Gå til innhold

Jobber i matbutikk - barn som f eks mangler 3 kr til is

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når barn mangler 2-3 kroner til is f eks, skal man være den kjipe og bare «du mangler 2 kroner dessverre» til et lite barn? Har opplevd flere ganger at jeg har sagt det og så har den voksne personen foran tilbudt seg å betale. Men føler meg så kjip de sekundene hvor jeg bare «du mangler dessverre 2 kroner» og føler at resten av kundene syns jeg er superkjip. Men jeg kan jo ikke tilby meg å betale for kundene heller. Vil bare høre andres mening av nysgjerrighet, spesielt dere som selv jobber i butikk og kjenner til følelsen 😄

Anonymkode: ec049...ae2

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet. Tror jeg ville ha luftet det for sjefen og de andre ansatte, jeg, for du er garantert ikke den eneste som sitter i denne klemma innimellom. 😄 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Foreslå å kjøpe noe annet.

eller foreslå og pante flasker

Anonymkode: 1f322...b46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I slike tilfeller ble jeg med barnet bort til isdisken og pekte på de isene han/hun hadde råd til. Ikke noe problem.

Anonymkode: fa21c...9a6

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i dagligvare i 18 år.. stadig vekk barn som kommer og mangler noen kroner.. Og kan jo ikke la alle disse slippe unna de siste kronene.. 
Men du må se an situasjonen.. spør om mamma eller pappa er i nærheten og be de hente det som mangler. Eller kom med forslag på en billigere is.. Noen ganger betaler jeg selv også.. 

Anonymkode: 16d6c...5fd

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobber i butikk så hadde vi CashGuard, jeg fikk ikke «avsluttet handelen» uten at alt var betalt. Så om det så manglet 1 krone så kunne jeg ikke vært grei.

Jeg tenker uansett det er helt greit å si at de ikke får isen om de mangler feks 2 kroner. De minste barna er vel ikke i butikken alene, og de eldre har godt av å lære seg priser. Er barna så sarte at de ikke tåler å få avslag på isen de helst ville ha, så får foreldrene sørge for å sende med nok penger neste gang.

Anonymkode: 0aedf...a44

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet

Sjappa (kjeden) du jobber for tjener nok! FOCK DEM!
Jeg hadde gitt dem isen gratis!

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok gitt de par kronene om jeg var ansatt eller sto bak i køen.

Anonymkode: 0121e...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk for mange år siden hadde vi skåler bak kassene med sånn 30 kr i kronestykker, som vi fikk beskjed om å ta fra når barn manglet et par kroner til is eller noe. Det var sjefen som sponset dette med sine pantepenger 😆

Anonymkode: 19029...fe9

• Liker 12
  • Hjerte 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om at en i kassen skal være med å sponse disse kronene. Noen barn gjør jo at det går sport i dette, kommer alltid i kassen og mangler noen kroner, så den bak betaler. Så går de i en annen butikk og gjør det samme... Det er faktisk en greie.

Barn har godt av å lære at ting koster og at man ikke alltid kan få det man vil. 

Anonymkode: bafbe...e48

• Liker 13
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg jobbet i butikk for mange år siden hadde vi skåler bak kassene med sånn 30 kr i kronestykker, som vi fikk beskjed om å ta fra når barn manglet et par kroner til is eller noe. Det var sjefen som sponset dette med sine pantepenger 😆

Anonymkode: 19029...fe9

Det var lurt 😊

Er jo selvsagt ikke noe problem å få «skaffa disse kronene», men føler meg så teit om jeg skal betale med eget bankkort, og like teit om jeg står og venter på at en kunde skal «redde» barna. Hva er det som er «riktig» å gjøre liksom. Samme gjelder egentlig med poser. Skal man gi ut en pose her og en pose der, eller skal man være strikt og bare «det blir 3 kr»..

Anonymkode: ec049...ae2

• Liker 2
Skrevet

I butikken jeg jobbet i pleide vi å pante gjenglemte tomflasker eller egen pant å ha et lite myntlager i kassen . Om barn eller andre manglet noe smått tin vi mynt derfra 😊 

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Som mor ville jeg i utgangspunktet ikke likt at ungen min fikk kjøpt noe den egentlig ikke hadde råd til. Ønsker at barna mine skal lære at har man ikke nok penger, får man enten spare litt til, velge noe billigere eller prøve å skaffe mer penger på ett eller annet ærlig vis.

Anonymkode: 64c09...750

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som mor ville jeg i utgangspunktet ikke likt at ungen min fikk kjøpt noe den egentlig ikke hadde råd til. Ønsker at barna mine skal lære at har man ikke nok penger, får man enten spare litt til, velge noe billigere eller prøve å skaffe mer penger på ett eller annet ærlig vis.

Enig 👍 barn nå til dags har lært tidligere en før å jeg husker selv fra barndommen at vist mi mangla ettpar kroner lata mi som mi ikke kunne regne. Barn er ganske smarte de lærer fort 😊 jeg vill la mine lære å være ærlig å regne selv 😊

Anonymkode: 415e0...9be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt motsatt. Jeg hadde blitt kjempe lei meg på mine barn sine vegne. Om de f.eks sprang glade til butikken og trodde de akkurat hadde råd til en is hver, men så manglet de 3kr. 

Jeg betaler alltid for både voksne og barn som plutselig mangler noen kroner. Og det føles veldig fint for jeg har aldri opplevd noe annet enn at de blir veldig takknemlige og glade. Og da blir jeg glad for at jeg kunne bidra til at deres dag ble en liten smule bedre. 😊

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig :) Det er vel bedre fortelle barnet at det ikke har råd, og eventuelt tilby seg hjelpe finne en vare i riktig prisklasse. Det fungerer ikke akkurat slik at en kan gå inn i en butikk, og kjøpe varer en faktisk ikke har råd til. Om ikke noen tilfeldigvis tilbyr seg betale da :) 

Anonymkode: a1c62...d6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Crimson123
Skrevet

Ville sagt til barnet at det måte finne en billigere is eller noe annet.

Skrevet

Hadde den problemstillingen da jeg jobba på cafe i mange år. Barn som fikk med seg penger, for og kjøpe ei boller eller kjeks. Var ofte grei jeg da om foreldrene ikke var i nærheten. Typ i nabo butikken, men tenker om de har sagt "Kari, kjøp en bolle hos den damen og sett deg så kommer jeg straks" så ville jeg ikke sende ungen for og finne mor eller far. Da sponsa jeg den krona eller to som manglet.

Ungdommer, de sa jeg faktisk nei til. Da er de så store at de vet at ting koster hva det koster. Og var alltid isfrappe de skulle ha, som var dyrt og lage og desverre dyrt og selge 🫤 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde betalt de pengene barn mangla til is om jeg stod bak i køen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt motsatt. Jeg hadde blitt kjempe lei meg på mine barn sine vegne. Om de f.eks sprang glade til butikken og trodde de akkurat hadde råd til en is hver, men så manglet de 3kr. 

Jeg betaler alltid for både voksne og barn som plutselig mangler noen kroner. Og det føles veldig fint for jeg har aldri opplevd noe annet enn at de blir veldig takknemlige og glade. Og da blir jeg glad for at jeg kunne bidra til at deres dag ble en liten smule bedre. 😊

Selvfølgelig ville det vært trist for både meg og dem om de ikke hadde råd, men skuffelse er en følelse de også er nødt til å møte inni mellom, dersom de skal lære hvordan de skal takle den. Å lære seg at ting ordner seg «av seg selv» dersom man ikke har råd, er ikke sånn verden fungerer. 

At noen andre i køen velger å være snille og betale for en, synes jeg er en litt annen sak. Tingene i butikken koster det de koster, og mangler man 3 kroner så har man ikke råd. Da må man ikke lære seg å forvente at den ansatte i butikken skal si at «det er ikke så farlig». Å ta imot en vennlig gest fra en annen kunde, som gir deg de 3 kronene, tenker jeg blir noe annet. Og selvfølgelig, ingen regel uten unntak. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...