Gå til innhold

Hva kan dette være? Smerter i korsryggen, med strålinger nedover rumpe og lår, og nå vanskelig å tisse..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt ryggvondt, nummen følelse - akkurat som at foten sover, og stråling lenge, minst 2 år. Tok mr i fjor som ikke viste noe. I perioder er jeg helt ødelagt og klarer nesten ingenting. Jeg er nesten lammet, det er vondt å gå, sitte og ligge. Bøyer jeg meg ned, kommer jeg ikke opp uten støtte. Og det er bare så vondt og slitsomt at jeg holder på å grine.

I det siste har jeg fått mer og mer problemer med å tisse. Jeg må presse det ut, og det kommer bare litt av gangen. Så jeg kan sitte på do i en halv time, flere ganger i døgnet. Dette er jo ikke normalt? Jeg er 41 år, om det har noe å si.

Anonymkode: ff97a...b3e

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Ta deg en tur til legen. Høres ut som prolaps. 

Skrevet

Lege. Eventuelt kiropraktor. Noe må du jo gjøre, kan jo ikke gå sånn.

Kan ta en ispose på isjasen, om det er 10 min på, 10 min uten så repeat. Eksen min sliter med prolaps og gjør dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte først nyrestein eller betennelse. Men om det har pågått i 2 år er det nok ikke det.

Vil tenke det da er noe nevrologisk, som prolaps eller svulst som vokser og presser mer og mer på en eller flere nerver. Men om lege ikke finner ut av det, er det nok lite KG legene kan gjøre. 

Anonymkode: 567be...df7

Skrevet

Jeg anbefaler at du kontakter legen, vi her kan ikke gi noen diagnose. Du sier heller ikke om du er kvinne eller mann. For menn er det vanligvis prostata som er problemet. Be legen om å ta blodprøver, i tillegg til MR. Den eneste jeg vet om, som hadde slike ryggproblemer, hadde det på grunn av kreft i bukspyttkjertelen. Da han fikk diagnosen hadde den spredt seg til andre organer. Men det du har er ikke nødvendigvis alvorlig.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som prolaps. Når du har fått problemer med å late vannet må du komme deg til legen ganske raskt. I verste fann blir du inkontinens for både urin og avføring grunnet lammelse. Har opplevd det selv, da haster det med operasjon.

Anonymkode: 180c6...df0

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!

Jeg har nevnt det til legen et par ganger før, en gang tok hun en blodprøve, men det er over et år siden. Og den viste ingenting. Jeg hadde ikke disse problemene da, jeg bare følte at ting ikke var som det skulle og at jeg ikke fikk tømt meg skikkelig. 

Og jeg tok som sagt en mr i fjor, men kanskje det ikke var langt nok nede? Eller at det kan ha utviklet seg til en prolaps nå i etterkant? 

Den tissingen er blitt et ganske stort problem, egentlig, det har blitt som dette den siste mnd ca. Før var det bare en følelse av at jeg ikke fikk tømt meg skikkelig, men nå må jeg trykke og jobbe for å i det hele tatt klare å presse ut urin🙈 Og som sagt tar det mye tid. Det er ikke egentlig vondt da, men det kjennes rart ut.

En annen ting er avføring, jeg har en tarmsykdom, men den skal være greit regulert nå, men jeg sliter med å tømme meg der også, selv om det kjennes ut som at det er rett innenfor, så får jeg det ikke ut🙈 Jeg må vente til det er mye smerter i magen, og da kommer det liksom av seg selv..

Beklager mye detaljer!🙊🙈

Greien er at jeg føler jeg maser på legen, jeg føler at hun alltid avfeier meg. Så jeg føler at det ikke er noen vits å gå til henne. Jeg står på venteliste til ny, men der har jeg stått et år nå.

Men utifra det jeg har beskrevet over, er det lurt å prøve legen igjen? Eller kan det være noe som går seg til?..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takker for svar!

Jeg har nevnt det til legen et par ganger før, en gang tok hun en blodprøve, men det er over et år siden. Og den viste ingenting. Jeg hadde ikke disse problemene da, jeg bare følte at ting ikke var som det skulle og at jeg ikke fikk tømt meg skikkelig. 

Og jeg tok som sagt en mr i fjor, men kanskje det ikke var langt nok nede? Eller at det kan ha utviklet seg til en prolaps nå i etterkant? 

Den tissingen er blitt et ganske stort problem, egentlig, det har blitt som dette den siste mnd ca. Før var det bare en følelse av at jeg ikke fikk tømt meg skikkelig, men nå må jeg trykke og jobbe for å i det hele tatt klare å presse ut urin🙈 Og som sagt tar det mye tid. Det er ikke egentlig vondt da, men det kjennes rart ut.

En annen ting er avføring, jeg har en tarmsykdom, men den skal være greit regulert nå, men jeg sliter med å tømme meg der også, selv om det kjennes ut som at det er rett innenfor, så får jeg det ikke ut🙈 Jeg må vente til det er mye smerter i magen, og da kommer det liksom av seg selv..

Beklager mye detaljer!🙊🙈

Greien er at jeg føler jeg maser på legen, jeg føler at hun alltid avfeier meg. Så jeg føler at det ikke er noen vits å gå til henne. Jeg står på venteliste til ny, men der har jeg stått et år nå.

Men utifra det jeg har beskrevet over, er det lurt å prøve legen igjen? Eller kan det være noe som går seg til?..

Du burde helt klart dra til legen. Jeg dro til legen med ryggvondt for litt siden og fikk streng beskjed om å ta kontakt med en gang om jeg opplevde problemer med å tisse.

Anonymkode: a85aa...43a

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takker for svar!

Beklager mye detaljer!🙊🙈

Hørtes ut som et problem som haster å få ordnet i. Er det prolaps kan du få skader når det går så langt som at dobesøk er et problem. 

Anonymkode: e7255...bdf

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen igjen. Ryggvondt med stråling og problemer med vannlating er ikke bra. Jeg har hatt det og da var det prolaps som ble operert. Ble helt bra etterpå! Har du nedsatt følelse i huden på innsiden av lårene også? 

Jeg har også opplevd problem med vannlating som bivirkning på noen av medisinene jeg tok, det var en form for smertestillende. Vet ikke hvor vanlig det er. 

uansett: dette var mine erfaringer. Dine kan være noe helt annet, men GÅ TIL LEGE og få hjelp. Du har for mye plager og smerter til å leve et godt nok liv sånn som du beskriver det. 

Anonymkode: 1d8f2...e42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Har hatt ryggvondt, nummen følelse - akkurat som at foten sover, og stråling lenge, minst 2 år. Tok mr i fjor som ikke viste noe. I perioder er jeg helt ødelagt og klarer nesten ingenting. Jeg er nesten lammet, det er vondt å gå, sitte og ligge. Bøyer jeg meg ned, kommer jeg ikke opp uten støtte. Og det er bare så vondt og slitsomt at jeg holder på å grine.

I det siste har jeg fått mer og mer problemer med å tisse. Jeg må presse det ut, og det kommer bare litt av gangen. Så jeg kan sitte på do i en halv time, flere ganger i døgnet. Dette er jo ikke normalt? Jeg er 41 år, om det har noe å si.

Be om utredning til nevrolog, eventuelt EMG/ENG, så får de sjekket nerver og muskulatur i beina. Jeg har nesten identiske plager som deg, og hos meg viste denne undersøkelsen akutt denervering, at flere av musklene i beina ikke mottar nervesignaler. Dette gjør at musklene ikke fungerer, og gjør at det blir større press på andre muskelgrupper og ledd, som igjen kan være årsaken til at du er helt ødelagt og ikke klarer noe, fordi at kroppen er utmattet etter å ha jobbet ekstra for de musklene som ikke fungerer.

Jeg har ingen lege- eller medisinsk bakgrunn, men noen av mine plager ligner ekstremt mye på dine.

Anonymkode: b4bd5...145

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du (burde du strengt tatt gjort innenfor legens kontortid!) ta opp med legen. Ingen på kg kan sette diagnose men moren min hadde slike problemer som du beskriver og det var isjas. Hun ventet dog ikke så lenge med å kintakte legen. Du må nesten vurdere om dette kan vente til mandag eller om du må på legevakten. Men legevakt er kun til tilstander som ikke kan vente til mandag, så her burde du jo ringt i morges eller rundt lunsjtider…

Anonymkode: 5595b...fed

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ringt legevakten og hørt hva du skal gjøre, som andre sier, med en gang det påvirker vannlating osv, så haster det å få hjelp.

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten, det er viktig å få avklart om dette er cauda equina!

Anonymkode: cec84...277

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som prolaps eller en nerve i klem. Du får god hjelp hos legevakt, de gjør undersøkelser og skriver en nyttig rapport til fastlegen din. 

Lykke til, og riktig god bedring!❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte faktisk legetime nå etter å ha lest svarene, men første ledige time var 24.08, så det er jo en stund å vente.. Men er det så akutt, altså? Jeg får jo til å tisse, det krever bare litt jobbing. Jeg må presse og knipe på en måte for å få det til, og når det kommer, så er det ikke med full styrke🙈 Men kan dette bli verre, altså i løpet av tiden før legetimen?

Jeg har som sagt litt dårlig erfaring med leger, og jeg er redd jeg blir avvist på legevakten, for jeg klarer jo å tisse.. Men dere her, mener at det ikke bør ventes for lenge?..

Skrevet

Problemer med å tømme blæra er veldig viktig å få undersøkt fort. Gjør som det er sagt Iver her og kontakt legevakten. 
Du kan ikke vente til mandag med dette. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette høres ut som prolaps, men husk at det kan bare legen avgjøre. Kom deg til legen, og Insister på at du skal undersøkes ordentlig for prolaps!

Anonymkode: 82054...32e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...