Gå til innhold

Har du fokus på din sønns boevne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Menn blir diskriminert på leiemarkedet, utleiere ønsker kvinnelige leietakere fordi de ses på som roligere, ryddigere, etc. Samt at de ofte ikke ønsker kjønnsblandede kollektiv. Fordomsfylt, absolutt! Men mange utleiere har faktisk dårlige erfaringer med å leie ut til unge menn. Hvorfor har det blitt sånn?

Det er fortsatt slik i noen hjem at jentene må hjelpe til mer hjemme enn det guttene må (i 2022, ja faktisk). Men på det jevne skulle man tro at barn må hjelpe til hjemme i lik grad?

Det er jo ingenting som tilsier at ikke gutter kan lære å holde det ryddig og rent hjemme. Selvsagt! Har selv bodd i kollektiv med veldig ryddige gutter og er nå gift med en mann som liker å ha det ordentlig rundt seg (her hos oss er det jeg som kan slurve litt🙈).

Hva mener du? Har du fokus på å lære din sønn hvordan han skal ta vare på hjemmet sitt og tingene sine? Behandler du jentene og guttene likt på dette området? Ser du på boevne som en like sentral lifeskill som å passe økonomien sin, etc.?

Anonymkode: 2d0f8...32b

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men dagens unge gutter, er de ikke vokst opp med at de må gjøre ting i huset? Er det virkelig sånn at jenter lærer det og gutter ikke? 

Anonymkode: c6ab8...292

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dagens unge gutter, er de ikke vokst opp med at de må gjøre ting i huset? Er det virkelig sånn at jenter lærer det og gutter ikke? 

Jeg vet ikke. Mulig det henger igjen fra gammelt av mye av det? At det har vært slik men fordommene henger igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Alle oppdrar vel barna sine til å bli velfungerende voksne. Uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 81128...6e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke. Mulig det henger igjen fra gammelt av mye av det? At det har vært slik men fordommene henger igjen.

Ja, må være noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Menn rundt 40 er stort sett uten boevne.

Anonymkode: 09581...5fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er gutten min baby ennå, men kommer til å ha fokus på det, ja. Ser på det som en selvfølge, og det håper jeg de fleste andre gjør også.

Tenker med skrekk tilbake på for seks år siden da jeg fortsatt var sammen med eksen. Vi var 19 år gamle og bodde fortsatt hjemme. Han hjalp ikke til med noen ting i huset, mens lillesøstra hans måtte vaske bad og kjeller hver uke. Husker moren hans spurte meg om jeg kunne ta nytt sengetøy på HANS seng (🤯) og jeg gjorde det for å gjøre henne en tjeneste, for jeg visste at han ikke kom til å gjøre det. Det var alltid igjen bremsespor på dass etter ham, han så aldri på dopapiret etter å ha bæsja og hadde som standardregel at tre tørk var nok uansett  (🤯🤯) og han tørket seg ikke etter å ha tissa, så bokseren hadde tisseflekker... og bremsespor (🤯🤯🤯). Han ble rimelig fort en eks!! Hadde vært så flau om jeg var foreldrene hans altså.

Anonymkode: 84320...a5e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer selvsagt sønnen min å rydde og vaske, og han er med og lager mat. Når han blir stor nok skal han få lære klesvask osv.

Men å ikke ha lært det hjemmefra er slett ingen unnskyldning, det er ikke sånn at en 18-åring plutselig slutter å kunne lære nye ting. Jeg slapp alt sånt da jeg bodde hjemme, men greide nå likevel å lære hvordan en vaskemaskin og en mopp virker. Det er bare latskap, og hvorfor menn er overrepresentert der er meg en gåte. 

Anonymkode: f6eb0...58c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lærer selvsagt sønnen min å rydde og vaske, og han er med og lager mat. Når han blir stor nok skal han få lære klesvask osv.

Men å ikke ha lært det hjemmefra er slett ingen unnskyldning, det er ikke sånn at en 18-åring plutselig slutter å kunne lære nye ting. Jeg slapp alt sånt da jeg bodde hjemme, men greide nå likevel å lære hvordan en vaskemaskin og en mopp virker. Det er bare latskap, og hvorfor menn er overrepresentert der er meg en gåte. 

Nei, det er helt sant. Nå til dags er det bare å google så finner man en eller annen blogg eller Youtube-video som demonstrerer hvordan man gjør ting. Men ønsket må jo ligge der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig enig. Jeg kunne "ingenting" da jeg flyttet hjemmefra. Men jeg lærte meg det jo, av nødvendighet. Noen ting ringte jeg mamma og spurte om. :P Resten fant jeg ut av selv.

Anonymkode: 6e700...84e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to sønner, 12 og 9 år. De må rydde opp etter seg og delta i husarbeid. Tenker at de må lære seg å holde orden og holde det rent, på lik linje med jenter. Jeg vokste opp med en eldre bror, og det var bare jeg som deltok husarbeid. Broren min fikk oppgaver som snømåking og plenklipping. Tydelig skille i «jente/gutte oppgaver». 

Anonymkode: 68b03...a2b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Send dem i førstegangstjenesten.

Jeg merker markant forskjell på menn som har vært i forsvaret og de som ikke har det.

Anonymkode: ca72a...f7f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fokuserer på at min sønn blir sosialt intelligent slik at han finner seg en kone, pluss at det stilles høye krav til hans prestasjoner på skolen slik at han får seg en god utdannelse og jobb.

Jeg sørger derimot at min datter har svært god boevne da hun en gang i fremtiden vil ha ansvaret for en husholdning og trenger å ta seg av mann, barn og hus.

Anonymkode: f6643...35e

AnonymBruker
Skrevet

Min bror hadde ikke boevne da han flyttet for seg selv

Og jeg som har vokst opp med han forstår også hvorfor.

Hver gang det ble stilt krav til han - rydde rom, rydde opp etter middag, inn og ut av oppvaskmaskin, så lagde han ett hel*** bråk. Det var mye artigre å sitte å game, stå på ski, droppe ut av skolen. For å slippe det daglige bråket så ble det slutt på å stille slike krav til han. Han  vant da. Men han taper på det nå. 

Han er forresten født i 1990.

Anonymkode: da5f3...1ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fokuserer på at min sønn blir sosialt intelligent slik at han finner seg en kone, pluss at det stilles høye krav til hans prestasjoner på skolen slik at han får seg en god utdannelse og jobb.

Jeg sørger derimot at min datter har svært god boevne da hun en gang i fremtiden vil ha ansvaret for en husholdning og trenger å ta seg av mann, barn og hus.

Anonymkode: f6643...35e

Tradisjonelt, m.a.o. Da er du jo en del av problemet. Sønnen din bor sikkert hjemme hos mamma helt til hans nye kone kan ta over stafettpinnen, så da er det ikke et problem for han?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker om min sønn i magen at jeg skal fokusere på å lære han opp slik at han 

1. klarer seg selv fint

2. Blir en som bidrar i et evt kjærlighetsforhold. Om 20 år tror jeg det er enda færre jenter som tolererer å være hushjelp (heldigvis!)

Anonymkode: b69a0...a63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er et godt poeng. Jeg vokste opp med to søstre, en far som ikke løftet en finger hjemme, og en deltidsarbeidene mor som var en fantastisk effektiv husmor. Så effektiv at vi jentene ikke bidro med noe som helst annet enn overfladisk rydding av eget rom fordi det tok for lang tid å la oss hjelpe til/lære da vi var små. 

Fra det øyeblikket jeg flyttet ut som 19 åring tok jeg tak, og har hatt det ryddig og rent siden. Jeg ringte mamma eller googlet eller prøvde meg frem, og det tok ikke lang tid å utvikle boevne. 

Mannen min er fra samme type bakgrunn, og han vasker, lager mat og rydder like bra som meg, men det ser ut som at det er unntaket i følge venninnene mine i parforhold. Så mange menn er helt ubrukelige, og gidder ikke prøve engang. 

Hvorfor er det sånn? Av mine single venninner har alle det rent og ryddig, mens mine single kamerater skifter sengetøy en gang i mnd, vasker aldri dusjen, og oppvasken står i tårn til de ikke har flere tallerkener igjen. 

Anonymkode: a2158...986

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du? Har du fokus på å lære din sønn hvordan han skal ta vare på hjemmet sitt og tingene sine? Behandler du jentene og guttene likt på dette området? Ser du på boevne som en like sentral lifeskill som å passe økonomien sin, etc.?

Selvsagt er det et fokus, som det og ville vært om jeg hadde en jente, dette jo ikke noe som kommer av seg selv verken for jenter eller gutter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp.

Min bror trengte aldri å gjøre noe særlig, vi jentene ble oppdratt helt annerledes. 

Når jeg flytta ut som 19åring kunne jeg «alt». 
Husker hun første jeg leide av kom innom noen ganger av praktiske årsaker og bare «jøss, du rydder og vasker hele tiden du». 

Min bror flyttet hjemmefra som 22åring og kunne sikkert litt, men min mor har virkelig sydd puter under armene hans. 

Så det guttekollektivet så ut som et bomba HOREHUS. Vi snakker helt forjævlig. 

Han var ikke sånn når han ble samboer heldigvis, såpss skjønte han. 

Men ja, basert på egen oppvekst oppdrar jeg min gutt til at «alle bidrar». 

Anonymkode: 8c0ca...cc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...