Gå til innhold

Noen flere som har blitt psykisk syke pgr av ensomhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye ensom oppgjennom oppveksten og nå som jeg er 40 år, så har alle game bekjente og kompiser etablert egen familie og blitt "borte". Har også vært ufrivillig singel i mange år og har dårlig suksess med motsatte kjønn med andre ord. Bare merker at dette tærer veldig psykisk på meg og at jeg har blitt litt deprimert. Ingenting gir mening mer føler jeg, er jo bare alene om alt. Selvfølelsen har også fått seg en real knekk og tenker at jeg kanskje er en dårlig person eller at jeg er veldig rar eller noe siden jeg er i situasjonen jeg er i. Men er det normalt å kunne bli psykisk syk hvis man føler seg ensom og isolert over mange år? Eller reagerer jeg ekstra negativt på dette? Føler også at jeg fått mer angst og hjertebank for tiden, så håper ikke kroppen min også kan bli fysisk syk av ensomheten!?

Anonymkode: e5429...8c2

Videoannonse
Annonse
Gjest Ghostface
Skrevet

Nei, heldigvis. Men kjenner at det tærer på at man ikke blir kvitt ensomhetsfølelsen. Det er irriterende.

AnonymBruker
Skrevet

Ble svært deprimert pga ensomhet for en del år siden. Som deg handlet det ikke bare om at jeg var ensom, men at jeg trodde det var noe feil med meg som gjorde at jeg ikke kunne få venner eller kjæreste.. Det var det som knakk meg helt. Men gikk til lege og psykolog og det hjalp. Og så gikk vi gjennom fortiden min og la merke til det samme som deg. At jeg hadde hatt venner tidligere og at det derfor neppe var noe galt med meg. Det handlet om at jeg var dårlig på å pleie vennskap, dårlig på å ta initativ til å få nye venner og at gamle venner flyttet, fikk barn(og dermed dårlig tid), osv. 

Anbefaler deg å ringe fastlegen samt å huske på at selv om du er ensom nå så er ensomhet noe man kan gjøre noe med.  

Anonymkode: 5617c...756

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ble svært deprimert pga ensomhet for en del år siden. Som deg handlet det ikke bare om at jeg var ensom, men at jeg trodde det var noe feil med meg som gjorde at jeg ikke kunne få venner eller kjæreste.. Det var det som knakk meg helt. Men gikk til lege og psykolog og det hjalp. Og så gikk vi gjennom fortiden min og la merke til det samme som deg. At jeg hadde hatt venner tidligere og at det derfor neppe var noe galt med meg. Det handlet om at jeg var dårlig på å pleie vennskap, dårlig på å ta initativ til å få nye venner og at gamle venner flyttet, fikk barn(og dermed dårlig tid), osv. 

Anbefaler deg å ringe fastlegen samt å huske på at selv om du er ensom nå så er ensomhet noe man kan gjøre noe med.  

Anonymkode: 5617c...756

hei, takk for svar

Jeg har vært hos psykolog, men hadde ikke helt kjemi med han, så venter nå på ny. Har ventet i snart 4mnd. Men litt spent på om en psykolog vill være til hjelp!?

Jeg er derimot vært flink til å prøve å pleie gamle vennskap, men mange virker ikke så interessert mer og/eller er opptatt med egen familie. Alltid jeg så må ta kontakt hvis jeg skal ta en tlf samtale med en gammel kompis. Meget sjeldent jeg møter noen. Også en kompis som jeg har kjent siden barndommen som bare plutselig brøt kontakten med meg i fjor høst, så veldig skuffende når man finner ut at man har hatt en falsk kompis i så mange år(siden jeg var 15 år) Også datet en del via tinder, men litt samme der. Føler at de jeg møter ikke er særlig mer interessert etter ett møte.

Så jeg føler nok på det samme som du har gjort, at det er noe rart eller galt med meg. Det fjerner alt av håp for fremtiden egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig ensom. Har fått et barn, så er ikke alene på den måten, men vanvittig ensom likevel. Går på antidepressiva på grunn av det. 

Anonymkode: 6ee1f...b62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

hei, takk for svar

Jeg har vært hos psykolog, men hadde ikke helt kjemi med han, så venter nå på ny. Har ventet i snart 4mnd. Men litt spent på om en psykolog vill være til hjelp!?

Jeg er derimot vært flink til å prøve å pleie gamle vennskap, men mange virker ikke så interessert mer og/eller er opptatt med egen familie. Alltid jeg så må ta kontakt hvis jeg skal ta en tlf samtale med en gammel kompis. Meget sjeldent jeg møter noen. Også en kompis som jeg har kjent siden barndommen som bare plutselig brøt kontakten med meg i fjor høst, så veldig skuffende når man finner ut at man har hatt en falsk kompis i så mange år(siden jeg var 15 år) Også datet en del via tinder, men litt samme der. Føler at de jeg møter ikke er særlig mer interessert etter ett møte.

Så jeg føler nok på det samme som du har gjort, at det er noe rart eller galt med meg. Det fjerner alt av håp for fremtiden egentlig.

Er du mann eller kvinne? hva sa kompisen til deg; fikk du noen forklaring? Jeg er også mye alene, blir masse grubling…klem💚

Anonymkode: 13143...e94

AnonymBruker
Skrevet

Man kan absolutt bli psykisk syk av ensomhet og isolasjon. Vi mennesker trenger den sosiale delen av livet også ❤️. Jeg er heldigvis ikke ensom lengre, men jeg gikk et års tid hos psykolog og fikk noen verktøy jeg kunne bruke for å bli ordentlig kjent og likt i sosiale settinger med nye mennesker. Slik skaffet jeg meg flere venner. 

Anonymkode: f3108...b4b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble det en stund. Merket at alle hadde venner mens jeg alltid var alene. Hadde jo familien min men liksom hvor mye skal man henge med de? Jeg trengte en ordentlig venninne. Jeg fant heldigvis en nå gjennom jobben og elsker å ha noen jeg kan bare sende en sms til uten å tenke 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er du mann eller kvinne? hva sa kompisen til deg; fikk du noen forklaring? Jeg er også mye alene, blir masse grubling…klem💚

Anonymkode: 13143...e94

Hei, jeg er en mann. Fikk ikke noe forklaring, han bare forsvant, svarte ikke på melding eller når jeg ringte. Han har vært litt ustabil tidligere, men trodde ikke han var så falsk. Kanskje for det beste i lengden.

Håpet er egentlig bare å finne ei bra dame som jeg kan finne på ting sammen med, men har egentlig gitt opp det også. Så per dags dato, så har jeg ingen nære venner jeg kan være sammen med eller noe damer som er interessert i å date meg og blir mer kjent. (tror jeg har møtt over 10 stk på tinder de sist mnd, uten hell. Stort sett jeg som blir avvist)

Skrevet (endret)

Ja. Tenk på dyra. Sosiale dyr som skilles fra flokken og ikke blir aktivisert, blir syke/ rare. Det er det mange eksempler på.. 

Endret av Pinner
AnonymBruker
Skrevet

Ja kjenner på ensomhet til tider. Er singel uten barn og nær familie. Mine foreldre og en yngre bror døde unge. Har en halvsøster men hun ønsker ikke besøk eller kontakt og vi møtes kun en gang i året for å utveksle julegaver. Tanter og onkler og søskenbarn har jeg ingen kontakt med. Ble mobbet og snakket stygt om av dem som barn og ungdom.

Anonymkode: 2e5a0...d38

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...