Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Ligger her og får ikke sove på grunn av forferdelig tunge tanker om et ekteskap som må avsluttes. 

Det har vart i 20 år og vi har relativt små barn, så jeg vet at dette blir en jævlig periode. Det første som ryker hos meg når ting er tøffe, er nattesøvnen. Og jeg må regne med å bli deprimert. Er dette grunn nok til å bli sykmeldt? Hvor lenge var du eventuelt borte fra jobb? 

Og så økonomien. Ingen av oss har råd til å leie leilighet før huset er solgt, og det er noe som vil ta månedsvis. Hvordan løser folk det? Det kommer til å bli forferdelig for oss alle at dette trekker ut i tid, gå oppå hverandre. 

Anonymkode: cd51b...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal klare å ta vare på deg selv og små barn oppi dette, så er det nok en god ide at du blir sykemeldt. Jeg ville imidlertid snakket med nærmeste leder og evt. fått litt tilrettelegging om dette er mulig før jeg gikk til lege og ble sykemeldt. Finnes nok ingen fasit på hvor lenge. Det må du nesten kjenne på selv. Om dere ikke har økonomi til å leie så kan det være mulig å få hjelp fra Nav. Evt. søk startlån fra husbanken og kjøp noe du klarer å betale. Kan også høre med kommunen om kommunale leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (Akkurat nå):

Om du skal klare å ta vare på deg selv og små barn oppi dette, så er det nok en god ide at du blir sykemeldt. Jeg ville imidlertid snakket med nærmeste leder og evt. fått litt tilrettelegging om dette er mulig før jeg gikk til lege og ble sykemeldt. Finnes nok ingen fasit på hvor lenge. Det må du nesten kjenne på selv. Om dere ikke har økonomi til å leie så kan det være mulig å få hjelp fra Nav. Evt. søk startlån fra husbanken og kjøp noe du klarer å betale. Kan også høre med kommunen om kommunale leilighet. 

Hvorfor tror enkelte at kommunene har flust av boliger og at de kastes etter folk? Vet du hvor vanskelig det er å få kommunal bolig?

Ts, dere kan vel bli boende i boligen til den blir solgt. Hvis dere har barn så må dere uansett oppføre dere som voksne og fornuftige mennesker, så dere klarer sikkert å komme til en enighet om hvordan dere best bor i huset til ev nye eiere tar over. Å når huset er solgt så har dere vel midler til å flytte hver for dere. 

Når det gjelder depresjon, så kommer det nok an på graden, om du er fungerende med depresjonen eller ikke. Det er jo legen din som bestemmer om du skal sykemeldes eller ikke. Å hvor lenge folk har vært sykemeldt pga depresjon, så er det veldig individuelt. Noen trenger kort tid mens andre trenger lenger. 

Anonymkode: 03ecb...d2f

• Liker 3
Skrevet

TS,

Lykke til.

Hvis dere ikke har økonomi til å få ordnet nye boliger innen huset er solgt, så har dere ikke det. Men finnes det alternativer så dere slipper gå oppå hverandre, som venner og familie med et ekstra rom? Regner med at dere har planlagt 50/50 samvær.

Det er ikke jobben som er problemet. Se det som en del av løsningen for å holde deg oppe. Et sted å få komme unna problemene og oppleve mestring. Med tanke på at du beskriver en noe presset situasjon økonomisk, så burde du kanskje se på muligheter til å jobbe mer (hos samme eller annen arbeidsgiver).

Søk for øvrig andre positive mestringsstrategier som for eksempel trening.

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt 50% siden mars etter samlivsbrudd i jan. Jeg sliter også med søvnen. Helsa kommer først, lykke til❤️

Anonymkode: 8d8ae...36e

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble skilt var det godt å være på jobb, for da fikk jeg fokusert på noe annet. Kan være tussig å gå rundt alene i felles hjem og tenke tunge tanker også. 

Men det er jo forskjellig, du må kjenne på hva som blir riktig ❤️ 

Anonymkode: 3c085...0f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor tror enkelte at kommunene har flust av boliger og at de kastes etter folk? Vet du hvor vanskelig det er å få kommunal bolig?

Ts, dere kan vel bli boende i boligen til den blir solgt. Hvis dere har barn så må dere uansett oppføre dere som voksne og fornuftige mennesker, så dere klarer sikkert å komme til en enighet om hvordan dere best bor i huset til ev nye eiere tar over. Å når huset er solgt så har dere vel midler til å flytte hver for dere. 

Når det gjelder depresjon, så kommer det nok an på graden, om du er fungerende med depresjonen eller ikke. Det er jo legen din som bestemmer om du skal sykemeldes eller ikke. Å hvor lenge folk har vært sykemeldt pga depresjon, så er det veldig individuelt. Noen trenger kort tid mens andre trenger lenger. 

Anonymkode: 03ecb...d2f

Har vel verken sagt at det er enkelt å få kommunal bolig eller at det er flust av de sånn at de kastes etter folk?🤨🧐 Sa bare at det kunne være et alternativ. Selv om det er vanskelig å få bolig der du bor, så kan det være enklere i andre kommuner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, 

Ligger her og får ikke sove på grunn av forferdelig tunge tanker om et ekteskap som må avsluttes. 

Det har vart i 20 år og vi har relativt små barn, så jeg vet at dette blir en jævlig periode. Det første som ryker hos meg når ting er tøffe, er nattesøvnen. Og jeg må regne med å bli deprimert. Er dette grunn nok til å bli sykmeldt? Hvor lenge var du eventuelt borte fra jobb? 

Og så økonomien. Ingen av oss har råd til å leie leilighet før huset er solgt, og det er noe som vil ta månedsvis. Hvordan løser folk det? Det kommer til å bli forferdelig for oss alle at dette trekker ut i tid, gå oppå hverandre. 

Du må jo fokusere på hvordan du kan minimere og forebygge  "jævligheten". Å regne med å bli deprimert (som diagnose) høres merkelig ut. Selvfølgelig blir det tungt og ille, men det du virkelig trenger er jo å klare det så best som mulig. Både med tanke på helse, hverdag og økonomi, er det ikke sikkert at en sykemelding er det beste, i hvertfall ikke langtids-. Nå må du jo forsørge deg alene og barna i stor grad på best mulig måte for all framtid. Jobben din trenger du. De fleste arbeidsplasser er velvillige iog forståelsesfullenår det gjeder samlivsbrudd og små barn, men kun  for en kort periode, og den velvilligheten trenger du også senere som delvis aleneforsørger.
a en time hos legen med en gang, og snakk om søvn og søvnrutiner. Kanskje du kan få noe innsovingstabletter, samtaler, og kanskje en gradert sykemelding nå i straten er det beste? 

Så må dere jo få fortgang i det hussalget, og dere bør ikke bo sammen så lenge, heller campe på sofaen til familiemedlemmer annenhver gang. Etter 20 år, må det da være noen dere kjenner med et gjesterom, kjellerstue, sofa. 

Anonymkode: dab54...a3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, 

. Er dette grunn nok til å bli sykmeldt?? 

Nei. For det første så kan du ikke planlegge for å bli deprimert.

For det andre så vil det forventes at du bruker permisjonsreglementet til denne type fravær.

Om du har en såpass tafatt lege som sykemelder deg fordi du ber om det, så regn med at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen din og at det i dette tilfellet mest sannsynlig vil føre til stans i utbetaling av sykepenger.

Anonymkode: 65bec...646

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...