AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 For dere som har vært på en liten reise med livsstilsendring den siste tiden: vil dere dele hva som har fungert for dere? Gjerne hva som har vært mest effektivt og gitt resultater som motiverer, men som også er holdbart i lengden. Anonymkode: accaf...0bc
Green_Harmony Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Det som har fungert for meg er å ta hensyn til meg selv. Ingen " alt eller ingenting" holdning, men heller moderasjon. Små endringer i hverdagen fremfor en stor helomvending! Jeg har valgt å tenke lenger frem, at om 6 måneder så vil jeg kunne være 12 kg lettere ved å fokusere på 0,5 kg ned i uka, noe som var veldig overkommelig. Noen uker mer og andre litt mindre, men i snitt. De gangene jeg har feilet har jeg gått full av motivasjon en mandags morgen og gnagd på gulerot frem til sen ettermiddag når jeg plutselig fant meg selv på tur i godteboksen eller en snartur innom kiwi.. Nå er jeg super takknemlig for at jeg startet for 6 måneder siden og er i skrivende stund nesten 14 kg lettere! ikke fokusert på trening, men heller kosthold. Byttet ut det jeg spiser til vanlig med magrere produkter og sørget tidlig i prosessen for at jeg hadde muligheter når søtsuget kom! 😊 Det er langt bedre å spise en proteinsjokolade til 200 kalorier enn å presse nedpå en hel Freia plate til Gud ved hvor mange kcal.. Tenk på at hver dag man kommer seg gjennom jo nærmere er man målet, og går man på en smell så blir ikke hele fremgangen spolert, det tar bare litt lenger tid å komme frem! Det er en endring i livsstil og det blir en rutine over tid, vær snill med deg selv ❤ 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Periodisk faste og lavkarbo. Anonymkode: ac0a7...3ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Kaloritelling og fokus på livsstilsendring fremfor diett/slankekur. Små endringer, tok meg god tid og unner meg også både kaker, snop og god mat innimellom. Det verste man kan gjøre er å kjøre på med streng diett som viker veldig fra livsstilen sin, og forvente rask vektnedgang. Husk at det man gjør må man fortsette med resten av livet, så velg en metode du kan leve med. Det er ikke å gå ned i vekt som er mest utfordrende, men å holde på vekta når man når målet. Anonymkode: 9c866...1e1 2
Hege q Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Det venninna mi gjorde for å ned i vekt : Plantebasert mat, masse turer, og spise 2-3 ganger om dagen. Sove tidsnok, og ta deg en liten løpetur på morgen
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Jeg måtte legge om livsstilen da det viste seg jeg ikke tålte hvetemel. Ble mye jeg unngikk, og begynte å lage mer ren mat som salater, rent kjøtt og mye mer egg. Dette med mye vann, mye søvn og moderasjon i porsjoner gjorde at jeg gikk ned 10 kg på 15 uker. Anonymkode: 6079a...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Å lære meg å stå i sultfølelsen. Da mener jeg ikke å sulte meg selv, men å tåle å kjenne på følelsen av å være sulten uten å hive i meg det første og beste jeg kom over. Et godt verktøy her var periodisk faste hvor mitt spisevindu var fra kl.12-20. Men å lære å stå i den følelsen har alt i alt vært det viktigste. Det nest viktigste var å lære meg hva som er kaloririk og kalorifattig, og å finne riktige kilder til næring som gjorde meg mett og fornøyd, samtidig som det var bra for helsen. Hadde ingen «nei»-mat, men fokuset var på hva som var bra for meg å spise. Slik klarte jeg å gjennomføre en livsstilsendring. Jeg veide 86 kg på det meste, men gikk ned til 63 kg på 10 mnd. Dette er 2 år siden. I dag veier jeg 60 kg ☺️ Anonymkode: cd7e6...7b9 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Sluttet og drikke brus Anonymkode: 3baf7...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 Motivasjonen min var en permanent livsstilsendring. Da jeg ble 40 så handlet det ikke lenger om å lynslanke meg for å passe inn i en kjole eller se bra ut før sommeren. Det funket aldri, jeg gikk alltid raskt opp i vekt med en gang etterpå ++ ekstra kilo. Jeg har mye overvekt i slekten, og ser hvor ødeleggende det er for helsen, og hvordan eldre slektninger blir syke, umotiverte og immobile. Første jeg gjorde var å kutte ut all tankeløs småspising. Det var mye av mitt problem. Jeg har klarte aldri å dy meg når godsaker ble servert. Enten at det legges ut konfekt og digg på jobb, eller at slekt og venner byr på spontan gjærbakst. Har lært meg å takke nei, "jeg venter til middag". Er bevisst på alt jeg putter i munnen. Ellers spiser jeg helt normal mat. Begrenser porsjonene, og tar meg tid til å spise. Har lært å skille mellom cravings og ekte sult. Noen ganger føler jeg det er stress å takke nei, og måtte unngå alle fristelsene som er rundt oss hele dagen. Men da minner jeg meg selv om at det ikke er normalt å trykke i seg alt som er foran nesen, det er overflod, og dersom jeg skal holde meg normalvektig så er jeg rett og slett nødt til å tenke over hva som fortæres. Jeg vil gi kroppen den beste forutsetningen for å være funksjonell og sprek når barnebarna kommer 🙂 Anonymkode: 0844f...650 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Jeg gikk ned 20 kg uten å gå på diett bevisst. Hadde prøvd å slanke meg i åresvis, ingen resultater. Så hadde jeg veldig dårlig mage i en lengre periode, og fant ingen åpenbare allergier. Tok gastroskopi og allting. Begynte da på gluten- og melkefritt kosthold. Men i tillegg fikk jeg veldig angst, som ble forverret voldsomt av metthetsfølelse. Så tilsammen betydde jo dette: - Helfabrikata og typisk usunn mat utgikk - Fettrike usunne matvarer utgikk fordi jeg var redd for å bli kvalm - Spiste aldri takeaway (fordi elimineringsdietten og angsten) Det var på den tiden veldig dårlig utvalg i vegansk is/sjokolade osv - så i helgene spiste jeg som kos en bolle med frukt og noen biter kokesjokolade. Altså ikke en halv pose smash eller noe sånt. - drakk aldri alkohol - spiste sjeldent noe særlig av kaker osv på fredagskaffe på jobb, fordi jeg hadde angst for å bli kvalm på jobb. Tok noen biter og et lite kakestykke, men ikke et stort kakestykke osv. Oppsummert: På dager uten trening spiste jeg 1800 kalorier, treningsdager mer (men ikke mer enn jeg forbrente). Måten motivasjonen ble opprettholdt på var jo veldig tvangspreget, og føltes jo ikke mentalt bra. Gikk aldri sulten, men samtidig var jeg ikke «psykisk fri» til å være med på en tilfeldig restaurant eller spise middag hos andre. Det handlet ikke om kaloriene, men om angsten for å bli dårlig av maten jeg ikke hadde tilberedt selv. Der vil jeg aldri tilbake igjen. Men jeg forsøker nå igjen å gå ned i vekt, men da ikke til en like lav vekt som jeg hadde. Og jeg vet hva det krever: å si NEI til unødvendig småspising. En skål is en onsdag og noe snacks en lørdag er ikke et problem, men når det baller på seg med litt her og der innimellom merker man det ikke før 3 år er gått liksom. Anonymkode: 84ae8...188
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Ei venninne gikk nettopp ned 10 kg, kun ved å endre til periodisk faste. Ellers spiser hun samme mat som før, bare ikke den småspisingen sent på kveld eller frokost. Kjenner også ei til som gikk ned mye med det, men hun endret i tillegg til 5-2-diett (spise veldig lite 2 dager, periodisk faste hver dag). Hun gikk fort opp igjen etterpå, da hun ikke endret til en vane hun er villig til å fortsette med. Anonymkode: 619d7...05c 2
Sheik Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Ble strengere med meg selv, sluttet med mye småspising fordi jeg kjedet meg. Byttet til sunnere varianter (Norvegia lett i stedet for original, Brelett i stedet for Bremykt osv), kuttet kraftig ned på brus (drikker kun brus ved spesielle anledninger nå), kuttet ned på snacks og godteri (eller velger sunnere alternativer som popcorn i popcornmaskin uten smør eller olje). I tillegg fant jeg meg en fysisk hobby som jeg liker å drive med slik at det er gøy å trene og jeg bruker da hele kroppen. Og jeg lærte at "fuck it"-dager er helt greit en gang i blant når motivasjon svikter. Kommer meg tilbake på riktig kurs dagen etter. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg gikk ned 20 kg uten å gå på diett bevisst. Hadde prøvd å slanke meg i åresvis, ingen resultater. Så hadde jeg veldig dårlig mage i en lengre periode, og fant ingen åpenbare allergier. Tok gastroskopi og allting. Begynte da på gluten- og melkefritt kosthold. Men i tillegg fikk jeg veldig angst, som ble forverret voldsomt av metthetsfølelse. Så tilsammen betydde jo dette: - Helfabrikata og typisk usunn mat utgikk - Fettrike usunne matvarer utgikk fordi jeg var redd for å bli kvalm - Spiste aldri takeaway (fordi elimineringsdietten og angsten) Det var på den tiden veldig dårlig utvalg i vegansk is/sjokolade osv - så i helgene spiste jeg som kos en bolle med frukt og noen biter kokesjokolade. Altså ikke en halv pose smash eller noe sånt. - drakk aldri alkohol - spiste sjeldent noe særlig av kaker osv på fredagskaffe på jobb, fordi jeg hadde angst for å bli kvalm på jobb. Tok noen biter og et lite kakestykke, men ikke et stort kakestykke osv. Oppsummert: På dager uten trening spiste jeg 1800 kalorier, treningsdager mer (men ikke mer enn jeg forbrente). Måten motivasjonen ble opprettholdt på var jo veldig tvangspreget, og føltes jo ikke mentalt bra. Gikk aldri sulten, men samtidig var jeg ikke «psykisk fri» til å være med på en tilfeldig restaurant eller spise middag hos andre. Det handlet ikke om kaloriene, men om angsten for å bli dårlig av maten jeg ikke hadde tilberedt selv. Der vil jeg aldri tilbake igjen. Men jeg forsøker nå igjen å gå ned i vekt, men da ikke til en like lav vekt som jeg hadde. Og jeg vet hva det krever: å si NEI til unødvendig småspising. En skål is en onsdag og noe snacks en lørdag er ikke et problem, men når det baller på seg med litt her og der innimellom merker man det ikke før 3 år er gått liksom. Anonymkode: 84ae8...188 Hm, det var interessant. Hvorfor får du angst av å være mett? Anonymkode: 8e6be...e64
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #14 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hm, det var interessant. Hvorfor får du angst av å være mett? Anonymkode: 8e6be...e64 Jeg har hatt det liknende, riktignok utviklet jeg ikke ordentlig angst av det, men ble definitivt stresset av å kjenne meg mett. Når magen blir så fort dårlig av alt og ingenting, så betyr ofte å være mett et par timer med smerter på do. Til vanlig er det kjipt, mens det er full krise i sosiale settinger. For min del ble det enda verre hvis jeg ikke spiste ofte nok, så jeg fikk mest stress av å ikke spise... Anonymkode: 09aec...a3f
Maestro Skrevet 29. juli 2022 #15 Skrevet 29. juli 2022 Trappe ned og slutte på medisiner 🫰🏻 -13 kg siden april. Ikke mye sånn på tid, men merkbart på kroppen og klær. Spist og beveget meg normalt. Hjelper på at jeg tar buss, å trasker øveralt 🫣🤭 og siste halvåret gått turer uten angst så motiverende og bli fjellgeit igjen som før jeg ble syk. Skal ned minst 20 kg til. Om jeg kommer meg ned på 80 på 178 cm, er det helt greit. Kjekt om jeg havner på 75 kg, griner ikke av det 😂 veide 60, men så tynn skal jeg ikke bli igjen. Kjekt når jeg var 20, men ikke når man bikker snart 30 og ønsket er en sunn kropp med former 💃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå