Gå til innhold

Får vi som er ufør virkelig så ufattelig mye at vi skal ha dårlig samvittighet? ​😕​ Hva tjener du før skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (9 timer siden):

Det er akkurat det denne trygden sikrer deg.

Om du vil benekte fakta må du gjerne fortsette det, men da får du innfinne deg med å bli korrigert. 

Mange steder kvalifiserer de på laveste stønad til supplerende sosialstønad.

Så nei, det er slett ikke slik at trygden garanterer tak over hodet og mat på bordet for alle.

Anonymkode: f3ca4...763

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange steder kvalifiserer de på laveste stønad til supplerende sosialstønad.

Så nei, det er slett ikke slik at trygden garanterer tak over hodet og mat på bordet for alle.

Anonymkode: f3ca4...763

Jo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

33.000kr pluss 2700 barnetrygd.

Anonymkode: 14851...f73

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (På 29.7.2022 den 23.29):

Alltid er det noen som "vet om noen"... Hvis du vet om en person som ikke betaler skatt så ta kontakt med skatteetaten og nav da. Ut fra beskrivelsen så skal ikke denne personen ha rett på uføretrygd fordi inntekten utenom er for høy.

Lurer også veldig på hvilken høyskoleutdanning du kan ha med en inntekt under 500 000.

Du tror i fullt alvor at alle med (for eksempel) bachelor tjener over en halv million? Wow. Just wow.

Anonymkode: 76878...56d

• Liker 2
Skrevet

hvis noen vil bytte med meg, som klarer være ute av sengen max 2 timer pr dag, så hyl løs. gi meg din jobb og din gode helse så kan du godt få mine 310 000 i året og min kropp. og ligge her dag ut og dag inn.. skal se hvor hyggelig det er i lengden.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (1 time siden):

hvis noen vil bytte med meg, som klarer være ute av sengen max 2 timer pr dag, så hyl løs. gi meg din jobb og din gode helse så kan du godt få mine 310 000 i året og min kropp. og ligge her dag ut og dag inn.. skal se hvor hyggelig det er i lengden.

Men hvilke helseproblemer hindrer deg i å være oppe mer enn 2timer dagen?

Anonymkode: 10e8d...8d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvilke helseproblemer hindrer deg i å være oppe mer enn 2timer dagen?

Anonymkode: 10e8d...8d6

utmattelse. bekkensmerter

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tror i fullt alvor at alle med (for eksempel) bachelor tjener over en halv million? Wow. Just wow.

Anonymkode: 76878...56d

Har man en jobb som krever bachelor og hvor man får utbetalt mindre enn 500 000 vil jeg påstå at den bacheloren er lite smart å ta.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (7 timer siden):

Har man en jobb som krever bachelor og hvor man får utbetalt mindre enn 500 000 vil jeg påstå at den bacheloren er lite smart å ta.

Ikke alt handler om penger. Man skal jo trives på jobb også ☺️

Anonymkode: 095d7...05d

Skrevet
fransine skrev (På 29.7.2022 den 14.53):

Det er nav som skal vurdere hvem som har rett på ytelsen og ikke, ikke de som er "sjalu" arbeidstakere med god helse.

Er nok ikke mange som vil bytte ut litt over 200 000 (minstesats) mot en lønn på minimum det dobbelte frivillig. 

Det er akkurat dette som viser at det er en del som snylter eller gir opp før de burde.  Det er nesten ingen med høy lønn som blir ufør. Mens de som tjener veldig lite er det eksplosiv økning av sjansen for å bli ufør. Jeg er med på at noe av forskjellen skyldes at det kan være tyngre arbeid og at de som tjener minst ofte ikke har de beste forutsetningene. Men det forklarer ikke alt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Brunello said:

Det er akkurat dette som viser at det er en del som snylter eller gir opp før de burde.  Det er nesten ingen med høy lønn som blir ufør. Mens de som tjener veldig lite er det eksplosiv økning av sjansen for å bli ufør. Jeg er med på at noe av forskjellen skyldes at det kan være tyngre arbeid og at de som tjener minst ofte ikke har de beste forutsetningene. Men det forklarer ikke alt.

Enig. Jeg som tjener en million i året må virkelig bli dødssyk før jeg vurderer å bli ufør. Jeg taper masse selv med gullforsikring gjennom arbeidsgiver. Men har slått meg noen ganger at det må jo være deilig å slippe presset og være nødt til å bruke minst 37,5 timer på jobb hver uke med en garantert inntekt. Deltid i min stilling er ikke aktuelt. Men igjen, sitter for langt inne og har en medfødt sterk arbeidsmoral. Bruker knapt egenmelding og på sykt barn dager jobbes det fra hjemmekontor. 

Anonymkode: 735c9...d6e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Mange kronisk syke rekker aldri å jobbe særlig lenge eller komme seg opp i høyere betalte yrker/ stillinger. Høyere betalte yrker krever ofte høyere utdanning som mange ikke har kapasitet til, og de ufaglærte stillingene er ofte mer stressende eller tyngre å stå i. 

Det er også mange som velger å trappe ned på sin stilling før de begynner utredningen mot uføretrygd. Spesielt kvinner går gjerne ned til 80% og så 60% stilling i flere år før de havner i systemet. Det gjør at beregningsgrunnlaget blir såpass lite at de får minstesats selv om de har kjempet for å stå i jobb altfor lenge. Informasjon om gradert uføretrygd er ikke så godt kommunisert for folk flest. 

At det er mange på minstesats er nok ikke så mye knyttet til latskap som til konsekvensene av sykdom. Sykdom oppstår sjelden over natten og de aller fleste har en periode med noe eller full arbeidsevne før det smeller. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mange kronisk syke rekker aldri å jobbe særlig lenge eller komme seg opp i høyere betalte yrker/ stillinger. Høyere betalte yrker krever ofte høyere utdanning som mange ikke har kapasitet til, og de ufaglærte stillingene er ofte mer stressende eller tyngre å stå i. 

Det er også mange som velger å trappe ned på sin stilling før de begynner utredningen mot uføretrygd. Spesielt kvinner går gjerne ned til 80% og så 60% stilling i flere år før de havner i systemet. Det gjør at beregningsgrunnlaget blir såpass lite at de får minstesats selv om de har kjempet for å stå i jobb altfor lenge. Informasjon om gradert uføretrygd er ikke så godt kommunisert for folk flest. 

At det er mange på minstesats er nok ikke så mye knyttet til latskap som til konsekvensene av sykdom. Sykdom oppstår sjelden over natten og de aller fleste har en periode med noe eller full arbeidsevne før det smeller. 

Jeg skriver, i alle fall indirekte, at en del kan forklares med akkurat det du skriver. Men det forklarer langt fra alt. Det sier seg selv at du gjør mer for å klare og stå i jobb om tapet ditt er 500 000,- enn om det er 75 000 i året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Jeg skriver, i alle fall indirekte, at en del kan forklares med akkurat det du skriver. Men det forklarer langt fra alt. Det sier seg selv at du gjør mer for å klare og stå i jobb om tapet ditt er 500 000,- enn om det er 75 000 i året.

Det vil nok være få unntak som «gir opp» fortere, men jeg klarer ikke sette meg inn i den mentaliteten og jeg tviler på at det er så mange. Jeg tapte lite når jeg ble ufør, men kjempet fortsatt for å unngå det så lenge som mulig og ble tvangssykmeldt. Men nå kjempet jeg for noe annet enn penger, penger er ikke det viktigste i verden. 

AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (11 timer siden):

Ænema skrev (10 timer siden):

utmattelse. bekkensmerter

Du burde jo egentlig få hjelp til trening, smertehåndtering og stressmestring slik at du kommer deg på beina igjen. 

Anonymkode: 67557...00f

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vil nok være få unntak som «gir opp» fortere, men jeg klarer ikke sette meg inn i den mentaliteten og jeg tviler på at det er så mange. Jeg tapte lite når jeg ble ufør, men kjempet fortsatt for å unngå det så lenge som mulig og ble tvangssykmeldt. Men nå kjempet jeg for noe annet enn penger, penger er ikke det viktigste i verden. 

Dere som er reelt uføre har en merkelig og naiv medfølelse med alle uføre. Det er dere, og ikke vi friske, som burde vært ekstra forbanna på de som mottar ytelser de ikke har krav på. Siden det bare blir flere og flere som mottar uføreytelser blir det nemlig mindre på alle. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde jo egentlig få hjelp til trening, smertehåndtering og stressmestring slik at du kommer deg på beina igjen. 

Anonymkode: 67557...00f

ja det får jeg hver mnd, men det er ingen vidunder medisin. det hjelper slik at jeg klarer gå 1 km pr dag, så er det hjem til sengen. det som ville hjulpet noe på bekkenet er oprasjon, men det er risk ved det som å bli lamm, så har ikke hatt lyst til å gjøre det. utmattelsen forsvinner når man finner medisin for kronisk utmattelse, pr dd er det ssri som gjør at jeg klarer meg uten annen hjelp i hjemmet enn fast vaskedame. før kunne det kunne jeg ikke komme meg ut av sengen engang. ingen velger å ligge i senga 22/7 hvis de ikke må.  ikke alt har en kur anno 2022 heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (17 timer siden):

Jeg vet at vi har rettigheter i Norge, ja. Ingen av de er imidlertid så sikre som innvilget uføretrygd. 

Selv på minstesats uføretrygd i Norge kan man leve godt.

De aller fleste kan ikke det nei. Ikke med mindre man er så heldig at man har arvet, eller har en nedbetalt bolig, før man ble ufør. Boutgifter stjeler det lille man skulle hatt til livsopphold, og man kan bare glemme frisør, bil, og tannlege.

Anonymkode: d0cd2...6bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste kan ikke det nei. Ikke med mindre man er så heldig at man har arvet, eller har en nedbetalt bolig, før man ble ufør. Boutgifter stjeler det lille man skulle hatt til livsopphold, og man kan bare glemme frisør, bil, og tannlege.

Anonymkode: d0cd2...6bb

De aller fleste kan nok det, jo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Dere som er reelt uføre har en merkelig og naiv medfølelse med alle uføre. Det er dere, og ikke vi friske, som burde vært ekstra forbanna på de som mottar ytelser de ikke har krav på. Siden det bare blir flere og flere som mottar uføreytelser blir det nemlig mindre på alle. 

Jeg tror det er mange som er reelt uføre som kjenner på mistanke om at det ikke er det. Det er også mange som tviler på seg selv. Kanskje har man ikke prøvd nok? Kanskje lurer man seg selv? Kanskje er man egentlig lat når man ikke får til det man tror man skal?

Jeg har blitt testet til å ha en IQ over 136. Jeg har vært idrettsutøver på landslagsnivå. Jeg synes jeg skulle klare mer enn jeg gjør, og dømmer meg selv ganske hardt når jeg "gir opp". Selv om jeg ser at den fysiske og mentale kapasiteten blir redusert hver gang jeg prøver å gjennomføre større prosjekter, så lurer jeg på om jeg er lat eller lurer meg selv. Jeg "tolker" også tilbakemeldinger jeg får fra familie, venner og omgivelser som at de opplever at jeg har en viss kapasitet jeg ikke bruker. 

Da blir det lett å tenke at mange andre også blir misforstått og fordømt uten at andre forstår hvordan realiteten egentlig er. Jeg gjør det jo ikke helt selv. Hver dag jeg klarer å sykle til butikken (2km frem og tilbake med elsykkel) så dømmer jeg meg selv fordi jeg kanskje kunne gjort noe "fornuftig".

Anonymkode: 1c1b5...cbc

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...