Gå til innhold

Hvordan blir det med arv i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn fra før, og ett med ektemannen min. 
Faren til min førstefødte er også gift på nytt, og fått ett barn til. 
Ingen av oss har særeie. Hvordan blir det med arv til min førstefødte da, når jeg eller pappaen dør? 

Anonymkode: 28c22...0e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe med særeie å gjøre.

Når den tid kommer, angir Arveloven hva barnet har krav på. I dag er pliktdelsarven på inntil 15 ganger grunnbeløpet, dvs ca 1,5 million til hvert barn.

Barna dine skal forøvrig arve likt.

Om du har formue som er større en det barna tilsammen har krav på, kan du skrive testamente og bestemme en annen fordelingen enn den loven angir for alt over pliktdelsarven.

Anonymkode: 38122...e31

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det. Uten testamente så er ektefelle først sikret sin minstearv. 1/4 del av hva ektefellen etterlater seg, men minst 4G (om boet er mellom 4G og 16G). Etter dette arver livsarvinger, dvs barn, like deler. Barna kan kreve skifte når foreldrene dør. Så om du og ektemannen eier boligen 50/50 eller en annen prosent, så må gjenlevende betale ut arvingene. Eventuelt få tillatelse til å sitte i uskifte. Det er nok lurt å finne ut om det er forsikringer gjennom arbeidsgiver og hva disse eventuelt gir etterlatte om noe skjer, og å skrive testamente og ektepakt når det er mine og dine barn. Alt som er gjennomtenkt, og gjerne snakket om på forhånd - gjør at det praktiske er enklere å håndtere for alle om/når noe skjer.

Ektefellens minstearv - Jusinfo.no

Arverett - Jusinfo.no

Anonymkode: 00278...922

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...