AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Hvilke kromosomfeil kan man finne ved å ta tidlig ul? Jeg har tatt NIPT og sendt blodprøve til Danmark. Tenker å ta ul i uke 14-15 for å se kjønn. Bør jeg ta i uke 12 for å sjekke for andre kromosomfeil også? Anonymkode: 4b4bb...a28
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Hæ? De kan jo ikke avdekke kromosomfeil ved UL. De kan se etter tegn på at noe er galt og henvise til videre utredning. Anonymkode: 518ce...ef7 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #3 Skrevet 29. juli 2022 De vil ikke se noe mere på UL enn de finner på NIPT. Anonymkode: 6145e...92b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: De vil ikke se noe mere på UL enn de finner på NIPT. Anonymkode: 6145e...92b I forhold til kromosomfeil. Dei kan sjå eventuelle andre ting. Anonymkode: 783f4...597 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Nipt er det sikreste, du trenger da ikke en ekstra ultralyd. Anonymkode: 4306d...db3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Nipt er det sikreste, du trenger da ikke en ekstra ultralyd. Anonymkode: 4306d...db3 Etter den ultralyden du må ta før NIPT for å bekrefte antall foster/hvor langt på vei/liv. Anonymkode: 783f4...597
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nipt er det sikreste, du trenger da ikke en ekstra ultralyd. Anonymkode: 4306d...db3 Nipt viser bare enkelte genetiske avvik. Ultralyd kan vise anatomiske avvik eller tegn på at organene ikke virker som de skal. Ultralyd viser faktisk mye mer, derfor er det beste å ta begge deler. Anonymkode: dd42d...028 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 Hvorfor testa du ikke for kjønn når du uansett tok nipt i danmark? Anonymkode: 5fdc6...ac7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor testa du ikke for kjønn når du uansett tok nipt i danmark? Anonymkode: 5fdc6...ac7 Fordi vi bestemte oss for å ikke vite kjønn, men nå har vi ombestemt oss. Jeg trodde det var andre kromosomfeil man kunne oppdage via ultralyd, som ikke kom frem via NIPT. men så lenge det kun er for å sjekke anatomien så gjør det vel ikke noe å vente litt til. Anonymkode: 4b4bb...a28
Selma1984 Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi vi bestemte oss for å ikke vite kjønn, men nå har vi ombestemt oss. Jeg trodde det var andre kromosomfeil man kunne oppdage via ultralyd, som ikke kom frem via NIPT. men så lenge det kun er for å sjekke anatomien så gjør det vel ikke noe å vente litt til. Anonymkode: 4b4bb...a28 Men det er jo gjennom å undersøke anatomien at en kan avdekke mulige avvik ved barnet. F.eks feil ved hjertet, hjernen eller avvik på organene, som er markører for kromosomfeil. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Selma1984 skrev (3 timer siden): Men det er jo gjennom å undersøke anatomien at en kan avdekke mulige avvik ved barnet. F.eks feil ved hjertet, hjernen eller avvik på organene, som er markører for kromosomfeil. Nettopp. Jeg tok tidlig nipt, gode resultater som tydet på null kromosomavvik. Men, på ultralyden ble det oppdaget akrani (dødelig hjerneavvik), så nipt forteller bare litt om fosteret. Er mye verre ting en downs som kan være galt. Anonymkode: 6f81f...760 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nettopp. Jeg tok tidlig nipt, gode resultater som tydet på null kromosomavvik. Men, på ultralyden ble det oppdaget akrani (dødelig hjerneavvik), så nipt forteller bare litt om fosteret. Er mye verre ting en downs som kan være galt. Anonymkode: 6f81f...760 Så trist, god klem til deg <3 nå er det uansett ikke ledig tid så jeg får bare vente til uke 15. regner med de kan sjekke dette i uke 15 også. Anonymkode: 4b4bb...a28
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 På NIPT testen testes det bare for de 3 vanligste kromosomfeilene. Mitt barn var bare lite for alderen på ultralyd, alt så bra ut men ut kom et barn med en sjelden, alvorlig kromosomfeil.. så tester og ultralyd kan ikke utelukke noe, desverre. Anonymkode: cfbfb...0e9 4
Selma1984 Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 13.33): Nettopp. Jeg tok tidlig nipt, gode resultater som tydet på null kromosomavvik. Men, på ultralyden ble det oppdaget akrani (dødelig hjerneavvik), så nipt forteller bare litt om fosteret. Er mye verre ting en downs som kan være galt. Anonymkode: 6f81f...760 Så fælt ❤️ Hos meg oppdaget de dødelig gastroschise hos fosteret.. Antagelig ingen kromosomfeil der, men alvorlig avvik som barnet ikke hadde overlevd med. NIPT hadde ikke avdekket dette… 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Min datter sitt syndrom ville de ikke avdekket på en vanlig nipt test. Anonymkode: 2f413...7a5
måbare80 Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Jeg har akkurat begynt å sette meg inn i NIPT test osv. Jeg har en mulig arvelig sjelden kromsomfeil, hvor utfallet er avhengig av kjønn. En jente ville ikke blitt påvirket (som meg), men en gutt ville hatt 50 % sjanse for å bli veldig syk/ikke levedyktig. Jeg skjønner at NIPT test visstnok kun tester for trisomi 13,18 og 21, så da ville vel ikke denne kromosomfeilen bli plukket opp. Men er det noen som vet om hvordan man eventuelt kan teste for sjeldne kromosomavvik? Jeg har vurdert og undersøkt litt om PGD, men fikk vite at fordi jeg er over 40 vil ikke det bli innvilget (?) Er det noen som vet om det er endret? Legen jeg snakket med virket litt usikker.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 måbare80 skrev (27 minutter siden): Jeg har akkurat begynt å sette meg inn i NIPT test osv. Jeg har en mulig arvelig sjelden kromsomfeil, hvor utfallet er avhengig av kjønn. En jente ville ikke blitt påvirket (som meg), men en gutt ville hatt 50 % sjanse for å bli veldig syk/ikke levedyktig. Jeg skjønner at NIPT test visstnok kun tester for trisomi 13,18 og 21, så da ville vel ikke denne kromosomfeilen bli plukket opp. Men er det noen som vet om hvordan man eventuelt kan teste for sjeldne kromosomavvik? Jeg har vurdert og undersøkt litt om PGD, men fikk vite at fordi jeg er over 40 vil ikke det bli innvilget (?) Er det noen som vet om det er endret? Legen jeg snakket med virket litt usikker. Du har rett på genetisk veiledning. Dersom det er sant at guttefoster med 50 prosent ikke vil være levedyktig så får du også tilbud om å velge jentefoster. Jeg kjenner noen som har fått dette. Men da var det altså snakk om en veldig alvorlig sykdom uforenlig med liv. jeg er bærer av en genfeil som er kjønnsbunden. Ingen syke jenter kun 50 prosent sannsynlighet for syk gutt. Men sykdommen er fint mulig å leve med om enn litt belastende for barnet.. men da får en ikke tilbud om noe hjelp. Jeg har to gutter med denne sykdommen. Anonymkode: 6b3bb...bbd 1
måbare80 Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har rett på genetisk veiledning. Dersom det er sant at guttefoster med 50 prosent ikke vil være levedyktig så får du også tilbud om å velge jentefoster. Jeg kjenner noen som har fått dette. Men da var det altså snakk om en veldig alvorlig sykdom uforenlig med liv. jeg er bærer av en genfeil som er kjønnsbunden. Ingen syke jenter kun 50 prosent sannsynlighet for syk gutt. Men sykdommen er fint mulig å leve med om enn litt belastende for barnet.. men da får en ikke tilbud om noe hjelp. Jeg har to gutter med denne sykdommen. Anonymkode: 6b3bb...bbd Takk for svar. Godt å høre at andre har fått tilbud om det, og at det kanskje er mulig for meg og. Jeg har snakket med avd for medisinsk genetikk på Ullevål (kun kjapt på tlf) , og de sa at de trodde det var for sent for meg å få innvilget PGD, men at jeg kunne få NIPT test. Jeg lest i bioteknologi loven, og kunne ikke se noe aldersgrense der, så håper det fortsatt er mulig. Da kunne jeg valgt kjønn for å sikre meg et friskt barn fremfor å bli gravid og håpe at det er friskt, men ikke se det før etter flere uker. De vet visst ikke så mye om hvordan det ville påvirket barnet, annet en å si at det ville bli sykt. Men han brukte ordet ikke-levedyktig, så det var jo litt forvirrende. Kanskje det gjelder det samme som for de du kjente. Uansett må jeg nok ha litt mer veiledning ja.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Jeg undersøkte litt rundt nipt-test i Danmark, der kunne man velge en utvidet test som testet for en lang liste ting. Man er selvsagt aldri trygg, det finnes jo uendelig med diagnoser… Men søk opp forskjellige klinikker og les hvilke diagnoser de tester for. (Vi fikk aldri tatt test fordi jeg var for syk til å reise. Håper på et friskt barn om få uker.) Anonymkode: 47550...1c8
måbare80 Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 0.01): Jeg undersøkte litt rundt nipt-test i Danmark, der kunne man velge en utvidet test som testet for en lang liste ting. Man er selvsagt aldri trygg, det finnes jo uendelig med diagnoser… Men søk opp forskjellige klinikker og les hvilke diagnoser de tester for. (Vi fikk aldri tatt test fordi jeg var for syk til å reise. Håper på et friskt barn om få uker.) Anonymkode: 47550...1c8 Takk for tips ang utvidet test. Skal undersøke litt om det. Ønsker deg lykke til med fødsel og håper på friskt barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå