Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er praktiserende muslim, og bruker også hijab av den grunn. Opplever stadig vekk at etnisk norske kvinner tildels ser ned på meg, og spørre ofte litt sånn «nedlatende» spørsmål om for eksempel hijaben min. Har et eksempel:  «dusjer du med hijab?» eller «får du lov til å kjøre bil? Trodde ikke kvinner fra arabiske land fikk lov til dette». Jeg har aldri møtt noen av disse damene her med fordommer. Jeg er ferdig utdannet sivilingeniør, og fikk høre her om dagen «du fikk lov til å ta utdanning, ja?». Mener ikke å tråkke på noen tær, men lurer på hva slags inntrykk folk går med når det gjelder oss praktiserende muslimer, særlig kvinner. Føler meg litt utestengt på jobb og lite inkludert når jeg får slike spørsmål og andre innspill som ligner på det. Er det bare slik det er? 

Anonymkode: b8c10...479

• Liker 6
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke standarden, av de som bruker hijab. Regner med du forstår det?

Anonymkode: 02aea...d6a

• Liker 35
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvis du er lei av det så får du bare slutte å bruke hijaben da... Problem løst.

• Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Svar at du er imponert over at vedkommende klarer å navigere i samfunnet, så langt uten verge😄

Anonymkode: 75a9d...b24

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Hvis du er lei av det så får du bare slutte å bruke hijaben da... Problem løst.

Skal jeg slutte å bruke hijaben fordi noen på jobben ikke skjønner om jeg dusjer med den eller ikke? Nei. Det skjer ikke. Min tro kommer foran alt ☺️

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er praktiserende muslim, og bruker også hijab av den grunn. Opplever stadig vekk at etnisk norske kvinner tildels ser ned på meg, og spørre ofte litt sånn «nedlatende» spørsmål om for eksempel hijaben min. Har et eksempel:  «dusjer du med hijab?» eller «får du lov til å kjøre bil? Trodde ikke kvinner fra arabiske land fikk lov til dette». Jeg har aldri møtt noen av disse damene her med fordommer. Jeg er ferdig utdannet sivilingeniør, og fikk høre her om dagen «du fikk lov til å ta utdanning, ja?». Mener ikke å tråkke på noen tær, men lurer på hva slags inntrykk folk går med når det gjelder oss praktiserende muslimer, særlig kvinner. Føler meg litt utestengt på jobb og lite inkludert når jeg får slike spørsmål og andre innspill som ligner på det. Er det bare slik det er? 

ikke tenk over det, de er båndopptaker av det dem leser av norske journalister/norske aviser, kunnskapen til etniske norske kvinner er allikevel på bunnpunktet. 

Anonymkode: 06915...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem i all verden er så lite opplyst som disse kvinnene? Høres ikke ut som en gjeng med Mensa-medlemmer, akkurat.

Anonymkode: 0cf1d...a45

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Mange kvinner med muslimsk bakgrunn tar høyere utdanning. 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke bare norske kvinner som ikke er muslimer?

Anonymkode: 84c21...117

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Antar de du jobber sammen med har lite erfaring med praktiserende muslimer, og mangfoldet de representerer. Du kan jo selvsagt se på det som en anledning til å gi litt innsikt, kanskje bidrar de da også til å spre kunnskapen videre. 

Anonymkode: dbde7...1b5

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror de fleste ser på hijab som et kvinneundertrykkende plagg, at du er "eid" av en mann, og at de syns synd på deg.

Men bortsett fra det, det gir ingen rett til å snakke så nedlatende til deg av den grunn.

Kan det hende de bare er nysgjerrige,  eller ikke vet bedre? Eller føler du de bare gjør dette for å være frekke med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke slik det er overalt. Hos oss er det ei som bruker hijab og ingen bryr seg mer om det enn noe annet plagg. Tenker knapt over det lenger  😊

Anonymkode: 579b7...96f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Antar de du jobber sammen med har lite erfaring med praktiserende muslimer, og mangfoldet de representerer. Du kan jo selvsagt se på det som en anledning til å gi litt innsikt, kanskje bidrar de da også til å spre kunnskapen videre. 

Man må jo være stein, stokk dum om man lurer på om ts dusjer med hijab, så det er vel lite vits i å drive med spesialundervisning på voksne mennesker.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hahaha, hva? De høres dumme ut. Trodde de fleste visste at det er en del kvinner av pakistansk, indisk etc. avstamning tar krevende studier som juss, medisin, odontologi, farmasi, osv. På mitt lokale apotek jobber et par farmasøyter med hijab.

Uff, kjipt. Hvor i landet er dette? 

Anonymkode: e6f38...c52

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare reagere med litt selvironi? Beklager å måtte skrive det, men muslimer blir så lett krenket. Er så ekstremt selvhøytidelige og hvor sitter deres humor?
Jo, jeg vet vet hvordan det er. Har vært undervektig hele livet og det kommenterer også folk på. Spør om jeg har anoreksi, at jeg ser ut som ei fyrstikke osv osv.. Mye lettere for deg, du kan bare ta av det skautet du surrer rundt hodet. FORSTÅ at folk reagerer, dette er et kristent land. Hvordan tror du jeg hadde blitt mottatt i f.eks Saudi Arabia om jeg fløy rundt uten skaut. Du må faktisk tilpasse deg norsk kultur om du vil unngå spørsmål. Du kan nemlig IKKE kontrollere omverdenen, kun DEG SELV.

Anonymkode: 327ab...9c8

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet,  og reagerer ikke i det hele tatt på kvinner med hijab. Eneste jeg fragerer på er hvis noen bruker samme hijqb i månedsvis, men det er av hygienegrunner 

Anonymkode: 08fed...03c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må jo være stein, stokk dum om man lurer på om ts dusjer med hijab, så det er vel lite vits i å drive med spesialundervisning på voksne mennesker.

Akkurat det spørsmålet er selvsagt dumt, de andre er mer bare basert på fordommer. Men igjen, folk blir i alle fall ikke mindre dumme om man aldri opplyser dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (10 minutter siden):

Du har tatt et valg, og må leve med konsekvensene det innebærer.

Om jeg går med nisselue på jobben fordi jeg tror på julenissen så må jeg jo nesten forvente ett og annet spørsmål og rare blikk.

I 2022 er det mye merkeligere å gå med nisselue på jobb, enn å gå med hijab. Opplyste mennesker klarer å tenke seg til at muslimske kvinner ikke dusjer med hijab, og at de står helt fritt til å ta høyere utdanning og kjøre bil når de bor i Norge. Hvorfor et voksent menneske med normal intelligens tror noe annet, er et mysterium.

• Liker 8
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...