Gå til innhold

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Det blir feil uansett.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En gammel venninne/eks venninne av meg bort langt unna. Jeg ønsker ingen kontakt med henne mer pga jeg føler meg dårlig behandlet og manipulert. Hun viser solskinnssiden til alle andre, men meg og mine barn kan hun være nedlatende  direkte stygg med. Hun har gjort bra karriere osv, og har opplevd en del ting i livet som gjør at hun får mye sympati fra andre. Viser fram livet sitt på fb mye.

Jeg tror egentlig ikke at hun ønsker kontakt med meg heller, for når jeg tidligere har tatt kontakt svarer hun sjelden eller til nød veldig kort. Men selv sender hun masse personlige snap i hytt og pine som jeg føler hun forventer svar på. Men det har jeg sluttet med nå. Så jeg fatter ikke hvorfor hun driver og drar meg inn i sine sosiale medier hele tiden og tar overfladisk kontakt.

Hun kommer hjem på besøk og har gitt beskjed om det, til kreti og pleti. Det er godt mulig hun tar kontakt når hun er her, men også mulig hun ikke gjør det. Jeg har ikke lyst til å treffe henne, og heller ikke lyst til å involvere barna mine i denne situasjonen. Jeg har gjort dette før og det føltes ikke naturlig eller hyggelig. Jeg føler hun er så forandret og vi har lite å snakke om, bortsett fra hennes liv, hennes barn, alt skal dreie seg om henne og hennes suksess.

Problemet er at hvis jeg ikke kommer på en invitasjon så blir jeg den vanskelige i hennes og andres øyne. For hun er den stakkars personen som har gjort det så bra men opplevd så mye tragedie. Og jeg er bortskjemt som ikke har opplevd tilsvarende og burde bare være en støtte for henne, høre på henne og bygge henne opp. Og når hun er hjemme på etterlengtet ferie så burde jeg i hvert fall komme. 

Så jeg føler det blir feil uansett. Enten blir det feil i andres øyne (som ikke vet hvor slem hun kan være), eller det blir feil for meg. Jeg orker ikke gå på akkord med meg selv mer. Jeg ønsker henne ikke noe vondt og vil hun skal ha det bra og gå videre med sitt liv og være lykkelig. Men jeg vil skjerme meg selv og har det mye bedre uten henne i mitt liv. Det er en lang historie tilbake.  Utrolig utrolig slitsomt med en sånn situasjon. 

Skulle ønske jeg bodde i en storby så jeg kunne vært helt anonym, men bor dessverre et sted hvor mye er gjennomsiktig og alle kjenner alle. 

Anonymkode: f9a74...123

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan takke nei og si du har blitt syk eller har andre planer. Så er det ingen som reagerer.

Anonymkode: 1b4a3...5c4

• Liker 3
Skrevet

La vær og dra om du blir invitert. Om noen kommenterer det så sier du at en sak har alltid flere sider. Eventuelt kan du jo dra bort eller  være "syk"? 
Sånne mennesker trenger man virkelig ikke i livet sitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare nei.

«Jeg er dessverre opptatt», «jeg føler meg ikke i form», «reiser bort den helga», «får besøk av noen så det passer ikke». Bla bla bla.... 

Skjønner ikke at det skulle være så vanskelig å si nei? Hun høres jo ufyselig og kvalm ut. 

Sånne folk kutter jeg ut av livet mitt. 

Anonymkode: 76a95...84b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig? Du vil ikke være venn med henne, men samtidig redd for at du skal fremstå vanskelig hvis hun inviterer deg på noe? Er det noe å være redd for hvis du ikke er interessert i videre vennskap?

Anonymkode: 90d54...5e0

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Hva jeg ville gjort? 

Slettet henne på some og Svart ærlig på invitasjoner: du er ofte nedlatende og ufin mot meg, derfor har jeg ikke lyst til å komme. Jeg undres egentlig på hvorfor du vil invitere meg. 

Til andre som kritiserer deg kan du si det samme: hun er ufin med deg og derfor syntes du det er ubehagelig å komme. 

Ingen vits å la alle andre tro du er heksen når det ikke stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er problemet egentlig? Du vil ikke være venn med henne, men samtidig redd for at du skal fremstå vanskelig hvis hun inviterer deg på noe? Er det noe å være redd for hvis du ikke er interessert i videre vennskap?

Anonymkode: 90d54...5e0

Ikke henne, men gamle felles venner, bekjente, jeg risikerer å treffe på som vil nevne henne. Men innser nå som jeg skriver at jeg er ganske paranoid og bryr meg for mye om fasade og hva andre tenker 🙈Eller jeg innbiller meg at alle er så opptatt av henne? Fordi hun alltid har tatt så stor plass. 
Nei, henne bryr jeg meg ikke mer om. Jeg prøver, fordi hun har opplevd så mye. Men jeg kan ikke bare gi og gi og få ingenting tilbake. Vår historie går så langt tilbake og jeg har dessverre vitnet så mye på nært hold og alltid vært der for henne. Det gjør at jeg føler meg så ansvarlig. Skjønner ikke hvorfor hun etter alt gir meg  sin kalde side. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (22 minutter siden):

Hva jeg ville gjort? 

Slettet henne på some og Svart ærlig på invitasjoner: du er ofte nedlatende og ufin mot meg, derfor har jeg ikke lyst til å komme. Jeg undres egentlig på hvorfor du vil invitere meg. 

Til andre som kritiserer deg kan du si det samme: hun er ufin med deg og derfor syntes du det er ubehagelig å komme. 

Ingen vits å la alle andre tro du er heksen når det ikke stemmer. 

Takk. Du har helt rett i det. Men hadde jeg sagt noe sånt tror jeg folk ville sett på meg med vantro. Hun har et veldig godt rykte på seg og gjør alt for å fremstå som mor Theresa på some. Grusomt å være ute for en slik person. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei. Bare nei.

«Jeg er dessverre opptatt», «jeg føler meg ikke i form», «reiser bort den helga», «får besøk av noen så det passer ikke». Bla bla bla.... 

Skjønner ikke at det skulle være så vanskelig å si nei? Hun høres jo ufyselig og kvalm ut. 

Sånne folk kutter jeg ut av livet mitt. 

Anonymkode: 76a95...84b

Nei du har rett. Det er bare «oppgaven» jeg har igjen fra gammelt av, jeg ble oppdratt til å være snill og grei, og mine behov kom på andre plass. Det har rotet til hodet mitt og henger igjen. Selv min mor er begeistret for henne og synes jeg er overdramatisk. Selv om jeg har fortalt om ting. Men nei, nok er nok.

AnonymBruker
Skrevet

Bare si 'nei takk, det passer ikke' til invitasjoner. Og om andre utenfor begynner å kritisere det, så svarer du bare 'det passet ikke/jeg hadde ikke anledning'. Dra evt med deg ungene på en dagsutflukt akkurat den dagen så du har et passende 'alibi' om du føler behovet.

Husk at 'nei' er en fullstendig setning og 'det passer ikke' er en fullstendig forklaring. Det er absolutt ingen som har rett til å kreve en forklaring ut over 'det passer ikke', uavhengig av om årsaken til at det ikke passer er at den som inviterer er et ufint menneske, om du har planer om å ligge i badekaret og lese KG hele dagen eller om du er invitert i kongelig bryllup. 

Anonymkode: f803d...673

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk. Du har helt rett i det. Men hadde jeg sagt noe sånt tror jeg folk ville sett på meg med vantro. Hun har et veldig godt rykte på seg og gjør alt for å fremstå som mor Theresa på some. Grusomt å være ute for en slik person. 

Some er bare et bilde utad. Du er neppe den eneste som opplever henne anerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har inntrykk av at folk liker henne, men det er ofte folk som ikke kjenner henne så godt.. mange trykker hjerter og kliss på sosiale medier, men det er overfladisk. Folk som henne har nok flere innom krets som ikke liker henne.. som opplever det samme som deg. 
sett grenser for deg selv, og ta en hvit løgn om at du er syk eller opptatt. Å ta det direkte med henne vil skape drama og det orker du ikke. 

Anonymkode: f8113...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har inntrykk av at folk liker henne, men det er ofte folk som ikke kjenner henne så godt.. mange trykker hjerter og kliss på sosiale medier, men det er overfladisk. Folk som henne har nok flere innom krets som ikke liker henne.. som opplever det samme som deg. 
sett grenser for deg selv, og ta en hvit løgn om at du er syk eller opptatt. Å ta det direkte med henne vil skape drama og det orker du ikke. 

Anonymkode: f8113...da9

Takk. Ja det blir nok en hvit løgn. Å konfrontere henne blir drama, hun kan bli veldig aggressiv, i det skjulte. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, du får det nærmest til å høres ut som bygda får kongelig besøk når «Gunhild» vender hjem. Tror bare det er i ditt hode det er så viktig en begivenhet. 

Anonymkode: 56fef...e91

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å følg henne på some. Du kan fint droppe å lese om henne selv om dere fremdeles følger hverandre. Bare sett på pause. Da merker hun ingenting. Det er tydelig at du fremdeles følger med på hennes gjøren og laden, så ferdig med henne er du ikke…

Så fort du ikke lenger er informert om livet hennes, kan du lettere komme med nøytrale kommentarer de få gangene dere møtes. Da har du mer å gå på. 
Plutselig vil du oppdage at du er raus og det koster deg ingenting å være det fordi du ikke lenger tenker på henne i hverdagen. 
Men utfordringen din nå er at du enda ikke er ferdig med henne. Å konfrontere henne gir ingen mening. Du bare fyrer henne opp og gir ved på bålet. En slik konflikt kan fort eskalere og plutselig sitter du med svarteper i hjembygda di og hun lever ut sin såkalte vellykkethet langt borte. 
Om hun trenger en stor plass i sola, er det du som kommer best ut av det med å la henne skinne under disse besøkene sine på hjemstedet. Den moralske vinneren blir deg om du klarer å se hennes usikkerhet og bekreftelsesbehov og ikke føle deg truet av dette.  DA har du kommet langt. 

Anonymkode: e9149...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slutt å følg henne på some. Du kan fint droppe å lese om henne selv om dere fremdeles følger hverandre. Bare sett på pause. Da merker hun ingenting. Det er tydelig at du fremdeles følger med på hennes gjøren og laden, så ferdig med henne er du ikke…

Så fort du ikke lenger er informert om livet hennes, kan du lettere komme med nøytrale kommentarer de få gangene dere møtes. Da har du mer å gå på. 
Plutselig vil du oppdage at du er raus og det koster deg ingenting å være det fordi du ikke lenger tenker på henne i hverdagen. 
Men utfordringen din nå er at du enda ikke er ferdig med henne. Å konfrontere henne gir ingen mening. Du bare fyrer henne opp og gir ved på bålet. En slik konflikt kan fort eskalere og plutselig sitter du med svarteper i hjembygda di og hun lever ut sin såkalte vellykkethet langt borte. 
Om hun trenger en stor plass i sola, er det du som kommer best ut av det med å la henne skinne under disse besøkene sine på hjemstedet. Den moralske vinneren blir deg om du klarer å se hennes usikkerhet og bekreftelsesbehov og ikke føle deg truet av dette.  DA har du kommet langt. 

Anonymkode: e9149...3a5

Jeg er veldig sjelden på fb, men de få gangene jeg kikker innom så dukker hun opp. Følger overhodet ikke aktivt med på henne nei. Problemet er at jeg blir bombardert med snap av henne, men har sluttet å åpne de nå.

Jeg prøver å være ferdig, men jeg synes det er vanskelig med alle snapene hun sender. Angrer på at jeg godtok henne når hun la meg til for en stund tilbake.

Ellers enig med det du skriver, takk for råd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, du får det nærmest til å høres ut som bygda får kongelig besøk når «Gunhild» vender hjem. Tror bare det er i ditt hode det er så viktig en begivenhet. 

Anonymkode: 56fef...e91

Hehe, ja mannen min kaller henne «dronningen» på tull. Og det føles nesten sånn ja. Pga måten hun har behandlet oss på. Men du har rett, er nok litt i mitt hode.

Skrevet

Jeg ville manet forbannelser på henne så hun døde, men det er bare meg

AnonymBruker
Skrevet

Si du har fått covid, de fleste holder seg unna da😅

Anonymkode: ec6d6...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...