Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av egkjedermeg
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du voksen eller under 18 år?

Anonymkode: 6513d...869

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du voksen eller under 18 år?

Anonymkode: 6513d...869

Jeg er under 18 år.

Skrevet

Er litt vanskelig å si om du har noen grunn til å være sur eller ikke med det du oppgir. 

Hvordan er du ellers? Er du en av de ungdommene som gjør og sier hva de føler for og har lite til null respekt for foreldre og voksne? Kan du være kverulerende over småting eller hvis du ikke får lov til det du vil? Bidrar du hjemme eventuelt? 

Eller er du en som respekterer din mor, viser ansvar og er pliktoppfyllende? 

Dersom du kan ærlig si at du er en av de sistnevnte så kan jeg forstå at du blir sur/frustrert over din mor og anbefaler deg å ta en rolig prat med hun om hva du føler en dag tonen er fin hjemme. 

Er du førstnevnte, får du bare bite tenna sammen og stå i det til du er gammel nok til å flytte ut og ta vare på deg selv. 

Alt dette kommer selvsagt an på hvordan din mor er som person så utdyp gjerne litt mer😉

Skrevet (endret)
Deseo skrev (På 28.7.2022 den 19.51):

Er litt vanskelig å si om du har noen grunn til å være sur eller ikke med det du oppgir. 

Hvordan er du ellers? Er du en av de ungdommene som gjør og sier hva de føler for og har lite til null respekt for foreldre og voksne? Kan du være kverulerende over småting eller hvis du ikke får lov til det du vil? Bidrar du hjemme eventuelt? 

Eller er du en som respekterer din mor, viser ansvar og er pliktoppfyllende? 

Dersom du kan ærlig si at du er en av de sistnevnte så kan jeg forstå at du blir sur/frustrert over din mor og anbefaler deg å ta en rolig prat med hun om hva du føler en dag tonen er fin hjemme. 

Er du førstnevnte, får du bare bite tenna sammen og stå i det til du er gammel nok til å flytte ut og ta vare på deg selv. 

Alt dette kommer selvsagt an på hvordan din mor er som person så utdyp gjerne litt mer😉

.

Endret av egkjedermeg
AnonymBruker
Skrevet
egkjedermeg skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Jeg har mye respekt for moren min og andre folk og voksne rundt meg, og jeg vil også si at jeg hjelper til ganske mye hjemme. Til vanlig har vi en ganske bra tone og kommer så og si godt overens, men når vi begynner å diskutere føler jeg at hun nesten bytter personlighet.  

Hvorfor kan du ikke være med venner på 2mnd? Dette høres merkelig ut. Hun kan ikke nekte deg det. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 841a3...001

AnonymBruker
Skrevet
egkjedermeg skrev (2 timer siden):

I det siste har jeg vært veldig oppgitt over min egen mor. Jeg synes hun behandler meg urettferdig og i enkelte perioder har det kommet til punktet at jeg har vurdert å flytte ut.

En av tingene jeg har vært irritert og lei over er at hun ikke en gang hører på meg når vi diskuterer noe, for eksempel: Jeg hadde noen planer med en venn jeg ikke hadde møtt på lenge, når jeg forteller henne at vi skal henge blir hun sur og bare sier nei og bruker "Fordi jeg sier det", eller "Jeg trenger ikke å ha noen grunn" når jeg spør. Hun kan også komme med nedsettende kommentarer eller påstander som absolutt ikke er sant og bruke det mot meg. Når jeg prøver å spørre henne om det sier hun bare at hvis jeg ikke slutter å mase får jeg for eksempel ikke lov til å være med venner på to måneder. Hun kan også være kontrollerende og bli sur hvis jeg ikke gjør ting helt etter hennes mening eller planer.

Har jeg grunn til å være sur? Hvis ja, har dere noen forslag eller tips til hva jeg kan gjøre eller si? Jeg er desperat. 

Flytt 🙄 ikke gidd å krangle med henne. En voksen person som enda ikke skjønner det, skjønner det ikke😅

Anonymkode: 62885...377

Skrevet
egkjedermeg skrev (8 timer siden):

Takk for svar.

Jeg har mye respekt for moren min og andre folk og voksne rundt meg, og jeg vil også si at jeg hjelper til ganske mye hjemme. Til vanlig har vi en ganske bra tone og kommer så og si godt overens, men når vi begynner å diskutere føler jeg at hun nesten bytter personlighet.  

Da ville jeg forsøkt å ta praten med hun når dere har en fin tone hjemme 😊 

Si til moren din at du ønsker å ta opp noe med hun og at du vil at hun skal opptre rolig og bare lytte til deg når du snakker fordi det er noe som har plaget deg lenge og ønsker å få det ut. 

Spør hun om hvorfor hun svarer deg slikt og hva som påvirker holdningen. Dersom hun svarer rolig og fornuftig på det du stiller, vær åpen og ta imot kritikken selv hvis hun kommer med noe. Det er ikke alltid man selv kan se sine "dårlige" sider. 

Dessverre finnes det mange mennesker som ikke klarer å ta imot kritikk og som med en gang starter å forsvare seg selv ved å komme med motkritikk og blir ufine. Dersom det skulle skje, anbefaler jeg deg å holde deg rolig og si at du bare ønsket å få ut litt følelser og eventuelt forlat samtalen dersom du ser at den er på vei til en diskusjon eller en ufin side fra mor.

Beste måten å få luftet/avklart ting på er å holde seg rolig og lytte til hverandre. Ved diskusjoner kommer ikke alt frem som man vil og man kan si ting man ikke mener. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke fester, ruser deg, ligger rundt og bare henger gatelangs men er ærlig, pliktoppfyllende og at moren din vet hvor du er, men likevel sier nei på trass virker det som , da hadde jeg og blitt sur. 

Og folk som sier flytt. Og diskutere og krangle med foreldre har tenåringer gjort siden tidenes morning. Noen verre enn andre. Familie AS er ikke alltid bare idyll og harmoni som man gjerne kunne tenkt seg elle har drømt om. 14 åringen ønsker seg nye dyre sko, moren sier nei. Så er ballen i gang at hun er stygg, egoistisk og fæl som ikke kjøper de skoene. Verste moren i hele verden. Var ihvertfall slik når jeg og søsknene vokste opp 🫣🤭 

Det går over og en dag er du voksen og kan bestemme ALT selv. Men synes det er rart at hun sier nei til og møte en venn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...