gtennes Skrevet 1. november 2002 #21 Skrevet 1. november 2002 Hopper litt av sporet her, tilgi meg ; Jeg er sikkert uvitende, men hva er nøttestek? Det hørtes veldig godt ut! Er på jakt etter alternative julemiddager... Glutenrull har ikke jeg hørt om heller, men det hadde vært moro å prøvd. Nøttestek er en klassiker i vegetarverdenen, men det er noen som synes den er litt kjedelig. Det finnes utrolig mange velsmakende og kreative vegetarretter. Jeg har kjøpt flere utenlandske kokebøker.Jeg trodde ikke det var mulig å gjøre så mange spennende ting med for eksempel poteter.Å være vegetarianer lærer deg å se på mat på en helt nye måte.De som spiser kjøtt , som tror vi går glipp av noe eller spiser kjedelig, tar bare så feil og innser ikke at det er ofte de selv som spiser kjedelig. Men det er klart at det kan ta tid for nye veggiser å lære om mat på en helt nye måte. På nettet er det mange innholdsrike databaser om mat, hvor man kan søke seg frem etter type rett eller type ingrediens.Det er fine startsteder for å lære om vegetarmat. Ellers anbefaler jeg The Vegetarian Society og andre nettsteder for vegetarianer som ofte har oppskrifter og linker.
*nora* Skrevet 3. november 2002 #22 Skrevet 3. november 2002 Nøttestek er en klassiker i vegetarverdenen, men det er noen som synes den er litt kjedelig. Men hva består nøttestek av? og hvordan lager man det??
Iset Skrevet 3. november 2002 #23 Skrevet 3. november 2002 jeg er selv vegetarianer og stusser litt på hva jeg skal servere i bryllupet mitt. men jeg har lagt ut en fantastisk oppskrift på en "viltgryte" med vegetariske "biffbiter" fra helsekosten. denne bruker vi som julemiddag, og den er FANTASTISK. smaker akkurat som en ekte viltgryte, og serveres med tyttebær, poteter og rosenkål!!! men her er oppskriften: "VILTGRYTE" 2-3 personer (julaften 3-dobler jeg oppskriften) 1 stor boks sopp 1 beger rømme 2 store løk i skiver 1 eske mørke vegebiter (fås fra fryseren på helsekost, smaker fantastisk likt biffstrimler) 1 beger snøfrisk med sopp/einerbærsmak (eller naturell) 3-4 dl melk (avhengig av ønsket mengde saus) 3-4 ss maizenna (avhengig av ønsket tykkelse på saus) sukkerkulør smør/margarin til steking (ikke olje!!!!!!!) stek vegebitene i smør. ha dem oppi en gryte. stek soppen og løken og ha dem oppi gryta. la litt av "stekesjyen" ligge igjen på pannen. ha oppi begeret med rømmeog visp inn mot midten. la rømmen putre litt mens du hele tiden visper. Ha rømmen oppi gryta med det andre. nå setter du gryta på middels varme. rør alt skikkelig sammen, og ha oppi snøfrisk og melk. la det smøkoke mens du rører, i ca 5 minutter. ha oppi maizenna til du får ønsket tykkelse på sausen. dvs ha oppi 2 ss, rør og la det putre litt. så har du oppi mer dersom du ønsker det. sausen er best tykk! er det for lite saus har du oppi mer melk, og regulerer tykkelsen og mengden hele tiden med melk og maizenna. ha oppi litt sukkerkulør til du får ønsket brunfarge på sausen. la det til slutt koke i 5-6 minutter. server med kokte poteter, tyttebærsyltetøy og rosenkål:) lykke til med bryllupet:) ps: nøttestek blir laget av som regel cashewnøtter, brødsmuler og masse krydder. anbefaler alle å kjøpe Linda Mccartneys kokebok. der er det oppskrifter på masse fest middager og masse annet for vegetarianere:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå