Gå til innhold

Barn som lager mye lyd ute på hytta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte i et hyttefelt hvor hyttene ligger relativt tett. Uteområdene er lagt opp slik at ingen terrasser ligger mot hverandre, dvs at vårt uteområde ser mot baksiden av neste hytte osv. 

To av hyttene har to gutter som alle leker mye ute hele dagen. De roper, herjer, slår med pinne og lager generelt mye lyd. 
Det gjør det veldig vanskelig å ligge på terrassen og slappe av. 
Hjemme bor vi i et barnestrøk, så utelek med barn er ikke fremmed for oss, og synes barnelek kan være hyggelig å høre i bakgrunnen. 

Men disse guttene bråker så utrolig mye, fra morgen av til sent på kveld. De leker veldig tett oppi vårt uteområde. Hadde de lekt på framsiden av sine egne hytter, ville lydnivået bli betraktelig bedre. 

Er det innafor å gi beskjed til foreldrene om dette, og høre om de kan be barna leke på framsiden av hytta deres når vi er på hytta? 
Tenker at det ikke er  alltid vi er på hytta samtidig alle tre hyttene, men de gangene vi er det, så ville det vært fint om barna lekte på «riktig» side av hytta. 

Eller er det helt urimelig å begrense hvor de kan leke, og at barn skal være barn og leke hvor de vil osv? Som sagt er vi vandt til barnelyder, men når disse fire gutta leker er det et helt annet nivå, og det holder på hele dagen. 

Er jeg alene på hytta kan jeg alltids ha på ørepropper og musikk, men er man med andre kan vi ikke alle gå rundt med ørepropper dagen 😌 

Anonymkode: 7ad93...e0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed på en fin måte! ☺️

Anonymkode: c09ec...b94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innenfor å si ifra ja. Noe støy må man forvente, men det er også å forvente at foreldre roer barn ned når de bråker mye og lenge.

Anonymkode: 03674...66e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vedder på at foreldrene sender de bak hytta så de skal slippe bråket på fremsiden av sin egen 😛

Anonymkode: 6d18d...e77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å lage en lekeplass på området? Litt unna hyttene. Blir litt dugnadsarbeid, men det er det vel verdt?

Anonymkode: c621f...f8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svelget kamelen! Ungene leker ved egne hytter, og bråket er en konsekvens av at dere har kjøpt hytte i rekke. Ønsker dere ro på hytta, så velg en annen hytte. 

For de som mottar beskjeden, vil det føles ubehagelig. De kan bli sure, støtt, fornærmet og brydd. De vil nok forelle ungene at dere ønsker ro, og leken må flyttes, noe som gjør dere til de sure naboene. 

Unger vokser opp, om ikke lang tid har de vokst fra denne formen for lek, og da får dere ro igjen.

Anonymkode: 34f6b...70c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, hva feiler det dolk som kjøper hytte i et byggefelt og så klager på at det er andre mennesker der? Altså, jeg skjønner godt at du vil ha fred og ro på hytta, men da kjøper du jo ikke hytte i et hyttefelt, men en enslig hytte som ligger langt unna alt og alle 🙄

Det blir som å gå på McDonalds og så klage over at du ikke får gourmetmat. 

Anonymkode: e91f0...136

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ærlig talt, hva feiler det dolk som kjøper hytte i et byggefelt og så klager på at det er andre mennesker der? Altså, jeg skjønner godt at du vil ha fred og ro på hytta, men da kjøper du jo ikke hytte i et hyttefelt, men en enslig hytte som ligger langt unna alt og alle 🙄

Har ikke sagt at det er et problem at det er andre mennesker der, eller at barna skal slutte å leke eller dempe seg. Selvfølgelig skal de få leke. Men synes det er så lite som skal til fra dem sin side. De har god uteplass foran sine hytter til at barna kan leke der. 

Synes argumentet om at man bare må flytte bort dersom en nabo gjør noe som kan være plagsomt, er litt tynn. Skal man ikke kunne si ifra om noe lenger, for å i det minste prøve å ha det greit sammen? Om vår hytte har fest hver dag og spiller høy musikk som plager dem, så ville jeg ikke bedt dem flytte fordi «det må de forvente» når vi bor i hyttefelt. Hadde jo prøvd å tilpasse meg, eller i det minste respektert at de gir beskjed. 

Men for å snu på det, hva ville dere med småbarn gjort om en annen hytte duret på med høy musikk til 23 hver kveld i ferien, og barna sliter med å sove? Ikke sagt ifra i det hele tatt og flytta? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hyttenaboen hadde fest til klokken 23.00 og stoppet da, så hadde jeg ikke sagt noe. Det hadde nok plaget meg, og jeg hadde nok angret valg av hytte. For frem til det skal være ro, kan de gjøre hva de vil på egen eiendom. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å ha normale folk som naboer med normale liv og naboer som hyler og skriker rett ved siden av deg fra morgen til kveld. 

Det er jo egentlig de med bråkingen som bør flytte langt unna alt og alle hvis de vil ha mulighet til å gaule og dunke og bråke så mye de vil hele dagen.

TS sier jo at hun er vant til lyd fra barnelek, bare ikke det ekstreme lydnivået hun opplever nå.

Endret av ti10
.
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde svelget kamelen! Ungene leker ved egne hytter, og bråket er en konsekvens av at dere har kjøpt hytte i rekke. Ønsker dere ro på hytta, så velg en annen hytte. 

For de som mottar beskjeden, vil det føles ubehagelig. De kan bli sure, støtt, fornærmet og brydd. De vil nok forelle ungene at dere ønsker ro, og leken må flyttes, noe som gjør dere til de sure naboene. 

Unger vokser opp, om ikke lang tid har de vokst fra denne formen for lek, og da får dere ro igjen.

Dette var en fin og saklig måte å si det på, og gir et fint perpektiv fra den andre siden. 
Er absolutt klar over konsekvensen, og alt slikt er jo litt «flaks/uflaks» da man ikke vet hvem naboene er før man flytter inn. Sånn vil det alltid være, og ikke alltid man har mulighet for å flytte ut på landet eller ha egen hytte på et eget fjell for seg selv. 

Jeg har på ingen måte tenkt til å lage dårlig stemning eller være den sure naboen, synes generelt barnelek er superhyggelig, men akkurat med disse fire gutta som leker sammen blir det for mye. Lurte egentlig på om det var innafor å si ifra på en fin måte, på samme måte som at jeg tenker de kan si ifra om vi har for høy fest på hytta som plager dem. Det går litt begge veier. 
Men om det bare er å bite i det eplet og vente noen år til de vokser opp, så får jeg bare gjøre det. 

Skrevet

Det er ytterst sjelden jeg holder med de støyete barna (eller deres foreldre), ettersom jeg generelt synes norske barn mangler oppdragelse. Men her gjør jeg faktisk det.

Hytta er for de fleste en frisone. Sommerferien i år er horribelt lang for barn i barneskolealder, og de fleste foreldre går på veggen i forsøk på å aktivisere og underholde. Hytta blir det ene stedet der du kan åpne dørene, slippe ut barna, la dem hoie fra seg og slippe dem inn til middag. For ett slikt sted må man nesten ha.

Dersom man har kjøpt hytte i et hyttefelt er det som regel en grunn til det, enten at man har barn og vil ha andre familier tett på for lekekamerater, eller at det ligger i nærheten av fasiliteter man vil benytte, som alpinanlegg eller et lite tettsted. Som regel begge deler. 

Ønsker man privatliv kan man fint finne en hytte med mer privatliv. Unntatt muligens hytter med strandlinje ved Oslofjorden, der privatliv fort koster 20 mill. For fjellhytter er det veldig enkelt å komme vekk fra folk.

(Unntaket her er selvsagt dersom dette er en gammel hytte og ble kjøpt med privatliv før noen bygde ut hele området. Da har jeg sympati med dere. Den gode nyheten er vel i så fall at dere nå får en bedre pris). 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lønnesirup01 said:

Det er ytterst sjelden jeg holder med de støyete barna (eller deres foreldre), ettersom jeg generelt synes norske barn mangler oppdragelse. Men her gjør jeg faktisk det.

Hytta er for de fleste en frisone. Sommerferien i år er horribelt lang for barn i barneskolealder, og de fleste foreldre går på veggen i forsøk på å aktivisere og underholde. Hytta blir det ene stedet der du kan åpne dørene, slippe ut barna, la dem hoie fra seg og slippe dem inn til middag. For ett slikt sted må man nesten ha.

Dersom man har kjøpt hytte i et hyttefelt er det som regel en grunn til det, enten at man har barn og vil ha andre familier tett på for lekekamerater, eller at det ligger i nærheten av fasiliteter man vil benytte, som alpinanlegg eller et lite tettsted. Som regel begge deler. 

Ønsker man privatliv kan man fint finne en hytte med mer privatliv. Unntatt muligens hytter med strandlinje ved Oslofjorden, der privatliv fort koster 20 mill. For fjellhytter er det veldig enkelt å komme vekk fra folk.

(Unntaket her er selvsagt dersom dette er en gammel hytte og ble kjøpt med privatliv før noen bygde ut hele området. Da har jeg sympati med dere. Den gode nyheten er vel i så fall at dere nå får en bedre pris). 

Takk for svar, det hjelper at noen setter et saklig perspektiv på det. Vi har ikke barn selv, så lange skoleferier og slikt kjenner vi ikke til. 
Jeg får egentlig håpe på at de to hyttene ikke er på hytta samtidig hver gang vi er her, og at det går seg til med årene. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å lage en lekeplass på området? Litt unna hyttene. Blir litt dugnadsarbeid, men det er det vel verdt?

Anonymkode: c621f...f8c

Hadde vært konge om det gikk, men kjenner ikke til reglene rundt det og tror tomtene som ikke tilhører hyttene er beiteområder osv. 

Men skal ha forslaget i bakhodet 😄 

AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som det er vanlig folkeskikk å ikke plage naboer med musikk hele dagen, burde også barnefamilier skjønne at kontinuerlig støy er sjenerende? 

Anonymkode: 7aa09...615

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...