AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Del Skrevet 28. juli 2022 Skal hente en katt i morgen:) Men har funnet ut at jeg må kaste (nesten) alle plantene mine. 😕 Har monstera og philodendron, og de har jeg lest er giftig for katter. Har coleus/praktspragle og sukkulenter og, og har lest litt forskjellig om de. Er de giftige de og? Har ingen sted å sette unna plantene, siden jeg bor i en liten leilighet, så de må vel bare kastes. Hvilke grønne planter har dere som har katter, og som er trygge? Anonymkode: e2ce5...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Del Skrevet 28. juli 2022 Les den andre tråden som nettopp var her og de på aspca, de har en oversikt. Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Del Skrevet 28. juli 2022 De plantene du lister opp står ikke i denne oversikten når det gjelder katt. https://www.plantasjen.no/disse-plantene-er-giftige-for-katter-og-hunder.html Anonymkode: 9efa0...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Del Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De plantene du lister opp står ikke i denne oversikten når det gjelder katt. https://www.plantasjen.no/disse-plantene-er-giftige-for-katter-og-hunder.html Anonymkode: 9efa0...fe8 Det er ikke en komplett liste. Her er en ganske lang oversikt: https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants Ellers kan man søke på felleskatalogen/veterinærkatalogen og den nettsiden jeg linket til for å finne spesifikke planter. Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Del Skrevet 28. juli 2022 Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Del Skrevet 28. juli 2022 https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/forgiftninger/planter/c https://plantaddicts.com/are-coleus-poisonous/ Coleus er ikke så giftig, men det er giftig, det står hos felleskatelogen og, så greit å være påpasselig. Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #7 Del Skrevet 29. juli 2022 Du kan selge plantene, da Det er jo mange som er interessert i å kjøpe planter. Jeg har ikke mange planter grunnet liten leilighet, men jeg har en svigermors tunge og smaragdpalme. Sistnevnte kan være mildt giftig, men hun spiser ikke på planter med så tykke blader. Det er verre med alle andre planter, spesielt planter som kan minne om gress f.eks., så smaragdpalmen har hun latt være i fred. Anonymkode: 62a0e...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #8 Del Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan selge plantene, da Det er jo mange som er interessert i å kjøpe planter. Jeg har ikke mange planter grunnet liten leilighet, men jeg har en svigermors tunge og smaragdpalme. Sistnevnte kan være mildt giftig, men hun spiser ikke på planter med så tykke blader. Det er verre med alle andre planter, spesielt planter som kan minne om gress f.eks., så smaragdpalmen har hun latt være i fred. Anonymkode: 62a0e...e62 Jeg har heller ikke mange pga størrelsen på stua. Er svigermors tunge trygg? Anonymkode: e2ce5...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #9 Del Skrevet 29. juli 2022 Plasser plantene som du vil beholde og som er giftige på plasser katten ikke klarer å komme seg opp til. Og kjøp heller inn trygge planter til å ha andre steder. Hvis du har store potteplanter kan der være lurt å dekke til jorden slik at pus ikke begynner å grave ut jorden. Jeg klippet til en svart sekk og la over jorden, men kanskje svart duk fra hagesenter er bedre løsning. Anonymkode: fe1cf...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Plasser plantene som du vil beholde og som er giftige på plasser katten ikke klarer å komme seg opp til. Og kjøp heller inn trygge planter til å ha andre steder. Hvis du har store potteplanter kan der være lurt å dekke til jorden slik at pus ikke begynner å grave ut jorden. Jeg klippet til en svart sekk og la over jorden, men kanskje svart duk fra hagesenter er bedre løsning. Anonymkode: fe1cf...b9a Jeg har en liten leilighet med stue og kjøkken i ett, og ingen høye steder å sette planter på (utenom en ved ett lite vindu bak vasken i kjøkkenet.) Finner bare steder der det står hvilke planter som er giftige, og ikke hvilke som er trygge. Hadde jeg funnet en oversikt over det, hadde jeg kjøpt ett par trygge, fine, grønne planter.😊 Anonymkode: e2ce5...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 30. juli 2022 #11 Del Skrevet 30. juli 2022 (endret) Disse grønne plantene er trygge for katt og hund: Grønnrenner, Calathea, Maranta, Dvergfjærpalme, Elefantfot, Hawortia, Echeveria, Fugleredebregne, Hjortehornbregne, Bostonbregne, Prikkeplante (Hypoestes Phyllostachya), Vannmelon peperomia, Bromelia, Daddelpalme. I tilegg er mange urter trygge, timian, rosmarin og basilikum ihvertfall ☺️ Edit: Det er flere andre trygge planter også selvsagt, det var bare disse jeg kom på i farten. Endret 30. juli 2022 av Nevrosererroser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Del Skrevet 30. juli 2022 Nevrosererroser skrev (2 minutter siden): Disse grønne plantene er trygge for katt og hund: Grønnrenner, Calathea, Maranta, Dvergfjærpalme, Elefantfot, Hawortia, Echeveria, Fugleredebregne, Hjortehornbregne, Bostonbregne, Prikkeplante (Hypoestes Phyllostachya), Vannmelon peperomia, Bromelia, Daddelpalme. I tilegg er mange urter trygge, timian, rosmarin og basilikum ihvertfall ☺️ Takk😊 Anonymkode: e2ce5...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Del Skrevet 30. juli 2022 Men vent litt da, og se om pus bryr seg? Jeg har haugevis med planter, og mine to katter har aldri rørt de. Hvorfor kaste de før du vet at kattene liker å rote i planter? Jeg ville satt unna de som er virkelig giftige, og latt andre stå fremme. Så ser du det bare an. Anonymkode: f4a42...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har en liten leilighet med stue og kjøkken i ett, og ingen høye steder å sette planter på (utenom en ved ett lite vindu bak vasken i kjøkkenet.) Finner bare steder der det står hvilke planter som er giftige, og ikke hvilke som er trygge. Hadde jeg funnet en oversikt over det, hadde jeg kjøpt ett par trygge, fine, grønne planter.😊 Anonymkode: e2ce5...7bf Hæ? Du fikk jo tilsendt en link til en annen tråd med flere tips til trygge planter, det første som kommer opp når man googler «trygge planter for katt» er mange artikler med nettopp… oversikt over trygge planter, OG du fikk link til både felleskatalogen og aspca der du kan søke etter hvilken som helst plante å få opp om den er trygg eller ikke. Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ? Du fikk jo tilsendt en link til en annen tråd med flere tips til trygge planter, det første som kommer opp når man googler «trygge planter for katt» er mange artikler med nettopp… oversikt over trygge planter, OG du fikk link til både felleskatalogen og aspca der du kan søke etter hvilken som helst plante å få opp om den er trygg eller ikke. Anonymkode: bc60b...296 Var det den på engelsk? Så såvidt innom den, foretrekker norsk.🙈 Anonymkode: e2ce5...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #16 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var det den på engelsk? Så såvidt innom den, foretrekker norsk.🙈 Anonymkode: e2ce5...7bf Glem det, så at du mente en annen. Anonymkode: e2ce5...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Glem det, så at du mente en annen. Anonymkode: e2ce5...7bf Google «trygge planter for katt» så kommer det opp mange på norsk. Anonymkode: bc60b...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 30. juli 2022 #18 Del Skrevet 30. juli 2022 Ingen grunn til panikk: Her kan du slå opp, og dette er den mest seriøse og tryggeste informasjonen du finner om giftige planter, https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/forgiftninger/planter/m Her kan du se reaksjonene og om behandling er nødvendig. Som du ser, er det veldig sjeldent at plantene faktisk er livsfarlige. Her er en annen, litt mindre vitenskapelig artikkel, men uansett ganske fornuftig: https://www.mestergronn.no/mg/blomstertips-pd/aktuelt/disse-plantene-kan-vaere-giftige.html Jeg har både Monstera, Coleus og gud vet hva annet, men mine voksne katter har ikke så mye som smakt på dem, og de lever i beste velgående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Del Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har heller ikke mange pga størrelsen på stua. Er svigermors tunge trygg? Anonymkode: e2ce5...7bf Ja, den kommer ikke opp som utrygg ihvertfall når jeg googler eller sjekker lista som er lagt ut over her. Det er uansett en plante de ofte ikke liker å tygge på grunnet tykke og sterke blader. Anonymkode: 62a0e...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå