Gå til innhold

Er det merkelig av meg å si til psykologen at jeg kjenner meg igjen i psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler det er liksom en diagnose eller symptom man ikke kan ta opp selv. Kanskje fordi man ofte hører at hvis man tror det selv så e rman ikke psykotisk. 

Jeg var hos psykologen idag og nevnte altså dette. Han har nevnt det for meg tidligere altså men vi har ikke snakket mye om det det ble bare nevnt, men nå føler jeg meg dum for jeg nevnte et problem jeg har og spurte hvorfor jeg har det problemet og da sa jeg at jeg hadde gogolet og lest at det problemet ofte står på Google at kan skyldes psykose

Og det jeg egentlig lurer på er det noen andre som også er spurt behandleren om de har psykose eller om et symptom skyldes psykose? 

Anonymkode: 71ace...4b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig å være ærlig med psykologen, slik at du får den rette hjelpen, samt at du får behandlet hva som egentlig er roten til problemet. Hvis du opplever slike symptomer så bør du absolutt melde i fra om det, og etter det er det opp til psykologen å avgjøre alvorlighetsgraden i det

Anonymkode: a51d0...823

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull at psykotiske mennesker aldri vet om at de er i psykose. 

Jeg har vært innlagt mange ganger med mennesker som er i psykose, som sier ting som at «den her psykosen er helt jævlig», «jeg må ta medisin for psykosen min» og «når jeg er ute av psykosen så skal jeg gjøre (ditt og datt)». 

Altså man kan godt vite at man er i psykose, det som imidlertid er vanlig er at man ikke forstår hva psykosen innebærer og hvor syk man faktisk er. Feks du vet du er psykotisk, men du brånekter for at det du tror på er vrangforestillinger. Du kan være klar over at stemmene du hører er hallusinasjoner, men likevel tror du på det de sier eller lar de bestemme. Du kan være klar over at noe er veldig galt når du ikke får til å holde samtaler eller gjøre deg forstått. Dette er en veldig skremmende opplevelse, fordi man VET at man er syk men man har ingen mulighet til å «snappe ut» av det. 

Mange med psykose takker ja til innleggelse/medisiner/behandling nettopp fordi de vet at de er syk og trenger hjelp. 

Også har du selvfølgelig de som ikke skjønner at de er syk i det hele tatt. Det er mange av de også, men langt fra alle. 

Anonymkode: 487f6...f63

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare tull at psykotiske mennesker aldri vet om at de er i psykose. 

Anonymkode: 487f6...f63

Det er sant. Jeg har vært i psykose. Hele rommet ble strekt framfor meg, som i en film hvor man filmer en korridor og med filmtriks strekker slutten av korridoren seg ut. Personene som var der føltes ekstremt truende om de kom nærme, selv om det var mine to beste venner og et nært familiemedlem.
Det var veldig skremmende, men samtidig visste jeg intellektuelt at jeg ikke var i en farlig situasjon. I tillegg var det kanskje lettere for meg å vite, siden det var pga. rusmidler og jeg hadde opplevd lignende men mye mildere følelser på nedtur på det rusmiddelet før. Amfetamin.

Anonymkode: 198dd...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det opp med legen, og hun meldte meg til utredning hos TOPS. Greit å få sjekket ut. Jeg var da i grenseland til psykoselidelse, men var mest bare gæærn😂

Anonymkode: 06dd2...c2e

Skrevet

Nei, eneste jeg har fått høre av psykolog var at når jeg beskrev min daglige sinnstilstand var den den nærmeste beskrivelsen han hadde hørt av en psykose.
"Så jeg er psykoptisk" spurte jeg? Det ville forklart en del ting.
"Nei, det har jeg ikke sagt." svarte han.

Jeg vettafaen om jeg er dum eller men jeg mener nå det var NØYAKTIG det han sa!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler det er liksom en diagnose eller symptom man ikke kan ta opp selv. Kanskje fordi man ofte hører at hvis man tror det selv så e rman ikke psykotisk. 

Jeg var hos psykologen idag og nevnte altså dette. Han har nevnt det for meg tidligere altså men vi har ikke snakket mye om det det ble bare nevnt, men nå føler jeg meg dum for jeg nevnte et problem jeg har og spurte hvorfor jeg har det problemet og da sa jeg at jeg hadde gogolet og lest at det problemet ofte står på Google at kan skyldes psykose

Og det jeg egentlig lurer på er det noen andre som også er spurt behandleren om de har psykose eller om et symptom skyldes psykose? 

Jeg har opplevd mye rart. En gang ble jeg presset til å eksponere meg i gruppeterapi. Jeg fikk altfor mye oppmerksomhet, og ble veldig stressa. Rommet ble veldig rart og jeg ble sittende. Plutselig var timen over og alle skulle gå. Jeg satt ved siden av den ene behandleren som lente set mot meg og sa noe, men jeg hørte ingenting. Så bare munnen bevege på seg og hodet hans var kjempestort. 

Alle de andre pasientene gikk en etter en, og noen bøyde seg mot meg og sa noe men jeg hørte ingenting. Munnen deres beveget på seg og hodene deres kom helt oppi ansiktet mitt. 

Var dette psykose? 

Anonymkode: f2c6c...86e

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som gjort det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...