AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Hei, Jeg er i ferd med å få et problem med alkohol. Jeg har drukket alkohol stort sett hver dag i 6 måneder. Jeg jobber og «fungerer». Jeg er singel og uten barn. Det er snakk om ca 4- 8 enheter daglig. Drikker alene på kveldene for å roe ned, dempe følelser. Jeg ønsker å slutte og endre vanene mine, men vet ikke hvordan jeg skal klare å gjøre det- ha motivasjon og viljestyrke nok. Jeg føler skam. Noensom har erfaringer og råd å komme med? Anonymkode: 15ea0...5fe
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Selv drakk jeg minimum en halv liter vodka hver dag i 4 år og var mye dypere inn i drikkingen enn deg selv om jeg gjekk på jobb hver dag og ikke hadde en eneste dags fravær så trenkte jeg profesjonell hjelp. Nå har jeg vært alkoholfri i 9 måneder og jeg har fått en del verktøy for å takle russug (for det kommer). Nr 1. Skam; de fleste mennesker vil heller være sterk fremfor å være lykkelig og det gir absolutt ingen mening viss du skulle tenkt dette om en god venninne eller et familiemedlem som hadde noe de sleit med, hvorfor skal det være noe annerledes for deg? Er det ikke langt viktigere ha det bra fremfor å alltid skulle være så innmari sterk hele tiden? Og viss du er ærlig med deg selv så vet du at du har det ikke bra når du må ty til alkoholen. Nr 2. Last ned sober appen, bruk den flittig; gi et løfte til deg selv om morningen og evaluer om kvelden. Finn ut hvor mye penger du bruker på alkohol og plott det inn. Selv har jeg "spart" over 60 000, når jeg rundet 50 så belønnet jeg meg selv med å kjøpe noe jeg har hatt lyst på lenge. Følg med på milepælene du oppnår etterhvert, og se hva andre skriver, gjerne de som har vært edru i noen uker Nr 3. Lag mestringsstratrgier; MÅ du virkelig i butikken før kl 20.00? Kan du gå andre veiruter i begynnelsen slik at du unngår vinmonopolet? Nr 4. Når du har lyst på alkohol husk S.O.B.E.R. STOPP opp, senk tempoet (ikke handle på autopilot). OBSERVER hva som skjer i deg; hvorfor har du lyst på alkohol nå, legg merke til følelser, humør eller tanker du har. BREATH/ pust. Samle oppmerksomheten og flytt den over på pusten din. Gode inn og ut pust, finn deg gjerne noen puste apper eller mindfullnes apper som du kan roe deg ned med før du skal sove eller om kvelden. EXPAND/ utvid deretter oppmerksomheten til resten av kroppen din, opplevelsen du er i. REACT/å handle på en bevist og oppmerksom måte ut ifra hva du trenger i situasjonen og hvordan du best kan ta vare på deg selv. Hva som enn skjer i hode og kroppen kan du likevel ta et valg om hvordan du kan handle. Nr 5. Lag deg en liste over grunner til å slutte, vær konkret og ikke minst ærlig med deg selv. Ha denne listen godt synlig, enten på mobilen, på nattbordet eller kjøleskapet. Nr 6. I begynnelsen når russug oppstår enten fysisk eller psykisk så er det helt greit å bytte ut rusen med noe annet. Gå tur, trening, juleverksted i august, planlegg nyttårsaften eller hva du skal gjøre med de pengene du sparer på alkohol, begynn på dykkerkurs eller lær deg å lag nye matretter. For min del var det mye diy prosjekter og bullet journal. Skriving var for min del en fantastisk vei ut av den kløen etter alkohol. Når du så blir vandt til russug er det mulig å utforske det. For min del fant jeg ut at når jeg har lyst på alkohol, så klør jeg i tennene og tannkjøttet (høres rart ut sikkert men det får bare være) når denne kløen er der så funker det for min del å suge på en isbit. Jeg har fryst ned mangen isterninger med bær i f.eks. Men kanskje du får rastløse bein og det hjelper å løpe seg en tur, hva vet jeg. Nr 7. Vær tålmodig med deg selv, og prøv å rom deg selv med alt som bor i deg, det gode og det dårlige. Du vil bli bedre kjent med deg selv når du holder deg edru, på godt og på vondt, men det er ikke farlig. Du er ikke noe værre enn andre, garantert. Og det er lov å falle så lenge du reiser deg igjen! Nr 8. Lag deg noen gode rutiner, du drikker på kveldene, bytt ut alkohol med noe lystbetont som du ser frem til og husk at der du ikke har motivasjon må fu faktisk ha viljestyrke. Ingen kan få deg til å slutte med denne uvanen, det er faktisk bare deg selv. Avhengighet er å gi opp allt for en ting, edruhet er å gi opp en ting for allt. Jeg er ikke utlært, jeg sliter ennda noen dager med motivasjonen og viljestyrke, men 9 måneder er gått siden jeg krabbet rundt på bunnen. Jeg har vært på 3 fester og ikke drukket alkohol og jeg ser hvor mye bedre jeg har det nå. Hold ut ts, en dag om gangen. Ingen av oss kan love å aldri mere drikke, men vi kan love oss selv å ikke drikke i dag, og det er begynnelsen. Anonymkode: 872a9...6b6 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selv drakk jeg minimum en halv liter vodka hver dag i 4 år og var mye dypere inn i drikkingen enn deg selv om jeg gjekk på jobb hver dag og ikke hadde en eneste dags fravær så trenkte jeg profesjonell hjelp. Nå har jeg vært alkoholfri i 9 måneder og jeg har fått en del verktøy for å takle russug (for det kommer). Nr 1. Skam; de fleste mennesker vil heller være sterk fremfor å være lykkelig og det gir absolutt ingen mening viss du skulle tenkt dette om en god venninne eller et familiemedlem som hadde noe de sleit med, hvorfor skal det være noe annerledes for deg? Er det ikke langt viktigere ha det bra fremfor å alltid skulle være så innmari sterk hele tiden? Og viss du er ærlig med deg selv så vet du at du har det ikke bra når du må ty til alkoholen. Nr 2. Last ned sober appen, bruk den flittig; gi et løfte til deg selv om morningen og evaluer om kvelden. Finn ut hvor mye penger du bruker på alkohol og plott det inn. Selv har jeg "spart" over 60 000, når jeg rundet 50 så belønnet jeg meg selv med å kjøpe noe jeg har hatt lyst på lenge. Følg med på milepælene du oppnår etterhvert, og se hva andre skriver, gjerne de som har vært edru i noen uker Nr 3. Lag mestringsstratrgier; MÅ du virkelig i butikken før kl 20.00? Kan du gå andre veiruter i begynnelsen slik at du unngår vinmonopolet? Nr 4. Når du har lyst på alkohol husk S.O.B.E.R. STOPP opp, senk tempoet (ikke handle på autopilot). OBSERVER hva som skjer i deg; hvorfor har du lyst på alkohol nå, legg merke til følelser, humør eller tanker du har. BREATH/ pust. Samle oppmerksomheten og flytt den over på pusten din. Gode inn og ut pust, finn deg gjerne noen puste apper eller mindfullnes apper som du kan roe deg ned med før du skal sove eller om kvelden. EXPAND/ utvid deretter oppmerksomheten til resten av kroppen din, opplevelsen du er i. REACT/å handle på en bevist og oppmerksom måte ut ifra hva du trenger i situasjonen og hvordan du best kan ta vare på deg selv. Hva som enn skjer i hode og kroppen kan du likevel ta et valg om hvordan du kan handle. Nr 5. Lag deg en liste over grunner til å slutte, vær konkret og ikke minst ærlig med deg selv. Ha denne listen godt synlig, enten på mobilen, på nattbordet eller kjøleskapet. Nr 6. I begynnelsen når russug oppstår enten fysisk eller psykisk så er det helt greit å bytte ut rusen med noe annet. Gå tur, trening, juleverksted i august, planlegg nyttårsaften eller hva du skal gjøre med de pengene du sparer på alkohol, begynn på dykkerkurs eller lær deg å lag nye matretter. For min del var det mye diy prosjekter og bullet journal. Skriving var for min del en fantastisk vei ut av den kløen etter alkohol. Når du så blir vandt til russug er det mulig å utforske det. For min del fant jeg ut at når jeg har lyst på alkohol, så klør jeg i tennene og tannkjøttet (høres rart ut sikkert men det får bare være) når denne kløen er der så funker det for min del å suge på en isbit. Jeg har fryst ned mangen isterninger med bær i f.eks. Men kanskje du får rastløse bein og det hjelper å løpe seg en tur, hva vet jeg. Nr 7. Vær tålmodig med deg selv, og prøv å rom deg selv med alt som bor i deg, det gode og det dårlige. Du vil bli bedre kjent med deg selv når du holder deg edru, på godt og på vondt, men det er ikke farlig. Du er ikke noe værre enn andre, garantert. Og det er lov å falle så lenge du reiser deg igjen! Nr 8. Lag deg noen gode rutiner, du drikker på kveldene, bytt ut alkohol med noe lystbetont som du ser frem til og husk at der du ikke har motivasjon må fu faktisk ha viljestyrke. Ingen kan få deg til å slutte med denne uvanen, det er faktisk bare deg selv. Avhengighet er å gi opp allt for en ting, edruhet er å gi opp en ting for allt. Jeg er ikke utlært, jeg sliter ennda noen dager med motivasjonen og viljestyrke, men 9 måneder er gått siden jeg krabbet rundt på bunnen. Jeg har vært på 3 fester og ikke drukket alkohol og jeg ser hvor mye bedre jeg har det nå. Hold ut ts, en dag om gangen. Ingen av oss kan love å aldri mere drikke, men vi kan love oss selv å ikke drikke i dag, og det er begynnelsen. Anonymkode: 872a9...6b6 Så utrolig bra svar💜 Hilsen ei som i dag har vært avholds i en uke. Heier på deg ts, følg rådene over:-) Anonymkode: ebb34...28d 3
Heydayotheinterweb Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 4-8 pils hver kveld alene? Det er jo ganske normalt i disse dager. Jeg trodde du var dønn alkoholiker og var klar til å komme med noen råd som KANSKJE hjalp.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Heydayotheinterweb skrev (4 timer siden): 4-8 pils hver kveld alene? Det er jo ganske normalt i disse dager. Jeg trodde du var dønn alkoholiker og var klar til å komme med noen råd som KANSKJE hjalp. Nei, det er hverken normalt eller bra. Du er på vei utfor selv kanskje? Anonymkode: 9d4b8...53b 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Er vel bare å la vær å drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på 16 år. Men jeg var jo ikke alkis heller da Anonymkode: cd334...414
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er vel bare å la vær å drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på 16 år. Men jeg var jo ikke alkis heller da Anonymkode: cd334...414 Du vet at en alkoholiker kan gå inn i sjokk og dø dersom vedkommende "bare lar være å drikke"? Kanskje du ikke burde svare på ting du ikke har greie på? Anonymkode: 31621...188 1
Purple_Pixiedust Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel bare å la vær å drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på 16 år. Men jeg var jo ikke alkis heller da Anonymkode: cd334...414 Nei nettopp du var ikke alkoholiker. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Du skriver at du bruker alkohol på kvelden for å dempe følelser, men hva med å oppsøke legen din og eventuelt psykolog til å få pratet ut om dine problemer. Det høres ut som du fungerer i det dagligliv, men vær så snill og ikke la det komme til det nivået der du ikke klarer deg mer. Dette kan være starten på et helvete, eller slutten på en avhengighet. Jeg vet at det tar litt tid før man kommer inn i et apparat i helsevesenet, men har du noen nære venner, eller andre i familien du kan prate med? Jeg tror ikke man kan ha det godt med seg selv når man drikker 7-8 enheter hverdag. Hvor lenge har det vært slik? Anonymkode: 3f22f...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå