Gå til innhold

Hjelper dere fam/søsken med flytting oppussing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten betaling, altså mere som en «hjelp»?

er det en selvfølge at man skal hjelpe noen ut med ting fordi man har peiling på det som skal gjøres? Og hvor går grensen for hva som er for lenge å hvor mye man skal hjelpe før man kanskje bør tilby litt betaling?

Anonymkode: 026da...635

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flytting kunne jeg hjulpet med om det var et nært familiemedlem, har selv fått hjelp av foreldre og kunne gjort det samme. Oppussing, eh nei, det velger man jo selv når man skaffer bolig, så da burde man i allefall tilby betaling evt. tjenester tilbake. Er ikke min jobb å brekke ryggen over at noen skal tjene fett med penger senere. 

Anonymkode: 9e816...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på familien. I min familie er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, uansett om vi har peiling eller ikke. Det går alle veier, selv om alle ikke kan gjøre alt. Noen hjelper med barnepass, noen med flytting, kjøring osv.

Grensen for å motta betaling går hos oss der man hjelper noen i jobben, på en slik måte at den som mottar hjelpen tjener på det. Broren min har f.eks. et yrke som min mann benytter seg av i sitt firma iblant. Når han gjør oppdrag der får han selvsagt betalt. Men han gir jo litt rabatt da. (Og familien får også rabatt når de kjøper noe fra mannens firma.)

Anonymkode: 54563...464

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flytting hjelper jeg gjerne med, men pusse opp, der vil jeg ha litt betalt. 

Anonymkode: 49be5...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det slik at.

De som trenger hjelp stiller opp med ubegrenset kaffe. Og sørger for pizza og øl. Da stiller jeg opp med varebil og henger. Og dere kjører meg hjem igjen😅 

Anonymkode: de132...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt hjelper man familien med slikt! Vi hjelper, og får hjelp av, våre søsken (med partnere) og foreldre. 

Anonymkode: c3563...098

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie er det en selvfølge å hjelpe til der vi kan :) vi får hjelp når vi trenger det 

Anonymkode: 7ffff...61a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hjelper hverandre, kunne aldri krevd penger av min egen familie eller venner for å hjelpe til , hjelpen går gjerne litt begge veier da 🙄 

Anonymkode: 3ee02...085

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt i forbindelse med flytting kanskje, også hjelper jeg mine gamle foreldre med mye, ikke oppussing, men husvask og hagearbeid og lignende. Det samme gjør mine brødre. På hytta deres har vi gjort en innsats, malt og slikt. Men det er vi som bruker den. 
Vi låner hverandre verktøy og henger og  bil og slikt, og kan gi en hjelpende hånd, men nei, vi verken flytter eller pusser opp hos hverandre.

Anonymkode: c2814...793

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper selvsagt foreldre og søsken med hva enn de måtte ha behov for hjelp til. Hjelper dog ikke andre med verken flytting eller oppussing. Venner får klare denne typen ting selv, eller betale noen for hjelpen. Dersom vi f. eks. hadde hatt henger eller pick-up så hadde vi selvsagt vært behjelpelige med kjøring, men vi har altså ingen av delene så da begrenser hjelpen til venner seg ved at vi kan la barna deres leke litt med våre for å fristille foreldrene til jobbingen.

Anonymkode: 29d55...6cf

AnonymBruker
Skrevet

I min familie hjelper alle med alt de kan. Vi fikk omgangssyke når vi skulle ta over ny leilighet, og da trådte foreldre, søsken og besteforeldre til og malte alle rom og la nytt gulv sånn at alt var klart til dagen vi hadd leid flyttebil. Det gjengjelder vi så klart ved behov. Alle får en flaske vin, en bedre middag eller noe annet som takk, men det er kun symbolsk, og ingen forventer noen betaling i etterkant.

Anonymkode: 070d5...11c

Skrevet (endret)

Hadde hjulpet med flytting, men oppussing er i grenseland. Mer som i nei, med mindre det var snakk om hjelp til noe som tok noen timer. 

Jeg tenker det er innafor å spørre om flyttehjelp, men oppussing må folk tilby selv.

Og er man håndtverker skal man iallefall tilby selv. Det er huge no å spørre om synes jeg. Altså, jeg tenker man kan spørre om tips til et materiale eller «ville du valgt slik eller sånn», men ikke mer enn det. 

Mannen min har hjulpet et par kompiser med å lage tak i kjeller (bare montering av plater) og platting/flislegging/legge gulv.

Men disse vennene har hjulpet oss med flytting også et par ganger, pluss at det er litt greit å lære «handygreier» vi kan få bruk for selv. 

Så han skyldte litt en tjeneste tilbake. 

Endret av DundreMilfin
Skrevet

Flytting og enkel oppussing - ja så klart!

Men hadde jeg hatt en håndverkeryrke hvor jeg kunne gjort mer kompliserte ting innenfor oppussing, ville jeg forventet en tjeneste eller litt godtgjørelse i form av litt mer enn pizza og øl (og alle materialer dekket selvfølgelig). Men det hadde vært svært redusert «pris» i så fall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan gjerne hjelpe til med selve flyttingen. Fylle opp bilen og hjelpe med bæring. Men så kommer det også an på når det skal flyttes. Med lite fri så bruker jeg ikke tid på flytting om jeg er invitert med på noe gøy. 

Hvis man er tømrer, rørlegger, elektriker, designer osv, så syns jeg ikke noe om å utnytte gratis arbeidskraft. Med mindre vedkommende byr på hjelp selv. 

Jeg mener også man må ha en plan B, altså ikke forvente at alle skal flokke seg og hjelpe til. Også føler jeg man kan gi og ta. Noen er mer behjelpelig enn andre, og da er det mer selvsagt at man hjelper tilbake. Også må ikke det kjedelige arbeidet delegeres bort, slik som bortkjøring av boss som må sorteres ol. 

Syns også det er på sin plass at de som får hjelp stiller med mat og drikke, som takk fot arbeidet. Enten det er pause med pizza og brus eller boller. 

Anonymkode: 8ff9a...b9a

AnonymBruker
Skrevet

en gang jeg skulle hjelpe noen i familien med å flytte så dukket jeg opp der. Men de hadde fremdeles ikke begynt å for eksempel pakke ned forskjellige saker og ting i pappesker, eller løftet en finger. Da satt dem fremdeles og glodde på TV-skjermen eller på datamaskinen. Dem kunne i alle fall ha begynt å pakke ned en del ting som de skulle ha med seg! 

i tillegg, når vi begynte å pakke for eksempel servise og sånn inn i håndkle / klær eller andre ting, så begynte dem umiddelbart å sutre og klage over at man visstnok gjorde ting helt feilt i følge dem. Glass skulle pakkes inn i t-skjorter før det ble lagt i esker. Men kanskje en eller to timer senere kommer dem og klager over at dette også er feil, og da er det plutselig gensere eller håndkle som glassene skal pakkes inn i.   

Senere kommer dem og påstår at andre ting som lett skal knuses burde pakkes inn i flere lag med vanlig  tørkepapir, og så går det bare en liten stund før dem dukker opp igjen og klager over at disse tingene egentlig burde ha blitt pakket inn i helt andre ting for å hindre at ting blir ødelagt under transporten. I tillegg til at dem påstår at det visstnok er alle andre som er noen "forbanna idioter" eller lignende, fordi dem gjør alt sammen helt feil. Selv om ting selvfølgelig blir gjennomført nøyaktig som dem hadde snakket om tidligere. :fy_fy:   

Anonymkode: c92e2...85d

Skrevet

Har kun vært i andre enden. Familien stiller opp ved flytting, nedvask, oppussing og hagedugnad. Kommer såklart til å gjengelde om noen skulle trenge det.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper så lenge det ikke går på bekostning av noe annet.

Når jeg sier på bekostning av så mener jeg: vi avtaler å hjelpe og gjennomfører, men mannen har f.eks hjulpet broren mye med oppussing. Da vi var to voksne i en leid leilighet brukte han mye tid der. Jeg var med og hjalp gjerne svigermor(kroniske smerter og kan ikke kjøre bil) med mat og handling, gikk turer og fant på ting på egenhånd mens mannen og svigerfar hjalp med oppussing. Vi bor i forskjellige byer. Da vi kjøpte eget hus, fikk barn og jeg var fullstendig utmatta(mulig fødselsdepresjon) ville oppussingshjelpen gått på bekostning av meg og datteren vår, så da ble det ikke så mye mer hjelp enn småting her og der. 

Anonymkode: ff140...fb8

Skrevet

Har hjulpet andre med flytting og også fått hjelp. Jeg tenker man stiller opp for familie og venner, men og at etablerte folk med ok økonomi godt kan bruke flyttebyrå😇

Når det gjelder oppussing så har jeg inntrykk av at menn med håndtverkeryrker hjelper sine venner og får så en gjentjeneste. Tror det er mye bytting av tjenester i enkelte miljøer.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hjelper man hverandre. Uten betaling. Vi klarer oss helst selv, men noen ganger trengs det et par ekstra hender. Hvor iskaldt har ikke samfunnet blitt om ikke familie og venner skulle hjelpe hverandre litt?

Anonymkode: de626...3ff

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...