Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #1 Skrevet 20. november 2005 Skriv ned 7 viktige verdier i ditt liv
Brunhilde Skrevet 20. november 2005 #2 Skrevet 20. november 2005 Skriv ned 7 viktige verdier i ditt liv ← Høflighet er en av dem, så jeg foreslår at du starter og så spør andre om å følge etter - ikke bare beordrer...
Gjest LoisLane Skrevet 21. november 2005 #5 Skrevet 21. november 2005 1. Rettskriving ← Gi deg, da, folk tror det er meg! Viktige verdier, i uprioritert rekkefølge: Høflighet Sannhet Kommer ikke på flere, de burde holde.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Det var da voldsomt til hyggelige og ikke minst konstruktive svar Beklager om jeg virker beordrende i det først innlegget. Det gikk litt fort...Og jeg skrev bare rett av den oppgaven jeg har fått. Det jeg egentlig lurer på er om verdier er beskrivende ord som høfflighet og sannhet. Eller om det er "ting" som familie, gode venner, trygg jobb/økonomi osv...? Eller kan det være begge deler...? Vennligst hold dere for gode til å svare med mindre dere kan hjelpe
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #7 Skrevet 21. november 2005 Det var da voldsomt til hyggelige og ikke minst konstruktive svar Beklager om jeg virker beordrende i det først innlegget. Det gikk litt fort...Og jeg skrev bare rett av den oppgaven jeg har fått. Det jeg egentlig lurer på er om verdier er beskrivende ord som høfflighet og sannhet. Eller om det er "ting" som familie, gode venner, trygg jobb/økonomi osv...? Eller kan det være begge deler...? Vennligst hold dere for gode til å svare med mindre dere kan hjelpe ← Kanskje dette er helt feil forum for leksehjelp? Hva med å reflektere litt over det selv i stedet?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. november 2005 #8 Skrevet 21. november 2005 Hvis du tar deg bryet med å lese det midterste avsnittet i innlegget mitt, så vil du se at jeg har reflektert på egenhånd. Jeg har allerede skrevet to lister over viktige verdier for meg. En i hver av de kategoriene jeg nevner over. Problemet er hvilken jeg skal velge. Men ut ifra de FÅ fornuftige svarene jeg har fått i denne tråden, så ser det ut som om de fleste tenker på beskrivende ord. Så da velger jeg den! Håper for deres del at dere er hyggeligere i "det virkelige liv" Eller blir det litt hyklerisk med alt dette pjattet om at dere verdsetter høflighet, respekt osv...
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #9 Skrevet 21. november 2005 Hvis du tar deg bryet med å lese det midterste avsnittet i innlegget mitt, så vil du se at jeg har reflektert på egenhånd. Jeg har allerede skrevet to lister over viktige verdier for meg. En i hver av de kategoriene jeg nevner over. Problemet er hvilken jeg skal velge. Men ut ifra de FÅ fornuftige svarene jeg har fått i denne tråden, så ser det ut som om de fleste tenker på beskrivende ord. Så da velger jeg den! Håper for deres del at dere er hyggeligere i "det virkelige liv" Eller blir det litt hyklerisk med alt dette pjattet om at dere verdsetter høflighet, respekt osv... ← Det har virkelig noe med måten spørsmålet blir stilt på. Hvordan forventer du at andre skal svare på spørsmålet ditt når du selv ikke klarer det?
Gjest komsomolets Skrevet 21. november 2005 #10 Skrevet 21. november 2005 OK, Lekse-ulf Det var jeg som var magan, og den kommentaren var kanskje litt kjapp. 1. Snillisme 2. Arbeidsomhet 3. Nøyaktighet 4. Etterrettelighet 5. Barnslighet 6. Nerding 7. Sex Dette er ingen ranking.
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 22. november 2005 #11 Skrevet 22. november 2005 Hvis det er en oppgave du skal besvare, vil jeg tro det dreier seg om mer ikke-materielle ting... Altså ikke penger, PC, bil osv. Selvom selvfølgelig god økonomi kan være en verdi. Verdier for meg: (ikke etter prioritet) -Kjærlighet (Å føle seg elsket, at noen er glad i en) -Vennskap -Ærlighet -Evne til empati -Respekt for andre -Lojalitet -Håp
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2005 #12 Skrevet 22. november 2005 Det virker som poenget var at du skal skrive ned 7 viktige verdier i ditt liv, ikke 7 viktige verdier i livene til en haug ukjente folk på et nettforum.
Kafka Skrevet 22. november 2005 #13 Skrevet 22. november 2005 Ingen dum oppgave du har fremfor deg. Jeg var kansje litt snarlig i mitt forrige innlegg vedrørende verdigrunnlag, men det var like fullt seriøst ment Prøver dog å besvare deg litt mer utfyllende denne gang. Dette med verdier kan vel ofte sees i sammenheng med tro. Videre kan sikkert ens tro være en viktig motivasjonsfaktor. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på tro som i, være seg 'kristen-tro', men hvordan man selv tror vi er ment best å leve. Det kan være bassert på 'folkevett', 'religion' eller kansje et annet filosofisk livssyn. Jeg tror det finnes uerstattelige verdier også. Tolleranse og Aksept for eksempel. Det krever ikke mye fantasi å se for seg en verden fritt for dette. Som dumt er har historien vist, og kan fortelle oss daglig at dette er verdier som ser ut til å være vanskelig å leve etter for mange. Dvs. - det er sikkert mange som har et vokabular hvor ord som tolleranse og aksept flittig blir ivaretatt, men hvor handlinger til stadig viser noe annet. Det igjen forteller kansje noe om hvilke verdier vi er villige til å gå på akkord med? Jeg husker godt en artikkel (blandt mange gode) jeg leste i Frelsesarmeens, Krisgsropet for en tid siden. Den het 'Et nytt liv i gave' og jeg lette den frem til deg her. "Fra avfall til verdier", sto det på en søplebil som kjørte forbi meg her en dag. Jeg tenkte: "Sånn håper jeg det kan være med livet mitt!" Jeg syns det var fint sagt, og har aldri helt glemt det. (Denne er vel også rel.) Har du muligheten, så kunne du kansje skrive ned noen verdi-spørsmål og siden ta kontakt med diverse organisasjoner. Amnesy, Redd-barna, Frelsesarmeen, Rusmiddeletaten i Oslo, Plan, Bellona osv. Si det som det er. At du har en skoleoppgave fremfor deg og ønsker tanker fra forskjellig hold. Jeg er sikker på at du kommer til å bli overrasket over hvor mye flott som rører seg rundt i hodet til folk når du møter de på deres arena. Lykke til da!
nostalgia Skrevet 23. november 2005 #15 Skrevet 23. november 2005 (endret) "Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted..." ~Albert Einstein~ Verdier for meg er så mye, men om jeg skal nevne noe så blir vel det viktigste: å ha en nær og god kontakt med familie og venner, ærlighet, å være tro mot meg selv, å kunne være noe for andre; å kunne bety noe i andres liv, kjærlighet, å få ha indre ro og fred med seg selv, å akseptere meg selv for den jeg er, å få lov til å gjøre noe som føles meningsfylt, å alltid prøve å jobbe med meg selv, mine egne tanker og handlinger, leite etter de rette svarene/ være åpen for at svarene kanskje ikke er de jeg i utgangspunktet ville ha, at jeg føler meg trygg er viktig, å tørre å utfordre meg selv er viktig... Andre verdier (på en litt annen måte) i livet mitt er: gode ord fra andre mennesker - de sparer jeg på som små juveler Regnfylte dager når vinden brøler og det pisker på tak og vinduer; for det gir meg indre ro og fred, og MYE glede... Å sitte helt stille og se på en solnedgang, den første kaffeduften som brer seg i huset om morgenen, å se på kattene mine som sover, eller når de fyker over gulvet og leker... Latter; å kunne le vilt og uhemmet sammen med mennesker jeg føler meg trygg sammen med og som jeg stoler på; da blir jeg glad og myk inni meg... Dele gode måltider og lange samtaler betyr veldig mye, å lese bøker og høre på god musikk er noe jeg setter ufattelig stor pris på... Å kunne gå ute i naturen å bare nyte at jeg er til og at jeg faktisk kan gjøre det, det er et stort privilegium for meg (da jeg vet så altfor mye om hva det vil si å ikke kunne gjøre slike ting pga. sykdom) og sist men ikke minst; sjokolade & såpebobler!! Sjokolade; fordi det smelter på tungen og er søtt, og alt som er søtt er godt!! (No further explanation needed!) Såpebobler; når jeg blåser såpebobler føler jeg meg som jeg gjorde da jeg var barn igjen; ubekymret og lykkelig, med masse latter i magen Nå er jeg så trøtt at jeg går og legger meg, og da skal jeg lese på sengen og kose meg med det før jeg sover og så skal jeg forhåpentligvis drømmer noe spennende - alt det er verdifullt også... så, jeg vet ikke jeg - det er jo så mye som kan ha verdi? Vel, dette var bare noen tanker fra meg i natten... God Natt!! Anette Endret 23. november 2005 av nostalgia
Leo Skrevet 23. november 2005 #16 Skrevet 23. november 2005 Jeg skrev en gang en oppgave av den sorten sammen med en gjeng ukjente mennesker og de ble veldig overrasket da jeg svarte; Tro, håp, og kjærlighet. Vi skulle jo liksom være såååå "hippe" og kreative, men det var jo det det hele kokte ned til viste det seg... For å være litt mer spesifikk, så må man tro på seg selv og de man omgås, man må håpe på at rettferdigheten seirer og man må vite at kjærligheten er større enn alt annet.
Helene Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 -Kjærlighet (Å føle seg elsket, at noen er glad i en) -Vennskap -Ærlighet -Evne til empati -Respekt for andre -Lojalitet -Håp ← + -Trygghet -Barn -Tillit ble visst mer enn 7 ting...
Ugla Skrevet 23. november 2005 #18 Skrevet 23. november 2005 Avsporing: Før jeg åpnet tråden, lurte jeg på hva i huleste "VEIDIER" er for noe... Kom frem til at det må være noe ala "veikroer", altså et sted der man kan gå inn å die (amme)... Kanskje det er en verdi for noen...
nostalgia Skrevet 23. november 2005 #19 Skrevet 23. november 2005 (endret) Avsporing: Før jeg åpnet tråden, lurte jeg på hva i huleste "VEIDIER" er for noe... Kom frem til at det må være noe ala "veikroer", altså et sted der man kan gå inn å die (amme)... Kanskje det er en verdi for noen... ← Tror definitivt at noen kan finne verdien i det... også: @ DEG som valgte å åpne innlegget når du trodde det handlet om "noe ala "veikroer", altså et sted der man kan gå inn å die (amme)..." Huff.. nei - nå fikk jeg meg en god latter her - TAKK, Ugla!! Anette Endret 23. november 2005 av nostalgia
Ugla Skrevet 23. november 2005 #20 Skrevet 23. november 2005 Huff.. nei - nå fikk jeg meg en god latter her - TAKK, Ugla!! ← Ehh... Bare hyggelig, men det var jo så lite... Lo jeg også, da jeg oppdaget at jeg var HEELT på jordet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå