Gå til innhold

Hvor mye plass i praksis i et fryseskap?


velociraptor

Anbefalte innlegg

Jeg har per nå et fryseskap og en stor fryseboks - tror 400 liter. Fryseboksen er eldgammel og klar til utbytting, men nå lurer jeg på om jeg heller bør kjøpe to fryseskap til, på sånn 323 liter hver, for å få bedre oversikt. Jeg vet at plassen i praksis er mye mindre i et fryseskap enn en fryseboks, men vet noen hvor mye det utgjør i praksis? To sånne fryseskap er i teorien ca 650 liter og dermed betraktelig mer enn 400 liter fryseboks, men i praksis tror jeg at jeg vil få plass til mindre. Eller? Vil 650 liter fryseskap-plass kunne tilsvare ca 400 liter fryseboks? 

Vi både jakter, fisker og sanker sopp og bær, liker å bake også, så trenger masse masse fryseplass… 

Klarer oss akkurat sånn det er nå, med 400 pluss et fryseskap. Mer plass hadde vært fint, mindre går ikke.

(skal selvsagt ha sånn som av-iser seg selv, så det er kapasiteten som er bekymringen. Vel, kapasiteten og det at det visstnok bruker en del mer strøm enn en fryseboks…?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting kan konkurrere med plassen i en stor fryseboks, men hadde garantert valgt fryseskap. 
Du får bedre oversikt og ikke minst, slipper du at det som ligger i bunn blir liggende så lenge at det til slutt må kastes. 
Sier ikke at alle er like late som meg, men veldig ofte blir det sånn 🙈 Tror ikke du vil angre på to nye fryskeskap med no-frost. 

Anonymkode: ae33f...30c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for et fullhøyde fryseskap og en fryseboks. Har det nå og kommer til å fortsette med det. Fryseskapet står på kjøkkenet ved siden av kjøleskapet og brukes til ting som ikke skal fryses allverdens lenge.  Om fryseboksen skal stå i kjeller eller lign hvor det kanskje ellers stort sett varmes opp med termostatstyrte  panelovner eller gulvvarme så spiller økt strømforbruk ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 29.7.2022 den 23.14):

Vi både jakter, fisker og sanker sopp og bær, liker å bake også,

Ville definitivt valgt kistefryser. Dere kommer ikke til å få plass i fryseskap. 
Vi flyttet fra hus der det var plass til stor kistefryser, til rekkehus med fryseskap og selv om det står i bruksansvisningen at fryseskapet bare er 100 l mindre enn kistefryseren så får vi plass til kun halvparten av hva vi fikk plass til i kistefryseren. Vi får ikke plass til lang ting som f.eks. lammelår eller en hel fisk. 

Anonymkode: c2bc1...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (På 30.7.2022 den 17.49):

Jeg ville gått for et fullhøyde fryseskap og en fryseboks. Har det nå og kommer til å fortsette med det. Fryseskapet står på kjøkkenet ved siden av kjøleskapet og brukes til ting som ikke skal fryses allverdens lenge.  Om fryseboksen skal stå i kjeller eller lign hvor det kanskje ellers stort sett varmes opp med termostatstyrte  panelovner eller gulvvarme så spiller økt strømforbruk ingen rolle.

Har et fullhøyde fryseskap og en fryseboks. Tenkte å evt heller ha tre fullhøyde fryseskap, altså bytte fryseboksen med to (store) fryseskap til.

De står på en bod der det ikke står på varme, men vegg i vegg med stua, så blir ikke superkaldt der uansett.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville definitivt valgt kistefryser. Dere kommer ikke til å få plass i fryseskap. 
Vi flyttet fra hus der det var plass til stor kistefryser, til rekkehus med fryseskap og selv om det står i bruksansvisningen at fryseskapet bare er 100 l mindre enn kistefryseren så får vi plass til kun halvparten av hva vi fikk plass til i kistefryseren. Vi får ikke plass til lang ting som f.eks. lammelår eller en hel fisk. 

Anonymkode: c2bc1...dd6

Er snakk om å bytte 400 liter fryseboks til 650 liter fryseskap i så fall.

Jeg må sjekke om jeg får plass til fenalår i fryseskapet vi har - det er viktig å få plass til. Alt annet kjøtt og fisk parteres og deles opp før det fryses uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fryseboks, men har sånne plastesker oppi - etter har reddet oss fra det forferdelige rotet som gjerne blir oppi. En boks for iskrem/desserter, en for kjøtt, en for fisk, en for skalldyr, en for bakevarer og en for frukt og grønt. Da er det også plass til hel fisk, fenalår eller andre store ting på siden av boksene eller på toppen om det ikke er så tynt. Beste løsningen jeg har tenkt på i hjemmet synes jeg, sparer så mye tid med leting i den kalde fryseren! 

Anonymkode: a5de3...cbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er så tykt*

(Ble endel skrivefeil, tlf ved leggetid... Sorry) 

Anonymkode: a5de3...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bruker fryseboks, men har sånne plastesker oppi - etter har reddet oss fra det forferdelige rotet som gjerne blir oppi. En boks for iskrem/desserter, en for kjøtt, en for fisk, en for skalldyr, en for bakevarer og en for frukt og grønt. Da er det også plass til hel fisk, fenalår eller andre store ting på siden av boksene eller på toppen om det ikke er så tynt. Beste løsningen jeg har tenkt på i hjemmet synes jeg, sparer så mye tid med leting i den kalde fryseren! 

Anonymkode: a5de3...cbb

hmm, ja mulig det er det beste av dårlige alternativer 😕 Jeg synes det er tungt og stress å løfte ut en stor tung plasteske for å komme til det som er under, mye enklere å dra ut en skuff.

 

Anonymkode: 6ca24...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

hmm, ja mulig det er det beste av dårlige alternativer 😕 Jeg synes det er tungt og stress å løfte ut en stor tung plasteske for å komme til det som er under, mye enklere å dra ut en skuff.

 

Anonymkode: 6ca24...aef

Kanskje har dere mye tyngre ting enn meg, men hva med å bruke mindre bokser? Da flytter du ut litt flere, men det er virkelig ikke så stress synes jeg hvertfall. Du kan prøve å se på det som hverdagstrening som gagner kroppen 😃

Anonymkode: a5de3...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det fungerte 100% med fryseskap, men siden det ikke gjør det har jeg en 400 l. kistefryser. Problemet oppstår fordi skuffene i fryseskapet ofte ikke er høye/brede nok og får man f.eks. "klemt inn" en elgstek eller et lammelår så er den skuffen full og man må dandere sopp, bær etc. i mindre pakninger rundt for å utnytte plassen. Da blir det, i hvert fall i mitt hode, rotete og uoversiktlig. I kistefryseren kan jeg ha en stor kasse i bunnen hvor jeg har alt av stykningsdeler uavhengig av størrelse, fisk i en kasse osv. Da vet jeg at hvis jeg f.eks. leter etter abborfilet så ligger det på et bestemt sted og ikke under lammelåret i den åttende skuffen jeg leter i. 

MEN kistefrysere kan ikke fylles til randen. Da blir det uoversiktlig og det som havner nederst blir gjerne der. Selv har jeg kasser som dekker bunnen, men som ikke er større enn at det er lett å se hva som er oppi uten at jeg trenger å løfte ut hele kassen. 

Til småting som pakker med sopp, grønnsaker, bær, kvernet kjøtt osv. er fryseskap imidlertid fryseskap supert. Vi er bare to mennesker så hos hos fungerer det med kombiskap med stor frysedel, men hadde vi vært flere i husholdningen ville det ha blitt kjøle- og fryseskap ved siden av hverandre på kjøkkenet. (Mulig det blir det likevel :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...