Gå til innhold

Hvordan foregår barselgrupper? Når blir man utdelt gruppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter barn om ikke lenge. Er det slik at helsestasjonen organiserer? Er det noe man bør være med på? 

Jeg er redd det blir veldig mye baby og mamma-snakk. Er vel naturlig, men jeg orker ikke å føle på at jeg må delta på noe som kanskje ikke er så kjekt. 

Og hva om man ikke klaffer med barselgruppen? Blir noen fornærmet om man sier nei til flere treff?

Anonymkode: f2664...017

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei altså, min helsestasjon organiserte ikke noe egentlig, bare inviterte til en sånn gruppekonsultasjon på 4mnd-kontrollen. Der var det et kort foredrag, så var det veiing og sånt. De sa sånn "dere kan jo prate litt sammen, dere er jo i samme situasjon". Men alle stakk rett etter det var deres tur. Så ble ikke noe gruppe av det gitt.

Anonymkode: d5834...066

AnonymBruker
Skrevet

Vi fekk ei liste med navn og nummer frå helsestasjonen, så var det opp til oss. Ei tok initiativ og oppretta ei facebook-gruppe, og inviterte til felles trilletur. Der var vi tre stk som var med. Sidan har vi bytta litt på å ta initiativ til ting, og dei som vil/kan er med. Det er ei som kun var med en gang, og det er heilt ok. Eg satte veldig pris på å ha nokon å snakke bebis med,kunne stille spørsmål rundt ting vi opplevde, og ha selskap av andre voksne. No er snart alle tilbake på jobb, så det har danna litt av. Men eg vil anbefale å prøve en gang, så evt la vere om du ikkje liker det. 

Anonymkode: e28cc...7a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venter barn om ikke lenge. Er det slik at helsestasjonen organiserer? Er det noe man bør være med på? 

Jeg er redd det blir veldig mye baby og mamma-snakk. Er vel naturlig, men jeg orker ikke å føle på at jeg må delta på noe som kanskje ikke er så kjekt. 

Og hva om man ikke klaffer med barselgruppen? Blir noen fornærmet om man sier nei til flere treff?

Helsestasjonen organiserer at man møtes én gang, og så må gruppa selv organisere eventuelle flere treff. Helt frivillig om man blir med eller ikke fra gang til gang. Har gruppa dårlig kjemi eller mangler en som er flink til å ta initiativ blir det gjerne ingen barselgruppe. 

Du kommer sannsynligvis til å ønske å snakke babysnakk, selv om du ikke ser det enda. Veldig fint å ha en gruppe hvor man kan lufte bekymringer rundt bæsjens farge eller snakke om soverutiner og slikt som de som ikke er i babybobla syns er drepende kjedelig. Man snakker selvsagt også om andre ting man interesserer seg for. Jeg er ikke glad i babyfasen og trivdes veldig godt med å ha en barselgruppe jeg kunne lufte min frustrasjon med😅

Anonymkode: 8cf6d...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi fekk ei liste med navn og nummer frå helsestasjonen, så var det opp til oss. Ei tok initiativ og oppretta ei facebook-gruppe, og inviterte til felles trilletur. Der var vi tre stk som var med. Sidan har vi bytta litt på å ta initiativ til ting, og dei som vil/kan er med. Det er ei som kun var med en gang, og det er heilt ok. Eg satte veldig pris på å ha nokon å snakke bebis med,kunne stille spørsmål rundt ting vi opplevde, og ha selskap av andre voksne. No er snart alle tilbake på jobb, så det har danna litt av. Men eg vil anbefale å prøve en gang, så evt la vere om du ikkje liker det. 

Anonymkode: e28cc...7a4

HÆ? Delte helsestasjonen ut nr OG navn til fremmede???

Hva er det for en galskap.

Anonymkode: a7221...7a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Disse gruppetreffene på helsestasjonen. Har fått beskjed om at det er en ved 4 ukers alder og en ved 4 mnd. Er disse frivillige eller blir man litt «sett ned på» av helsestasjon om man ikke er med? Fikk bare beskjed om disse treffene men har lest i etterkant at det er en «invitasjon»… har ikke behov for å gå på disse gruppetreffene kjenner jeg. Er det bare til å la være å komme eller må man gi beskjed til helsestasjon?

Anonymkode: 099ea...059

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

HÆ? Delte helsestasjonen ut nr OG navn til fremmede???

Hva er det for en galskap.

Anonymkode: a7221...7a6

Man blir spurt på forhånd om det er greit at man deler navn og nummer med de andre i gruppen. Det er helt frivillig å være med i barselgruppe.

Anonymkode: 0ebd0...671

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Disse gruppetreffene på helsestasjonen. Har fått beskjed om at det er en ved 4 ukers alder og en ved 4 mnd. Er disse frivillige eller blir man litt «sett ned på» av helsestasjon om man ikke er med? Fikk bare beskjed om disse treffene men har lest i etterkant at det er en «invitasjon»… har ikke behov for å gå på disse gruppetreffene kjenner jeg. Er det bare til å la være å komme eller må man gi beskjed til helsestasjon?

Noen er syke, har hatt en dårlig natt eller er vekkreist. Ikke alltid man kan delta på alt. Er fint å si i fra hvis man ikke kommer, men du trenger ikke vedlegge en forklaring.

Anonymkode: 8cf6d...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du kan vel be om individuell konsultasjon i stedet.

Anonymkode: d5834...066

Skrevet

Her arrangerer helsestasjonen første møte (når babyene er ca 2 mnd gamle) og så møter man på egen hånd etter det. Ingen blir fornærmet om det ikke klaffer.

Med min første var det mange som møtte så vi måtte dele oss i mindre grupper, og valgte etter adresse. Jeg havnet på gruppe med tre andre og vi hadde god kontakt og traff hverandre ukentlig det første året. Etter hvert som de fleste var tilbake på jobb dabbet det naturlig nok av og vi sluttet å treffes og har ingen kontakt i dag. Med nr 2 havnet jeg i gruppe med tre andre. Der fikk vi såpass god kontakt at jeg har blitt gode venner med en av de andre mødrene (vi har tilfeldigvis fått alle tre barna våre samme år og de eldste barna våre går i samme klasse og er bestevenner, men det er altså våre mellomste barn som er årsaken til barselgruppen) og gruppen treffes fremdeles med ujevne mellomrom. Med nr 3 var vi tre stykker som alle hadde barn fra før og tydelig lite behov for en barselgruppe. Legg til litt laber kjemi og det endte med at vi sluttet å treffes etter bare en håndfull møter. Så, litt ulike opplevelser, men ingen av dem negative. Det er vel verdt å delta og se hva som skjer. Veldig hyggelig med venner i samme livssituasjon og om det ikke klaffer har man ikke tapt noe uansett. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ga bare beskjed til Helsesøster at jeg ønsket disse gruppetimene som individuelle timer. Virket ikke som hun reagerte noe negativt på det. Ønsket mulighet for å ha full fokus på meg og mitt barn, ikke alle andre sine problemer. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Av erfaring har man gjerne behov for det selv om man ikke tror det før barnet kommer og ikke synes det er noe interessant eller gøy i dag.. greit å kunne ta det med andre i samme situasjon og med like gamle barn heller enn med andre man kjenner som ikke er interessert.

Anonymkode: 4bf5b...c82

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...