Gå til innhold

En dag i 1977 vs i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan så en vanlig dag i 1977 vs i dag? Var alt mye roligere og mer stille siden det ikke var tv hele døgnet osv?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk hadde TV i 1977.
Jeg var såvidt født da, men det lille jeg husker av 70 og tidlig 80-tall var at det var stusselige saker.
Alle hadde superstygge sofaer, ræva klessmak, hørte på fæl discodrittmusikk, spiste tørre brødskiver med brunost og var livredd for å snakke med fremmede.

Those were the days!

Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (3 minutter siden):

Folk hadde TV i 1977.
Jeg var såvidt født da, men det lille jeg husker av 70 og tidlig 80-tall var at det var stusselige saker.
Alle hadde superstygge sofaer, ræva klessmak, hørte på fæl discodrittmusikk, spiste tørre brødskiver med brunost og var livredd for å snakke med fremmede.

Those were the days!

Men det var vel ikke tv sendinger hele døgnet…

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, jordbær86 said:

Men det var vel ikke tv sendinger hele døgnet…

Nei, det var en kjip statskanal som skulle tvinge vestkantens høykultur på resten av befolkningen med kjedelige klassiske konserter og sånt piss mens de spydde ut semi-kommunistisk propaganda.
Men dette var på 80-tallet da.
Jeg husker ikke ikke en dritt fra 70-tallet. Må være 1979 isåfall.
Jeg husker jeg så noe på TV. En britisk serie der en mann datt gjennom trappa og det syns jeg var hysterisk morsomt! 

Det var ikke en damn shit å se på natta f.eks.
Takk Gud for kabel-TV i 1987, men de viste ofte masse crap og av en eller annen grunn var det noen kanaler som ville vise opera på natten.

Forstå det den som kan.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, jordbær86 said:

Hvordan så en vanlig dag i 1977 vs i dag? Var alt mye roligere og mer stille siden det ikke var tv hele døgnet osv?

For meg var det ikke stille og rolig. Det var evige fotballkamper som pågikk hver kveld til sola gikk ned og enda litt til. De kunne minne om krig.

• 2 måneder senere...
Skrevet

I 1977 hadde de nesten bare NRK :( 

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg vet ikke,  hvordan det var i 1977...var ikke født enda 

Gjest Agent smith
Skrevet
Athena Catalina skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke,  hvordan det var i 1977...var ikke født enda 

Trodde du var 50 år😁

Skrevet (endret)

I 1977 var det Teaterstykker som alltid gikk på formiddagen for de som var husmødre, ingen barnetv før akkurat kl. 18.00, og Dagsrevyen begynte kl. 19.30. Ellers husker jeg at folk rundt om alltid hørte på radioen. Dårlig med  tv programmer midt på dagen. 

Søndagsmiddager var det alltid stek å få til middagene hjemme hos oss. 

Vi gikk i slengbukser i ungdomstida, det var tøft å dra på fest med 20 åringene osv. 

Alle konfirmerte seg i kirken, ingen tok borgelig konfirmasjon det jeg vet eller sa nei til konfirmasjon i hele tatt. 

Et tv.program som var populært var Halv- sju på Nrk1 som kom hver lørdag. 

Søndagene var alltid kjedelige, ingenting skjedde, hang på hjørnet ved kiosken eller dro til hverandre.

Hadde kun hustlf.

Endret av tussi680
  • Hjerte 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet
Agent smith skrev (2 timer siden):

Trodde du var 50 år😁

Ghost Scary GIFs | Tenor

Gjest Agent smith
Skrevet
Athena Catalina skrev (2 timer siden):

Ghost Scary GIFs | Tenor

Ouuæææææ😵😵💫🥺🥺😟

Skrevet

Pappa sa at ullgenserne klødde og at vaskemiddelet var helt forferdelig.

Skrevet
jordbær86 skrev (På 29.7.2022 den 2.43):

Jeg ble født i 91 så ingen anelse :P men jeg synes at 90 tallet og tidlig 2000 tallet var mye roligere siden vi ikke hadde sosiale medier og smarttelefoner, jeg er glad jeg ikke vokste opp med internett

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå lever jeg med tenåringer i dag, og tv står jo bare på når vi ser på noe sammen, gjerne i helgene omtrent som i 77. De er mye på egne enheter, med AirPods i ørene, ganske «rolig». Men filmene/seriene/underholdningen vi ser sammen vil jeg si er bedre nå. Vi kjedet oss mye, og så på alt som ikke var «tro og liv» og finsk fjernsynsteater hvis vi fikk lov. Fjernsynskjøkkenet og Norge rundt var topp. Ukas høydepunkt var Halvsju. Mye barne-TV var veldig kjedelig, opplesning, Lekestue,  titten tei. Hvis man var hjemme syk, så man «trim for eldre» i ren desperasjon. Radioen sto på hele dagen hos oss, det var også bare én kanal. Nå hører vi litt på nyheter på morgenen, og kanskje vi streamer litt musikk på kvelden. 
Familielivet var vel ellers ikke så ulikt, vi bruker mindre tid på matauk (plukke bær, ha grønnsakshage, dyrke poteter), hogge ved og slikt foreldrene mine drev med, og betraktelig mindre tid på husarbeid tror jeg, vi «vasker ikke rundt» (vegger, tak, vinduer, skap) til jul og 17.mai f.eks. , jeg banker vel aldri tepper og lufter svært sjelden dyner. Har ingen dypfryser å avvise og så fylle med selvfisket (og selvfiletert) fisk, hjemmebakte brød og en halv gris før jul. Så ja, mer tid til internett nå, men ikke bare lese bøker og hygge seg med matlaging og hobbier i -77 heller. 
Vi barna var mer overlatt til oss selv, enten det var frilek eller fritidsaktiviteter. Men vi spilte i korps, og faren min var dirigenten, så det tok det meste av mine foreldres «fritid». Begge mine foreldre jobbet fulltid. 

Skrevet

Hallo folkens! 1977 var slett ikke preget av "Halvsju" for det programmet dukket ikke opp før helt på slutten av tiåret. I 1977 var det "Flimra" som var NRKs tilbud til litt større barn og ungdom. Jeg husker jeg syntes det var kjedelig, men det var kanskje fordi jeg var for ung til å være i målgruppen. 

Vi som var barn så heller lite på TV siden tilbudet besto av "Barne-TV" og ett og annet naturprogram (Jeg kan høre stemmen til Sverre M. Fjeldstad enda hvis jeg lukker øynene :ler: )

En helt vanlig dag hjemme hos oss besto i at vi sto opp og så måtte vi barna til dagmamma før jeg ble sendt på skolen i ellevetiden (1. klasse den gangen var på skolen bare 15 timer i uken). Hjem fra skolen måtte jeg gå fordi det ikke var gratis skoleskyss for de barna som bodde nærmere skolen enn 6 km. Moren min jobbet slik at hun var hjemme omtrent samtidig med meg og i 16-tiden var det middag. Røkte kjøttpølser, brun saus og poteter ble ansett som en fullverdig middag den gangen. 

Etter middag var det lekser og/eller tegning rundt spisebordet frem til Barne-TV. Etterpå var det gjerne bading og sengetid for minstemann og så fikk jeg lov til å lese litt på sengen før lyset ble slukket. Siden vi, som mange andre barn den gangen, delte rom, ble det til at vi la oss samtidig for å ikke vekke den som allerede sov. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...