Gå til innhold

Flyr du sjeldnere av hensyn til miljøet og klimaet?

37 stemmer

1. 1. Flyr du sjeldnere av hensyn til miljøet og klimaet?

• Ja, jeg er bekymret for femtiden og forsøker å fly så lite som mulig
      25
    • Nei, jeg bryr meg ikke om miljøet og klimaet
      12

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et lite kutt i antall flyreiser kan være det viktigste du gjør for klimaet og naturen. Gjennomsnittsnordmannen forbruker drøyt 10 tonn CO2e i året. En flyreise, tur/retur, til Bangkok via London bruker 4 tonn CO2e. Altså kan man bruke 1/3 av et helt årsbudsjett på én langdistanseflyvning.

Anonymkode: 0a3df...426

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merkelige svaralternativ.

Man kan da fly, og likevel bry seg om miljøet?

Fly er noe jeg må på grunn av jobben min. Reise er også min store interesse og lidenskap i livet, og ikke noe jeg er villig til å ofre. 

Når det gjelder miljø ellers spiser jeg etter sesong, og hovedsakelig fra lokale produsenter. Jeg og mannen deler en eldre bil, som knapt er i bruk. Og jeg er opptatt av å ikke kjøpe ting med mindre det er nødvendig. 

Vi har også valgt bort barn. Kan ikke skryte av at det er på grunn av miljøet. Men faktum er at den største skaden et enkeltmenneske kan gjøre på miljøet er å få et barn. 

Anonymkode: 49a31...49a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn så jeg tar de 2-3 flyreisene i året med veldig god samvittighet

Anonymkode: f2c46...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jeg det når de verste forurenserne som Kina og India bare skal øke utslippene sine, jfr. Paris-avtalen? Er så drittlei av at skylden for klimaproblemene blir lagt på enkeltmennesket. Om du eller jeg kutter antall flyreiser i året har ikke en dritt å si. Er så drittlei av symbolpolitikk og symbolhandlinger, og at ingen snakker om det virkelige problemet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-klima-og-co2-tallene-som-sjelden-blir-snakket-om/s/12-95-3423903610

Anonymkode: 0cb5f...009

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor skal jeg det når de verste forurenserne som Kina og India bare skal øke utslippene sine, jfr. Paris-avtalen? Er så drittlei av at skylden for klimaproblemene blir lagt på enkeltmennesket. Om du eller jeg kutter antall flyreiser i året har ikke en dritt å si. Er så drittlei av symbolpolitikk og symbolhandlinger, og at ingen snakker om det virkelige problemet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-klima-og-co2-tallene-som-sjelden-blir-snakket-om/s/12-95-3423903610

Det er noe i det og. Jeg plastsorterer samvittighetsfullt videre, tar med meg bærenett på butikk, har drikkeflaske i metall, kjøper plastbeholdere, med mer.

Så er jeg på rundreise i noen land i midtøsten. Og ser haug på haug med plast, som får blåse utover. Og uansett hvor jeg beveger meg for jeg en 0,2dl flaske med vann, uten andre alternativ. 

Vi skiftet til el-bil, fra diesel, sist vi kjøpte nytt. Det var jo slik man måtte for egen samvittighet. Men at 2-3 cruiseskip legger til kai her hver dag, mens dieselmotoren står på hele dagen slik at skipet kan ha behagelig temperatur, og bassenget være varmt. Det fortsetter uten annen begrensning enn ledig kaiplass. 

Så, ja, merker jeg bryr meg særdeles lite hver gang noen forsøker å gi meg dårlig samvittighet for det store antallet flyturer jeg tar i året. I og med at jeg ellers gjør det jeg kan. 

Misforstå meg rett. Alle skal gjøre sitt. Men at enkeltmennesker skal ofre "alt" som gir dem verdi og glede, mens store operatører, og mange land, får fortsette som før. Det blir feil. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr mindre fordi jeg har flyskrekk.

Ellers gjør jeg en del ting i hverdagen men som de andre her skriver så er det piss i havet, utgjør liten forskjell i det store bildet. 

Anonymkode: 3ab2d...b49

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe i det og. Jeg plastsorterer samvittighetsfullt videre, tar med meg bærenett på butikk, har drikkeflaske i metall, kjøper plastbeholdere, med mer.

Så er jeg på rundreise i noen land i midtøsten. Og ser haug på haug med plast, som får blåse utover. Og uansett hvor jeg beveger meg for jeg en 0,2dl flaske med vann, uten andre alternativ. 

Vi skiftet til el-bil, fra diesel, sist vi kjøpte nytt. Det var jo slik man måtte for egen samvittighet. Men at 2-3 cruiseskip legger til kai her hver dag, mens dieselmotoren står på hele dagen slik at skipet kan ha behagelig temperatur, og bassenget være varmt. Det fortsetter uten annen begrensning enn ledig kaiplass. 

Så, ja, merker jeg bryr meg særdeles lite hver gang noen forsøker å gi meg dårlig samvittighet for det store antallet flyturer jeg tar i året. I og med at jeg ellers gjør det jeg kan. 

Misforstå meg rett. Alle skal gjøre sitt. Men at enkeltmennesker skal ofre "alt" som gir dem verdi og glede, mens store operatører, og mange land, får fortsette som før. Det blir feil. 

Verden består faktisk kun av enkeltmennesker. Hvis alle bare skal peke på alle andre kommer vi ingen vei. Det er hele tiden valg som tas enten det er på fritiden eller i jobb. Men det må informasjon og økonomiske insentiver inn! F eks synes jeg det er veldig rart når statlige arbeidsplasser økonomisk oppfordrer ansatte til å fly heller enn tog eller egen elbil som to-tre ansatte på felles jobbreise kan dele. Den samme staten som sier vi må kutte i utslipp.

Anonymkode: 072ce...123

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Verden består faktisk kun av enkeltmennesker. Hvis alle bare skal peke på alle andre kommer vi ingen vei. Det er hele tiden valg som tas enten det er på fritiden eller i jobb. Men det må informasjon og økonomiske insentiver inn! F eks synes jeg det er veldig rart når statlige arbeidsplasser økonomisk oppfordrer ansatte til å fly heller enn tog eller egen elbil som to-tre ansatte på felles jobbreise kan dele. Den samme staten som sier vi må kutte i utslipp.

Anonymkode: 072ce...123

Ikke uenig. Derfor jeg skriver at ingen selvfølgelig skal gi f i alt. 

Men - verden består dessverre også av store organisasjoner med profitt som mål, myndigheter som ikke er er opptatt av miljø, med mer. Og disse ødelegger mer enn alle enkeltpersoner ellers i verden klarer. 

Da orker jeg faktisk ikke å unnlate å gjøre den tingen som gir meg mest glede og innhold i livet (reise), i det ene livet jeg er tildelt her. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal jeg det når de verste forurenserne som Kina og India bare skal øke utslippene sine, jfr. Paris-avtalen?

De har fortsatt langt lavere utslipp pr. innbygger enn oss.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må ta fly. Kan ikke kjøre 12 timer tur retur til tannlegen eller 20 timer tur retur når man skal føde heller. 

Anonymkode: 46ac5...285

Skrevet

Jeg flyr mindre, og tenker meg om litt ekstra før flyturer blir bestilt. På jobb skal vi kutte flyreiser der det er mulig, og privat forsøker vi å holde det på et minimum. Tar fly for å besøke slekta i Finnmark, men tog til Bergen eller nedover Europa.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har også valgt bort barn. Kan ikke skryte av at det er på grunn av miljøet. Men faktum er at den største skaden et enkeltmenneske kan gjøre på miljøet er å få et barn. 

Jeg har også valgt bort barn, og bil. Har fløyet mindre under pandemien, ufrivillig. Men trapper nå opp for å bidra til å få reiselivsindustrien på fote igjen. Miljøproblemene må løses ved hjelp av ny teknologi og fremkomstmidler med mindre utslipp. Ikke ved å bli sittende hjemme i all fremtid.

Anonymkode: 64efb...cf2

Skrevet

Gitt det faktum at menneskene på jorda bare slipper ut 1% CO2 og resten star naturen for sjøl flyr jeg med god samvittighet.
Dere er hysteriske (og manipulerte). Jeg anbefaler onani mot hysteri. Lykke til.

• Liker 1
Gjest lurven
Skrevet

Nei jeg flyr ikke fordi det er kjedelig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De har fortsatt langt lavere utslipp pr. innbygger enn oss.

Og hva så? 

AnonymBruker
Skrevet

Hater å fly så jeg gjør det så lite som jeg overhodet kan. Mulig jeg hadde reist enda mer om jeg likte det men for min del så flyr jeg lite av hensyn til meg selv. Miljøet kan jeg innrømme at jeg bryr meg fint lite om, hva jeg og lille Norge gjør er en dråpe i havet.

Her øver de med bomber og granater, sprenger all slags faenskap over hele verden. Krig og all slag utslipp fra fabrikker og dritt i Asia... Det spiller ingen rolle hva vi gjør ting går til helvete til slutt uansett.

Anonymkode: f4a65...a3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen betenkeligheter med å fly.

For det første så fløy jeg null, nada på 30 år. Brukte kollektivtransport i 10 år. Nå flyr og kjører jeg dit jeg vil. Kjører elbil. Mitt klimaavtrykk blir ikke stort. 

Anonymkode: 0f6d5...436

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva så? 

Vi har ingen rett til å forbruke og forurense mer enn andre, og samtidig være så frekke å kreve at disse andre skal kutte.

• Liker 1
Skrevet

Flyr sjelden, men av praktiske og økonomiske årsaker

AnonymBruker
Skrevet

Det mangler et alternativ.

Jeg er bekymret for klimafremtiden vår, men gjør samtidig ingenting personlig for å bedre den.

Jeg flyr uten å tenke på klima.

Anonymkode: 7cee9...63e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...