Gå til innhold

Vegetarisk bryllupsmeny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vegetarianer og ønsker derfor å ha vegetarmat på menyen på bryllupsdagen. Dette er dessverre nokså uvanlig i Norge, og vi møter dessverre noen skeptiske holdninger. Dette forandrer ikke vår mening, vi ønsker å servere våre gjester et spennende, lekkert, velsmakende måltid som hedrer livet og denne viktige dagen i vårt liv. Er det noen som har tips til hva vi skal servere som hovedrett? Eller vet hvor jeg skal henvende meg for å leie en kokk som virkelig kan vegetar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du spiser fisk, kan du jo ha det på menyen.

Skrevet

Hvor holder du til? Jeg er helt enig i at hvis dere er vegetarianere så serverer dere vegetarrett. Folk er ALT for skeptiske og ALT skal være kjøtt, kjøtt, kjøtt. Er selv ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt og har mange venner som er vegetarianere. Tenker selv å ha vegetarisk forrett Stå på!

Tipset om fisk er for enkelt synes jeg. Skal man ha fisk til forrett og hovedrett? Dessuten mener jeg at en VIRKELIG vegetarianer ikke burde spise fisk heller!!!

Tips til kokk: Kontakt restauranter og ander steder (matbutikker kan ha faglærte) og hør om hjelp. En god kokk må da kunne ta denne utfordringen? Hvis du er i Oslo-området kan jeg gi deg mer spesifikke tips!

Skrevet

Har ingen tips, men vil bare gi min støtte.

Folk kan få den evinnelige steika i alle andre bryllup, de har ikke vondt av å prøve noe annet.

Hilsen Klips som serverte fisk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde gluten rull som hovedrett i vårt bryllup, smakte nydelig. Andre tips er nøttestek (vår julemiddag), festburgere og selvfølgelig noen spenstige salater! Hvor bor du??

Skrevet

Jeg har også vært i bryllup, der det har vært servert fisk - og det smakte absolutt godt. :lol:

Skal ha elgkjøtt i vårt bryllup, og regner med å servere fisk til vegetarianerne (de spiser fisk).

Hadde ønsket å ha et eller annet sjørelatert til forrett, men kjæresten la ned veto. :(

Ville kanskje latt folk få vite om at jeg skulle servert vegetarmat, hvis jeg skulle gjort det, rett og slett for at folk skulle få vende seg til tanken. Hørte at endel reagerte, der det ble servert fisk som hovedrett. Det kan i noen tilfeller legge en liten demper på stemningen... og det vil man jo ikke :kul:

Skrevet

I vårt bryllup serverte vi en vegetarisk forrett. Det var en kremet kantarellsuppe, og jeg tror faktisk at majoriteten av gjestene ikke engang tenkte på at retten ikke inneholdt kjøtt... Dessuten er suppen så god at selv de som ikke liker sopp spiste dem med stor fornøyelse (brudgomen og hans bestemor inkludert). Samtlige gjester likte den, og manger har spurt om oppskrifta. Du kan også få den av meg, men jeg vil ikke legge den ut, da den er litt "hemmelig". Men send meg en pm så skal du få den :)

Forøvrig er man ikke vegetarianer dersom man spiser fisk... Dette er en stor missforståelse som har oppstått de siste årene (ikke kjøtt = vegetarianer), men det er altså ikke tilfelle. Man må spise et helt vetetabilsk kosthold, og fisk er altså ikke vegetabilsk. Når GT sier hun vil servere vegetarisk regner jeg med at det er EKTE vegetarisk. Har en del erfaring med "vegetarmat for kjøttspisere", siden flere av mine venner er vegetarianere. Skal derfor tenke litt på hovedretten, og komme tilbake med svar dersom jeg kommer på noe fornuftig. Det er i alle fall viktig å lage mest mulig vanlig mat (potetgrateng, smørdampede grønsaker, fløte/konjakk-saus er godt, stekt sopp), for soya/gluten kan ofte bli veldig fremmed for folk som ikke er vant med vegetarmat.

Skrevet

Kan ikke se noe rart i å servere fisk i bryllup. Vi hadde kamskjell til forrett og piggvar til hovedrett i vårt og det ble absolutt godt mottatt. (Tanken på at det var noe rart i å servere fisk slo meg faktisk ikke før jeg leste denne tråden).

Ekte vegetarianere spiser jo ikke fisk heller, så dersom dere ønsker å servere ren vegetarmat (Som kan være veldig godt!), ville det kanskje være en idè å forhøre seg med en kokk "i de høyere prisklasser". De har ofte forslag som "vi vanlige dødelige" ikke ville ha tenkt på en gang. Mange restauranter (f.eks. Bølgen & Moi) har internettside med mailadresse. Hvis du sender en mail får du garantert svar.

Lykke til!

Mvh

Leo

Skrevet

Tror ikke dette skulle legge noen demper på stemningen? Minst halvparten av gjestene (dvs. de fleste jentene) er sikkert sjeleglad for å slippe tung kjøttmiddag.

Men har fremdeles ingen tips, da.

Skrevet

Hei? Hva med koldtbord? Gjerne med noe lekkert preget av India eller Midtøsten? Indisk vegetarmat lager Khrisnas cuisine i Oslo. Midtøsten-mat som hummus, bulghur, couscous etc. er også godt. Hvis du er ovo-lakto-vegetarianer er quiche en sikker vinner på et koldtbord. Ellers fins ddet mange lekre vegetariske supper. Tror også som det ble sagt ovenfor at det er lurt å lage noen "vanlige" retter som potetgrateng etc. slik at folk ikke blir skremt av alt det eksotiske

Lykke til!

Skrevet

Takk for mange flotte svar, til stor nytte. Må meddele at jeg er en av de falske vegetarianerne som spiser fisk.Var ekte vegetarianer i mange år, men nå spiser jeg fisk en gang imellom for variasjonens skyld. Folk må spise det de selv mener er riktig, og å kutte ned på kjøttforbruket anser jeg som et veldig positivt valg å ta.

Jeg har bodd i London lenge hvor det var vegetarianere overalt på grunn av mange ulike livsyn, religioner og oppfatninger, og altså ingen big deal i det hele tatt. I Norge hvor befolkningen er mer ensartet skjønner jeg at jeg skiller meg ut. Kjenner selv ikke noen andre vegetarianere her, men de fleste av mine venninner unngår for det meste rødt kjøtt.

Poenget mitt med å servere vegetarmat i bryllupet er litt for å sprenge grenser for det normale, og introdusere vegetarmat til massene!. Jeg vil også bevise at vegetarmat kan være veldig godt og variert, og langt mer enn soyapølser.

Det blir dermed et vikig prinsipp. Det hadde vært gøy med buffet, slik at vi kan ha mange spennende retter slik at gjestene kan velge og vrake. Samtidig synes jeg at servering av tre retter er mer stilig enn køståing ved matfatet.

Jeg vil slå et slag for et alternativt bryllup, like vakkert og romatisk men uten kjøttet- og presten forøvrig!Kan også nevne at vi ikke skal vies kirkelig da jeg ikke støtter kristendommen som religion, men ønsker å stå uavhengig av alle trosretninger.Inkludert Humanetisk Forbund. Skal derfor skreddersy vår egen vakre seremoni ute , med dommer.

Skrevet
Vi hadde gluten rull som hovedrett i vårt bryllup, smakte nydelig. Andre tips er nøttestek (vår julemiddag), festburgere og selvfølgelig noen spenstige salater! Hvor bor du??

Jeg bor på Ås.

Skrevet

Synes at vegetarmat høres veldig spennende ut. Selv har vi valg "den evindelige steika", men det er bare for at vi ikke spiser steik så ofte selv, og fordi "alle" liker det. Vi har ingen blandt gjestene som ikke spiser kjøtt heller forresten. Likevel skal vi ha hjemmelaget blomkålsuppe til forrett, så det er jo litt vegetarisk innslag i menyen da :hoho:

Lykke til med valg av meny!

Skrevet

Hei GT!

Jeg har dessverre ikke noen tips om hvor du kan finne kokk, men jeg ville si at jeg synes det er flott med vegetarmiddag! :D Forrige gang jeg var i bryllup sa jeg i fra på forhånd at jeg ikke spiser kjøtt, klok av skade etter noen bryllup hvor jeg spiste kun gulrøtter og poteter. :( Kokken i forrige bryllup tok mitt ønske om vegetarmat meget seriøst, og spesiallagde forrett og hovedrett til meg! Jeg ble imponert! Det morsomme var at alle som satt rundt syntes min mat så mye mer spennende ut enn steken de satt med. :ler:

Skrevet

Det finnes kokker i mange matvarebutikker, f.eks. Meny. Vet ikke om det er Meny på Ås, nærmeste er kanskje Drøbak? Spør der, kanskje de har en god kokk der som kan hjelpe deg? Har god erfaring med det selv.

Skrevet

vi hdde en gjest som er vegetarianer i vårt bryllup.han spiser ikke fisk og kjøtt.til forett hadde vi skalldyr men han fikk en deilig liten salat.til hovedrett hadde kokken laget nugets av kornprodukter med fløtegratinerte poteter og grønnsaker.desseren spiste han is og frukt.

han var kjempefornøyd og syntes dette smakte veldig godt.

server det du vil,det er jo ditt bryllup.

Skrevet
vi hdde en gjest som er vegetarianer i vårt bryllup.han spiser ikke fisk og kjøtt.til forett hadde vi skalldyr men han fikk en deilig liten salat.til hovedrett hadde kokken laget nugets av kornprodukter med fløtegratinerte poteter og grønnsaker.desseren spiste han is og frukt.

han var kjempefornøyd og syntes dette smakte veldig godt.

server det du vil,det er jo ditt bryllup.

Det høres veldig godt ut med vegetar nuggets. Jeg kjøper endel ferdige vegetarprodukter i helekostbutikker, og når jeg er ute og reiser. Utvalget er bedre i mange andre land. Det finnes mange gode vegetarburgervarianter å kjøpe. Min forlovede liker dette kjempegodt, selvom om han ikek er vegetar. Jeg får prøve meg frem lit mer på å lage maten selv, skal se om jeg finner oppskrift på slike nuggets som du omtaler.

Skrevet

Jeg er selv vegetarianer og har fått anbefalt et cateringfirma som heter vann i munn til mitt bryllup. De holder riktignok til i Oslo (vet ikke helt hvor Ås ligger). Sjekk ut www.vannimunn.no :)

Skrevet

Hopper litt av sporet her, tilgi meg :wink: ;

Jeg er sikkert uvitende, men hva er nøttestek? Det hørtes veldig godt ut! Er på jakt etter alternative julemiddager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...