Gå til innhold

Selge overflødige småting i hjemmet på Finn? Verdt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste er vel kanskje litt som meg: Flinkere til å kjøpe nye ting inn, enn å kaste ting ut som ikke lengre brukes. Det blir satt på loft, i boder og i skap til evig oppbevaring. Alt fra gamle bøker, klær, sportsutstyr, vifteovner, kjøkkenutstyr, datautstyr, elektronikk og annet som ikke lengre brukes, men fortsatt er i orden og "for godt til å kastes".

Slår man sammen alt dette så kan det jo kanskje bli noen kroner fremfor å kaste det. Kanskje det er mindre vondt å kvitte seg med ting hvis man får noen kroner igjen for det.

Er det verdt arbeidet med å lage annonser og svare på henvendelser? Eller blir det bare mye mas og fjas med meldinger og telefoner, folk som ikke holder avtaler, at man blir bundet hjemme, at folk klager på ting de har kjøpt for bagatellmessige beløp osv? Det er jo like mye arbeid å selge en småting til 50kr, som å selge noe dyrere til et par tusen.

Anonymkode: c352f...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har arbeidet som frivillig for Fretex i mange år. Konklusjon, tar du noe inn, må noe gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt ting utenfor og folk har vippset når det har vært vanskelig å få til henting. 

Å selge noen telysholdere fra Nille hadde jeg ikke giddet å styre med. 

Når det gjelder klær har jeg solgt noe, latt venninner gå gjennom resten og forsyne seg, og puttet resten i en beholder for Fretex el. 

Anonymkode: 7e483...8cf

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke selger det på Finn, så gir du det vekk til loppemarked. Kaste fullt brukbare ting må vi slutte med. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt mye. Både møbler, klær og nipps. Ett år solgte jeg for over 20 000, så blir litt penger av det. Småting gis bort, noen sier de vil ha det, legg i pose utenfor døra så kommer de og henter. Nipps av litt verdi og møbler avtaler jeg at de kan komme en kveld jeg er hjemme. Tar 5-10 min ved døra. Pluss litt chatting med folk i finn appen. Anbefaler å prøve.

Anonymkode: 7c1a9...e77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt delt. Har solgt noen ting og stort sett går det greit. Men opplever også endel irriterende ting som tar mye tid. Folk som chatter frem og tilbake, folk som ikke kommer til avtalt tid, folk som er altfor pratsomme og aldri går herifra osv. 

Har noen ganger tenkt at «dette var ikke verdt 100 kr!» 🤪🤪🤪 

Anonymkode: 1471b...f42

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs litt an på hvor store verdier det er; er det noe kostbart du vil kvitte deg med, er det jo greit å selge det, men småting som kan enkelt handles på eksempelvis nille/normal/daglivarebutikken er det bedre å kaste eller donere. Det som også går an er å selge «pakker» med ting som kan for eksempel kategoriseres; 300kr for alt på bildet, 400kr, plukk & miks osv, men det blir jo mye jobb og sikkert spørsmål av det og uansett. Jeg er en skikkelig minimalist når det kommer til alt som er, så jeg enten kaster (ubrukelige ting), donerer (lav-middels verdi og fortsatt fin) eller selger (høy verdi). Er også da ganske streng med meg selv, men mye bedre å ha ting som faktisk kan brukes til noe enn at det bare støver ned.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg hadde tatt under 200 kr for gir jeg til loppemarked, andre ting har jeg solgt på finn. Det er litt jobb (derav grensen på ca 200 kr), men ikke så mye synes jeg. Har også sendt ting.

Anonymkode: a61ca...f6a

• Nyttig 1
Skrevet

Foretrekker å selge på Tise (og Bookis). De tar litt i gebyr men når ting blir solgt pakker jeg dem pent inn og legger i postkassa så blir de hentet og jeg får pengene inn på konto. 

Skrevet

Tips:

Bestem deg for en grense, feks ting man kan ta x kr for, selges på finn. Resten gis bort.

Hold dialogen i appen kort. Spør når det passer å hente, ikke legg ut adressen før du har fått en ca-hentetid

Si at den dagen er jeg litt til og fra, men jeg har anledning til å legge varen trygt utenfor til avhenting. Vipps meg på tøf nr xxx. 

Har fungert fint her😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes Finn.no er utrolig kjekt, gitt bort/solgt og fått/kjøpt utrolig masse der! Men det er bare periodevis jeg orker å bruke det, for det krever en del energi. Ta bilder, finne verdi, vite når det passer å hente, kan være folk som trekker seg (synes dette som regel er greit, så regner med dette). Når man spør om å kjøpe, så må det også som regel planlegges en del. Mange rare folk på Finn, men de aller fleste er rimelige og veldig hyggelige folk!

Tidligere så brukte jeg det kanskje mest pga økonomi, selv om jeg alltid har vært miljøbevisst, men med litt bedre råd nå, så er det absolutt mest pga miljøet. Men har også vært pga at jeg ikke får tak i det andre steder pga utsolgt/ varemangel. Nå som alt av priser går opp, så vil jeg nok også være mer ivrig på å bruke det igjen. 

Føler jeg kvitter meg med ting hele tiden, men har alltid ting som jeg ikke vet hvor skal gjøres av, eller er stuet bort så jeg ikke finner det når jeg trenger det. Senest i dag fant jeg ikke bærrenkser-brettet... Det opptar unødvendig mye plass, og har blitt flyttet mye rundt, og får jo ikke brukt det når det trengs en gang 😂

Hater å kaste ting, så når jeg ikke orker å bruke finn/får gitt det bort til nærmeste, så blir det stående fremme en stund inntil det bare blir stuet bort igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å rydde og selge unna ting for 1 år siden. Har solgt klær, pynt, kjøkkenutstyr, elektronikk og barneutstyr fra 50 kr og oppover. Har tjent nesten 10 000 på «bare» småting OG fått et ryddigere hjem. Ja, det er litt arbeid, men jeg synes det er litt artig også :) 

Anonymkode: da289...dbc

• Liker 3
Skrevet

Prøv facebook market. Raskare omsetning der

AnonymBruker
Skrevet

Du kan  også sjekke om det finnes åpne loppemarked der du bor. I Trondheim kan man booke en stand på Bryggerekka bruktmarked, ta med alt av nips, og bruke noen timer på å selge unna.

Anonymkode: 70b35...582

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper bare dritt så er det vanskelig å få solgt det på Finn.

Kvalitet kan man alltid selge brukt  til god pris.

Anonymkode: fe072...3b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er veldig greit. Spesielt med den nye «Fiks ferdig» hvor man ikke trenger snakke med kjøper / selger og man kan bestille frakt og få betaling på et klikk. Det åpner opp for flere som kjøper også. Har solgt småting her og der for 6000kr på ca 1,5 mnd. Hvorfor ikke bare prøve og se? :)  Eneste erfaring er at det kan ta litt tid innimellom, men ting blir solgt! 

Anonymkode: dab6b...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Av og til angrer jeg, når folk sier at jeg kan velge hentetidspunkt, så velger jeg en tid som passer for meg, og de svarer med å foreslå en annen tid som IKKE passer for meg. Eller det samme med hvor vi skal møtes.

Eller når de bare spør om jeg har fått bud, hva er poenget med det? Hva med å by det du kan betale?

Eller når folk bruker veldig lang tid på å svare, forsover seg, og utsetter henting i siste liten, blablabla. 

Ikke klarer å ta i mot en beskjed om hentested, krangle på adresse og sånn.

Når det går greit, tenker jeg det er ok, men når det blir så mye styr for en femtilapp, angrer jeg på at jeg ikke bare dro til fretex med det. 

Anonymkode: 8a43f...f78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt ,kjøpt og gitt vekk endel saker på finn og tise. Syntes det er verdt det. Folk er som regel pålitelige,  men har hatt noen få skikkelige dårlige erfaringer . 

Anonymkode: 3d5e3...ec4

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (På 30.7.2022 den 1.13):

Prøv facebook market. Raskare omsetning der

Vær obs på falske profiler/svindlere. Det gjelder jo uansett hvilken plattform man bruker, men det er en del av dem på Facebook marketplace. Har ikke brukt finn til salg på en stund, så jeg vet ikke hvor utbredt det er der.

Anonymkode: d365c...a64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selgeren en del ting på finn, men har innsett at jeg ikke orker å selge smånips. Er så mye frem og tilbake med noen mennesker; først skal de purre prisen ned fra 200 til 150, så skal de ringe meg (???), så skal de være vanskelige med henting, og så hører man plutselig ikke mer. Nylig solgte jeg et telt, og en interessent sa at han ville ha det, så jeg gikk og ventet på ham en hel dag. På kvelden fikk jeg melding om at teltet ikke var selvstående (noe det ER), så da ville han ikke ha det. Sånne episoder rar piffen ut av meg, men heldigvis fikk jeg solgt det til en annen et par dager etterpå. Det går greit med sånne episoder når et produkt til flere tusen skal selges, men jeg orker ikke sånt angående lysestaker til 200🙄 At folk gidder å lage så mye styr av ting?

Anonymkode: abaa2...330

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...