Gå til innhold

Hvor mye koster det å kjøre Oslo-Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Jeg skal sitte på med en venn fra Oslo til Bergen om litt. Vil gjerne bidra på kostnadene, men vet jeg ikke får et klart svar om jeg spør - antakelig bare «du kan kjøpe is og noe.»

Er det noen som har kjørt strekningen, eller noenlunde tilsvarende nylig, og har et anslag for hva det kom på med bom, bensin og sånt? Hilsen bil-løs og kunnskapsløs på dette feltet.

Anonymkode: acfd6...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer helt an på ruta dere kjører... 

Du er innafor med 1000 pr vei, det er da inkludert bom, ferje, diesel/bensin. Mest sannsynlig litt lavere. 

Anonymkode: a300e...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kommer helt an på ruta dere kjører... 

Du er innafor med 1000 pr vei, det er da inkludert bom, ferje, diesel/bensin. Mest sannsynlig litt lavere. 

Anonymkode: a300e...6a8

Og ikke minst hva slags bil du kjører. Med elbil koster det deg 56 kroner i bompenger fra Oslo til Bergen (mot drøye 200 kroner med fossil). Dette via Rv7

Hvor mye strøm du bruker er avhengig av biltype. Men en Tesla så vil du kanskje bruke drøye 60 kWt. Hvis man lader hjemme før man kjører så kan man regne en pris på 1 krone/ kWt. 
 

Samlet pris på turen Oslo-Bergen med en Tesla blir da ca 120 kroner 🙂 Én ladestopp burde holde lenge!

Tilsvarende tur med fossilbil som bruker 0,5 liter på mila blir 800 kroner (inkl bompenger). 

Anonymkode: 13577...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk litt for forsikringen da, milene går jo på en sånn tur!

Anonymkode: 65ed7...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilkostnader er vel 3-5 kr/km. Men da er alt iregnet. Nedskriving, renter, forsikring, sørvis, verksted, eu-kontroll, bompenger, drivstoff, dekk- og annen slitasje. Alt. Det blir vel feil å ta med alt fordi mange ønsker tryggheten i å ha bil selv om de ikke kjører den særlig mye. Og hvis din venn uansett skulle kjøre strekningen...jeg ville betalt 500-800 hver vei. Litt avhengig av hvor likt eller forskjellig dere tjener.

Anonymkode: 0fd2c...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ikke minst hva slags bil du kjører. Med elbil koster det deg 56 kroner i bompenger fra Oslo til Bergen (mot drøye 200 kroner med fossil). Dette via Rv7

Hvor mye strøm du bruker er avhengig av biltype. Men en Tesla så vil du kanskje bruke drøye 60 kWt. Hvis man lader hjemme før man kjører så kan man regne en pris på 1 krone/ kWt. 
 

Samlet pris på turen Oslo-Bergen med en Tesla blir da ca 120 kroner 🙂 Én ladestopp burde holde lenge!

Tilsvarende tur med fossilbil som bruker 0,5 liter på mila blir 800 kroner (inkl bompenger). 

Anonymkode: 13577...7c2

Hvis du ser på rene driftsutgifter ja. Men regner du med verditap, forsikring og vedlikehold koster det mye mer å kjøre med en nyere Tesla. Kjører du en billig dieselbil vil den koste mindre pr kilometer hvis man regner med alt. En dyr bil vil falle mer i pris enn en eldre brukt bil. Elbil prisene er riktig nok kunstig høye på grunn av stor etterspørsel, men vil falle fort når nye og bedre modeller dukker opp. En bil til 500.000 faller normalt et par hundretusen de første årene. Hvis man er litt forsiktig og sier at den faller 200.000 på 3 år (Model 3), tilsvarer det ca. 67.000 kroner i året eller 5580 kroner i måneden bare i tapt verdi. Det tilsvarer 3,35 kroner pr. kjørte kilometer hvis man kjører 20.000 kilometer i året. Forsikring koster ofte rundt 800 i måneden. Betalte det for min Tesla i hvert fall. Det tilsvarer 50 øre pr kilometer hvis man kjører 20k kilometer i året. Da er man oppe i en kilometer pris på 3,80. Vedlikehold og service koster fort 10.000 i året hvis man tar høyde for at dekkene skal byttes ut med jevne mellomrom + annet uforutsett. Da er vi oppe i 4,30 pr kilometer. Det er 450 kilometer mellom Bergen og Oslo. Det blir da 1935 kroner å kjøre turen en vei bare i regner med verditap, forsikring og vedlikehold. 


Strømmen et ellers dyr nå. 2.66 koster den hjemme hos meg. Det blir fort 150 kroner for fullt batteri. Tesla tar nesten 5 kroner kwt for å hurtiglade. Hvis man fyller på litt blir det fort 200 kroner der også. Man bruker da 350 kroner i strøm. Bompenger koster rundt 50. Hvis man legger sammen blir det da rundt 2300 kroner hver vei. 
 

Den gamle diesel bilen min koster meg 8000 i forsikring, 10.000 i vedlikehold. Det tilsvarer 0,9 kroner pr kilometer med 20.000 kjørte i året. Jeg bruker 724 kroner på turen i diesel med forbruk på 0,6 og 26 kroner liter dieselpris. 200 i bompenger. Bompenger og diesel blir ca 2 kroner pr. Kilometer. Siden bilen er gammel er verditap nesten 0. Jeg bruker derfor 2,9 kroner pr kilometer. Eller 1305 kroner på turen inkludert alt. 

 

 

Anonymkode: cec08...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir vel rundt 300 i bensin for deg, pluss bompenger ol/2.

Anonymkode: 89c63...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar. Jeg ante som nevnt seriøst ikke om det var 200,- eller 2000,- liksom.

Om jeg ikke får kastet meg over betalingsterminalen på en bensinstasjon og betalt alt av mat, har jeg mye mer peiling nå på hvor mye jeg kan vippse som en uoppfordret takk for turen.

Anonymkode: acfd6...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ser på rene driftsutgifter ja. Men regner du med verditap, forsikring og vedlikehold koster det mye mer å kjøre med en nyere Tesla. Kjører du en billig dieselbil vil den koste mindre pr kilometer hvis man regner med alt. En dyr bil vil falle mer i pris enn en eldre brukt bil. Elbil prisene er riktig nok kunstig høye på grunn av stor etterspørsel, men vil falle fort når nye og bedre modeller dukker opp. En bil til 500.000 faller normalt et par hundretusen de første årene. Hvis man er litt forsiktig og sier at den faller 200.000 på 3 år (Model 3), tilsvarer det ca. 67.000 kroner i året eller 5580 kroner i måneden bare i tapt verdi. Det tilsvarer 3,35 kroner pr. kjørte kilometer hvis man kjører 20.000 kilometer i året. Forsikring koster ofte rundt 800 i måneden. Betalte det for min Tesla i hvert fall. Det tilsvarer 50 øre pr kilometer hvis man kjører 20k kilometer i året. Da er man oppe i en kilometer pris på 3,80. Vedlikehold og service koster fort 10.000 i året hvis man tar høyde for at dekkene skal byttes ut med jevne mellomrom + annet uforutsett. Da er vi oppe i 4,30 pr kilometer. Det er 450 kilometer mellom Bergen og Oslo. Det blir da 1935 kroner å kjøre turen en vei bare i regner med verditap, forsikring og vedlikehold. 


Strømmen et ellers dyr nå. 2.66 koster den hjemme hos meg. Det blir fort 150 kroner for fullt batteri. Tesla tar nesten 5 kroner kwt for å hurtiglade. Hvis man fyller på litt blir det fort 200 kroner der også. Man bruker da 350 kroner i strøm. Bompenger koster rundt 50. Hvis man legger sammen blir det da rundt 2300 kroner hver vei. 
 

Den gamle diesel bilen min koster meg 8000 i forsikring, 10.000 i vedlikehold. Det tilsvarer 0,9 kroner pr kilometer med 20.000 kjørte i året. Jeg bruker 724 kroner på turen i diesel med forbruk på 0,6 og 26 kroner liter dieselpris. 200 i bompenger. Bompenger og diesel blir ca 2 kroner pr. Kilometer. Siden bilen er gammel er verditap nesten 0. Jeg bruker derfor 2,9 kroner pr kilometer. Eller 1305 kroner på turen inkludert alt. 

 

 

Anonymkode: cec08...21e

Jeg er selvfølgelig enig i at verditapet er den absolutt største kostnaden ved å ha bil. 

Men de færreste vil forvente at kompisen som sitter på over fjellet til Bergen, skal bidra til å dekke avskrivninger. Da er det de isolerte driftskostnadene for den aktuelle turen som gjelder. Ev. marginalkostnaden per kilometer. 

Når det er sagt så er det litt tullete å sammenligne kostnaden for en gammel dieselbil med en Tesla rett ut av butikken. Det er jo åpenbart at den gamle dieselbilen har mindre verditap.

Det interessante er jo å sammenligne kostnadene mellom de reelle alternativene når folk skal kjøpe ny bil.

Du overdriver dessuten strømprisen. Med strømstøtteordningen skal det godt gjøres å betale særlig mer enn 1 krone kWt - særlig om man lader på natten og når det er billigst strøm. Strekket Oslo-Bergen er det ikke behov for noe særlig hurtiglading. 

Anonymkode: 13577...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjørte Bergen-Oslo for via Hardangervidda for et par dager siden med bensinbil. Brukte ca en tank (40 liter) med bensin + kjapt regnet ca 300 i bompenger. 

Anonymkode: ae89e...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...