Gå til innhold

Får ikke kjøpe meg inn i boligen til Samboer, men han vil jeg skal betale oppussing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært 9 år ilag med samboeren. Vi bor langt ute på bygda i et dødt boligmarked hvor ingenting nytt er bygget siden 60-tallet og det er typ 30-40 innbyggere, med En gjennomsnittsalder på typ 60 år +. Vi er det eneste paret som bor der som er 30 og 40 år. 

Han holder nå på å bygge hus på 200kvm. Han er tømrer og vi har barn sammen. Jeg foreslo at når huset er ferdig kan vi få tatt en verdivurdering og at jeg kjøper meg inn i halvparten. Det var han ikke interessert i, da han vil eie 100% av boligen i sitt navn. Han foreslår at jeg isteden kan betale alle utgifter til maling innvendig og utvendig, betale for kjøkkeninnredning, betale for ting som dusjkabinett, badekar, komfyr, kjøleskap, TV, møbler osv. Han mener dette er en bedre løsning (for han så klart). Hvordan kan dette rettferdig løses? Det er greit at han vil eie huset selv, men føler ikke det er rett jeg skal stå for alle utgifter til kjøkkeninnredning, maling osv. for det inngår jo i selve huset, som jeg ikke får kjøpe meg inn i. Har avtalt at jeg betaler alle matutgifter, alle utgifter til strøm og TV-abonnement/kanalpakke, jeg som betaler når vi spiser ute, og alt til barnet, mens han betaler internett. Kommunale avgifter og forsikringer betaler vi 50/50. Har avtalt at jeg betaler mer av de utgiftene siden han har utgiftene til materialkostnader for å bygge huset (det er bare han som eier det). 
Tenkte jeg kunne si meg enig i å betale halvparten av alle utgifter til møbler og inventar som brukes felles, men tenker at slikt som kjøkkeninnredning, parkett osv. er noe han får stå for selv siden huset bare skal være hans. Går vi fra hverandre tar jeg jo ikke med meg malingen, kjøkkeninnredningen og parketten liksom. 
Vil dette være en rettferdig løsning? Hvis jeg skal stå for alle kostnadene alene til alt av møbler, inventar, utstyr etc. Koster det meg fort typ. 250.000-300.000kr, i kostnader til et hus jeg ikke får eierandel i, og i tillegg står jeg for 80% av forbruksutgiftene til familien. 

Anonymkode: 7d1c1...934

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke investert i oppussing. Ja, det er jo deres hjem og sånn og pusser jo opp for at hele familien skal trives i huset. Men du taper jo bare på det, om det skulle bli slutt. 

Endret av Maestro
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Den avtalen hadde jeg aldri funnet meg i, og jeg tror jeg ville gått så langt som å si at om jeg ikke får kjøpe meg inn så flytter jeg ut.

Her eier samboer 100% av bolig pga jeg er student, men jeg betaler heller ikke en krone for ting jeg ikke kan ta med meg ved evt brudd. Utgifter til strøm, mat, barn og div abonnementer er det eneste jeg bidrar med. Med en gang jeg har mulighet skal jeg kjøpe meg inn i boligen, for man står egentlig helt på bar bakke om man bare satser på at det går bra. Husk uansett å skrive samboerkontrakt om dere ikke er gift!

Anonymkode: b857b...98b

• Liker 25
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Han sender deg rett i samboerfella.

Anonymkode: 9a9fa...566

• Liker 26
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har i der hele tatt dette med at han bygger hus alene kommet i stand?  Veldig spesielt og merkelig? Kan han bare bestemme det alene når dere er en familie?

Anonymkode: b13de...3bd

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den avtalen hadde jeg aldri funnet meg i, og jeg tror jeg ville gått så langt som å si at om jeg ikke får kjøpe meg inn så flytter jeg ut.

Her eier samboer 100% av bolig pga jeg er student, men jeg betaler heller ikke en krone for ting jeg ikke kan ta med meg ved evt brudd. Utgifter til strøm, mat, barn og div abonnementer er det eneste jeg bidrar med. Med en gang jeg har mulighet skal jeg kjøpe meg inn i boligen, for man står egentlig helt på bar bakke om man bare satser på at det går bra. Husk uansett å skrive samboerkontrakt om dere ikke er gift!

Anonymkode: b857b...98b

Sånn her gjør vi det også. Dog jeg har betalt ca 300 000 i oppussing men det har vi med i kontrakten at jeg jeg ha tilbake plus en viss del av verdistigning av huset bed eventuelt brudd.

Anonymkode: fdea2...526

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag en kontrakt i banken der du får igjen penger for oppussingen om det blir slutt. 
hvorfor vil han ikke dele bolig? 

Anonymkode: 26e8f...cb7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, han fremstår som en skikkelig dritt som ønsker å skvise deg mest mulig. Du skal ikke betale en krone for noe av det huset du ikke tar med deg når det blir slutt. Resten betaler du 50 % av. Så kan du kanskje betale 50 % av markedsleie i husleie, høres ikke ut som det bør bli for dyrt for deg. Så investerer du pengene dine i eiendom et sted hvor boligmarkedet lever. 

Anonymkode: 91c07...4e2

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er skikkelig rart, dere har vært sammen i 9 år og han begynte vel å bygge boligen etter dere ble sammen? Hvorfor har dere ikke snakket sammen og du har satt ned foten og sagt at noe slikt ikke er aktuelt?

Jeg hadde økonomiske problemer, så min mann kjøpte huset alene og jeg betalte min del av husleie, strøm, kommunale avgifter, osv men vi hadde en kontrakt som sikrer meg dersom det skulle blitt slutt. Han hjalp meg ut av krisen og jeg fikk bort kreditorer og sparte opp egenandel og kjøpte meg inn i huset. Han krevde aldri noe slikt av meg. Regner med du har alt i orden økonomisk sett?

Anonymkode: ab74e...b92

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så rart at etter 9 år så skal du finne ut av dette.

Rart at han vil du skal investere i boligen uten å få noe fortjeneste tilbake. Det betyr du må ta ekstra lån på ditt navn og kjøpe interiøret til boligen? 

Han vet iallfall å utnytte deg. Virker som du trenger en advokat som kan snakke din sak. 

Anonymkode: 95d34...259

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette syns jeg er skikkelig rart, dere har vært sammen i 9 år og han begynte vel å bygge boligen etter dere ble sammen? Hvorfor har dere ikke snakket sammen og du har satt ned foten og sagt at noe slikt ikke er aktuelt?

Jeg hadde økonomiske problemer, så min mann kjøpte huset alene og jeg betalte min del av husleie, strøm, kommunale avgifter, osv men vi hadde en kontrakt som sikrer meg dersom det skulle blitt slutt. Han hjalp meg ut av krisen og jeg fikk bort kreditorer og sparte opp egenandel og kjøpte meg inn i huset. Han krevde aldri noe slikt av meg. Regner med du har alt i orden økonomisk sett?

Anonymkode: ab74e...b92

Jeg Har alt i orden økonomisk sett ja. 

Da vi ble sammen flyttet jeg inn hos han i hans lille enebolig på 56kvm. Når vi nå fikk barn bestemte han seg for å bygge ut huset så det blir totalt 196kvm . Var da jeg foreslo å kjøpe meg inn når det er ferdig, men han ønsker å fortsatt eie det bare han, hvertfall foreløpig sier han. Blir kanskje nødt til å presse han mer på å få kjøpe meg inn, eller at jeg kjøper meg en annen leilighet som da bare er min…

Anonymkode: 7d1c1...934

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å være samboere er særdeles ugunstig økonomisk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å være samboere er særdeles ugunstig økonomisk. 

Alternativet er to husholdninger, hvordan er det gunstig? 

• Liker 1
Skrevet
nordlending skrev (11 minutter siden):

Alternativet er to husholdninger, hvordan er det gunstig? 

Du skjønner vel at hun mener det er ugunstig å være samboer men bedre å være gift.

Jeg hadde aldri gått med på denne løsningen. Lurer også på hva du har bygget opp selv ila 9 år samboerskap? Her hadde det blitt 0 kroner til oppussing fra min side og 50/50 av felleskostnader. Så ville jeg spart et ordentlig beløp og investert i enten utleiebolig eller fond/aksjer.

Han utnytter deg grovt.

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det her seriøst 😂 Hvorfor i all verden skal du betale alle utgifter? Å hvorfor bygger han hus alene hvis dere har vært sammen i 9 år😳 Veldig spesielt. Hadde jeg aldri gått med på, plutselig sitter du der uten nåla i veggen mens han eier hus til flere millioner. Tror jeg hadde funnet meg et annet sted å bo. 

Anonymkode: c8d02...2f9

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha, what?! For en slyngel. Du blir jo økonomisk utnyttet på hvert eneste område i dette forholdet. Han kan ikke være riktig god i hodet som klarer å leve med å utnytte partneren sin så grovt!

Anonymkode: a1435...fd0

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ni år uten planlegging? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som at du egentlig vet svaret her: uaktuelt å gå i kvinnefella. Kjøp deg inn, eller forlat han. Han virker noe kynisk?

Anonymkode: e654a...19d

"Noe kynisk" ja.. Han virker ærlig talt helt skruppelløs.

Er han en grådig sosiopatisk utnytter på andre områder også, TS?  Er ærlig talt sjokkert over at det går an å være så økonomisk egoistisk og fæl med en person man liksom skal elske..

Anonymkode: a1435...fd0

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...