Gå til innhold

Feriepenger "innpakket" i månedslønn. Lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette lov? Og i så fall, hva skjer om man slutter i jobben? Da er det jo ikke noe feriepenger å hente året etter.

Anonymkode: cb51b...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva menes med feriepenger innpakket i lønnen? At du får 10,2 eller 12 % ekstra i lønn hver måned, i 11 måneder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min bransje er det helt vanlig, da vi ikke har ferie i tradisjonell forstand, kun avspasering.

Alle tillegg er også «bakt» inn i lønna, som overtid, helligdags- og kvelds/nattillegg osv.

Anonymkode: 17986...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvittre skrev (14 timer siden):

Hva menes med feriepenger innpakket i lønnen? At du får 10,2 eller 12 % ekstra i lønn hver måned, i 11 måneder? 

Vanlig lønn i juni. Ikke ekstra prosent av det man tjente året før. Lønnen er bittelitt høyere per måned i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vanlig lønn i juni. Ikke ekstra prosent av det man tjente året før. Lønnen er bittelitt høyere per måned i stedet.

Hva mener du da med at det ikke er noe feriepenger og hente året etter, tenker du og slutte i år og klarer ikke og legge av? Det er jo vanlig at man får det utbetalt det året en slutter uansett. Vet at mange ønsker det slik du får det fordi de mener de kan spare bedre selv enn at arbeidsgiver sparer det for dem.. men om det er lov, altså at du kan si at du ikke klarer og spare selv så du vil at de skal gjøre det aner jeg ikke. Har du spurt? 

Anonymkode: eae8c...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal trekkes i lønn for ferien du tar ut, så om du får vanlig lønn i juni «pluss litt» høres det jo ut som du har fått feriepenger egentlig - iallefall om du startet i ny jobb i 2021 og ikke jobbet fullt 12 måneder.

Om det skal være inkludert i kontinuerlig lønn (og at man da ikke trekkes for ferie) så er det kun lov hvis regulert gjennom en tariffavtale.

Om regulert i tariffavtalen så har du allerede fått feriepengene opparbeidet i 2022 i din eksisterende jobb - så ingen utbetaling i juni 2023 om du starter hos ny arbeidsgiver 1 januar 2023 og arbeidsgiveren praktiserer normal håndtering av feriepenger. (Dvs utsatt betaling til året etter) 

Normalen er også at feriepenger utbetales i sluttoppgjøret.

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du da med at det ikke er noe feriepenger og hente året etter, tenker du og slutte i år og klarer ikke og legge av? Det er jo vanlig at man får det utbetalt det året en slutter uansett. Vet at mange ønsker det slik du får det fordi de mener de kan spare bedre selv enn at arbeidsgiver sparer det for dem.. men om det er lov, altså at du kan si at du ikke klarer og spare selv så du vil at de skal gjøre det aner jeg ikke. Har du spurt? 

Det er vanlig lønn hver juni måned. Ikke noe 10-12% mer. Er ikke det vanligste å få feriepenger opptjent året før? Eller kan arbeidsgivere velge å bare betale normal lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanlig lønn hver juni måned. Ikke noe 10-12% mer. Er ikke det vanligste å få feriepenger opptjent året før? Eller kan arbeidsgivere velge å bare betale normal lønn?

I kommunen hadde vi trekk i juni.

Lønn+feriepenger-5 ukers lønn

Anonymkode: 6a0f2...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Får du ikke lønn i juli? Jobbet du der fullt i hele fjor? Har du tatt 4 eller 5 ukers ferie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I kommunen hadde vi trekk i juni.

Lønn+feriepenger-5 ukers lønn

Anonymkode: 6a0f2...0b4

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får du ikke lønn i juli? Jobbet du der fullt i hele fjor? Har du tatt 4 eller 5 ukers ferie? 

Har jobbet sammen sted i 3 år. Får vanlig lønn juni. Ingenting av ferie trekkes. Helt lik månedslønn. Pleier man ikke å få litt ekstra i juni? Stpr ingenting på lønnslipp om opptjente feriepenger. Fått beskjed om at feriepenger er innpakket i lønnen, altså at jeg får litt ekstra hver måned i stedet. Men da burde det vel vært presisert i lønnslipp hvor mye dette beløpet er per måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får feriepenger sammen med lønn de stedene jeg jobber på timebasis eller oppdrag, f eks universitetet og sykehuset, men i min faste jobb får jeg feriepenger i juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...