Gå til innhold

Får vi som er ufør virkelig så ufattelig mye at vi skal ha dårlig samvittighet? ​😕​ Hva tjener du før skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv uten formuesskatten ville jeg bare hatt ca 24 000 i mnd. 

Anonymkode: 69897...a5c

Hvilken skatt betaler du som ingen andre i Norge betaler?

• Liker 1
Skrevet

Helt sinnsykt!
Folk er pissed på folk som ikke kan jobbe, får ingenting utbetalt mens staten får rubbel og bit tilbake fra de gjennom moms og avgifter mens de i tillegg FLÅR de idiotene som er sure på uføretrygda!

Er det ikke staten dere burde være sure på?
Uføretrygdede får ikke en dritt og de har betalt alt tilbake til staten innen året er omme.

Og vil dere heller ha u-land tendenser?
Der folk med en fot står og tigger midt på motorveien og hopper mellom bilene etter småmyntene som folk kaster ut med livet som innsats?
For jeg har både vært og bodd i sånne land, jeg.
It ain't pretty!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25, jobber i dagligvare og tjener alt fra 13-22000 i mnd etter hvor mange vakter jeg tar på meg..

Gikk på AAP for noen år siden og da tjente jeg knappe 12300 i mnd, så for min del lønner det seg absolutt å jobbe. Vet ikke hva man får på uføretrygd, men uansett så er det mange fordeler med å være i jobb. Lønnen stiger etter ansiennitet, man kan tjene så mye man vil etter hvor mye man orker å jobbe, og det er mye mer i feriepenger.

Nå kjenner jeg at jeg utvikler meg som person i møte med masse mennesker, i selve jobben, og jeg ser at lønna stiger. Det gir mestringsfølelse og har hjulpet på depresjonen som jeg i utgangspunktet var på AAP for. Ville nok stagnert om jeg ble uføretrygdet og gikk hjemme, det er ikke sunt for noen og jeg er absolutt ikke misunnelig på de som har livsdom i Nav. Var en befrielse å komme seg vekk.

Anonymkode: 1dd5b...231

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 25, jobber i dagligvare og tjener alt fra 13-22000 i mnd etter hvor mange vakter jeg tar på meg..

Gikk på AAP for noen år siden og da tjente jeg knappe 12300 i mnd, så for min del lønner det seg absolutt å jobbe. Vet ikke hva man får på uføretrygd, men uansett så er det mange fordeler med å være i jobb. Lønnen stiger etter ansiennitet, man kan tjene så mye man vil etter hvor mye man orker å jobbe, og det er mye mer i feriepenger.

Nå kjenner jeg at jeg utvikler meg som person i møte med masse mennesker, i selve jobben, og jeg ser at lønna stiger. Det gir mestringsfølelse og har hjulpet på depresjonen som jeg i utgangspunktet var på AAP for. Ville nok stagnert om jeg ble uføretrygdet og gikk hjemme, det er ikke sunt for noen og jeg er absolutt ikke misunnelig på de som har livsdom i Nav. Var en befrielse å komme seg vekk.

Anonymkode: 1dd5b...231

Nå er det ikke slik at det å bli uføretrygdet er et forbud mot å være i jobb, ref. ordet "livs(tids?)dom". Og ja, jeg vet at arbeidsevnen varierer fra null hos noen til ganske ok hos noen.

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma er ufør og har ca. 250.000 før skatt. Jeg er fullt ut arbeidsfør og har 700.000. Min mor har vondt, hver eneste dag. Hun har prøvd sitt beste Med arbeidstrening og tilbakeføring, men hver gang har hun endt opp sykere. Vil ikke si det er urettferdig. Vil tvert imot si at det er helt absurd at et voksent menneske må leve av så lite i en velferdsstat. 

Anonymkode: c6e24...5ca

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

360.000 brutto her… Jobber 100%

Anonymkode: 8d31c...d61

AnonymBruker
Skrevet

495.000, høyskoleutdannet. 

Ei venninne av meg er uføretrygdet og får omtrent like mye som meg utbetalt i måneden. Jeg unner henne det, for all del, men det er SÅ mange som faker og griner seg til uføretrygd de ikke burde motta. Eksempelvis ei jeg vet om tjener opp mot en million i året på valpesalg. Hun mottar 100% uføretrygd, som hun syter over på sin åpne facebookprofil at er for lav, og hun betaler heller ikke skatt for valpesalget, noe hun også har snakket åpent om på diverse avl og oppdrettersider. Samtidig klager hun over at hun er sliten og trøtt og har vondter, men både 3 og 4 kull skal hun ha samtidig. Slike mennesker er det som ødelegger for slike som venninna mi som er ufør pga kreft. 

Anonymkode: 5f5ce...c29

• Liker 2
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

495.000, høyskoleutdannet. 

Ei venninne av meg er uføretrygdet og får omtrent like mye som meg utbetalt i måneden. Jeg unner henne det, for all del, men det er SÅ mange som faker og griner seg til uføretrygd de ikke burde motta. Eksempelvis ei jeg vet om tjener opp mot en million i året på valpesalg. Hun mottar 100% uføretrygd, som hun syter over på sin åpne facebookprofil at er for lav, og hun betaler heller ikke skatt for valpesalget, noe hun også har snakket åpent om på diverse avl og oppdrettersider. Samtidig klager hun over at hun er sliten og trøtt og har vondter, men både 3 og 4 kull skal hun ha samtidig. Slike mennesker er det som ødelegger for slike som venninna mi som er ufør pga kreft. 

Alltid er det noen som "vet om noen"... Hvis du vet om en person som ikke betaler skatt så ta kontakt med skatteetaten og nav da. Ut fra beskrivelsen så skal ikke denne personen ha rett på uføretrygd fordi inntekten utenom er for høy.

Lurer også veldig på hvilken høyskoleutdanning du kan ha med en inntekt under 500 000.

AnonymBruker
Skrevet

ingen utdannelse og 54,167kr i mnden

Anonymkode: 8c0eb...f15

AnonymBruker
Skrevet

Uføre er ikke en homogen gruppe, men er en gruppe hvor skala går fra dem som er fullstendig invalid til ytterpunktet i andre enden av skalaen, hvor det største problemet er lav tiltakslyst. Den største gruppen befinner seg nok en eller annen plass midt i skalaen.

Det er utvilsomt at mange som er helt i andre enden av skalaen og går på trygd, kunne hatt en eller annen form for jobb. Men det er ikke sikkert samfunnet er tjent med det, for det kan ofte være mer ressurskrevende for samfunnet og finne jobb til alle, og visst vedkommende ikke er innstillt på å jobbe så blir det nesten en umulig oppgave.

Folk er forskjellig skrudd sammen og har forskjellig bakgrunn, noen gir opp med den minste motgang mens du har andre som vil kjempe for å kunne jobbe selv uten armer og bein. 

Jeg er vokst opp i en familie hvor det var tabu og nevne sykemelding, da måtte det foreligge noe veldig alvorlig. Mor og far kunne bli skikkelig provosert visst noen i familien prøvde å lure seg unna arbeid eller skulke skolen. Selv har jeg vært sykmeldt en gang i  i løpet av min arbeidskarriere på 35 år, og mine søsken har omtrent samme statestikk.

I hjemmet til min samboer så var det stikk motsatt, der snakket far titt og ofte om å ta seg en egenmelding, det var liksom ikke noen big deal, da han mente han fortjente litt ekstra fri innimellom. Han hadde en jobb hvor han tjente rimelig bra og familen hadde alt de trengte. Moren gikk på en trygdeordning og påsto at hun ikke kunne jobbe av helsemessige årsaker. Hun gikk vel sånn i tjue år frem til hun ble skilt. Etter hun ble skilt så gikk det bare 3 mnd før mor i huset var i full jobb.

Alle barna i huset havnet på trygd i ung alder, inkludert min egen samboer som ble trygdet noen år etter vi ble sammen. Jeg har forøvrig veldig god inntekt, så det er ikke krise at hun ikke er i jobb. Men at hun ikke hadde klart å gjøre en eneste slags jobb i en eller annen stillingsprosent, det tviler jeg på. Hun minner meg litt om sin egen mor, så hvem vet hva som skjer visst vi går fra hverandre en gang.

Statestikk viser også at å leve på trygd har en tendens til å forflytte seg nedover i generasjonene. Forklaringen på den sammenhengen hadde vært interssant å visst.

Anonymkode: de10c...a34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal dere hele tiden snakke om hvor mye dere får? Det virker ikke som at dere gjør annet enn å telle penger jo 🤯 Da jeg gikk på AAP så hadde jeg ikke snøring på hva jeg fikk, bare visste jeg hadde nok til å klare meg, nå som jeg jobber teller jeg for å motivere meg selv. Jeg føler at dere teller bare for å klage og ville ha mer. Lite sjarmerende i min mening.. Litt takknemlighet hadde vært på sin plass! 

Anonymkode: 5e9fd...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (8 minutter siden):

Alltid er det noen som "vet om noen"... Hvis du vet om en person som ikke betaler skatt så ta kontakt med skatteetaten og nav da. Ut fra beskrivelsen så skal ikke denne personen ha rett på uføretrygd fordi inntekten utenom er for høy.

Lurer også veldig på hvilken høyskoleutdanning du kan ha med en inntekt under 500 000.

Sykepleier med 8 års ansiennitet, jobber i kommunen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt enig i at de som er reelt syke og uføre bør forsørges og ha det bra. De har ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Men det er dessverre sant at det finnes mennesker som utnytter systemet. Det er disse som ødelegger for alle andre. 

For å svare på spørsmålet da: Jeg tjener 520 000 i året før skatt. Høyskoleutdannet. Har en krevende jobb som tar det meste av mine krefter i hverdagen, men jeg ville på ingen måte ha byttet med en syk og uføretrygdet. Er veldig takknemlig for at jeg er frisk og oppegående og har god livskvalitet. 

Anonymkode: 0dd25...9da

• Liker 3
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sykepleier med 8 års ansiennitet, jobber i kommunen. 

Rart at høyskoleutdanning skal verdsettes så lavt, men sånn er det fort når man velger å jobbe innen det offentlige. Jobber du kun dagtid da, uten noen tillegg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å være uføretrygdet er noe faenskap. Du blir bort prioritert når det kommer til leie markedet osv

Anonymkode: 2c492...f25

Ja, grusomt å ha økonomisk sikkerhet resten av livet..

Anonymkode: 07388...d14

• Liker 2
Annonse
Skrevet
fransine skrev (1 time siden):

rer også veldig på hvilken høyskoleutdanning du kan ha med en inntekt under 500 000.

Sykepleie,  vernepleie,  barnehagelærer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skulle vært søknad annethvert år på uføre, så kunne man kanskje fått bukt med de som snylter. 

Nei, en vesentlig ting med uføretrygd er at å slippe å bekymre seg for økonomien gir en krefter til å håndtere sykdommen,f eks om det er psykisk.  Da kan folk komme i jobb igjen, slik som meg. Hvis du tar fra folk tryggheten er det vanskelig å gjøre noe med problemene

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsebransjen og klarer bare å jobbe 50% pga tungt krevende yrke. Så klarer ikke mer pga helsa. Får høre jeg er dum som ikke gikk fullt og heller sykemeldte meg. Men det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Dermed har jeg ca 21 000 kr i mnd før skatt.
Min bror som er uføretrygded pga de samme helseplagene som meg får i underkant av 30 000 kr i mnd i trygd uten å jobbe.

Anonymkode: 1475d...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må vel ha en diagnose å vise til eller? Eller er det bare å si at du ikke orker å jobbe, fordi du blir sliten og utmattet? 

Anonymkode: 64e68...653

Du må ha en diagnose, skade eller lyte som reduserer arbeidsevnen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, grusomt å ha økonomisk sikkerhet resten av livet..

Anonymkode: 07388...d14

Jeg har utbetalt 17.500 mnd som ufør og blir minstepensjonist senere. Tenker du seriøst at dette gir meg økonomisk sikkerhet i Norge?

Anonymkode: 16820...959

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...