AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Jeg er alene mamma til min datter som skal konfirmeres neste år. Jeg er stolt, det er en stor dag. Desverre så er jeg så redd for å ikke få til alt "riktig". Far kommer og går som han vil, og har en familie som aldri helt har brydd seg noe nevneverdig de heller. Jeg vil la henne invitere akkurat de hun vil, det er hennes dag. Jeg satser på at de voksne kan omgås og være dannet mot hverandre. Men det kommer med en klump i magen. Jeg har også begrenset økonomi, nå som alt er blitt så dyrt, må derfor forsøke å få det til litt rimelig, så godt det lar seg gjøre. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne med planlegging. Hva gjør man i en konfirmasjon? Har ikke selv vært gjest på det jeg kan huske. Tar i mot alt av tips til program,mat, pynt etc. Vi blir ikke mer enn rundt 15 stk da mye av vår familie bor i Tyskland. Anonymkode: d9fa7...e68
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har aldri helt skjønt at konfirmasjon må være så innmari komplisert. Jeg har da hatt middagsselskap med 20 personer. Ok, så er det kaker i tillegg den dagen, men likevel? Hvorfor blir det så komplisert? Anonymkode: 5b405...7da 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har minner fra min brors konfirmasjon. Våre foreldre var skilt, og selv om alle var voksne og oppførte seg normalt og høflig, var det en litt klein stemning. Det var likssom noe falskt over det, selv om det var en ukomplisert skilsmisse uten drama. Jeg har kjent den sanme følelsen i vanlige bursdager ol etterpå og nå i voksen alder rundt 20 år senere også. Så ble jeg selv skilt, etter at mannen min var utro og gjorde en annen gravid. Et ikke pent brudd, men heller ikke særlig drama, bare liten til ingen kontakt. Da yngste skulle konfirmeres i fjor, laget jeg eget selskap med "mine", helga etter selve dagen. Da ble stemningen god for oss alle, og en flott dag. Tenk en ekstra flott bursdagsfeiring med middag og kaffe, gjør det fint men uhøytidelig. Du kan lage mye til feks koldtbord selv, dere kan lage invitasjoner og bordkort sammen. Mark- eller hageblomster, papirduker... Ebay har masse billig, og pintetest har mye inspirasjon. Anonymkode: 738a0...fa6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har aldri helt skjønt at konfirmasjon må være så innmari komplisert. Jeg har da hatt middagsselskap med 20 personer. Ok, så er det kaker i tillegg den dagen, men likevel? Hvorfor blir det så komplisert? Anonymkode: 5b405...7da Tror du er slikt svar hjelper TS? Har du ikke noe godt å si så la vær å si det. Skal du ha konfirmasjonen hjemme eller leie et sted? Hvis dere skal leie et sted så begynn å gjøre research allerede nå før de gode og billigere stedene blir tatt. Anonymkode: 54d00...b68
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har hatt tre konfirmasjoner. Det jeg har gjort for å lage det litt mer spesielt enn vanlig bursdag, er å dekke bord i et tema som representerer ungdommen. Det behøver ikke å være dyrt. Den ene var en bilgutt, så da fant vi frem lekebilene hans og brukte de til pynt. En annen var speider, så da var det skog og merker som ble brukt. Av blomster har jeg kjøpt billige på Rema og satt de sammen selv. Til alle har jeg laget minnevegg. Der har vi hengt opp litt klær, tegninger, diplomer, premier... osv. Vi lagde koldtbord selv, og fikk hjelp til kaker. Bestilte bare en kake, med bilde på. Anonymkode: eb72e...864
Blåjojo Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Du må finne ut hvor mange som skal inviteres, og evt. leie et sted ut fra dette. Bestem meny, og se om det er noe du kan kjøpe inn når du finner det på tilbud og hive i frysa. Videre må det litt pynt til, duker, lys og blomster. Hør med konfirmanten da det er hens dag, om fargeønsker osv. Hør med venninner og familie om kakebaking og evt. kjøkkenhjelp. Kjøp inn klær og sko så seint som mulig da enkelte i den alderen fort kan vokse 10 cm på kort tid. Ellers må du ha kaffe, brus og vann. Far skal uansett betale 50% av utgiftene og om han nekter kan du kreve han via NAV. Gjør det så enkelt som mulig. Trenger ikke noe program. Men er greit å ha litt tid etter kirka til fotografering før det er mat. Og så er det jo hyggelig om noen vil holde tale. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Hva ønsker konfirmanten? Vil hun ha en felles feiring eller en for hver familie? Anonymkode: ceb74...11f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Far skal betale halvparten, dersom han nekter går du gjennom nav. Anonymkode: a9baf...a29
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Far skal betale halvparten, dersom han nekter går du gjennom nav. Anonymkode: a9baf...a29 Dette er viktig. To av mine venninners barn har hatt to selskaper fordi foreldrene har for høyt konfliktnivå. Trist, men sannsynligvis likevel den beste løsningen for dem. Jeg og min eksmann holdt selskapet sammen, litt ubehagelig, men det gikk fint. Vi har da også godt samarbeid. Vi delte kostnadene i to og samarbeidet om mat og borddekking. 15 personer er heldigvis ikke så mye. Du kan ha det hjemme, leie et lite lokale/selskapslokale eller bestille bord på restaurant hvis økonomien tillater det. Vanlig program: Mingling og velkomstdrink. Vi hadde Mozell, mange har litt ekstra god eplejuice eller annen juice og noen har musserende vin/champagne (ja, noen har det og dette er ikke tråden for den debatten). Du er vertskap og går rundt og hilser på alle, helst sammen med konfirmanten. Når alle har kommet og maten er klar setter man seg til bords. Før dette har konfirmanten mottar gaver, åpnet dem, takket og lagt dem på et gavebord med kortene synlig. Eventuelle kontanter skjules og telles opp etter selskapet. Bordkort er vanlig. Du/foreldrene reiser deg/dere og ønsker velkommen og sier gjerne noe om hvor fint det er å se alle etc etc etc. Man kan gjerne orientere kort om hvor man finner mat og drikke hvis det f.eks er buffer på eget bord, eller opplyse om at maten vil bli servert ved bordene, hvor toalettet er hvis det er leid lokale etc. Så spiser man. Det er vanlig at en eller begge foreldre holder tale først. Mange viser bilder på lerret, jeg gjorde ikke det. Så holder kanskje noen av besteforeldrene tale, deretter faddere hvis det er kristen konfirmasjon, og kanskje en venninne/venn av deg som står konfirmanten nær. Noen har egenlagde sanger i stedet for tale, men det tror jeg er på vei ut. Noen konfirmanter holder egen tale der de takker foreldrene, bl.a. Når alle er ferdige er det vanlig at en av gjestene holder en kort takk for maten-tale. Andre har en klassisk takk for maten-sang. Så er det tid for å strekke på beina, mingle litt, se på gavebordet, rydde vekk mat og servise (anbefaler hjelp til dette). Etter en passe pause med tid for toalettbesøk, trekke litt luft etc, sette på kaffen og sette frem kakebord setter man seg igjen for kaffe og kaker. Nå er man gjerne ferdig med alt av taler og noen velger å løse opp på bordsettinger slik at folk kan sette seg litt her og der hvis det er plass og ellers passer. Etterhver begynner folk å trekke hjem. Viktig synes jeg at vertskap og konfirmant takker hver og en for oppmøte og gave. Anonymkode: 90dd2...036 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå