PetterKanin Skrevet 30. juli 2022 #121 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har utbetalt 17.500 mnd som ufør og blir minstepensjonist senere. Tenker du seriøst at dette gir meg økonomisk sikkerhet i Norge? Anonymkode: 16820...959 Det gir deg økonomisk sikkerhet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #122 Skrevet 30. juli 2022 PetterKanin skrev (9 minutter siden): Det gir deg økonomisk sikkerhet. Og det baserer du på hva? At alle uføre sitter i nedbetalt bolig, eller kan bo i studentkollektiv? Anonymkode: 16820...959 1 1
PetterKanin Skrevet 30. juli 2022 #123 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det baserer du på hva? At alle uføre sitter i nedbetalt bolig, eller kan bo i studentkollektiv? Anonymkode: 16820...959 Jeg baserer det på at man da har økonomisk sikkerhet.
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #124 Skrevet 30. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 13.54): Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #125 Skrevet 30. juli 2022 fransine skrev (2 minutter siden): Ikke alle uføre har så lav utbetaling som deg da. Selv så vil jeg ha en utbetaling på 25 500 når minste barnet har fylt 18 år. Det er en økonomisk sikkerhet uansett, selv om utbetalingen er lav. Alternativet ville vært å gått på sosialstønad, eller bli forsørget av familien. Forstår deg veldig godt med tanke på at utbetalingen er lav, men inntekten er nå hvertfall trygg, og det er nok det brukeren du siterer mener. Vel, jeg er faktisk ikke! blant dem som har lavest utbetaling. Der er mange som har mindre enn 17.500 utbetalt. Anonymkode: 16820...959 1
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #126 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vel, jeg er faktisk ikke! blant dem som har lavest utbetaling. Der er mange som har mindre enn 17.500 utbetalt. Anonymkode: 16820...959 Er du ikke? Minste uføretrygd man kan få før skatt er 20 859. Så skal man betale skatt av dette, så 17.500 høres ut som en riktig minimumssum etter skatt. Får du alltid igjen på skatten kan du jo gå inn å endre skattekortet så utbetalingen blir mer riktig. Så jo, du er blant de som får minst utbetalt. At folk på AAP f.eks har lavere utbetaling ja, men det var uføretrygd som ble diskutert her, ikke AAP.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #127 Skrevet 30. juli 2022 Jeg hadde gledelig jobbet istedenfor å være ufør. Dessverre kvestet jeg min dominante arm i en ulykke for fem år siden og før det jobbet og studerte jeg (tok opp fag) så nå sitter jeg her. Minsteufør etter å ha vært i arbeidsutprøving i 3,5 år. Ender med senebetennelser i hele kroppen pga feilbelastninger. Føler jeg «straffer» samboeren min (får mindre penger fordi jeg er så heldig å få oppleve kjærlighet, det menes at han skal betale for meg), 16300 kr utbetalt i mnd er ikke mye i dagens samfunn med disse strøm, mat og leieprisene vi har nå. Det går utover sosiallivet mitt da jeg ikke har råd til busskort hver mnd (vintere med dyrere strøm) så jeg kan ikke farte rundt uten å tigge kjøring/penger av familie/samboer. Kan heller ikke ta meg en random kafétur og opplever naturlig nok ikke samholdet folk ofte opplever med kollegaer. Så nei. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Unner ikke noen å måtte snu på hver eneste krone og gå glipp av stort sett alt av sosiale sammenkomster pga økonomi. Anonymkode: ecd2e...3d3 3
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #128 Skrevet 30. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 14.41): Jeg hadde gledelig jobbet istedenfor å være ufør. Dessverre kvestet jeg min dominante arm i en ulykke for fem år siden og før det jobbet og studerte jeg (tok opp fag) så nå sitter jeg her. Minsteufør etter å ha vært i arbeidsutprøving i 3,5 år. Ender med senebetennelser i hele kroppen pga feilbelastninger. Føler jeg «straffer» samboeren min (får mindre penger fordi jeg er så heldig å få oppleve kjærlighet, det menes at han skal betale for meg), 16300 kr utbetalt i mnd er ikke mye i dagens samfunn med disse strøm, mat og leieprisene vi har nå. Det går utover sosiallivet mitt da jeg ikke har råd til busskort hver mnd (vintere med dyrere strøm) så jeg kan ikke farte rundt uten å tigge kjøring/penger av familie/samboer. Kan heller ikke ta meg en random kafétur og opplever naturlig nok ikke samholdet folk ofte opplever med kollegaer. Så nei. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Unner ikke noen å måtte snu på hver eneste krone og gå glipp av stort ecd2e...3d3 Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #129 Skrevet 30. juli 2022 Uføre tror jo at vi som jobber 100% har topp energi hele tiden. Med jobb og barn så blir man sliten. Noen kvelder og helger er man ekstra sliten og må sove ut. Jeg gjør det når barna er hos far. Mine uføre venner forstår ikke at jeg ikke kan bli med på tur, fest eller annet hver helg barna er hos far. Jeg er jo frisk. De er syke. De hviler når jeg jobber. Anonymkode: 06c08...122 2
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #130 Skrevet 30. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 15.28): Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #131 Skrevet 30. juli 2022 Tvillingsjel skrev (21 timer siden): Jeg har minstesats AAP. Utbetalt rundt 9000kr i måneden, etter skatt. Ikke mye å leve av.. Det skulle ikke vært lov. Du skulle hatt minst det dobbelte. Anonymkode: d0cd2...6bb
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #132 Skrevet 30. juli 2022 fransine skrev (7 minutter siden): Tror de det? De fleste uføre har vært i jobb før de ble uføre. Mange av oss har balansert jobb, hjem og barn. Så skjedde det noe som førte til at arbeidsevnen ble nedsatt. Kan hende jeg er litt spesielt tilfelle, men pga min sykdom så er fest og aktiviteter rundt andre mennesker synonymt med en tlf til legevakta eller 113. Å sitte på hver sin ende av arbeidslivet og tro hva de andre tror er en uting synes jeg. Man bør forholde seg til de faktiske forhold. Det jeg er enig med deg i er at uføre trenger hvile, og at folk som er i arbeid også trenger hvile. Men jeg har opplevd begge deler, og kan skrive under på at full aktivitet som 5 barnsmor og full jobb og studier ved siden av er å foretrekke foran å være ufør 👍 Det er iallefall holdningen til mangen uføre. Og, der er ikke de er spreke, de får jo også god tid til å trene og gå fjellturer. Jeg skiver ikke om deg, for deg kjenner jeg ikke. Men de uføre jeg kjenner oppfører seg og uttrykker seg på dette viset. Og dubtrenger ikke skrive innlegg om at jeg tar feil. For sånn er det med de jeg kjenner. Anonymkode: 06c08...122 1
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #133 Skrevet 30. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 16.44): Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #134 Skrevet 30. juli 2022 PetterKanin skrev (4 timer siden): Jeg baserer det på at man da har økonomisk sikkerhet. Du vet at som norsk statsborger så har alle "økonomisk sikkerhet"? Det kalles for økonomisk sosialhjelp og NAV. Vi har flere ordninger som er en del av vår alles økonomiske sikkerhet. Vi bor i en velferdsstat om du ikke har fått det med deg. Ingen nordmenn må ta taxi til sykehuset fordi de ikke har råd til ambulanse. Ingen dør av diabetes fordi de ikke har råd til insulin. Hvor mange mistet hus og hjem under korona fordi de ble langtidssykmeldt? Du er på et norsk forum, regner med du bor i Norge og ikke i USA. PS! Jeg bruker USA som eksempel fordi det er det landet jeg har mest kunnskap om velferdsordningen i landet. Sånn fra toppen av hodet uten å må lese meg opp på det. Det er flere land i verden med andre negative og positive sider ved sin velferdsordning. Man er sikret en fast inntekt med uføretrygd, men langt ifra en inntekt som er å trakte etter. Vi skal ikke klage, vi har det godt i Norge. Ingen bedre land å være fattig i. Men det betyr ikke at det går utover liv og helse for det om. For uti fra Norsk standard, så er Norsk fattigdom like ille som i andre land. Du kan ikke løse alle problemer med "Men de i Afrika har det verre" og vips så forsvinner alle sorger og bekymringer. Mine regninger blir ikke automatisk betalt fordi jeg sier "Det er i alle fall ikke like ille som for barna i Sudan". Det at andre lider et sted, endrer ikke det faktum at det flere i Norge som sliter med å betale regningene sine hver måned. Anonymkode: 88d8a...ee2 1 1
PetterKanin Skrevet 30. juli 2022 #135 Skrevet 30. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet at som norsk statsborger så har alle "økonomisk sikkerhet"? Det kalles for økonomisk sosialhjelp og NAV. Vi har flere ordninger som er en del av vår alles økonomiske sikkerhet. Vi bor i en velferdsstat om du ikke har fått det med deg. Ingen nordmenn må ta taxi til sykehuset fordi de ikke har råd til ambulanse. Ingen dør av diabetes fordi de ikke har råd til insulin. Hvor mange mistet hus og hjem under korona fordi de ble langtidssykmeldt? Du er på et norsk forum, regner med du bor i Norge og ikke i USA. PS! Jeg bruker USA som eksempel fordi det er det landet jeg har mest kunnskap om velferdsordningen i landet. Sånn fra toppen av hodet uten å må lese meg opp på det. Det er flere land i verden med andre negative og positive sider ved sin velferdsordning. Man er sikret en fast inntekt med uføretrygd, men langt ifra en inntekt som er å trakte etter. Vi skal ikke klage, vi har det godt i Norge. Ingen bedre land å være fattig i. Men det betyr ikke at det går utover liv og helse for det om. For uti fra Norsk standard, så er Norsk fattigdom like ille som i andre land. Du kan ikke løse alle problemer med "Men de i Afrika har det verre" og vips så forsvinner alle sorger og bekymringer. Mine regninger blir ikke automatisk betalt fordi jeg sier "Det er i alle fall ikke like ille som for barna i Sudan". Det at andre lider et sted, endrer ikke det faktum at det flere i Norge som sliter med å betale regningene sine hver måned. Anonymkode: 88d8a...ee2 Jeg vet at vi har rettigheter i Norge, ja. Ingen av de er imidlertid så sikre som innvilget uføretrygd. Selv på minstesats uføretrygd i Norge kan man leve godt. Endret 30. juli 2022 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #136 Skrevet 30. juli 2022 fransine skrev (4 timer siden): Er du ikke? Minste uføretrygd man kan få før skatt er 20 859. Så skal man betale skatt av dette, så 17.500 høres ut som en riktig minimumssum etter skatt. Får du alltid igjen på skatten kan du jo gå inn å endre skattekortet så utbetalingen blir mer riktig. Så jo, du er blant de som får minst utbetalt. At folk på AAP f.eks har lavere utbetaling ja, men det var uføretrygd som ble diskutert her, ikke AAP. Jeg snakker ikke om de på APP, selv om det er en kjensgjerning av mange på APP ikke har råd til tak over hodet. Jeg har høy minstesats fordi jeg er enslig. Samboende uføre som er på minstesats blir trukket flere tusen kroner selv om et par trenger mer plass en vi som bor alene. Anonymkode: 16820...959 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #137 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg snakker ikke om de på APP, selv om det er en kjensgjerning av mange på APP ikke har råd til tak over hodet. Jeg har høy minstesats fordi jeg er enslig. Samboende uføre som er på minstesats blir trukket flere tusen kroner selv om et par trenger mer plass en vi som bor alene. Anonymkode: 16820...959 Etter endringen i grunnbeløpet har de på minstesats med samboer ca 17000kr utbetalt. Så lenge de ikke har noen fradrag eller formue som påvirker skatten. Anonymkode: 095d7...05d
Gjest fransine Skrevet 30. juli 2022 #138 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg snakker ikke om de på APP, selv om det er en kjensgjerning av mange på APP ikke har råd til tak over hodet. Jeg har høy minstesats fordi jeg er enslig. Samboende uføre som er på minstesats blir trukket flere tusen kroner selv om et par trenger mer plass en vi som bor alene. Anonymkode: 16820...959 Den minstesatsen er ikke spesielt mye høyere enn for samboere, så du er framdeles blant de som får minst utbetalt. Støtter forøvrig innlegget over her om AB som skriver hva samboende på minstesats får.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #139 Skrevet 30. juli 2022 PetterKanin skrev (4 timer siden): Jeg vet at vi har rettigheter i Norge, ja. Ingen av de er imidlertid så sikre som innvilget uføretrygd. Selv på minstesats uføretrygd i Norge kan man leve godt. Du leser tydeligvis bare første setning 🙄 Les alt igjen for å få svar på siste setningen din. Orker ikke å gjenta. Anonymkode: 88d8a...ee2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #140 Skrevet 30. juli 2022 Har drøyt 34K før skatt. Elendig lønn! Anonymkode: 76878...56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå