Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørt om noen som jobber i apotek som apotekmedarbeider men hvordan klarer man å gjøre jobben uten kunnskap fra utdanning/skole? Jobben går vel ut på å anbefale/hjelpe kunder med å finne riktig legemiddel/produkt?

Anonymkode: 947ad...346

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man hovedsaklig fyller på varer og står i kassen, skriver inn, ord for ord, hva som står på legens dosering og over på etiketten, printer den ut... hvor mye utdannelse trenger man for det? Ikke noe særlig. Spør kundene om noe så har man kolleger rundt som kan svare, farmasøyter og apotekteknikere.

Anonymkode: 1817f...45f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man hovedsaklig fyller på varer og står i kassen, skriver inn, ord for ord, hva som står på legens dosering og over på etiketten, printer den ut... hvor mye utdannelse trenger man for det? Ikke noe særlig. Spør kundene om noe så har man kolleger rundt som kan svare, farmasøyter og apotekteknikere.

Ja det er sant det jobber jo alltid farmasøyter osv. der. Syns bare det er litt rart da det er veldig mange av medisinene i selvvalget som kan være veldig farlig å ta for de som går på visse medisiner på resept. Og farmasøytene rekker nok ikke å se hva hver enkelt kunde kjøper i kassa, for eksempel så kan det være farlig å ta ibux om man går på blodfortynnende. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var faktisk så heldig og pratet med ei som hadde ansvar for et apotek, via nav.

Hovedsakelig alle rollene i apoteket krever utdanning, spesielt fylle på resepter og lignende. De som er heldige og får en "hjelpe" stilling bør forvente å måtte rullere forskjellige apotek og arbeidsoppgavene er noe minimalt. det lille du får jobbe med er egentlig varepåfylling og veiledning av forbruksvarer som Shampo etc. dog forklarer hvorfor det kan være veldig vanskelig å få arbeid uten utdanning i et apotek.

Fra den erfaringen jeg fikk så er dette bilde jeg endte opp med (hypotetisk); du er interessert i å lage mat, du forventer kanskje å få forbedre lette appetizers, du ender opp å vaske tallerkener. 

Edit* Om du ikke ønsker å utdanne deg så har du ingen muligheter til å utvikle deg heller i denne bransjen.

Endret av Kyllingbolle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var mest "før tiden" at man kom inn uten utdannelse på apotek. Jeg har master i farmasi, har drevet og jobbet i mange forskjellige apotek. De uten utdannelse er gjerne rundt 60 år og har jobbet der siden de var 17.. Lært seg de de trenger gjennom lang praksis i apotek. Man tar ikke inn ufaglærte på apotek lengre - ja, kanskje bortsett fra varetelling, bud eler støvtørking. 

Anonymkode: cbd75...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo det apotekteknikerne gjør og de har tre år på vgs.

Anonymkode: bb704...e4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tviler sterkt på at en uten utdannelse får lov til å skrive ut etikettene som skal på medisin foreskrevet av lege, i såfall må dette være elev på utplassering under oppsyn av farmasøyt . Om de skriver en liten feil der så kan det jo få dramatiske konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Tviler sterkt på at en uten utdannelse får lov til å skrive ut etikettene som skal på medisin foreskrevet av lege, i såfall må dette være elev på utplassering under oppsyn av farmasøyt . Om de skriver en liten feil der så kan det jo få dramatiske konsekvenser.

Dette stemmer. Er du ikke autorisert (utdannet) får du ikke en gang være rundt medisinen (bakrommet/ bak disken). 

Anonymkode: 7181f...875

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mt3 said:

i siste ende skal farmasøyten kontrollere alle resepter - også teknikeren sine.  Man gidder ikke ansette noen som skal ha hjelp med ALT. En skal også vite noe om hvordan f.eks blåresept systemet fungerer, hvilke håndkjøpmedisiner gravide ikke skal ha, hvilke avføringsmidler som ikke er vanedannende, hva generika innebærer. Om noen spør og skal ha hjelp til alt, så er det bortkastet

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer. Er du ikke autorisert (utdannet) får du ikke en gang være rundt medisinen (bakrommet/ bak disken). 

Løgn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løgn

Kan du være mer spesifikk? Du har jo ikke en gang lov til å putte pilla i boksen.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du være mer spesifikk? Du har jo ikke en gang lov til å putte pilla i boksen.

Får lov til å være på både bakrom og bak disken. Kan også klargjøre resepter, men de må farmasøytgodkjennes før utlevering

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skulle tatt apotektekniker utdannelsen, har tidligere gått 2 år på helsefag. Mange år siden men sjekket at jeg mangler faktisk bare vg3 året apotekteknikk. Men i og med at det er så lenge siden jeg har studert så merker jeg at jeg ikke vil takle det muntlige greiene.. sånn gruppearbeid foran resten av klassen osv. (har slitt med sosialangst en stund, er bedre nå men). 

Så at de tilbyr det på nett også, noen som har tatt det på nettstudier? Ville dere anbefalt meg det istedenfor å gå på skole med en klasse? Skjønner undervisning på skole nok er det beste, men siden det bare er siste året er det ikke like greit å ta på nett? 

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Man kan skrive ut etiketten på medisinen, men informasjonen kommer uansett opp automatisk i programmet som brukes (farmapro). 

Men unansett, det er derfor vi har kontroll der farmasøyter kontrollerer etikett, legemiddel, antall osv

Anonymkode: a51bb...d44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, du må ikke være autorisert for å være ved medisinene på bakrommet. Man kan til og med være nær A og B preparater

Anonymkode: a51bb...d44

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som trodde de har peiling. 
Jo, du kan jobbe i apotek uten utdannelse innen faget. Jeg har jobbet med svært mange som har hatt annen utdannelse eller vært under utdannelse. Faktisk har flere av disse vært flinkere enn de som har apotekteknikerutdannelse også. 

Anonymkode: 56b65...a00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også tro at de uten utdannelse også har tilgang til opplæringsmateriell for apotekene for å øke kunnskapen og oppdatere seg faglig? Tror jeg. Kollegaer kan også trene med hverandre rundt ulike scenarioer/kundesituasjoner :)

Anonymkode: b3560...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her var det mange som trodde de har peiling. 
Jo, du kan jobbe i apotek uten utdannelse innen faget. Jeg har jobbet med svært mange som har hatt annen utdannelse eller vært under utdannelse. Faktisk har flere av disse vært flinkere enn de som har apotekteknikerutdannelse også. 

Anonymkode: 56b65...a00

Jeg driver egentlig med å ta apotektekniker vg3 over nett, går litt tregt i perioder da jeg har alt ansvaret selv. Men skal lage en plan nå utover året som kommer tenkte jeg. Ville du anbefalt meg å søke på voksenopplæring på vgs istedenfor? Eller vet du om apotek ser de som har tatt siste året på nett eller skole på samme måte? Så lenge man har bestått eksamen osv.?

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Og farmasøytene rekker nok ikke å se hva hver enkelt kunde kjøper i kassa, for eksempel så kan det være farlig å ta ibux om man går på blodfortynnende. 

Ibux selger de også på Kiwi. Folk må nesten ta noe ansvar selv for å sjekke opp om de kan ta medisinene de kjøper uten resept, lese pakningsvedlegg osv.

Om de kommer på et apotek med et slik spørsmål, vil det uansett være kvalifisert personell til å svare på det der, selv om ikke alle nødvendigvis er det.

Anonymkode: 80750...6a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...