Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå kan amerikanerne takke seg selv for å ha gitt denne klovnen 4 nye år

Nå nytter det ikke å vende ham ryggen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det nettopp på dagsrevyen. Enn å måtte ha tillatelse fra mannen sin for å få ta abort? Snakk om å skru tiden tilbake. Blir helt rystet jeg.

Skrevet
Så det nettopp på dagsrevyen. Enn å måtte ha tillatelse fra mannen sin for å få ta abort? Snakk om å skru tiden tilbake. Blir helt rystet jeg.

Signerer denne jeg.

Skrevet (endret)

i norge er et stortinget som avgjør dette, men i USA er det høyesterett. Synes det er sykt at en liten klikk som ikke er demokratisk valgt skal få avgjøre ting som berører folk flest.

I norge er det bare Krf som har på partiprogrammet at de vil fjerne dagens abortlov. Frp har fristilt sine kandidater, men jeg vet at enkelte Frp representanter ønsker en innstramning av abortloven (har spurt dem via mail)

Er det mulig for et politisk mindretall eller en liten elite-gruppe å snikinnføre et forbud mot selvbestemt abort i Norge?

Endret av Angus
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Såsåvidt jeg vet skal vi ikke lengere bort en Irland hvor det forsatt ikke er lovlig med abort :forvirret:

Skrevet
Såsåvidt jeg vet skal vi ikke lengere bort en Irland hvor det forsatt ikke er lovlig med abort :forvirret:

Irland, Portugal, Polen og Malta er de land i Europa som ikke har selvbestemt abort. Irlands system er det mest rigide.

Det var en sak der i 1993-94 der en 14 år gammel jente ikke fikk innvilget abort etter å ha blitt voldtatt av sin onkel. Men jeg tror det løste seg til slutt

Skrevet

Og så jeg som trodde tiden gikk fremover, ikke tilbake... :forvirret:

Skrevet
Enn å måtte ha tillatelse fra mannen sin for å få ta abort? Snakk om å skru tiden tilbake. Blir helt rystet jeg.

Seriøst? :overrasket:

En ting er nå å måtte foran en nemnd for å be om abort, men å måtte spørre mannen sin om tillatelse? Det er virkelig et slag i baugen for likestillingen.

Skrevet

In fact, the ruling held that in cases where her safety is not in danger, a woman must simply notify the father of the child she is about to abort.

En viss forskjell på det og måtte spørre mannen sin om tillatelse.

Skrevet

Jeg vil nå si at å måtte ha mannens underskrift er å spørre om lov jeg da. Burde vært veldig unødvendig.

Skrevet

Det er stor forskjell på å måtte be om lov og å måtte unrette mannen om en evt. abort.

Men for nå er det vel bare synsinger basert på hva den kommende høyesterettsdommeren har sagt tidligere. Vi får se hva som skjer når han har blitt satt inn i embetet. Uansett så frykter jeg at dette kommer til å øke antallet "strikkepinne aborter"

Skrevet

litt på siden av tema kansje: Jeg synes det er rart at det er dem som er minst villig til å hjelpe mennesker med problemer (sykdom, handikapp osv.) som er mest imot abort. Mange skriker opp om redselen for et sorteringssamfunn, men med en gang det er snakk om å bevilge penger slik at mennesker med større utfordringer enn andre kan få et liv med livskvalitet så er det fort et nei å høre i munnen deres. Er det så mye bedre å la dem fødes til et liv i pine?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvis menn slipper å stille opp økonomisk når de ikke vil ha barnet så ;).

Skrevet
Hvis menn slipper å stille opp økonomisk når de ikke vil ha barnet så ;).

Prevensjon prevensjon prevensjon. Sånn. Nå er det sagt.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Prevensjon prevensjon prevensjon. Sånn. Nå er det sagt.

Det samme gjelder for kvinner som tar abort. Sånn. Nå er det sagt.

Skrevet
Det samme gjelder for kvinner som tar abort. Sånn. Nå er det sagt.

Selvsagt. Men man kan ikke bare la det være og etterpå si at jeg ikke ville ha barn. Uansett kjønn. Og sånn jeg oppfattet det så var det det du mente lenger oppe.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Selvsagt. Men man kan ikke bare la det være og etterpå si at jeg ikke ville ha barn. Uansett kjønn. Og sånn jeg oppfattet det så var det det du mente lenger oppe.

Så du er imot abort, hvis det har vært litt slurv med prevensjon?

Skrevet
Så du er imot abort, hvis det har vært litt slurv med prevensjon?

Nei. Men kvinner blir nødt til å ta ansvar uansett. Det er ikke lettvint å ta abort, og det er i hvert fall ikke lett å bli forelder for et barn som ikke er planglagt. Derfor blir det litt lettvint å si at de bare skal slippe økonomisk ansvar om de ikke vil ha barnet.

Skrevet

Noifisering av partner/foreldre for umyndige ble drøftet i de norske forarbeidene til vår abortlov. Heldigvis fant de ut at dette ville medføre et sterkt formynderskap og inngripen i kvinners privatliv, og gikk vekk fra det.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)
Nei. Men kvinner blir nødt til å ta ansvar uansett. Det er ikke lettvint å ta abort, og det er i hvert fall ikke lett å bli forelder for et barn som ikke er planglagt. Derfor blir det litt lettvint å si at de bare skal slippe økonomisk ansvar om de ikke vil ha barnet.

Ja, alt er så lett for menn. Å få beskjed om å bli far til et ikke planlagt barn er jo så enkelt for menn. Vi er en gjeng apekatter som klør oss i skrittet uten ansvarsfølelse.

Endret av Rattleshake

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...