Gå til innhold

Er det skadelig for huden å sole seg i Norge uten solkrem når man ikke blir solbrent av det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det skadelig for huden å sole seg i Norge uten solkrem når man ikke blir solbrent av det?

Anonymkode: e6c6d...e0e

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: dcb7d...b64

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det meste du kan håpe i Norge er max 25 grader (jeg snakker generelt om hele landet og trenger ikke noe svar om hva din lokale situasjon er eller har vært en gang i tiden.) så det tviler jeg på.
Og det er aldri nok dager med sol til at du trenger bekymre deg om hudkreft

Endret av Heydayotheinterweb
AnonymBruker
Skrevet

Ja, UV-stråling.

Anonymkode: 1fddf...3d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (7 minutter siden):

(jeg snakker generelt om hele landet og trenger ikke noe svar om hva din lokale situasjon er eller har vært en gang i tiden.)

😂

Anonymkode: c2989...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Uten solkrem eller klær har du ingen beskyttelse mot UV-stråling. UV-stråling kan føre til både raskere aldring og hudkreft selv om du ikke blir solbrent. Sjansen for å få hudkreft er høyere når du blir solbrent, men det er fortsatt skadelig for huden å sole seg uten beskyttelse selv om du ikke blir solbrent

Anonymkode: 07ca9...eec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En i nærmeste familie fikk kreft. Aldri solt seg utenfor Norge og aldri brukt solkrem.

Anonymkode: 75ab0...2da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke soler dere eller bruker høy faktor, kompenserer dere tapt produksjon av D-vitamin med tilskudd? 

Anonymkode: f139e...cdc

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (1 time siden):

Det meste du kan håpe i Norge er max 25 grader (jeg snakker generelt om hele landet og trenger ikke noe svar om hva din lokale situasjon er eller har vært en gang i tiden.) så det tviler jeg på.

Uv ståling treffer faktisk huden selv når det er overskyet. Så hvor mange varmegrader det er har ingenting å si. 

Det anbefales å bruke solfaktor i ansiktet hver dag uansett solforhold, men det er ikke nødvendigvis nødvendig å smøre seg hver 3 time ved lite sol. 

Anonymkode: 63c9c...313

• Liker 2
Skrevet

NRK - Åtte misforståelser om soling

«Du trenger ikke solkrem når det er overskyet»  Er du over snittet opptatt av hudpleie, har du fått med deg det heteste tipset fra fageksperter og skjønnhetsinfluencere. Bruk solfaktor. Hver dag. Hele året.  Selv om mange har forsøkt å knuse myten om at solkrem kun trengs når du aktivt går inn for å sole deg, er det fortsatt mange som misforstår, sier Miray Al-Mustafa:  – Det er en vanlig misforståelse at man kun har på solkrem når man er ute i sola.  Det sola sender fra seg er ultrafiolette stråler. Men hva er forskjellen på UVA og UVB?  En veldig forenklet huskeregel er at a står for aldring og b står for brent.  Når det er overskyet, er det svært lav risiko for solforbrenning.  – UVB-strålene blir mindre skadelig og fremmer ikke i like stor grad solforbrenning når det er overskyet, sier Marianne Fjørtoft.  Du trenger altså ikke solkrem for å unngå å bli rød som en hummer. Men UVA-strålene skader på annet vis. De trenger gjennom både skyer og regn, går dypere inn i huden og fremmer aldring og hudkreft. Ifølge Fjørtoft er de like skadelige når det er overskyet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 12.57):

Anonymkode: e6c6d...e0e

oh yes

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 713c7...e93

Gjest Ghostface
Skrevet

Er nok det. Man bør nok bruke solkrem for å være sikker.

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (På 29.7.2022 den 12.59):

Var det ironi? Vi er på verdenstoppen i hudkreft 😂 så svaret et ja. 

Anonymkode: f0403...f58

Annonse
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (På 29.7.2022 den 12.59):

Uttal deg heller om noe du har peiling på.

Det er UV-strålingen som er skadelig, og den er der uavhengig av sol og temperatur. Styrken på den varierer med hvor overskyet det er. Så solkrem er sånn sett en billig forsikring mot risikoen for hudkreft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det ironi? Vi er på verdenstoppen i hudkreft 😂 så svaret et ja. 

Glemte å tilføye. Ikke minst, så sparer du deg for mye rynker og solskader. 70% av rynkene kommer av sola for de som bryr seg om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Solkrem inneholder hormonforstyrrende kjemikalier og mikroplast som ikke er bra for miljøet. Er bedre å dekke seg til med klær enn solkrem. Solkrem er egentlig bare en oppfinnelse for å kunne dekke seg til, uten å måtte dekke seg til. Man smører seg inn med noe usynlig som speiler solstrålene tilbake. Du kan jo bare tenke deg hvor mye rart det må inneholde for å kunne gjøre dette. Solkrem er ikke noe vidundermiddel som forbereder hud for soleksponering. Men produsentene vil gjerne at du skal tro det. Ikke bruk solkrem, unngå sol.

Anonymkode: 9a4ca...1d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 14.27):

Dere som ikke soler dere eller bruker høy faktor, kompenserer dere tapt produksjon av D-vitamin med tilskudd? 

Anonymkode: f139e...cdc

Du vet at et nasjonalt råd for ALLE voksne er tilskudd av D-vitamin gjennom hele høsten Og vinteren? Dette er ikke alle klar over.

Anonymkode: d2a41...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...