AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Noen som har klart det? Jeg føler liksom ikke at jeg har opplevd noe spes, eller noen grunn til å overspise. Og jeg vil ikke til psykolog for å snakke om ingenting? Jeg ser jo at negative følelser ofte trigger overspisingen min, men har liksom ikke én grunn til selve overspisingen. Idag har vært en kjip dag, og i skrivende stund sitter jeg i bilen og har nettop spist en burger og 2 berlinerboller. Jeg blir så kvalm av meg selv. skulle ønske jeg ikke spiste noe av det.. likevel gjør jeg det helt bevisst der og da. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men føler meg så alene og skamfull. Jeg liker ikke å snakke med mann eller familie om dette. I tillegg er jeg feit. Fedme grad 2.. Dette prøver jeg såklart å gjøre noe med, men så kommer det dager som idag. Og bare ødelegger.. Skulle liksom ønske at jeg kunne trene, spise 3-4 måltider om dagen og «kose» meg i helgen. Men det får jeg liksom aldri til. Og ikke koser jeg meg heller.. jeg får bare skyldfølelse. Fordi jeg vet jeg er så stor at det egentlig ikke er noe rom for å spise snacks og godis i det hele tatt. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 0ea01...4dd 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Har ingen tips å komme med annet enn å si at jeg sliter med det samme. Har gått i terapi uten at det hjalp. Eneste som hjalp litt var mysimba. Men kunne ikke gå på det i lengden pga ekstrem kvalme. Anonymkode: a6924...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #3 Skrevet 29. juli 2022 Jeg klarer det i lange perioder, men så er det feks mye stress på jobb og så starter jeg igjen. Det siste halvåret har vært ille….. Jeg må ha «ro» i livet for å unngå overspising. Anonymkode: daba9...72c 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg klarer det i lange perioder, men så er det feks mye stress på jobb og så starter jeg igjen. Det siste halvåret har vært ille….. Jeg må ha «ro» i livet for å unngå overspising. Anonymkode: daba9...72c Høres veldig kjent ut.. Anonymkode: 0ea01...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Men du, man må ikke ha en stor greie i bagasjen for å slite med å håndtere følelser. Kanskje du bare ikke lærte det på en god måte da du var barn? Spiller i grunnen ingen rolle hvorfor du gjør det. Du gjør det og det gjør deg miserabel, ergo er det et problem. Det går an å jobbe med på egenhånd, du kan jo kjøpe den boka som brukes av blant annet ROS. Den heter faktisk "Få bukt med overspising", av en eller annen Fairbanks eller Fairburn. Anonymkode: e0968...f14 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det går an å jobbe med på egenhånd, du kan jo kjøpe den boka som brukes av blant annet ROS. Den heter faktisk "Få bukt med overspising", av en eller annen Fairbanks eller Fairburn. Godt tips! Flere burde hørt om denne! Anonymkode: d17d1...b63 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 Tillater du deg selv å spise mat? Eller er du veldig opphengt i "nei-mat" og "ja-mat"? Jeg begynte å få litt mer kontroll når jeg sluttet å dele inn mat på den måten. Det høres lett ut, men det har tatt årevis og jeg er fortsatt ikke bra. Anonymkode: d889b...c72 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tillater du deg selv å spise mat? Eller er du veldig opphengt i "nei-mat" og "ja-mat"? Jeg begynte å få litt mer kontroll når jeg sluttet å dele inn mat på den måten. Det høres lett ut, men det har tatt årevis og jeg er fortsatt ikke bra. Anonymkode: d889b...c72 Kan du forklare hvordan du ser på tidligere «nei-mat» nå? Er det mat du fortsatt kan spise? Anonymkode: d17d1...b63
Troyamin Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 Etter mange år, begynner jeg nå å få kontroll over min overspisingslidelse. Dette er de viktigste punktene som har fått meg til å ta kontroll: 1. Skriv opp alt du spiser, når du spiser, hvorfor du spiser og hva du føler før, under og etter måltidet. 2. Behandle overspisingen som om du har et alkoholproblem. Ikke ha triggere liggende hjemme osv. 3. Gi beskjed til dine nærmeste at du har et problem med mat og at du ønsker støtte i din kamp mot overspisingen. 4. Ikke tillat deg selv å bli nedfor dersom du "sprekker" en dag. Si til deg selv at du fortsetter på riktig kurs neste dag. Lykke til! 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Anbefaler deg podcasten «Ditt beste deg» av Torunn Ytrehus, og gjerne følg henne på insta også. Hun snakker mye om overspising, og gir noen enkle verktøy for å jobbe med dette. Hun har også noe betalte medlemskap som det er mye reklame for, det har jeg ikke deltatt på så det vet jeg ikke om har noe for seg. Klem til deg, du er ikke alene. Anonymkode: 465b7...939 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 16.44): Kan du forklare hvordan du ser på tidligere «nei-mat» nå? Er det mat du fortsatt kan spise? Anonymkode: d17d1...b63 Jeg spiser alt jeg nå. Nugatti på brødskiva om jeg har lyst på, sjokolade en tirsdag om det frister, osv. Når jeg sluttet å putte mat i bås, og jeg føler mer at jeg kan spise hva jeg vil når jeg vil uten at jeg gjør noe galt - som var følelsen jeg hadde før - får ikke overspising den samme effekten. Anonymkode: d889b...c72 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Sjekk ut the nutrition tea på IG. Hun er ernæringsspesialist og følger «intuitiv eating». Anonymkode: a6fa2...431 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 Overspiser når jeg har stress i livet... Er det sånn for deg også? Ellers kan det å periode faste hjelpe for noen., Anonymkode: 38056...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Jeg kan ikke snakke om hva som er riktig og ikke, men for meg har det hjulpet med noen små triks: 1: Ofte opplever jeg at overspising er knyttet til en negativ følelse i samråd med uvisshet om hva som skjer, og at jeg ikke har noe annet å gjøre. Det blir en blanding av en slags kjedespising og trøstespising. Da bruker jeg ofte å sette meg ned med håndarbeid eller liknende for å bli "opptatt" med noe annet og finne et annet fokus enn godteriet jeg har i skapet. 2: Jeg skaffet meg en bok til å skrive i. Når jeg får en vond følelse så skriver jeg de ut. Dette kan gjøres overalt. Det er kanskje vondt her og nå, men hjelper på sikt. 3: Skrive ned alt jeg spiser, og hvilket måltid det er. Jeg har også satt opp faste måltider 4 ganger om dagen hver eneste dag slik at jeg vet at jeg får i meg nok næring, men samtidig kan klare å holde meg til begrensede porsjoner. Samtidig sier jeg også ingen regel uten unntak, og hvis jeg er på besøk hos noen og det serveres kake på en torsdag så er det helt innafor å ta et stykke. 4: Jeg opplever at det å begynne med trening (trening kan være så enkelt som å gå en 20 minutter tur hver dag til å begynne med) gir en motivasjonsboost til å klare å holde seg unna de søte tingene i hverdagen. Jeg planlegger i dag trening 3 dager i uka og skriver de ned i kalenderen min slik at mobilen min minner meg på at i dag er treningsdag. Noen dager er det bare gå tur/jogge (jeg startet med rolige rusleturer på 10 min) og andre dager løfter jeg vekter. 5: Jeg påser at alle måltidene mine inneholder mye protein og næring, og lite karbohydrat (men man må ha ørlitt karbohydrater også!) og kan på den måten spise meg mett selv om jeg holder meg til "normal" porsjon. 6: Ha en venn/familiemedlem eller liknende å snakke med som kan hjelpe deg til å pushe deg til å holde på sunne vaner. Men også husk at det å si at man ikke kan unne seg noe som helst også er en usunn holdning, og noe som faktisk i seg selv kan gjøre at man sprekker. 7: Ikke ha for dårlig tid! Det er fort gjort å tenke at "Ting tar så lang tiiiiiid og jeg ville helst vært på sunn vekt i fjor, men det skjer jo aldri så whatever". Ting tar tid! Og ofte vil det stagnere totalt i perioder, og det er helt greit. Anonymkode: 0fc6b...0a5 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #15 Skrevet 5. august 2022 Hadde det likt som deg trådstarter, og har fått et nytt liv med Mysimba! Anonymkode: 1f947...15a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #16 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 21.04): Noen som har klart det? Jeg føler liksom ikke at jeg har opplevd noe spes, eller noen grunn til å overspise. Og jeg vil ikke til psykolog for å snakke om ingenting? Jeg ser jo at negative følelser ofte trigger overspisingen min, men har liksom ikke én grunn til selve overspisingen. Idag har vært en kjip dag, og i skrivende stund sitter jeg i bilen og har nettop spist en burger og 2 berlinerboller. Jeg blir så kvalm av meg selv. skulle ønske jeg ikke spiste noe av det.. likevel gjør jeg det helt bevisst der og da. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men føler meg så alene og skamfull. Jeg liker ikke å snakke med mann eller familie om dette. I tillegg er jeg feit. Fedme grad 2.. Dette prøver jeg såklart å gjøre noe med, men så kommer det dager som idag. Og bare ødelegger.. Skulle liksom ønske at jeg kunne trene, spise 3-4 måltider om dagen og «kose» meg i helgen. Men det får jeg liksom aldri til. Og ikke koser jeg meg heller.. jeg får bare skyldfølelse. Fordi jeg vet jeg er så stor at det egentlig ikke er noe rom for å spise snacks og godis i det hele tatt. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 0ea01...4dd Du trenger ikke nødvendigvis en psykolog for å klare dette. Du må kjenne etter og skille mat og følelser. Mat er trøst. Det er et faktum. I tillegg så er du ikke uvirksom når du spiser noe siden du GJØR noe. Negative følelser gir følelse av at du burde gjøre noe med problemet. Det kan du ikke når du spiser for da er du jo opptatt. Dvs å spise er det samme som å utsette å tenke over hva du skal gjøre med tingene som gir deg negative følelser. Samme med røyk, alkohol, neglebiting og annen destruktiv utløp for uro. Man gjør noe. Spis om du er sulten. Finn noe enkelt å gjøre med andre følelser. Strikke,skaff deg en fidget eller lignende. Til syvende og sist er den skammen og selvforakten som føles etter overspising en tyngre bør å bære enn det det krever å engasjere seg i vektnedgang. Anonymkode: b64cb...174
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #17 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 16.44): Kan du forklare hvordan du ser på tidligere «nei-mat» nå? Er det mat du fortsatt kan spise? Anonymkode: d17d1...b63 AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 21.04): Noen som har klart det? Jeg føler liksom ikke at jeg har opplevd noe spes, eller noen grunn til å overspise. Og jeg vil ikke til psykolog for å snakke om ingenting? Jeg ser jo at negative følelser ofte trigger overspisingen min, men har liksom ikke én grunn til selve overspisingen. Idag har vært en kjip dag, og i skrivende stund sitter jeg i bilen og har nettop spist en burger og 2 berlinerboller. Jeg blir så kvalm av meg selv. skulle ønske jeg ikke spiste noe av det.. likevel gjør jeg det helt bevisst der og da. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men føler meg så alene og skamfull. Jeg liker ikke å snakke med mann eller familie om dette. I tillegg er jeg feit. Fedme grad 2.. Dette prøver jeg såklart å gjøre noe med, men så kommer det dager som idag. Og bare ødelegger.. Skulle liksom ønske at jeg kunne trene, spise 3-4 måltider om dagen og «kose» meg i helgen. Men det får jeg liksom aldri til. Og ikke koser jeg meg heller.. jeg får bare skyldfølelse. Fordi jeg vet jeg er så stor at det egentlig ikke er noe rom for å spise snacks og godis i det hele tatt. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 0ea01...4dd For meg så har det hjulpet å fortsatt tillate meg å spise «usunn» mat, bare at jeg ikke spiser like mye av det. Kan ta en berlinerbolle til kaffen, men da må jeg ha spist et sunt og godt måltid før det. Balanse er det viktigste, for du får bare mer lyst på kosemat, hvis du ikke får i deg nok ordentlig mat. Begynn der i hvert fall. Ikke kutt kosematen helt ut Anonymkode: 0797b...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #18 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg så har det hjulpet å fortsatt tillate meg å spise «usunn» mat, bare at jeg ikke spiser like mye av det. Kan ta en berlinerbolle til kaffen, men da må jeg ha spist et sunt og godt måltid før det. Balanse er det viktigste, for du får bare mer lyst på kosemat, hvis du ikke får i deg nok ordentlig mat. Begynn der i hvert fall. Ikke kutt kosematen helt ut Anonymkode: 0797b...fe2 Skulle bare sitere ts, hehe Anonymkode: 0797b...fe2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #19 Skrevet 5. august 2022 Takk for alle gode tips og råd! Og egne erfaringer! Det er veldig motiverende å lese. De siste to ukene har jeg faktisk begynt med litt jogging. Jeg vet at trening ofte hjelper litt på vektnedgangen min, siden jeg føler meg mye bedre da. Jeg merker allerede denne uken stor endring i form, og det er veldig motiverende. Det har bidratt til at jeg nå begynner å like jogging. Jeg jobber også med dette med å ikke tenke så mye «ja- og nei- mat», og jeg syns det hjelper noe. Jeg har småspist mye rart imellom denne uken, men jeg jobber med hodet og det blir enklere å takle. F.eks igår skulle jeg jogge etter jobb. Fikk mensen og syke magesmerter + diaré, og det ble derfor droppet. I tillegg kjøpte jeg meg en japp på butikken, og slukte denne. Enda jeg visste at det kanskje var den dummeste dagen å velge en sjokolade på (med tanke på kaloriunderskudd) Jeg hadde jo ikke trent… Uansett, jeg tillot meg å spise sjokoladen, på tross av lite aktivitet og kalorier. Så kom kvelden, og mannen kom hjem fra jobb. Plutselig følte jeg meg bedre, og jeg dro ut på joggetur likevel. Og det føltes så deilig! Så deilig at det frister til gjentakelse idag. Jeg har en lang vei å gå med maten, men jeg jobber.. og jeg håper det blir mindre og mindre av denne overspisingen etterhvert som jeg jobber mer hodet og kroppen. Også må jeg skjerpe meg hva gjelder mat og næring typisk i helgen.. idag er det fredag og fordi jeg tenker at jeg må kutte måltidene for å ha rom for godteri i kveld, så ender det med at jeg spiser for lite ila dagen, og dermed ender jeg opp med å gå å småspise på godis hele dagen istedet. Som idag.. det er litt nedtur. I tillegg så forsvinner hele gleden, for når vi skal sette oss ned sammen i kveld, så har jeg dårlig samvittighet for å ha spist godteri hele dagen. Så jeg skal iallefall jogge idag også, så kanskje jeg føler meg litt bedre.. beklager langt innlegg.. Igjen, tusen takk alle sammen❤️ Anonymkode: 0ea01...4dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #20 Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for alle gode tips og råd! Og egne erfaringer! Det er veldig motiverende å lese. De siste to ukene har jeg faktisk begynt med litt jogging. Jeg vet at trening ofte hjelper litt på vektnedgangen min, siden jeg føler meg mye bedre da. Jeg merker allerede denne uken stor endring i form, og det er veldig motiverende. Det har bidratt til at jeg nå begynner å like jogging. Jeg jobber også med dette med å ikke tenke så mye «ja- og nei- mat», og jeg syns det hjelper noe. Jeg har småspist mye rart imellom denne uken, men jeg jobber med hodet og det blir enklere å takle. F.eks igår skulle jeg jogge etter jobb. Fikk mensen og syke magesmerter + diaré, og det ble derfor droppet. I tillegg kjøpte jeg meg en japp på butikken, og slukte denne. Enda jeg visste at det kanskje var den dummeste dagen å velge en sjokolade på (med tanke på kaloriunderskudd) Jeg hadde jo ikke trent… Uansett, jeg tillot meg å spise sjokoladen, på tross av lite aktivitet og kalorier. Så kom kvelden, og mannen kom hjem fra jobb. Plutselig følte jeg meg bedre, og jeg dro ut på joggetur likevel. Og det føltes så deilig! Så deilig at det frister til gjentakelse idag. Jeg har en lang vei å gå med maten, men jeg jobber.. og jeg håper det blir mindre og mindre av denne overspisingen etterhvert som jeg jobber mer hodet og kroppen. Også må jeg skjerpe meg hva gjelder mat og næring typisk i helgen.. idag er det fredag og fordi jeg tenker at jeg må kutte måltidene for å ha rom for godteri i kveld, så ender det med at jeg spiser for lite ila dagen, og dermed ender jeg opp med å gå å småspise på godis hele dagen istedet. Som idag.. det er litt nedtur. I tillegg så forsvinner hele gleden, for når vi skal sette oss ned sammen i kveld, så har jeg dårlig samvittighet for å ha spist godteri hele dagen. Så jeg skal iallefall jogge idag også, så kanskje jeg føler meg litt bedre.. beklager langt innlegg.. Igjen, tusen takk alle sammen❤️ Anonymkode: 0ea01...4dd Du har jo vært kjempeflink! Og du, det kommer til å ta tid, så bare tillat deg å ha dårlige dager 😊 Ikke kutt i vanlig mat for å ha rom for godteri, jeg tror det er lurere å spise vanlig med den konsekvens at du kanskje ikke spiser like mye fordi kroppen har fått nok 😊 Fokuser på vanlig, sunn mat først og fremst. Det er veldig naturlig at man skofler i seg usunn mat om man er sulten, kroppen higer etter energi og velger fort det "verste" - raske karbohydrater og fett. Dette får du til 💪 Anonymkode: d889b...c72 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå