Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal straks gifte oss og dra på bry. Jeg får eggløsning uken før bryllup og vi har da tenkt å begynne å prøve.

Så spørsmålet er todelt:

1) Hvor farlig er det å drikke alkohol på bryllupsfesten og på bryllupsreise om man blir gravid? Før positiv test liksom.

2) Hvor fort merker man at man er gravid med alt det fører med seg?

Anonymkode: edd8a...9b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.helsenorge.no/gravid/vil-bli-gravid/

Hvis du planlegger bryllupsfest og -reise med en del vin etc, så ville jeg ventet til neste syklus for å slutte med prevensjon.

Det er veldig individuelt når man får merkbare symptomer på svangerskapet. Noen er trette og kvalme det første trimesteret, andre merker lite.

Anonymkode: 078bb...777

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvis du starter testingen tidlig (ca 7 dpo), hadde jeg drukket frem til eventuell positiv test. Jeg testet positivt 10 dpo, og fikk litt angst fordi jeg hadde drukket en del vin før dette. Snakket med en erfaren fødselslege som sa at det var helt uproblematisk, og at utviklingen på dette stadiet ikke blir påvirket - med mindre det er snakk om slike ekstreme mengder (snakker da alkoholforgiftning) at kroppen støter ut embryoet. Men det skal i så fall ekstremt mye til, og skjer svært sjeldent.  Om en celle blir skadet på dette stadiet, så byttes den bare ut med en ny. Han sa at de norske retningslinjene er ekstremt firkantet, og at det er fordi man ellers risikerer at folk ikke finner ut at de er gravide før mange uker etter befruktning. Da er det bedre å si at man ikke bør drikke mens man prøver. Lykke til med bryllupet og kos deg! 😊

Anonymkode: a1ad1...860

Skrevet

De første ukene, dvs før morkaken er etablert, vil ikke alkoholen overføres til fosteret, men da snakker vi om kanskje bare 1-2 uker etter befruktning. 

Anonymkode: d0c16...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...