AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Har ganske ny maskin også, skikkelig dumt. Har kjørt sånn renseprogram men lukter surt av klærne likevel. Hva kan det være jeg gjør galt? Anonymkode: 1177f...ee3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Kanskje dumt spørsmål, men du skriver ikke noe om det: lar du dem ligge lenge etter vask? Hvis de ikke får tørke fort, så lukter det surt. Anonymkode: 48f29...a9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Bruker du vaskemaskinen som skittentøys kurv? Den bør stå tom med døren litt oppe når den ikke brukes. Klær blir raskere sure i varmen også. Tredje tingen jeg kan komme på er at du kan skylle gjennom med eddik i maskinen, eddiklukt forsvinner så jeg bruker det i stedet for skyllemiddel på treningstøy Anonymkode: 2aa36...371 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Hvis klærne dine tidligere har blitt liggende for lenge i trommelen etter vask, så blir du ikke kvitt den lukta. Den følger med senere, samme hvor ny maskin du har: lukta sitter i selve klærne. Anonymkode: 287a2...954
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Sette på tom kokvask? Anonymkode: afb94...098
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Tørker du klær på badet? Da kan det bli sur lukt pga fukt. Klær bør tørkes der det er godt med luft og passe på så klær ikke henger innpå hverande, god plass mellom hvert plagg. Anonymkode: 9dc28...c25
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 For lav temp? Vask på 40 grader er ofte ikke nok, særlig for syntetiske klær. Anonymkode: f1f00...10d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje dumt spørsmål, men du skriver ikke noe om det: lar du dem ligge lenge etter vask? Hvis de ikke får tørke fort, så lukter det surt. Anonymkode: 48f29...a9e Hva er lenge? Eller for lenge, da. Ligger aldri i maskinen en halv dag liksom. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker du vaskemaskinen som skittentøys kurv? Den bør stå tom med døren litt oppe når den ikke brukes. Klær blir raskere sure i varmen også. Tredje tingen jeg kan komme på er at du kan skylle gjennom med eddik i maskinen, eddiklukt forsvinner så jeg bruker det i stedet for skyllemiddel på treningstøy Anonymkode: 2aa36...371 Nei, har egne kurver og prøver å ha døren åpen (men har et barn som lukker den innimellom). Eddik skal prøves AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis klærne dine tidligere har blitt liggende for lenge i trommelen etter vask, så blir du ikke kvitt den lukta. Den følger med senere, samme hvor ny maskin du har: lukta sitter i selve klærne. Anonymkode: 287a2...954 Æsj, det sitter i klærne? Er det bare å kaste dem liksom? 😆 Prøver å være raskt ute, men gikk vel i alle fall over en time fra jeg hørte den var ferdig til jeg fikk tatt den. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sette på tom kokvask? Anonymkode: afb94...098 Det kan jeg prøve AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tørker du klær på badet? Da kan det bli sur lukt pga fukt. Klær bør tørkes der det er godt med luft og passe på så klær ikke henger innpå hverande, god plass mellom hvert plagg. Anonymkode: 9dc28...c25 Tørker mest i stua eller på terrasse, men er nok litt fæl på å henge for tett ja... Kanskje det rett og slett ikke kommer nok luft til mellom. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For lav temp? Vask på 40 grader er ofte ikke nok, særlig for syntetiske klær. Anonymkode: f1f00...10d Vasker vanlige klær på 40 ja, for det står på lappen 😛 Redd for å ødelegge dem. Anonymkode: 1177f...ee3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Hvor raskt tørker klærne? Er de sure når du tar de ut av maskinen eller er/blir de sure mens de tørker? Klær skal normant tørke på noen få timer, høyst over natta. Tørker de saktere enn det har du enten for høy luftfuktighet eller klærne henger for tett. Kjør en tom maskin på 95grader langvask, deretter vasker du de sure klærne på 60 grader og tørker de raakt. IKKE bruk eddik, det ødelegger slanger og ventiler i maskinen og det LUKTER eddik lang vei for oss som IKKE vasker klær i eddik. De som sverger til at eddik «ikke lukter» er selv blitt immune mot lukta og kjenner den ikke. Anonymkode: 0daf7...a31 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Vask på nytt på vanlig program og heng opp med en gang så ordner det seg Anonymkode: 90575...a28
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Klær må henges opp med en gang, de kan vel ligge max 1 time før det blir bakterier synes jeg å ha lest. Men med en gang er best! Og ikke heng de opp en fuktig plass, og de trenger luft i mellom. Anonymkode: 3f310...90d
Pinner Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 (endret) For å redde klærne ; Legg de aktuelle klærne i eddikvann en times tid, og legg klærne i ei bøtte kokevann etterpå (eller så varmt du tør) .. sett klærne på vask etter dette. 1. slutt å bruk tøymykner, spesielt de med masse parfyme🥶 2. har du en sånn miljøvennlig vaskemaskin som bruker lite vann, har du muligens svaret på årsaken til sur lukt. Den skyller klærne for dårlig Og så fikk du andre råd over her som også kan hjelpe😊 Endret 28. juli 2022 av Pinner
Akryl Skrevet 29. juli 2022 #14 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ganske ny maskin også, skikkelig dumt. Har kjørt sånn renseprogram men lukter surt av klærne likevel. Hva kan det være jeg gjør galt? Anonymkode: 1177f...ee3 Jeg hadde samme problem. Løsning er enkelt. Du må huske å vaske i 60 grader innimellom. Det er fordi det er da alle bakterier dør. Hvis du vasker nesten alltid under 40 så vil klærne lukte vondt. Hvis du ikke har noe å vaske på 60, hiv inn noen dusj håndkler og kjør på 60. Prøv engang og lukten vil bli borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå