Gå til innhold

Får vi som er ufør virkelig så ufattelig mye at vi skal ha dårlig samvittighet? ​😕​ Hva tjener du før skatt?

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør. Får ikke en dritt i trygd siden jeg jobber omtrent hver dag i måneden. Så det varierer veldig hva en ufør er, men det er det ikke så enkelt for diverse som skriver om uføre på kg å forstå. 

• Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syke og mennesker som har havnet feil ut i livet har alltid blitt herset med på en eller annen måte. Det er en helt sentral del av menneskets historie.

I vår tid har blant annet populistpartiet FRP kjørt kampanjer som bygger opp under og spiller på fordommer mot mennesker som trenger litt ekstra hjelp.

https://www.dagbladet.no/images/66632394.jpg?imageId=66632394&x=0&y=0&cropw=99.898063200815&croph=99.286442405708&width=938&height=933

Anonymkode: 3bf4e...eae

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde ville byttet inn min lønn mot en uføre lønn og slippe å jobbe ja. Med pendling bruker mange 9-10 timer på jobb pr dag.... hva er igjen av livet da?

Livet er så sykt mye mer enn penger

Anonymkode: 922b6...c80

"Livet er så sykt mye mer enn penger", men du vil veldig gjerne være for sjuk til å dra nytte av pengene OG livet? Du må være utrolig dum hvis du mener at du skulle kunne bytte ut et funksjonsfriskt liv der du kan velge fritt i yrker, hobby, fritidssysler og familie om du vil, ffor å sitte hjemme og være fysisk eller psykisk så dårlig at du gjennom flere år har blitt bedømt til å ikke KUNNE være i arbeid, av flere yrkesmennesker (leger, spesialister, NAV-saksbehandlere ++). 
Det er nå en sak å være misunnelig på folk som "slipper" å jobbe, men det er jaggu langt å dra strikken til å ønske seg fattig og sjuk, du må faktisk være et troll. Jeg gikk på det. 

Anonymkode: 3125b...8f1

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Syke og mennesker som har havnet feil ut i livet har alltid blitt herset med på en eller annen måte. Det er en helt sentral del av menneskets historie.

I vår tid har blant annet populistpartiet FRP kjørt kampanjer som bygger opp under og spiller på fordommer mot mennesker som trenger litt ekstra hjelp.

https://www.dagbladet.no/images/66632394.jpg?imageId=66632394&x=0&y=0&cropw=99.898063200815&croph=99.286442405708&width=938&height=933

Anonymkode: 3bf4e...eae

Ser ut som de har brukt et bilde fra FrP-landsmøte.

Glemte å skrive i forrige innlegg at jeg har 300 000 brutto pr. år i uføretrygd. Jobbet i flere år før det, først fulltid og senere en periode med deltid ettersom helsa gradvis ble forverret. Jeg sulter ikke men er ikke akkurat rik heller. Det største tapet anser jeg uansett som det å ikke lenger være ansett som en vanlig person.

Anonymkode: d653d...bf3

• Liker 2
  • Hjerte 2

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg hadde ville byttet inn min lønn mot en uføre lønn og slippe å jobbe ja. Med pendling bruker mange 9-10 timer på jobb pr dag.... hva er igjen av livet da?

Jeg også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Nei, de som er reelt uføre skal ikke ha dårlig samvittighet. De fleste uføre får ganske lite, da de fleste uføre tjente dårlig da de jobbet.

Men alle skal være sure på de som får ytelser som ikke burde hatt ytelsene. Det er en del, og de ødelegger for de gode ordningene vi har.

Og da blir du også vite at den andelen som ikke skulle hatt, er forsvinnende få. Norge taper mer penger på skattesnytere 

Anonymkode: b6a1b...1b3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst. Det vil du faktisk ikke. Å være syk og ikke fungerende 24/7 er ikke fritid. Var mye mer fri med full jobb enn i dag. Så hadde du bare visst, så hadde du heller ikke ønsket. Absolutt alle jeg kjenner på ufør vil mye heller slippe å være syk, redusert å ha full jobb.  Enn å være uføre og syk. Det er jo 1000ting du elsket å gjøre, som man ikke ja kan gjøre lengre. Og det ønsker du deg ikke. Man får ikke ufør, son frisk.  Hvis du ikke har fått med deg det

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest fransine
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst. Det vil du faktisk ikke. Å være syk og ikke fungerende 24/7 er ikke fritid. Var mye mer fri med full jobb enn i dag. Så hadde du bare visst, så hadde du heller ikke ønsket. Absolutt alle jeg kjenner på ufør vil mye heller slippe å være syk, redusert å ha full jobb.  Enn å være uføre og syk. Det er jo 1000ting du elsket å gjøre, som man ikke ja kan gjøre lengre. Og det ønsker du deg ikke. Man får ikke ufør, son frisk.  Hvis du ikke har fått med deg det

Personen du siterte vil nok ikke ha sykdommer som uføre må slite med, bare lønna 🤔

AnonymBruker

Men nå tenker du som en frisk person på trygd, og det blir ikke riktig. For de aller fleste som er ufør, er ikke bare ufør med tanke på jobb men også hverdagen og livet generelt. Det vil si, vi kan ikke jobbe men vi kan heller ikke leve det livet vi ønsker. Ja, vi har ikke nok penger til å leve det livet vi ønsker, men vi har heller ikke helse til det.

Så klart ville alle ha vært friske og fått penger for å gjøre ingenting. Det er mange som har drømmejobben hvor de gjør akkurat de ønsker i livet og får betalt for det. Det er ikke realiteten for de aller fleste som er ute i arbeid. Det er ingenting galt i å ønske å være ufør uten å være syk, men det er ikke slik det fungerer for noen av oss. 

Du er frisk, du har valg og du har tatt dine valg. Du har tatt et valg å bo der do bor, ha den jobben du har med den pendlertiden du har. Vi som er syk har absolutt ingen valg eller bestemmelse over eget liv. 

Hvis jeg ble 100% frisk i morgen, så hadde jeg tatt 1-2 år å leve på før jeg går ut i arbeidslivet. Så klart hadde jeg tatt det året for å ta igjen en tapt barndom og et helt liv med sykdom og isolasjon. Og jeg skammer meg ikke over det heller. Det å gå hjemme frisk og oppegående i lengden er det svært få som vil gjøre. Det finnes alltid de som vil være hjemme som er fornøyd i totalt isolasjon, snur døgnet og gamer hele natten lang og ikke tar del i det virkelige liv. Er synd på dem, men deres problem og de finnes. De aller fleste vil ha en mening i hverdagen og å møte andre mennesker hver dag, og det får du ikke av å gå hjemme og se på TV 24/7. 

Livet er så klart mer enn penger. Men prøv å sitte hjemme og å ikke få endene til å møtes økonomisk, og ikke være i stand til å ta en ekstra vakt eller røddags-vakt når ting er litt trangt. Da har penger veldig mye å si skal jeg si deg. 
Det er for de fleste ikke nok penger å leve av, om de skal leve drømmelivet på trygd. Da hadde det vært fint å kunne spe på med om så bare 50% arbeid. Mange av oss kan ikke ta det valget selv, for vi velger ikke hvor stor arbeidsevne vi har. 

Du vil ikke være frisk og motta uføresats, for da har du ikke nok penger til å gjøre det du ønsker. Du vil heller ikke være syk/skadet og få betalt for det, for da kan du ikke leve det livet du ønsker. 
Det du vil, er å motta en god fet lønnsjekk uten å jobbe for det. Samtidig som at du er frisk og kan leve det livet du ønsker.
Det er helt forskjellige scenarioer og siste nevnte har absolutt ingenting med uføretrygd å gjøre. 

Anonymkode: 88d8a...ee2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

I følge tråder her på KG hvor folk poster hvor mye dem får utbetalt som uføre (kan ikke vite om det faktisk er sant), så tjener mange uføre mer enn meg som jobber 100%.

Da frister det jo å juge på seg en sykdom.

Anonymkode: b988c...1ca

Det hadde ikke hjulpet deg en dritt å juge på deg en sykdom med den lønna du sier du har. Du hadde bare fått 66% av dagens drittlønn i uføretrygd. Er det like fristende å juge på seg en sykdom da, å sitte der som en enda større fattiglus enn du allerede er?

Anonymkode: b14eb...96d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

I følge tråder her på KG hvor folk poster hvor mye dem får utbetalt som uføre (kan ikke vite om det faktisk er sant), så tjener mange uføre mer enn meg som jobber 100%.

Da bør du, om du ikke allerede har det, skaffe deg en god uføreforsikring, For om noen får mye utbetalt, er det fordi de har forsikringsutbetalinger i tillegg.

Anonymkode: c9af7...00d

• Liker 4

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da bør du, om du ikke allerede har det, skaffe deg en god uføreforsikring, For om noen får mye utbetalt, er det fordi de har forsikringsutbetalinger i tillegg.

Anonymkode: c9af7...00d

Du kan ikke narre nav og forsikringsselskap slik. Man får ikke utbetalt forsikring før sykdom er dokumentert.

Først bevise at man er helt frisk for å tegne en uføreforsikring.

og så late som man er syk og skal dokumentere i flere år at man er syk nok til å bli uføretrygdet? Og samtidig dokumentere for forsikringsselskapet at du ikke hadde symptomer eller tegn på sykdommen da dere inngikk avtalen.

Jeg kan ikke tro at noen biter på slikt.

Endret av Adobyen
AnonymBruker

Hadde ingen jobb før jeg ble ufør, bare student. Har minstesats aap, utbetalt 14.000kr i måneden. 

Anonymkode: 6ec0c...c87

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Samvittighet er noe du må finne ut av selv. Har man dårlig samvittighet er det ofte ikke ubegrunnet. 

Dette stemmer ikke. Uberettiget skam og skyld er veldig vanlig og noe mange får behandling for hos DPS (som noe blant større sykdomsbilde selvfølgelig). Spesielt for de som er gen x og milleniumsgenerasjonen er dette vanlig fordi barneoppdragelsen da vi vokste opp baserte seg mye på skyld- og skamfølelse. Litt samme metode som du  prøver deg på i denne kommentaren jeg siterer. 

Anonymkode: 095d7...05d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer ikke. Uberettiget skam og skyld er veldig vanlig og noe mange får behandling for hos DPS (som noe blant større sykdomsbilde selvfølgelig). Spesielt for de som er gen x og milleniumsgenerasjonen er dette vanlig fordi barneoppdragelsen da vi vokste opp baserte seg mye på skyld- og skamfølelse. Litt samme metode som du  prøver deg på i denne kommentaren jeg siterer. 

Selvsagt stemmer dette.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du vil jo ikke få så mye som de i uføretrygd hvis du tjener så lite nå. De som har mer enn deg i uføretrygd tjente veldig mye mer enn deg før de ble syke. Maks uføretrygd uten forsikringer er 440 000kr i året, det er ikke akkurat mye. Minstesats er 254 000kr og er der de fleste som jobbet i lavlønnyrker havner. DET er lite. Du kan jo også omskolere deg eller tjene mer ved høyere ansiennitet etter hvert.

Trekk av 34% av din nåværende årslønn (årslønn x 0,66) så har du din potensielle uføretrygd, er den mindre enn 254 000kr så er det det du får. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan helt sikkert jobbe deltid og tjene minstesats tilsvarende det de på minste uføretrygd får. I tillegg finne en jobb nærmere hjemmet, eller flytte. 

Hvorfor gjør du ikke dette om du ikke må ha mye penger? 

Anonymkode: 93927...208

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...