AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har ei venninne som leier ei leilighet, og oppdaget tilfeldig at utleier har folkeregistrert adresse på denne leiligheten, og ikke der utleier faktisk bor(helt annet bygg, helt annet sted). En felles venn mente dette var fordi at ved salg, så slipper utleier å skatte av prisstigningen på boligen, dersom hun selv har bodd i den. Men, hun bor jo ikke teknisk sett her? Vi ble nysgjerrig:P Anonymkode: 8203f...049
herremann Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Hvis eier er registrer som boende i mer enn 60%(?) av arealet leiligheten trenger vedkommende da ikke å skatte av leieinntektene. 3
A-hunter Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Man kan ikke "tilfeldig oppdage" andres folkeregistrerte adresse. Her er ikke boligen en gang solgt eller lagt ut for salg, så det du spør om er om det kan komme til å skje skattesvindel en eller annen gang i fremtiden. Svaret på det er ja. Det kan skje. Men i hvilken grad og på hvilken måte berører dette dere? 1
Brunello Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Det er skatteundragelser og brudd på folkeregisterloven. 1
Gjest Crimson123 Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Det kommer an på hvor stor del av boligen som blir utlånt.
A-hunter Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er skatteundragelser og brudd på folkeregisterloven. Boligen er ikke en gang solgt (eller til salgs). Forklar oss, så enkelt du greier, hvor skatteunndragelsene er i dette tilfellet? Tror du at man skatter av boligsalg på forskudd???
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 herremann skrev (Akkurat nå): Hvis eier er registrer som boende i mer enn 60%(?) av arealet leiligheten trenger vedkommende da ikke å skatte av leieinntektene. Eier bor i ikke i samme bygg en gang. Hun bor halve byen avgårde. Hun har bare satt sin folkeregistrerte adresse til min venninnes leilighet uten å ha n herremann skrev (2 minutter siden): Hvis eier er registrer som boende i mer enn 60%(?) av arealet leiligheten trenger vedkommende da ikke å skatte av leieinntektene. Nei, utleier bor langt, langt unna. A-hunter skrev (Akkurat nå): Man kan ikke "tilfeldig oppdage" andres folkeregistrerte adresse. Her er ikke boligen en gang solgt eller lagt ut for salg, så det du spør om er om det kan komme til å skje skattesvindel en eller annen gang i fremtiden. Svaret på det er ja. Det kan skje. Men i hvilken grad og på hvilken måte berører dette dere? Lite sted og sommerferie;) Boligen er ikke lagt ut for salg nei. Men forutsatt at utleier selger leiligheten mens den fortsatt er registrert som hennes folkeregistrerte adresse, så unngår hun jo å skatte fordi hun "bor" der. Brunello skrev (Akkurat nå): Det er skatteundragelser og brudd på folkeregisterloven. Det jeg også tenker? Men samtidig så er jo venninna mi også registrert på samme adresse. Anonymkode: 8203f...049
Brunello Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eier bor i ikke i samme bygg en gang. Hun bor halve byen avgårde. Hun har bare satt sin folkeregistrerte adresse til min venninnes leilighet uten å ha n Nei, utleier bor langt, langt unna. Lite sted og sommerferie;) Boligen er ikke lagt ut for salg nei. Men forutsatt at utleier selger leiligheten mens den fortsatt er registrert som hennes folkeregistrerte adresse, så unngår hun jo å skatte fordi hun "bor" der. Det jeg også tenker? Men samtidig så er jo venninna mi også registrert på samme adresse. Anonymkode: 8203f...049 At venninnen din er registrert der har null betydning. De kunne vært samboere. Hun kan jo prøve seg på litt utpressing. Tre måneder før hun flytter ber hun om depositumet utbetalt og fri leie ut oppsigelsesperioden. Om ikke sendes det varsel til skattemyndighetene😀
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 Ikke svindel, men skatteunndragelse. Du kan tipse skatteetaten så har de en merknad på henne. Anonymkode: b9d75...61b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Her kan du tipse skatteetaten om feil i Folkeregisteret: Tips om mulige feil eller avvik i Folkeregisteret for privatpersoner - Skatteetaten Det som står nederst på siden trenger dere ikke å ta med, siden det er eier det gjelder. Anonymkode: 01a6e...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eier bor i ikke i samme bygg en gang. Hun bor halve byen avgårde. Hun har bare satt sin folkeregistrerte adresse til min venninnes leilighet uten å ha n Nei, utleier bor langt, langt unna. Lite sted og sommerferie;) Boligen er ikke lagt ut for salg nei. Men forutsatt at utleier selger leiligheten mens den fortsatt er registrert som hennes folkeregistrerte adresse, så unngår hun jo å skatte fordi hun "bor" der. Det jeg også tenker? Men samtidig så er jo venninna mi også registrert på samme adresse. Anonymkode: 8203f...049 Hvordan vet dere at vedkommende har folkeregistrert adresse der? Anonymkode: e0c5a...c1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå