AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Opplevde en vond spontanabort i slutten av uke 8, etter å ha sett levende foster med hjerteaksjon og normal størrelse kun tre dager før. Har hatt flere styrtblødninger i dette svangerskapet, men levende foster på ultralyd i etterkant. Lege sa at i verste fall kunne store blødninger ta med seg fosteret ut…. Er redd for at det kan være årsaken til denne spontanaborten. Eller er det mer sannsynlig at fosteret var sykt(selv om det så normalt ut på ultralyd tidligere i uka)? Vet ikke om sykehuset engang kan gi meg klart svar på det, har ultralyd der neste uke. Noen som har opplevd noe lignende og som vet om aborten skjedde pga feil på fosteret, eller om det er mulig at et friskt foster bare blir skylt ut i store blødninger? Føler meg hel knust og fortvilet. Og, om jeg klarer å bli gravid igjen, har jeg ekstra høy risiko for ny spontanabort? Er det i så fall noe som kan gjøres for å forebygge? Kunne feks progesteronstøtte forhindret denne aborten? Anonymkode: 8f097...2d5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Ser det kom med et utropstegn på slutten der i tittelen. Det var ikke meningen. Anonymkode: 8f097...2d5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #3 Skrevet 29. juli 2022 Sånn i utgangspunktet er det vel ikke større risiko for at det går galt denne gangen bare fordi det gikk galt forrige gang. Man får jo egentlig ikke utredning før man har mistet 3 ganger, mener jeg å ha lest. Huff Det er forferdelig kjipt, men det hender. Sikkert oftere enn man tror, for folk er jo ikke alltid åpne om det. Sa de noe om styrtblødningene, hva det kommer av og om man kan få roet det? Anonymkode: a812b...277
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn i utgangspunktet er det vel ikke større risiko for at det går galt denne gangen bare fordi det gikk galt forrige gang. Man får jo egentlig ikke utredning før man har mistet 3 ganger, mener jeg å ha lest. Huff Det er forferdelig kjipt, men det hender. Sikkert oftere enn man tror, for folk er jo ikke alltid åpne om det. Sa de noe om styrtblødningene, hva det kommer av og om man kan få roet det? Anonymkode: a812b...277 De sa det var en blodansamling nederst i livmoren, men separat fra fostersekken og foster. De mente jeg kunne blø litt til og så avtakende. Ble også nevnt at store blødninger kunne ta med fosteret ut. Er derfor redd for at fosteret kanskje var helt normalt, men gikk til grunne pga blødningene. Anonymkode: 8f097...2d5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og, om jeg klarer å bli gravid igjen, har jeg ekstra høy risiko for ny spontanabort? Er det i så fall noe som kan gjøres for å forebygge? Kunne feks progesteronstøtte forhindret denne aborten? Dette er ting du diskuterer med legen. Anonymkode: 8ea53...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/ "Sammenlignet med førstegangsgravide økte risikoen for ny spontanabort med 50 prosent etter en spontanabort, og det var dobbelt så stor risiko for å spontanabortere dersom kvinnen hadde hatt to tidligere spontanaborter. Blant dem som hadde tre tidligere spontanaborter, var risikoen hele fire ganger høyere enn for førstegangsgravide." Anonymkode: cd5e2...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #7 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Opplevde en vond spontanabort i slutten av uke 8, etter å ha sett levende foster med hjerteaksjon og normal størrelse kun tre dager før. Har hatt flere styrtblødninger i dette svangerskapet, men levende foster på ultralyd i etterkant. Lege sa at i verste fall kunne store blødninger ta med seg fosteret ut…. Er redd for at det kan være årsaken til denne spontanaborten. Eller er det mer sannsynlig at fosteret var sykt(selv om det så normalt ut på ultralyd tidligere i uka)? Vet ikke om sykehuset engang kan gi meg klart svar på det, har ultralyd der neste uke. Noen som har opplevd noe lignende og som vet om aborten skjedde pga feil på fosteret, eller om det er mulig at et friskt foster bare blir skylt ut i store blødninger? Føler meg hel knust og fortvilet. Og, om jeg klarer å bli gravid igjen, har jeg ekstra høy risiko for ny spontanabort? Er det i så fall noe som kan gjøres for å forebygge? Kunne feks progesteronstøtte forhindret denne aborten? Anonymkode: 8f097...2d5 Så trist at du har opplevd å miste, det er fryktelig vondt 💔 Jeg vet ingenting om blodansamling, men jeg mistet uke 8+3, da hadde jeg vært på Ul 8+1 og fosteret ble målt perfekt i størrelse med fine hjerteslag. Jeg også satt igjen med mange tanker, følelser, og spørsmål. Konklusjonen er at du vil mest sannsynlig ikke få svar på dette og mest sannsynlig kommer det til å gå bra neste gang. OM du mistet pga hematomet, så er det liten sjans for at det skjer igjen i neste graviditet. krysser fingrene for deg! Anonymkode: 63c84...d86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå