Gå til innhold

Blir kvalm av overspising..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

*SENSITIV OG KONTROVERSIELT TEMA*

Jeg har alltid vært tynn, ikke super tynn men det du ville kalt for normal. Opp igjennom har jeg vært opp og ned i vekt, fra 52 til 48 til 53 til 56 som jeg er i dag, helt normalt å legge på seg i puberteten.

I periodene her har jeg slitt med spiseforstyrrelser og slitt med å holde sunne og ha en logisk tanke rundt mat og kropp. Men her er temaet.. 

Jeg er livredd for overvektige mennesker, tanken på det, maten de spiser, hvordan de stapper det i seg. Ja, det dere ville kalt for fat fobia. Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir skikkelig ukomfortabel, med tanke på at en blir påvirket av de rundt seg, og for at jeg en dag ville endt opp som de.. VENT FØR DU DØMMER!

Jeg har mange venner som er overvektige og har ikke imot de i seg selv, men selve maten og porsjonene, og jeg tenker på kaloriene i den maten de tar i seg, og at jeg vil så fortelle de at nå er det nok ellers legger du på deg!! (Med tanke på at de sier de vil ned i vekt/må ned i vekt)

Når jeg selv overspiser får jeg skikkelig skyldfølelse, blir kvalm, trener eller går en tur ekstra, bruker laxoberal for å få ut maten, spiser mindre i ukene etterpå og tenker på dette dag og natt..

Men man kan jo ikke si sånt, man må jo bare holde det for seg selv. Men jeg liker ikke at jeg tenker sånn heller om andre, at jeg blir kvalm og dårlig og må se vekk. Kan dette henge igjen fra spiseforstyrrelsen jeg har hatt tidligere? Hva kan jeg gjøre for å endre tankemønstere mitt??

Anonymkode: 86f03...cc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger terapi.

Anonymkode: 0c362...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kjenner jeg meg igjen i :)

Jeg har hatt anoreksi, men er frisk nå. Likevel henger en del tanker igjen. Jeg blir kvalm av å se på junk og fritert mat, og forstår ikke hvordan folk kan spise det. Jeg synes det er ordentlig trist å gå forbi McDonalds og se på dem som sitter der, særlig barnefamilier hvor alle er overvektige. Da tenker jeg at det er på grensen til barnemishandling, og at disse barna aldri vil få et normalt sunt kosthold eller et godt forhold til kroppen sin. Jeg vil ikke tenke disse tankene, men gjør det likevel. På den annen side, det er bare tanker. Så lenge jeg ikke roper dem ut, er det ingen som blir skadet. 

I motsetning til deg er jeg ikke redd for å bli påvirket når jeg er sammen med venner som overspiser. Det får meg bare til å miste appetitten, og spise enda mindre. Jeg kan få lyst til å si ting som «vet du ikke hvor mye kalorier det er i den maten?» «skulle ikke du ned i vekt?» eller «skal du virkelig spise enda en smultring?», men gjør det ALDRI. Det vil bare skape dårlig stemning og såre den det gjelder. 

Jeg aner ikke hvordan du kan endre tankemønsteret, men kanskje det er best å fokusere på deg selv? Prøve å få et normalt forhold til mat? Det er lov å spise usunn mat en gang iblant. Du behøver ikke ha dårlig samvittighet i ukevis. Lett å si…det vet jeg! 

Anonymkode: b82a2...51f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg selv overspiser får jeg skikkelig skyldfølelse, blir kvalm, trener eller går en tur ekstra, bruker laxoberal for å få ut maten, spiser mindre i ukene etterpå og tenker på dette dag og natt..

Men man kan jo ikke si sånt, man må jo bare holde det for seg selv. Men jeg liker ikke at jeg tenker sånn heller om andre, at jeg blir kvalm og dårlig og må se vekk. Kan dette henge igjen fra spiseforstyrrelsen jeg har hatt tidligere? Hva kan jeg gjøre for å endre tankemønstere mitt??

For meg høres det ut som at du ikke er frisk fra denne spiseforstyrrelsen enda, det der er sykelige tanker og handlinger 

Endret av Topsi
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...