Gå til innhold

Barnehage/skole/foreldrene og bordmanerer

Anbefalte innlegg

Gjest Marte79
Skrevet

Hei,

Læres det ikke vanlige (enkle) bordmanerer i norske familier/barnehagen og skoler? Jeg snakker om å ikke ha albue på bordet, sitte rett og spise både med gaffel og kniv. Det enkleste som burde være standard hos de fleste familier. Grunnen til at jeg seriøst spør: samboeren «henger» over spisebordet som en bonde: begge albuer som støtte (mest sannsynlig fordi overkroppen er så tung 🙄), neser rekker nesten til tallerken og uansett hva slags mat, bortsett fra suppe, brukes det kun gaffel. Jeg spurte om ikke han lærte det hvordan én sitter ved spisebord i barnehagen og han mente helt alvorlig «nei». Det er penere å se bikkja spiser enn han. 
Læres slike ting ikke lengre?!?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har gjerne albumene på bordet når eg ete. Men ikkje noe meir enn det. Og det er faktisk ikkje bhg og skulen sin jobb å lære barn dette. Dette er foreldrene sin jobb. 

Anonymkode: 1856c...865

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har albuene på bordet og sitter ikke med både kniven og gaffelen i hendene hvis jeg bare kan bruke gaffel, nei. I alle fall ikke når jeg er hjemme! Kan ikke huske at jeg har blitt så drillet på dette, kanskje litt i heimkunnskapen i niende klasse 😅

Anonymkode: 8dd0a...7e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er blitt oppdratt til å kunne spise skikkelig, men om de praktiserer det når jeg ikke er til stede, kan jeg jo ikke vite noe om.

Anonymkode: 0154f...943

• Liker 1
Gjest Marte79
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har gjerne albumene på bordet når eg ete. Men ikkje noe meir enn det. Og det er faktisk ikkje bhg og skulen sin jobb å lære barn dette. Dette er foreldrene sin jobb. 

Anonymkode: 1856c...865

Derfor skrev jeg barnehage/skole/foreldre. 
Da er det vel virkelig som han sier: at det finnes ikke noe sant i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var vi veldig nøye med bordskikk, og å spise pent. Dessuten måtte de alltid sitte ved bordet til alle var ferdig. Og rundt matbordet skulle det være hyggelig prat.

Jeg tror litt av årsaken til det du skriver om, er at mange nå inntar måltider andre plasser enn ved spisebordet. Både voksne og barn kan gå rundt med brødskiva i handa. Eller de spiser i sofaen, gjerne mens alle glor på en skjerm istedet for det sosiale ved et måltid. Kniv og gaffel er vanskelig å handtere i en sofa med tallerkenen på fanget, så derfor er noen uvant med kniv.

Anonymkode: ca13f...189

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg bruker jo den type bordmanerer. Men føler femåringen er litt umoden til å huske alle reglene som ikke albuene på bordet, bruk gaffelen riktig, legg kniv og gaffel pent sammen på skrå over tallerkenen når du er ferdig med å spise, sitt rett i ryggen, ikke snakk med mat i munnen, ikke tygg med munnen åpen, etc etc... 

Alt vi fokuserer på å sitte rolig, ikke leke med maten og ikke snakke med mat i munnen. Utover det er det fortsatt masse tid å lære. 

Jeg husker pappa sa én gang da jeg var rundt 8 eller 9, at "hvis man vil ha riktig bordskikk, holder man albuene bort fra bordet" også viste han meg, og etter det satt det. 

Anonymkode: 864ef...c3e

AnonymBruker
Skrevet
Marte79 skrev (4 timer siden):

Hei,

Læres det ikke vanlige (enkle) bordmanerer i norske familier/barnehagen og skoler? Jeg snakker om å ikke ha albue på bordet, sitte rett og spise både med gaffel og kniv. Det enkleste som burde være standard hos de fleste familier. Grunnen til at jeg seriøst spør: samboeren «henger» over spisebordet som en bonde: begge albuer som støtte (mest sannsynlig fordi overkroppen er så tung 🙄), neser rekker nesten til tallerken og uansett hva slags mat, bortsett fra suppe, brukes det kun gaffel. Jeg spurte om ikke han lærte det hvordan én sitter ved spisebord i barnehagen og han mente helt alvorlig «nei». Det er penere å se bikkja spiser enn han. 
Læres slike ting ikke lengre?!?

Hva mener du med om det ikke læres lenger? Er samboeren din et barnehagebarn i dag? 

Anonymkode: df881...0c6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie er vi ikke er spesielt opptatt av å akkurat de tingene du nevner og tviler på det er noe barnehagen lærer bort. 

Jeg spiser tydeligvis som samboeren din, bruker gaffel til alt, lener meg gjerne over tallerken for å ikke søle og tenker ikke over om albuen er på bordet. Hvorfor skulle det ha noe å si. 

Av bordmanerer har vi heller fokus på ting som å ikke smatte høyt, søle unødvendig mye eller snakke om ekle ting - fokus rundt bordet skal være kun å ha det hyggelig og få i seg mat - det er ikke viktig å sitte med rak rygg og bruke bestikk på en spesiell måte.. 

Anonymkode: afbf2...a82

AnonymBruker
Skrevet

Vi lærer bordmanerer her hjemme. iPad og mobil er forbudt når man spiser og viktig å ikke slafse når man spiser. Hater den lyden😅

Anonymkode: e9343...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Ikkje faen om eg skal lære elevane mine bordskikk, itillegg til alt anna! Ein plass går grensa!

Anonymkode: 09665...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...