Gå til innhold

Borte en uke. Betale nabojenta for å vanne plantene mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bort, blir borte 7 dager. 

Har en stor solfylt veranda. Med mine fantastiske solforhold må ofte plantene vannes daglig, om ikke to dager daglig. Dvs når været er så nydelig som vi har det her i dag. Jeg har en veranda med mange nydelige fine blomster. 

De store grønne plantene snur jeg colaflasker på med vann. Dette fungerer fint. Men jeg har også tomater, paprika, roser, silver falls, jordbær, margeritt, diverse urter og noe mer. Jeg kan ikke sette 1,5l brusflasker i disse pottene. De vil jo velte. Og småflasker og ferievannere og vannbobler jeg har vil ikke gi nok vann for en uke.

Bor i en ukjent by. Tatt jobb i en ny by og kjenner ikke mange. To venner har jeg. Hu ene er bortreist og hu andre sa faktisk nei. Hun hadde det travelt med jobb og andre ting sa hun. 

Naboen jeg er nærmest er på ferie selv. Vurderer å spørre nabo jenta, eller mammaen da. Spørre om jenta på 11 år vil tjene noen kroner på å vanne plantene mine. Gå oppom anna hver dag kanskje.

Hvor mye bør jeg betale ?? 

Anonymkode: ef38f...a19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Annenhver dag i en uke blir 3-4 vakter. Litt avhgengig av hvor mye planter du har og hva du forventer at hun er ansvarlig for, bør betalingen være minst 500 kroner. Men helst et sted mellom 700-1000 kroner. Dagens inflasjon tatt i betrakning.

Anonymkode: ce2b2...bcd

Skrevet

200-300 kroner kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

200 kroner er altfor lite. Bare denne burgeren koster jo 185 kroner.

7ecbf15e-3587-4d1c-84c0-708c4c67c560?fit=crop&format=auto&h=1425&w=1900&s=9ee9acdabcfc9b4a7ee8791c3d02ab91f7be5df5

Ikke tenk så mye på kroner og øre, men hva hun faktisk får kjøpt.

Anonymkode: fb41c...561

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bor i en ukjent by. Tatt jobb i en ny by og kjenner ikke mange. To venner har jeg. Hu ene er bortreist og hu andre sa faktisk nei. Hun hadde det travelt med jobb og andre ting sa hun. 

Faktisk? Må vel være lov å si nei? Hvis det er litt avstand mellom hvor dere bor så skjønner jeg godt at hun sier nei, spesielt hvis hun ikke har ferie.

Nabojenta bør få 500 kr

Anonymkode: 80dcb...f21

• Liker 7
Skrevet

Tja, 3-500,-.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk? Må vel være lov å si nei? Hvis det er litt avstand mellom hvor dere bor så skjønner jeg godt at hun sier nei, spesielt hvis hun ikke har ferie.

Nabojenta bør få 500 kr

Jeg sier også nei til svigers når de spør om jeg kan vanne plantene mens de er borte. De reiser på hytta 1 mai og kommer tilbake 1 oktober. 

Aldri i verden om jeg kjører tre mil et par ganger i uka for å vanne plantene der, ikke mitt problem at de "stikker av" halve året. Pluss et par måneder i varmere strøk rundt juletider. 

Prøver å få de til å kjøpe leilighet, men neida, for liten plass til alt rælet de har. 

Anonymkode: 4a54e...6fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skal bort, blir borte 7 dager. 

Har en stor solfylt veranda. Med mine fantastiske solforhold må ofte plantene vannes daglig, om ikke to dager daglig. Dvs når været er så nydelig som vi har det her i dag. Jeg har en veranda med mange nydelige fine blomster. 

De store grønne plantene snur jeg colaflasker på med vann. Dette fungerer fint. Men jeg har også tomater, paprika, roser, silver falls, jordbær, margeritt, diverse urter og noe mer. Jeg kan ikke sette 1,5l brusflasker i disse pottene. De vil jo velte. Og småflasker og ferievannere og vannbobler jeg har vil ikke gi nok vann for en uke.

Naboen jeg er nærmest er på ferie selv. Vurderer å spørre nabo jenta, eller mammaen da. Spørre om jenta på 11 år vil tjene noen kroner på å vanne plantene mine. Gå oppom anna hver dag kanskje.

Hadde nok gitt kr 500. Blir jo en til to ganger daglig. 

Anonymkode: b2e1a...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nabojenta bør få 500 kr

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sier også nei til svigers når de spør om jeg kan vanne plantene mens de er borte. De reiser på hytta 1 mai og kommer tilbake 1 oktober. 

Aldri i verden om jeg kjører tre mil et par ganger i uka for å vanne plantene der, ikke mitt problem at de "stikker av" halve året. Pluss et par måneder i varmere strøk rundt juletider. 

Prøver å få de til å kjøpe leilighet, men neida, for liten plass til alt rælet de har. 

Anonymkode: 4a54e...6fb

Ja jeg ble litt paff. Jeg er vant med blant mine venner så stiller vi opp for hverandre. Og dette var en naturlig ting for meg. På samme måte som venner stiller opp til alt annet. Men for all del, nå vet jeg hvem jeg ikke orker å yte for hvis jeg ikke føler for det...

Vi bor 4 km fra hverandre. Ingen av oss har familie eller barn. Ingen av oss har familie eller særlig nettverk utenom. 

Selvsagt helt greit å si nei. Men ja, jeg ble overrasket. Fra mitt tidligere bosted gjorde vi slikt for hverandre. Tar inn post på ferie (noen år siden dog), vanner blomster, hjelper med flytting, kjøring/henting når bil skal på verksted og slikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Annenhver dag i en uke blir 3-4 vakter. Litt avhgengig av hvor mye planter du har og hva du forventer at hun er ansvarlig for, bør betalingen være minst 500 kroner. Men helst et sted mellom 700-1000 kroner. Dagens inflasjon tatt i betrakning.

1000 for å vanne noe planter i en uke, du er spinnvill.

Selv 500 er mer enn nok. Jenta mi hadde gjort det for 200-300, og jeg som mor hadde syntes det var supert.

Anonymkode: 19c99...6a2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva ville det koste å kjøpe alle plantene på nytt? Kanskje det er ca passe å gi henne? 

Betal henne såpass  at det er lett å spørre henne igjen en senere gang også.

Anonymkode: 929a8...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ei flaske vin for å ha vannet blomstene til naboen, men synes det var for mye da det etter min mening er noe man gjør som nabo og så kan man be om tjenester selv når man trenger det. Ville derfor ha spurt mammaen. Eventuelt betalt 200 til nabojenta.

Anonymkode: 49883...50b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er en 11-åring det er snakk om. Hun er sikkert kjempefornøyd med noen hundrelapper og en sjokolade eller noe. 

Men TS, du bør jo også ta i betraktning at det er en 11-åring det er snakk om, sånn med hensyn til resultatet. Jeg ville egentlig vært skeptisk til de fleste voksne som ikke er blomsterkyndige som vannehjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1000 for å vanne noe planter i en uke, du er spinnvill.

Selv 500 er mer enn nok. Jenta mi hadde gjort det for 200-300, og jeg som mor hadde syntes det var supert.

Anonymkode: 19c99...6a2

Man kan ikke spørre om lønn for slikt på KG. Her mener mange at ungdommer som får svart betaling for barnepass og servering skal ha samme timesats som mellomledere i privat næringsliv.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke spørre om lønn for slikt på KG. Her mener mange at ungdommer som får svart betaling for barnepass og servering skal ha samme timesats som mellomledere i privat næringsliv.

De som mener det, er mest sannsynlig de samme som påstår at det er umulig å få jobb i Norge i dag ;) 

Skrevet

Jenta må jo være hjemme hver dag og låses til at planter må vannet daglig. Synes 500-1000 er passe sum. 

200 kr er ingenting. 

Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Jenta må jo være hjemme hver dag og låses til at planter må vannet daglig. Synes 500-1000 er passe sum. 

200 kr er ingenting. 

Jenter på 11 år er enten hjemme hver dag eller borte. Om hun er borte må hun si nei. Om hun er hjemme, vil hun måtte jobbe 7 ganger a’ ca 10-15 minutter. Da holder det med 2-300,-.

• Liker 3
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

200 kr er ingenting. 

En 11-åring er da vel uansett hjemme morgen eller kveld annenhver dag? Det er ikke snakk om en halvvoksen ungdom.

Så si annenhver dag - 4 dager - 250 kr for å bruke et kvarter på å vanne noen planter er en ok sum for en 11-åring...

Hvor bor du, og når er du på ferie? Melder meg frivillig til betalt kattemating og blomstervanning asap!

Ts: tar du virkelig sjangsen på å la en 11 åring vanne? Jeg har venninner på 30 + som dreper udrepelige planter pga overvanning.

Skrevet

2-300 kr og noe godis? 😀🌸

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du snakker med mammaen til nabojenta. 

Kanskje dette er en fin start til å begynne å påta seg ansvar. Men hør med henne hva moren tenker. Personlig, så ville jeg ha sagt at rundt 500 kr var fint dersom mitt barn på 11 skulle vanne planter hos naboene 5-7 ganger. 

Anonymkode: ebbf4...566

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...