO for å få et velfungerende liv ;) 

Og noen flere tips: 
- La barnet få leke utendørs uten at det skal være forhåndsbestemte aktiviteter. 
- La barnet få ha sine egne hobbyer som de utøver på egenhånd. 
- Unngå mange organiserte aktiviteter. Maks én organisert aktivitet er nok for de aller fleste. 
- La barnet få gjøre feil og lære av konsekvensene. 
- Ikke gjør ting som barnet klarer på egenhånd. 
- Lær barnet selvstendighet og viktigheten av å gjøre ting på sin egen måte. 
- Ikke ha for mange rigide regler. 
- Vær engasjert i barnet og sørg for at vedkommende kan bestemme så mye som mulig. 

Mange mener at hennes generasjon ikke tåler særlig mye, men hun er jammen meg et godt eksempel på det motsatte :) Det var modig gjort av foreldrene hennes at de ikke fulgte strømmen! 

Anonymkode: 9b211...43c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På den tiden var det ganske vanlig å ikke gå i barnehage og Sfo.

Anonymkode: 893ee...010

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

På den tiden var det ganske vanlig å ikke gå i barnehage og Sfo.

Anonymkode: 893ee...010

Nja. SFO var ganske uvanlig ja, men mange gikk i barnehage. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare fordeler.
Ungen erfarer verden selv og lærer gjennom trial and error istedet for å sitte å bli indoktrinert og oppdratt av staten fra tidlig alder til å bli lydig idiot og uten evne til å tenke selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nja. SFO var ganske uvanlig ja, men mange gikk i barnehage. 

Mange gikk i barnehage, men det var ganske mange som ikke gikk i barnehagen. Flere av vennene mine var 2-3 timer med foreldrene i åpen barnehage. Besøk åpen barnehage med min som er 2, og det er ingen barn der over 2. Idag er omtrent alle barn som er over 2 år i barnehagen. Mange steder leker ungene ikke i gatene lengre som når vi var små, og mange lekeplasser rundt forbi er dårlig vedlikedholdt. Og skal en finne noen ungen kan leke med må en som oftest avtale på forhånd. Så samfunnet er endret seg ganske mye siden den tiden. 

Anonymkode: e833f...62b

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror dette må være det dummeste innlegget jeg har lest her inne..

Du har et poeng, men begrunner det med ETT menneske som du kjenner? 

Det er jo flust av eksempler på mennesker det går dårlig med som ikke gikk i bhg/sfo - og mennesker det går bra med som gikk i bhg/sfo. Og motsatt. 

Anonymkode: 5d4e5...f98

Poenget er at det går etter samme prinsippet som Steinerskolene (eller de første 3 årene på skolen i Japan før de skal bli roboter i sin hierarkiske kultur)... at unger lærer best av å utforske selv istedet for å bli indoktrinerte.
Men for all del... om du mener familier ikke skal få oppdra ungene sine men at det skal være staten sitt ansvar å oppdra dem sier det jo litt om din orientering.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nesten utelukkende fordeler med at barn ikke går i barnehage. Barn under 3 år har egentlig ikke noe i barnehage å gjøre. Men slik samfunnet er lagt opp, så må barn i barnehage. Men de fleste har det jo ikke bra der. Savner mamma og pappa.

Anonymkode: 5ca47...70f

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo nesten utelukkende fordeler med at barn ikke går i barnehage. Barn under 3 år har egentlig ikke noe i barnehage å gjøre. Men slik samfunnet er lagt opp, så må barn i barnehage. Men de fleste har det jo ikke bra der. Savner mamma og pappa.

Enig i den. De minste barna hadde nok hatt det best hjemme, men samfunnet er lagt opp slik. 90% mellom 0-5 år går i barnehagen. 97% av barna over 3 år. De fleste har i tillegg fulltidsplass. En kan jo fortsatt holde barnet hjemme, men når alle andre barn er i barnehagen blir det ikke akkurat like enkelt gi barna ett sosialt nettverk om de holdes utenfor. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (13 minutter siden):

Poenget er at det går etter samme prinsippet som Steinerskolene (eller de første 3 årene på skolen i Japan før de skal bli roboter i sin hierarkiske kultur)... at unger lærer best av å utforske selv istedet for å bli indoktrinerte.
Men for all del... om du mener familier ikke skal få oppdra ungene sine men at det skal være staten sitt ansvar å oppdra dem sier det jo litt om din orientering.

Hvis det var slik du tolket innlegget mitt sier det vel mest om deg. 

Anonymkode: 5d4e5...f98

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten vil ha lydige arbeidere og konsumenter.
Skal tidlig krøkas.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Både barnehage og sfo finnes fordi de aller fleste foreldre må jobbe. De er ikke til fordi de skal være "bra for barn", utover at det er bedre for barna å være der enn alene hjemme. 

Det høres fint ut å være hjemmeværende mor et par år, men i virkeligheten er et slikt valg svært risikabelt. Man gjør seg avhengig av mannen økonomisk, ikke bare der og da men på lang sikt også, ettersom man ikke får noen karriereutvikling (medlønnsøkning), man får ikke spart opp egne midler og blir man syk i perioden får man svært dårlig uføretrygd ettersom man har vært uten inntekt.

Det er ikke noe som viser at barnehage er skadelig for barn heller, så etter min mening er det rett og slett ikke verdt risikoen å holde barna hjemme. 

Anonymkode: 8c080...6b5

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg gikk ikke i barnehage, men skulle absolutt ønske jeg gjorde det. Tror det hadde hjulpet meg mye sosialt, jeg hadde sluppet å begynne ett år for tidlig på skolen, kanskje omsorgssvikten hadde blitt oppdaget osv Tror rett og slett jeg hadde fått en bedre start på livet da.

Anonymkode: e3e13...47e

• Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Både barnehage og sfo finnes fordi de aller fleste foreldre må jobbe. De er ikke til fordi de skal være "bra for barn", utover at det er bedre for barna å være der enn alene hjemme. 

Det høres fint ut å være hjemmeværende mor et par år, men i virkeligheten er et slikt valg svært risikabelt. Man gjør seg avhengig av mannen økonomisk, ikke bare der og da men på lang sikt også, ettersom man ikke får noen karriereutvikling (medlønnsøkning), man får ikke spart opp egne midler og blir man syk i perioden får man svært dårlig uføretrygd ettersom man har vært uten inntekt.

Det er ikke noe som viser at barnehage er skadelig for barn heller, så etter min mening er det rett og slett ikke verdt risikoen å holde barna hjemme. 

Anonymkode: 8c080...6b5

Merkelig hvordan familier klarte seg før når bare mannen jobbet og mora oppdra ungene.
Man hadde kanskje ikke 2 biler, men husstanden gikk rundt.
Jeg prøver ikke meg på sarkasme eller noe her, men det er bare merkelig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (3 minutter siden):

Merkelig hvordan familier klarte seg før når bare mannen jobbet og mora oppdra ungene.
Man hadde kanskje ikke 2 biler, men husstanden gikk rundt.
Jeg prøver ikke meg på sarkasme eller noe her, men det er bare merkelig.

Det er nok endel som hadde klart det idag, men som personen skriver vil den som er hjemme bli avhengig av partneren, mindre uføretrygd om en blir syk og skulle en bli skilt sliter en. Så økonomisk sett er det ikke lurt være hjemme med barn om personen vil sikre seg selv. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å slå et slag for barn som ikke går i barnehage og SFO.

For eksempel så kjenner jeg ei dame som er født i 1996. Hun gikk aldri i barnehage og SFO. I tida før skolestart lekte hun bestandig med jevnaldrende venninner utendørs i nabolaget sitt, og ellers var hun mye sammen med slekta si. Dessuten hadde hun mange kreative hobbyer som hun drev med på egenhånd, både innendørs og utendørs. Hun ble raskt populær blant de andre i nabolaget sitt og gikk overens med veldig mange. Da hun gikk på grunnskolen fortsatte hun å være sammen med de samme venninnene som før, men hun klarte også å få seg nye venner på skolen. På fritida var hun aktiv med mange egne hobbyer og der fikk hun til veldig mye bra. På videregående var det ganske likt som på grunnskolen. Etter videregående tok hun en bachelor innenfor et yrke hun hadde stor interesse for, kjøpte sin første bolig da hun var 20 år, fikk seg kjæreste og deretter fikk hun fast stilling i en relevant jobb. Hun er fortsatt gode venner med de venninne hun hadde før skolestart, og hun er populær og sosialt attraktiv. Foreldrene hennes har vært selvstendig næringsdrivende i mange år, og de klarte å tilpasse seg alt i oppveksten hennes. 

Så til dere som mener at barnehage og SFO er livsnødvendig for å få venner og et godt liv, så bør dere tenke nytt. Det er viktig å ta egne avgjørelser og at man tør å gjøre ting utafor A4-malen. Man er ikke avhengig av barnehage og SFO for å få et velfungerende liv ;) 

Og noen flere tips: 
- La barnet få leke utendørs uten at det skal være forhåndsbestemte aktiviteter. 
- La barnet få ha sine egne hobbyer som de utøver på egenhånd. 
- Unngå mange organiserte aktiviteter. Maks én organisert aktivitet er nok for de aller fleste. 
- La barnet få gjøre feil og lære av konsekvensene. 
- Ikke gjør ting som barnet klarer på egenhånd. 
- Lær barnet selvstendighet og viktigheten av å gjøre ting på sin egen måte. 
- Ikke ha for mange rigide regler. 
- Vær engasjert i barnet og sørg for at vedkommende kan bestemme så mye som mulig. 

Mange mener at hennes generasjon ikke tåler særlig mye, men hun er jammen meg et godt eksempel på det motsatte :) Det var modig gjort av foreldrene hennes at de ikke fulgte strømmen! 

Jeg har også  vokst opp uten bh og Sfo, siden Sfo bla ikke fantes.  Mine første år var ingen av nabo barna i barnehagen. Vi levde i en tid der foreldrene våre tok vare på oss uavhengig av hvem som var foreldrene. . Siste ett til to år før barneskole (vi startet i alder 7år) gikk de fleste i barnehage dom en form for førskole til skolestart. Da ble jeg veldig ensom.

Å sitte hjemme å vente på mor på jobben i 3-4 t etter skolen. Var veldig tom og ensom tilværelse.  Vet ikke hvor de andre barna var.

Så i en tid der noen voksne var hjemme, og flere barn var hjemme, gikk det fint.

Når alke barna er i barnehagen hver dag. Er det ikke positivt at bare ditt barn er hjemme.

At ting gikk bra nedxen dane fra en tid der forutsetningene for å ha det greit hjemme alene med sosialt osv rundt seg. Voksne de alltid kunne kontakte. Kontra i dag , blir jo noe helt annet. Selv om det gikk fint for meg å ikke gå i bh, så hadde jeg aldri vurdert at mine ikke skulle det

Anonymkode: ba355...a93

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok endel som hadde klart det idag, men som personen skriver vil den som er hjemme bli avhengig av partneren, mindre uføretrygd om en blir syk og skulle en bli skilt sliter en. Så økonomisk sett er det ikke lurt være hjemme med barn om personen vil sikre seg selv. 

Det er en trend i USA nå.
Homeschooling og tradisjonelle stay at home moms.
Og der har de ikke noe sikkerhetssystem som snapper deg opp.

Og jeg vil påpeke at jeg sa ikke det var normen, men en økende trend.
Spørs hvor lenge de klarer det. For blir det veldig utbredt vil "the man" finne på ting for å tvinge dem tilbake i industrien og økonomien igjen.
Milliarder av dollar går jo tapt! Beautiful money! 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (1 time siden):

Unnskyld men har du barn? 

Det er selvfølgelig ikke helt heldig at barn ikke kan ha mindre barnehage tid. Men barnehagen er viktig for å styrke samhold og samutvikling med andre barn .

Problemet for dem er vel mer at det blir for mange timer og for mange dager pr uke. 

Men indokterere barna til å bli roboter osv, her bikker du faktisk litt over. Har to som er ferdig på barne hage og skole. Og de ligner ikke i det heletatt på roboter.

Dessuten så er det du som oppdrar ditt barn fortsatt. Så får du en robot, som voksen unge, da er det ditt verk

Anonymkode: ba355...a93

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (3 minutter siden):

Det er en trend i USA nå.
Homeschooling og tradisjonelle stay at home moms.
Og der har de ikke noe sikkerhetssystem som snapper deg opp.

Og jeg vil påpeke at jeg sa ikke det var normen, men en økende trend.
Spørs hvor lenge de klarer det. For blir det veldig utbredt vil "the man" finne på ting for å tvinge dem tilbake i industrien og økonomien igjen.
Milliarder av dollar går jo tapt! Beautiful money! 

Det er nok mer vanlig med hjemmeværende mødre i utlandet generelt. En viktig ting er nok at det ikke alltid lønner seg jobbe, barnehage koster omtrent hele lønnen og i tillegg er de vel egentlig litt på vei tilbake til gamledager der for tiden med tanke på abortlover osv. 

Jeg tviler på at norske kvinner foreløpig vil miste rettighetene sine, for det blir jo egentlig det som det handler om. Velger du være hjemme tar du en stor økonomisk risiko om du skulle bli syk eller alene. Forsåvidt skulle en bli forlatt i USA, må vel mannen fortsatt betale underholdningsbidrag eller noe slikt til eksen. Aldri hørt om noe slikt her. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1996 er lenge siden nå. Nærmer seg 30 år. 
Bhg/SFO nå og Bhg/SFO da er ikke helt det samme

Anonymkode: fcb7c...644

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...