AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Vi bygger nytt kjøkken, og får to høyskap, vaskemaskin, vask og søppel, og fire benkeskap på den ene langveggen, og så får vi en øy overfor med én cm klaring på hver side. Vi klarer ikke bli enig om hvor vi skal ha tallerkener og bestikk. Hen vil ha tallerkener direkte overfor vaskemaskin, slik at det er nærme kjøleskapet. Jeg vil ha det på andre siden av øyen, fordi jeg tror det gir mer plass når man skal ta ut av oppvaskmaskinen. Plasseringen blir sånn her hvis det som er før tankestreken er inntil veggen og det bak er direkte overfor på øya 1. Kjøleskap - ingenting overfor 2. Høyskap med ovn - ingenting overfor 3. Vaskemaskin - potensiell plassering av tallerkener og bestikk 4. vask, søppel - stekeplate på øy 5. kjøkkenmaskinhjelper - potensiell plassering av tallrkener og bestikk 6. tørrvareskuffer - ingenting overfor 7. tørrvareskuffer - ingenting overfor Hva mener dere er mer praktisk? Spiseområdet blir direkte overfor øya, så det er naturlig å gå rundt på begge sider. Anonymkode: 95ddd...e24
Pillarguri Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Klarer dessverre ikke helt å se for meg kjøkkenet ditt. Jeg husker at når vi tegnet vårt kjøkken så var konsulenten opptatt av at det skulle være en god arbeidstrekant mellom vask/koketopp/kjøleskap. Tallerkener trenger ikke å være nære kjøleskapet. Ville vært mer opptatt av at når oppvaskmaskinen tømmes så er det lett å sette tingene på plass uten å måtte forflytte seg mye for å finne de rette skapene. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #3 Skrevet 29. juli 2022 Det ser nesten nøyaktig ut som dette her. Jeg ønsker tallerkenene på øya, men på siden som er lengst til venstre i bildet. Hen ønsker tallerkenene på øya rett overfor vaskemaskin, som er rett ved siden av komfyr/mikro på dette bildet. Skjønner det er vanskelig å se for seg 😅 Jeg tror vi har god arbeidstrekant mellom vask, kjøleskap og koketopp. Han ønsker imidlertid å bevege seg kortest mulig avstand fra kjøleskapet for å legge mat på tallerkenen, men jeg vet ikke hvor praktisk det blir å ha skuff med tallerken og vaskemaskin rett overfor hverandre. Blir det vanskelig å ha dem åpne samtidig? Vi vil ha ca 100 cm mellom øya og skapene på andre siden. Anonymkode: 95ddd...e24
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 i-lands "problem" Anonymkode: 05454...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): i-lands "problem" Anonymkode: 05454...ec5 Har da aldri sagt at det er et problem, men når man tegner opp et kjøkken og bruker 300-400 tusen på det, er det jo greit at man synes at løsningene fungerer godt i hverdagen. Anonymkode: 95ddd...e24 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Om jeg forstår deg rett så er jeg 100% enig med mannen din. Jeg har stort kjøkken, med øy. Alt som er i daglig bruk - tallerkener, bestikk, kopper/glass - er plassert slik at det kan løftes rett fra oppvaskmaskin til skuff/hylle. Det sparer oss for mye tid. Og da trenger du ikke "plassen" du tenker på når du tar ut av maskinen, for du løfter 80% av det som er i maskinen rett på plass. På andre siden av øyen har jeg vinglass, store serveringsfat, boller og finservise. Ting som sjeldnere er i bruk. Anonymkode: a17a1...83f 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 Enig med mannen din. Har selv tallerkener og bestikk nærmest kjøleskapet, og tørrvarer som f.eks musli under der igjen. Gjør at man ikke må bevege seg over hele kjøkkenet for å lage frokost. Jeg foretrekker å ha det enklere når jeg skal forberede mat, som skjer mye oftere enn å ta ut av oppvaskmaskinen. Er forøvrig fremdeles svært nærme oppvaskmaskinen (ett underskap mellom). Anonymkode: 23fd7...a94 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hen vil ha tallerkener direkte overfor vaskemaskin, slik at det er nærme kjøleskapet. Jeg vil ha det på andre siden av øyen, fordi jeg tror det gir mer plass når man skal ta ut av oppvaskmaskinen. Anonymkode: 95ddd...e24 For meg er det fortsatt vanskelig å lese og forstå innleggene dine, for du nevner både vaskemaskin og oppvaskmaskin, men er mest opptatt av vaskemaskinen. Mener du egentlig alltid oppvaskmaskin, eller skal dere ha både vaskemaskin og oppvaskmaskin på kjøkkenet? Anonymkode: 7324b...af4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Vi har tallerkener i skapet rett over oppvaskmaskinen og vasken. Syntes det er mest logisk. Men det er jo ikke noe problem å prøve å ha de ett sted først og så flytte de hvis dere er usikre på om dere liker det Anonymkode: fedad...803 2
Ananas. Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Med mindre døren på oppvaskmaskinen vil kollidere med døren til tallerknene, er mannens løsning den klart beste. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): For meg er det fortsatt vanskelig å lese og forstå innleggene dine, for du nevner både vaskemaskin og oppvaskmaskin, men er mest opptatt av vaskemaskinen. Mener du egentlig alltid oppvaskmaskin, eller skal dere ha både vaskemaskin og oppvaskmaskin på kjøkkenet? Anonymkode: 7324b...af4 Uavhengig av om jeg har vaskemaskin der eller ikke, skjønner du vel at det er plassering av oppvaskmaskin og tallerkenskuff som er dilemmaet? Jeg har også kjøleskap, søppelskap, tørrvareskuffer og andre skap, men det er altså oppvaskmaskin og tallerkenskuff som er spørsmålet. Beklager at jeg glemte tre bokstaver. Du trenger ikke svare på spørsmålet om du synes det er vanskelig å forstå, det er mange andre som skjønte hva jeg mente Anonymkode: 95ddd...e24 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Ananas. skrev (1 minutt siden): Med mindre døren på oppvaskmaskinen vil kollidere med døren til tallerknene, er mannens løsning den klart beste. Den vil kollidere ja, det er derfor det er upraktisk. Skapdørene bygger 108 cm til sammen, og vi har 100 cm mellom øy og skap. Så det betyr at de vil krasje og sannsynligvis må vi sette tallerkenene opp på benken fra oppvaskmaskinen, lukke oppvaskmaskinenen, åpne skuffen, sette tallerkene inn, lukke skuff, åpne oppvaskmaskin og så fortsette oppvasken. Jeg tenker jo at å flytte den en meter bort ville lettet mye mas med åpning og lukking av skuffer og skap. Anonymkode: 95ddd...e24 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 Når dere legger ned døra til oppvaskmaskinen for å tømme den, så er den vel litt over 60 cm. Da får dere ikke åpnet det som er rett overfor maskinen. Så det blir jo veldig klønete og irriterende. Da er det bedre å ha tallerkner i neste seksjon, slik at dere kan åpne både oppvaskmaskinen og skuffen eller skapet til tallerkner. Anonymkode: 75d8c...185 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 For ordens skyld, så er det kjøkkenredskaper, krydder, tørrvarer og annet utstyr til å lage mat som vil være der hvor tallerkenene ikke er. Så hvis argumentet er at ting for å lage mat skal være nærmere kjøleskapet, så avhenger det litt av hva man skal lage. Brødet vil være lengst unna kjøleskapet, så for meg er det naturlig med tallerkner og kniver nært det. Og jeg synes det er naturlig med øser, visper, former og krydder på min høyre side når jeg lager mat. Det henger kanskje sammen med at jeg er høyrehendt. Virker så upraktisk å måtte hente ut en visp eller stekespade fra skapet til venstre, for å ha tallerkener nært kjøleskapet. Særlig siden brød, frokostblanding osv ikke er i nærheten. Hm. Anonymkode: 95ddd...e24 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når dere legger ned døra til oppvaskmaskinen for å tømme den, så er den vel litt over 60 cm. Da får dere ikke åpnet det som er rett overfor maskinen. Så det blir jo veldig klønete og irriterende. Da er det bedre å ha tallerkner i neste seksjon, slik at dere kan åpne både oppvaskmaskinen og skuffen eller skapet til tallerkner. Anonymkode: 75d8c...185 Ja, dette er min tanke også. At det blir litt klønete og irriterende. Vi tar jo ut av oppvaskmaskinen hver dag, og ungene har en tendens til å la den stå åpen. Så er jo potensielt mange krasj fra skuffen ila dagen. Men jeg er åpen for andre plasseringer altså, og ser at mange mener noe annet enn meg. Er bare redd for at jeg skal irritere meg over det hver gang jeg tar ut av maskina. Anonymkode: 95ddd...e24
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, dette er min tanke også. At det blir litt klønete og irriterende. Vi tar jo ut av oppvaskmaskinen hver dag, og ungene har en tendens til å la den stå åpen. Så er jo potensielt mange krasj fra skuffen ila dagen. Men jeg er åpen for andre plasseringer altså, og ser at mange mener noe annet enn meg. Er bare redd for at jeg skal irritere meg over det hver gang jeg tar ut av maskina. Anonymkode: 95ddd...e24 Så lenge tallerkner o.l ikke er rett over for oppvaskmaskinen så har dere jo mange andre muligheter. Uten at en blir irritert og forbanner seg over et klønete valg. Anonymkode: 75d8c...185
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den vil kollidere ja, det er derfor det er upraktisk. Skapdørene bygger 108 cm til sammen, og vi har 100 cm mellom øy og skap. Så det betyr at de vil krasje og sannsynligvis må vi sette tallerkenene opp på benken fra oppvaskmaskinen, lukke oppvaskmaskinenen, åpne skuffen, sette tallerkene inn, lukke skuff, åpne oppvaskmaskin og så fortsette oppvasken. Jeg tenker jo at å flytte den en meter bort ville lettet mye mas med åpning og lukking av skuffer og skap. Anonymkode: 95ddd...e24 Har dere mulighet for å få gjort noe med det? Det vil bli alt for trangt, og være et stort irritasjonselement på kjøkkenet. Dere vil blant annet ikke kunne passere hverandre, og må gå rundt hele øya om dere skal ha tak i noe. Anbefalt minimumsbredde er 1.20. Videre; bestill skufer, ikke skap, i øy. Det er mye mer praktisk på alle måter, samt at det er bedre utnyttelse av plass. Vi har til og med vinglass i skuff. Anonymkode: a17a1...83f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har dere mulighet for å få gjort noe med det? Det vil bli alt for trangt, og være et stort irritasjonselement på kjøkkenet. Dere vil blant annet ikke kunne passere hverandre, og må gå rundt hele øya om dere skal ha tak i noe. Anbefalt minimumsbredde er 1.20. Videre; bestill skufer, ikke skap, i øy. Det er mye mer praktisk på alle måter, samt at det er bedre utnyttelse av plass. Vi har til og med vinglass i skuff. Anonymkode: a17a1...83f Er det sant? Kjøkkenveilederen vår sa at vi bare trengte en meter. Da skal jeg prøvd å få endret det. Vi har planlagt skuffer for det meste, men har overskap for glass. Vi er godt over gjennomsnittet høy, så er litt tungvint å bøye seg ned til en skuff for alt. Hehe. Men ser absolutt at vi bør ha skuffer istedenfor skap på øya. Takk! Anonymkode: 95ddd...e24
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #19 Skrevet 1. august 2022 Jeg har ganske likt kjøkken som deg. Mitt kjøkken er også for trangt til å ha døren til oppvaskmaskinen åpen samtidig som skuff/skap på motsatt side er åpen, og hvis man skal gå forbi hverandre må man holde inn magen og kline seg oppi benken. Jeg valgte derfor å ha glass og servise i det første skapet på kjøkkenet. På den måten kan én lage middag mens en annen dekker bordet, uten at man behøver å gå krysse hverandre hele tiden. Er veldig fornøyd med den løsningen. Jeg valgte å ha servise i skapet på samme vegg som oppvaskmaskinen sånn at jeg evt. kan skyve tallerkenstabler langsmed benken. Så tilsvarende skap på ditt bilde er der trefjølene står. Anonymkode: 2718a...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå