Gå til innhold

Mannlige studenter sliter mer på leiemarkedet for bolig pga utleiere vil ha kvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/14938996/

Fire av fem utleieannonser søker etter kvinnelige leietagere, står det. Hvorfor ønsker utleiere kvinner? Det skrives i artikkelen at det er fordi jenter er flinkere til å vedlikeholde boligene ved renhold enn gutter. Gutter slurver og er dårlige på renhold. 

Skal jeg være ærlig, så er min erfaring med menn og gutter at ja, det er de. De kan gå fra doen uten å bruke dobørsten, selv om doen er full av brune bæsjestriper nedi etter deres besøk, for eksempel. De kan bare droppe å vaske kjøleskap, mikro og vask på kjøkkenet, så det er fullt av skitt og fete finger- og håndmerker. Har erfart dette etter besøk hos mange unge menn som bor alene, eller bare med andre menn.

Hvis du er utleier, hva er din erfaring med utleie til menn/kvinner? Er det forskjell?

Og hva tenker dere andre om dette? Er det noe grunnlag for å skille på hvilket kjønn man ønsker som leieboer? Er kvinner roligere og flinkere enn menn "til å bo"?

Anonymkode: f74cc...fe5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

https://www.tv2.no/nyheter/14938996/

Fire av fem utleieannonser søker etter kvinnelige leietagere, står det. Hvorfor ønsker utleiere kvinner? Det skrives i artikkelen at det er fordi jenter er flinkere til å vedlikeholde boligene ved renhold enn gutter. Gutter slurver og er dårlige på renhold. 

Skal jeg være ærlig, så er min erfaring med menn og gutter at ja, det er de. De kan gå fra doen uten å bruke dobørsten, selv om doen er full av brune bæsjestriper nedi etter deres besøk, for eksempel. De kan bare droppe å vaske kjøleskap, mikro og vask på kjøkkenet, så det er fullt av skitt og fete finger- og håndmerker. Har erfart dette etter besøk hos mange unge menn som bor alene, eller bare med andre menn.

Hvis du er utleier, hva er din erfaring med utleie til menn/kvinner? Er det forskjell?

Og hva tenker dere andre om dette? Er det noe grunnlag for å skille på hvilket kjønn man ønsker som leieboer? Er kvinner roligere og flinkere enn menn "til å bo"?

Anonymkode: f74cc...fe5

I min erfaring er ikke det egentlig noe spørsmål engang. Det finnes absolutt kvinnelige sjusker også, selvfølgelig, men generelt er kvinner mye flinkere med renhold. Jeg har bodd i mange kollektiv som student, og jeg lærte fort å styre unna mannfolk. Ville helst ikke ha leid ut til unge menn heller, med mindre de hadde gode referanser. For jeg har sett hvor jævlig det kan bli spesielt i kollektiv hvor ingen tar ansvar. Det er jo ikke riktig å forhåndsdømme, men man forstår jo hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: 08475...4ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det endel gutter som aldri får opplæring i boevne hjemmefra. Og det er en enorm bjørnetjeneste. Jeg ser det på min bror, som aldri måtte rydde eller vaske noe som helst hjemme, som nå bor i et rottereir av en hybel. Vaske opp? Nei kjøper heller engangstallerkner og bestikk og venter på at mamma eller pappa kommer og fikser. Vaske tøy? Nei tar det med hjem til mor og far. Osv osv. Samme gjør min svigerinne med guttungen sin.

I mine øyne er det bare helt vanvittig. Og jeg skjønner godt utleiere som er skeptiske, det hadde jeg også dessverre vært. 

Anonymkode: 6d72b...30d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessverre er det endel gutter som aldri får opplæring i boevne hjemmefra. Og det er en enorm bjørnetjeneste. Jeg ser det på min bror, som aldri måtte rydde eller vaske noe som helst hjemme, som nå bor i et rottereir av en hybel. Vaske opp? Nei kjøper heller engangstallerkner og bestikk og venter på at mamma eller pappa kommer og fikser. Vaske tøy? Nei tar det med hjem til mor og far. Osv osv. Samme gjør min svigerinne med guttungen sin.

I mine øyne er det bare helt vanvittig. Og jeg skjønner godt utleiere som er skeptiske, det hadde jeg også dessverre vært. 

Anonymkode: 6d72b...30d

Dette. MANGE foreldre som har forsømt sønnene sine på dette området. Veldig trist, først er det vanskelig å få leie bolig og senere vil det frustrere en eventuell partner.

Anonymkode: 42b2f...5f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette. MANGE foreldre som har forsømt sønnene sine på dette området. Veldig trist, først er det vanskelig å få leie bolig og senere vil det frustrere en eventuell partner.

hvorfor tror du egentlig at dette bare gjelder unge menn? 

det finnes vel mer enn nok unge kvinner som aldri får lære hvordan man faktisk skal bruke en vaskemaskin, eller vaske ordentlig rundt i hjemmet deres.            

Anonymkode: 7657e...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

det finnes vel mer enn nok unge kvinner som aldri får lære hvordan man faktisk skal bruke en vaskemaskin, eller vaske ordentlig rundt i hjemmet deres.            

Det gjelder ikke på langt nær like mange individer som hos unge menn.

Anonymkode: 26c54...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke påstått at det er bare unge menn som har dårlig boevne. Men at det er mange, ja. Det er det. I alle fall før. Håper selvsagt at det står bedre til med guttene som blir voksne nå :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som oftest så vokser barn opp med kjønnsfordeling på arbeidsoppgavene hjemme. Jentene blir med mor og vasker hus, klær og oppvask. Mens far tar med seg sønnene ut for å gjøre mer tyngre oppgaver ute. Vet det selvsagt ikke er slik overalt, men det blir oftest sånn alikevel.. 

Anonymkode: 02d06...5be

AnonymBruker
Skrevet

Har i mange år leid ut til jenter, men fikk en hyggelig henvendelse fra to unge gutter som virket ordentlige. 

De bodde bare der i ett år, men leiligheten så ut som et rottereir etter at de selv påstod var vasket. De var blind for drit. Kjøkkenet var klissete, seig etter gamle matrester og matrester i skuffene. Doen var brunt i bunnen, mye sprut av gammel avføring oppetter veggen rundt klosettet. Selv da mente de at det var rent🤮

Det kan hende at det finnes noen ordentlige gutter der ute, men det er det nok få av. Jeg kommer ALDRI til å leie ut til mannlige studenter, eller guttegjeng igjen. De og deres foreldre har seg selv å takke. Da jeg sa at de bare kunne glemme depositumet, for det ikke dekket renhold etter dem, ringte moren til en av guttene og skjelte meg ut. 

Sendte henne bilder av hvordan leiligheten så ut etter dem, og ba henne selv komme og vaske selv, men det var hun ikke interessert i.

Anonymkode: 12768...eef

• Liker 5
Skrevet

Den pro-feministiske staten har oppdratt en 2-3 generasjoner gjennom 50 år til å diskriminere.
What else is new?
Er du hvit og er du mann betaler du for alle og får ikke en dritt tilbake.
Just the truth! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har best erfaring med gutter!

Anonymkode: 25b5a...12d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som oftest så vokser barn opp med kjønnsfordeling på arbeidsoppgavene hjemme. Jentene blir med mor og vasker hus, klær og oppvask. Mens far tar med seg sønnene ut for å gjøre mer tyngre oppgaver ute. Vet det selvsagt ikke er slik overalt, men det blir oftest sånn alikevel.. 

Anonymkode: 02d06...5be

Da jeg var singel, møtte jeg menn med så dårlig boevne, selv om de var ordentlig kledd. De ble rask dumpet, for jeg orker ikke å oppdra voksne menn.

Lovte meg selv at mine barn, aldri skal måtte oppleve å bli dumpet slik. Så mine barn har fra 2-årsalderen lært seg å rydde og holde det rent. Det verste er at det er ikke engang vanskelig, så jeg skjønner meg ikke på foreldre som gjør barna, gir sine barn slike uvaner. Det gagner dem ingenting i livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så patriarkatet som oppdrar jenter til å vaske og gjøre rent og gutter til å overlate til mamma å vaske og gjøre rent diskriminerer nå gutter, fordi de forventer at mamma vasker og gjør rent?

Jeg er så sjokkert! Veldig sjokkert!

Vel, kanskje ikke så veldig sjokkert...

Anonymkode: 8cd4a...192

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var singel, møtte jeg menn med så dårlig boevne, selv om de var ordentlig kledd. De ble rask dumpet, for jeg orker ikke å oppdra voksne menn.

Lovte meg selv at mine barn, aldri skal måtte oppleve å bli dumpet slik. Så mine barn har fra 2-årsalderen lært seg å rydde og holde det rent. Det verste er at det er ikke engang vanskelig, så jeg skjønner meg ikke på foreldre som gjør barna, gir sine barn slike uvaner. Det gagner dem ingenting i livet.

Kan det ha noe med at folk hater å rydde og vaske selv? Har et negativt forhold til det, det er et slit. Og derfor er det vanskelig å lære det bort også?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde, som kvinne, aldri brukt vaskemaskin og aldri laget mat før jeg flyttet hjemmefra, men jeg lærte meg jo å gjøre det likevel. Alltid vært ryddig og likt å ha det rent. Er ikke så flink til å lage mat, men det har ikke gått ut over andre enn meg selv.

At de ikke lærer det hjemmefra kan være en forklaring, men det er overhodet ingen unnskyldning.

Anonymkode: c1986...226

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det ha noe med at folk hater å rydde og vaske selv? Har et negativt forhold til det, det er et slit. Og derfor er det vanskelig å lære det bort også?

Det er vel ytterst få av oss som liker å rydde. Desto bedre er det å ha flere i husstanden som kan rydde enn den stakkars moren. Uansett så er det lite attraktivt med menn som lever som griser. Det ser man på utallige tråder på kg og. 

Det kan hende at de klarer å lure noen til alters, men hvor lenge varer det ekteskapet?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også at f.eks enslige damer vegrer seg litt til å leie ut til menn. Var en sak i nabokommunen (Tromsø) der en kvinne ble drept av sin (mannlige) leieboer.

Anonymkode: f9665...213

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker også at f.eks enslige damer vegrer seg litt til å leie ut til menn. Var en sak i nabokommunen (Tromsø) der en kvinne ble drept av sin (mannlige) leieboer.

Anonymkode: f9665...213

Ja, det er et poeng. De fleste menn er ikke voldelige men man kan jo ikke vite hvem som er det og som enslig er man mer sårbar.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (20 minutter siden):

Den pro-feministiske staten har oppdratt en 2-3 generasjoner gjennom 50 år til å diskriminere.
What else is new?
Er du hvit og er du mann betaler du for alle og får ikke en dritt tilbake.
Just the truth! 

Snakk om lage sin egen sannhet.

Dette er et resultat av patriarkalske strukturer som fortsatt er svært dominerende i vårt samfunn. Det er ikke de som brenner for likestilling som har forsømt gutters opplæring i livsbetingelser og evne til å bo. Det er det foreldre med utdaterte holdninger som har gjort.

Er du hvit og mann har du vunnet i livet fra start.

Anonymkode: 1a2c3...833

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...